Ja, hur blir man måttlig.
Eller rättare sagt hur får man bort tristessen av att inte dricka.
Vill dricka några öl, festa å ha kul.
Men det blir alltid för mycket.
Ångesten dagen efter är ofta väldigt svår.
Och på det så göra man av med en massa pengar helt i onödan.
Jag vet att jag dricker även för att dämpa vardagsångesten, alla ekonomiska bekymmer å allt annat som snurrar i huvudet.
Har många gånger inte ork till att göra saker. Jag vet att sånt blir bättre när man slutar att dricka, men när jag slutar att dricka så känns allt så tråkigt. Tränat har jag gjort i perioder men oftast har jag inte tyckt det har varit kul, men tagit mig dit ändå.
Så hur gör man ?

@brainy Jag vet inte hur man gör för jag klarade aldrig att dricka måttligt. Bara för mycket. Slutade helt för 75 dagar sedan och mår jättebra. Tycker inte livet är tråkigare, utan är tvärtom gladare. Varför blev livet tråkigt utan alkohol och hur länge varade det?

@Amanda L
Grattis till dina 75 dagar!!
Jag har hållt upp i 5-6 månader, det går bra till en början men sen kommer det där suget igen sen, " Ett par bärs hade ju varit trevligt" .
Eller att man ska hitta på nåt med jobb eller kompisar. Blir alltid för mycket då, å avstår jag helt från alkohol så känner jag mig bara tråkig.
Känns bara så tråkigt, vill faktiskt bara ha ett liv där jag inte dricker nåt å det är helt ok, eller att man kanske tar några öl nån gång per år/halvår.

@brainy
Tänk på livet innan du började dricka… kunde du ha roligt då?
Hjärnan och belöningssystemet skadas när man dricker, kanske tar det bara längre tid för dig att känna de mindre, normala dopaminpåslagen?
Kanske du borde ringa Alkohollinjen här ( anonym) och höra om de kan hjälpa ?