Måttligt är en svår balansgång, men om det är målet så bör ni hålla er till rekommendationerna från folkhälsomyndigheten tänker jag.
Inte fler en 3 enheter på en kväll (för kvinnor). Jag som dricker sparsamt tycker att det är för mycket. Jag och några till härinne säger högst två glas. Personligen skulle jag tycka att det är än mer vanskligt med starksprit, som whiskey.
Men vill ni vara måttliga så är mina råd:
1. Ingen alkohol före kvällsmaten.
2. Håll rekommendationerna
3. Köp inte på er Taxfree på utresan (elllee hemresan).
Jag har haft återfall och det går kan gå väldigt snabbt. Det är annorlunda att dricka efter en lång tids uppehåll som du nu planerar. Beroende på hur beroendet har sett ut tidigare så kan det vara mer eller mindre lämpligt att försöka sig på måttligt. Det är förenat med en stor risk. Det finns också många iDet Vidare Livet som beskriver sina första nyktra utomlandsresor mycket positivt. Man blir seg av alkohol (tycker jag). Lycka till!

Ja, bra tips att inte dricka förrän middag. Och att inte dricka på tom mage, ta tex alkoholfritt till förrätten. Men passa också på att njuta av att vara nykter på semester, det är nog en onödig risk att dricka varje dag. Upplev vila och värme och var närvarande i det. Om det känns som att ni bara väntar på att det ska bli dags att få ta första glaset så är det en varningssignal och nog bättre att avstå helt. Och samma om det inte funkar att sluta efter två glas.