Hej!

Detta är mitt mitt första inlägg här i forumet.

Jag har haft en osund relation till alkohol under några år. Ibland ca 1 flaska per dag, ibland många dagar i rad. Alltid gillat kvalitetsviner och spenderat mycket pengar på alkohol - så himla onödigt. Kasst humör, oroliga kommentarer från omgivningen, kanske en eller två gånger med minnesluckor.

Annars ser livet bra ut - bra jobb, bra ekonomi, bra bostad, fantastisk familj med barn, bra vänner osv. MEN det här sinnessjuka drickandet…

Har inte pausat drickandet i över några veckor - hittills. Men det är nog dags att ge måttligt drickande ett riktigt försök.

Nu är jag inne på fjärde vita dagen av planerad minst en vecka efter min utlandsresa med familjen då det blev i snitt 6-7 enheter - dagligen.

Jag blev förkyld också nu på fjärde dagen och undrar om det har att göra med alkoholabstinens? Är det vanligt?

Hur gör ni när det är jobb AWs, födelsedagar, fester och annat roligt som börjar trilla in nu när det är sommar?

Hej,
Välkommen hit och så bra att du tar tag i drickandet. Jag lade helt om mina vanor för några år sedan och är så otroligt glad att jag gjorde det innan mitt drickande hann gå så långt. Jag gjorde testet här på Alkoholhjälpen och fick rekommendationen att börja med tre nyktra månader. Om du vill gå från riskbruk till måttligt tror jag det är viktigt att först bryta en längre period så att du verkligen blir av med beroendet och ger hjärnan en chans att hitta balans. Kan rekommendera programmet på Alkoholhjälpen och att läsa på mycket om alkohol. Rebecka Åhlunds "Jag som var så rolig att dricka vin med" är jättebra. Fick mig att inse vad mitt intresse för fina viner egentligen handlade om... Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle bli en person som nästan aldrig dricker, men nu känns det helt naturligt och en stor lättnad att slippa kämpa för att mörka fyllor och bakfyllor. Styrka till dig!

Tack Kenny!
Känns väldigt skönt att vara här.

Härligt att höra att du lyckats med detta. Började du också med tre nyktra månader? Hur ser ditt drickande ut idag?

Jag har nu anmält mig till Alkoholprogrammet och börjat läsa boken! Några andra boktips eller tips i övrigt?

Ja, det är så otroligt hur hjärnan kan ”kapas” av alkoholtankar dygnet runt, att tänka på när du kan dricka ditt första glas utan att det ser konstigt ut, aldrig kunna hejda sig efter första glaset, förrän allt vin är slut. Intresse för fina viner är nog bara en inbillning då…

Men sluta helt vill jag inte göra. Inte än. Tre månaders nykterhet låter som en bra plan, men rätt svårt nu under kommande semestrar, fester, midsommar, årsdagar med mera. Hur gör man egentligen…

Hej,
Ja, jag började med tre nyktra månader. Sen dess har jag druckit ett (1) glas vin någon enstaka gång, med månader mellan tillfällena. Det är tre år sen jag lade om, och det känns bättre och enklare ju längre tid som går. En viktig del för mig har varit att jobba bort tänket att en massa grejer skulle bli sämre utan alkohol. Nu har jag landat i att jag njuter lika mycket av middag med vänner, uteservering i solen, grillkvällar och annat som tidigare, fast nu med alkoholfritt i glaset. Jag känner mig mer närvarande, mer intresserad av samtalen när jag inte har tankarna på nästa vinglas. Sommaren har ju också så mycket annat man kan njuta av, värme, naturen, semester.. Rent konkret så ser jag till att alltid ha med goda alkoholfria alternativ vid festliga tillfällen. Och så dricker jag dem ur fina glas. Oftast är det knappt någon som noterar det, eller bryr sig. Men det känns stort och ovant i början, det gick upp och ned i känslorna första halvåret. Men man vänjer sig, och bit för bit inser man alla fördelar. För mig mer energi, mindre oro och stress, mer livsglädje. Och inte minst mer balanserad i min relation till mina barn. Nu finns jag fullt ut för dem när de behöver mig.

Imponerande Kenny, hoppas och vill jobba på att kunna dricka måttligt och sluta tänka på A.

Har också småbarn och jag vill gärna ha mer energi och glädje, inte minst stabilitet, för dem. Det är väldigt viktigt för mig.

Dag 5. Idag mår jag inte bra. Vet inte om det är abstinens, pollen eller förkylning? Kanske en kombo, men känner mig verkligen inte hundra idag…

Vet inte om det bara är jag som känner så, men nu när jag mår piss, då blir jag ännu mer irriterad på A och tidigare vanor, eftersom mitt mående sannolikt beror på det. Då avskyr jag A snarare och tänker definitivt inte ha i mig något som fått mig må såhär. Kanske bra tecken?

@_Söderbönan_ Det är väl en bra påminnare iaf. När jag fick vinterkräksjukan och vaknade första morgonen efter en natt på toan så var det en bekant känsla… Trots att det var första gången. Samma som efter ett fylleslag/ rejält drickande…

Verkligen.

Idag sitter jag med stark ångest och hjärtklappning, ifrågasätter mitt värde som individ och tycker allt är skit. Precis brutit ihop framför sambon och barnen. Känner mig värdelös. Antar det är abstinensbesvär som spelar in. Tydligen har mitt beroende varit större än vad jag trott…

Då tänker man. VARFÖR i hela friden försätter man sig i en sådan situation? När man vet att man har alkoholberoende i släkten, när till och med ens DNA-analys bekräftar svaghet för alkohol, när man uppenbarligen känner att man inte kan stå emot, och i sådan förnekelse… Varför. Sååå många tankar.

@_Söderbönan_ Man gör det för att man blivit beroende. Beroendet har skadat delar av hjärnan som bu bara är inriktad på en sak: att få mera alkohol, att med tusen listiga knep få dig att dricka. Den kloka, analytiska delen som sitter i pannloben är tillfälligt överkörd.
Om det inte fanns ett beroende skulle det ju inte vara något problem att dricka måttligt.
Det du känner nu är säkert abstinens, men den kommer att avta och du kommer att må bättre!
För mig var Annie Grace bok Tänka klart väldigt bra, då det är lättare att tampas med beroende när man förstår hur det funkar.
Även Skål tamejfan gav många insikter.
Så ha tålamod, den första tiden är jobbig. Men du har ju allt att vinna!
Kram❤️❤️❤️

@_Söderbönan_ Du ställer frågor om varför det har blivit såhär och hur man gör. Jag är inte så säker själv såhär på dag 27 det femtioelfte försöket att sluta, minska, trappa ner, styra upp eller ska jag sluta ändå… Jag vill ändå heja på dig när du skriver att du ska göra programmet här på sidan. Jag har fått en del svar på mina varför och hur när jag gjort det. Det finns mycket generell kunskap man kan läsa sig till men jag tror att man även behöver få förståelse för sig själv. Jag hejar på dig!

Hej Bönan,
Om det går tror jag du behöver få vila dig och undvika stress just nu. Det är så mycket tankar och känslor när man gör en stor förändring i sitt liv. Men det kommer inte alltid att vara jobbigt, det går över. Det är också viktigt att äta ordentligt, ibland är alkoholsug egentligen hunger. Eller trötthet. Det gäller att lära sig vad det är man verkligen behöver, och inte som tidigare lösa alla behov med quick-fixen alkohol. Och mental abstinens kan verkligen orsaka humörsvängningar. Men det släpper också med tiden. Så håll ut och tänk snälla tankar om dig själv. Du är stark och modig som vågar erkänna ditt problem.

Dag 6 som nykter.
Mår rätt bra idag! Bra energi, inte lika mycket sug/abstinens. Njuter av det härliga sommarvädret och hoppas på bättre tider ☀️

@Amanda L, tack för bra insikter, boktips (bra helgläsning!) och fina ord 💗 Ja, det var säkert mycket fysisk abstinens igår, utöver suget. Plus förkylning och pollenallergi. Men abstinensen var värst och förvärrade allt.

Idag känns det inte alls lika tufft. På ett sätt känns det mycket lättare både fysiskt och psykiskt idag! Suget finns kvar, men avstår, utan stor ansträngning. ☺️

@Loppan, tack för att du kikar in. Hejar på dig också! 💪

Jättetufft det är… Det vi gör. Men vi kommer klara oss! Programmets första vecka har verkligen hjälpt mig att förstå min ”varför”. Åtminstone lite bättre. Många frågor kvarstår, men tror ändå en del grundar sig i förnekelser. Känns som jag var i rejäl förnekelse när jag startade tråden (särskilt kring hur beroende jag egentligen varit) och nu lite mer insiktsfull och motiverad.

@Kennie, du har helt rätt! Jag försöker ta det lugnt så gott som det går nu. Skönt med klämdag så det är lugnare på jobbet och snart är det helg. Så hoppas på att bara kunna vila upp både kroppen och tankarna. Leka med barnen, meditera och bara vara… 🧘🏻‍♀️

Mm, det förklarar gårdagens tuffa humörsvängningar :( men idag känns det bättre!

Det viktigaste nu är att avstå från alkohol.

Vi har lite flaskor kvar i hemmet, men främst några dyrgrip, typ årgångschampagner och kollektioner från tidigare lanseringar. Sådant som vi lagrar och ej dricker. Mitt största problem har alltid varit öppna flaskor. Så just den här biten känns inte problematiskt på något sätt. Vet att det är lite risky business, men som sagt har detta inte varit problematiskt hittills. Och mitt huvudsakliga mål är måttlighet efter en längre tids nykterhet. Så om det börjar bli ett problem kommer jag självklart tänka om.

Ska även på ett AA-möte nästa vecka för första gången. Vill testa och se om det hjälper.

Soliga hälsningar till alla! ☀️
Kämpa på!! 💪💪💪

Känns otroligt konstigt att det är fredag, utan vin. Tror detta är första gången på vääääldigt länge… Har sådan rastlöshet i mig. Nästan kliar i hela kroppen! This too shall pass…

Vad gör ni på fredag kvällar och helger nu när ni inte dricker så ofta eller alls?

Hej,
En sån här fin kväll kanske en lugn promenad i kvällssolen kan vara något? Annars gör jag ungefär samma saker som förut men med alkoholfritt i glaset. Lutar mig tillbaks med lite nötter och Wordfeud en stund innan det är dags att laga mat. Sen middag, läsa lite, kanske pyssla lite i trädgården. Vila, andas. Och faktiskt, njuta av att vara nykter. Önskar dig detsamma!

@_Söderbönan_ Just det där är ju nåt man aldrig klagar på annars, men när man fimpar en hel kvälls drickande och halva/ hela söndan går åt till att vara bakis så har man plötsligt en massa TID. Massor av tid att fylla. Borde ju egentligen vara ett härligt problem, men kände som du i början. Hjälp vad gör jag nu?
Ett resultat är en låång jättesnygg halsduk. Första plagg jag stickat. Har börjat att lyssna på böcker förutom att läsa. Tränar styrketräning tre ggr i veckan. Har mer välstädade skåp och lådor.
Men fortfarande inte riktigt fyllt ut all ny tid. Men tänker att det kommer… i början var jag också väldigt trött så det tog ett tag innan jag kom på nåt mer vettigt än att bara titta på TV. Fast utan drink…
Alltså kan vara bra att vända på steken. Sååå mycket tid har jag ägnat åt att dricka… Nu kan jag göra något vettigare. Hurra! 😎

Tack för alla tips! Egentligen lite galet att klaga på detta när jag, som många andra, klagar på att jag inte har tid för saker och ting :) Nu har jag ju det!

Tänkte ev ta en kvällspromenad snart och därefter lägga lite pussel, med en kopp te. Kanske kolla på Masked Singer med lite snacks senare på kvällen. Unna mig. Och behandla mig själv med medkänsla och vänlighet.

SÅ skönt att känna att jag har tid för vila och återhämtning, även om ”fredagssuget” spökar, rejält, just nu.

NU är dock inte ALLTID.
Det kommer bli lättare med tiden!

Nu till min första fredagskväll utan A 🧩🍿

(Skapat en ny tråd under ”Förändra mitt drickande” istället. Förut var jag säker på att ha måttlighet som mål men nu efter en vecka med nykterhet vet jag inte längre. Tar en dag i taget istället. Tack alla som kikat in här!)