Då var det dags att ta tag i min konsumtion. Lite bakgrund.

Har i snart ett år haft ett eskalerat drickande som ökat ganska markant efter årsskiftet. Från kring 6-8 enheter fördelat på helgen till mer vardagsdrickande på 2-4 enheter. Kan i efterhand konstatera att detta har varit självmedicinering för stress och oro. Detta började med att jag kom tillbaka till arbetet efter föräldraledighet.

Har haft en period av sjukskrivning under våren på grund av utmattning. Detta skedde efter en eskalerande period av drickande. Oro/ångest och stress har dämpats av alkohol. I mitt fall sprit.

Efter läkarbesök och provtagning konstaterade min läkare att jag hade högt Peth och ett något förhöjt levervärde och rekommenderade mig att dra ned eller sluta helt med alkohol. Detta tog jag tag i för ett par veckor sedan. Klarade två veckor med måttfullt drickande (4-6 enheter på helgen) men annars inget på vardagarna. Första dagen var hemsk (en ledig måndag då jag säkert druckit 10-12 enheter dagen innan). Svettningar, darrningar och illamående. Ni som vet känner säkert igen er. Men jag tog mig igenom det.

Men jag åkte på ett bakslag med ångest i onsdags. Familjen var borta och jag valde att dricka istället. Drack säkert en liter mellan onsdag lunch till torsdag lunch. Kände fruktansvärd skam och ångest. Samma procedur natten mot fredag och halva dagen. Stora abstinensbesvär. Beslutade att ta 3 enheter igår och trappa ned följande 2-3 dagarna. Är livrädd för att få delirium. Idag endast tagit 1/2 enhet och det känns helt ok i kroppen.

Är i övrigt en extremt skötsam person. 34 år, gift med ett barn. Ambitiös och omtyckt på jobbet och privat. Tror alla skulle tappa hakan om de fick reda på mina problem och självmedicinering. Älskar min fru och min familj och vill inte skada något förtroende där. Jag vill vara stark och klara av detta. Får hjälp med min ångest hos psykolog och har lugnande tabletter om det skulle behövas.

Har läst mycket trådar här och inspireras av alla starka människor. Nu är det min tur att ta tag i detta och klara av det här. Tror att rapportera om min resa här kommer vara bra för mig.

Målet: dricka måttfullt (0-6 enheter endast på helger)
Hur? Ta tag i mitt psykiska mående och sluta självmedicinera. Värna om min hälsa, promenera och vara disciplinerad. Rapportera min resa här.

Wish me luck!

Som tillägg: har dolt mitt drickande för min familj. Aldrig varit märkbart påverkad inför dem. Och aldrig onykter när jag varit ansvarig för mitt barn. Mitt drickande har varit i min ensamhet på lediga dagar eller kvällar.

@M-2023 Hej och välkommen hit! Jag visste inte om jag skulle skriva ett inlägg till dig eller inte, då jag själv inte längre dricker alls sedan över 1 år och 7 månader, och inte tror på att dricka måttligt fungerar om man har ett alkoholberoende. Men, valde att ändå göra det. Jag har försökt mig på att dricka måttligt och dra ned på alkohol så många gånger och det har aldrig hållit i sig speciellt länge, alltid kommit tillbaka till samma ställe när stressen varit på. Det blir även en ond cirkel då alkoholen skapar stress i hjärnan och man dricker för att dämpa stress och det ökar stress.

I mina ögon har du ett beroendebeteende och du smyger inför familjen. Det gjorde jag också. Smusslade och gömde. Tänkte att de inte skulle märka något, men det gör man om någon druckit, men de sade inget. När jag drack måttligt så underhöll jag mitt beroende, kämpade utan alkohol i veckan och längtade till helgen och att få dricka. Abstinens på måndagen, lite folköl höll det i bättre schack under vardagen och äntligen helg och att få dricka igen. Och så såg det ut. Drack i smyg under veckan när jag inte orkade stå emot. Mina tankar var mest på när jag ska få dricka, hur mycket och se till så att det räcker. Fast i alkoholbubblan.

Mitt råd till dig är att anmäla dig till självhjälpsprogrammet på forumet, det kan ge bra stöd och råd. Rekommendationen är att starta med tre nyktra månader så att hjärnan kan återhämta sig och få balans igen. Då hinner du också bättre fundera på dina drickvanor och hur du vill ha det. Det händer mycket i tankarna och känslorna under denna process. Jag beslöt mig för att sluta dricka helt för jag kan inte hantera alkohol, efter ett glas vill jag bara ha mer, minst en flaska vin. Jag orkade inte ha den ångesten och skammen som alkoholen orsakar mer eller att smyga, ljuga och smussla. Nu är jag fri från detta som nykter. Det är mycket enklare att sluta helt än att försöka dricka måttligt, då måste man jämt ha detta i tankarna och det tar över så mycket. Hålla koll och räkna.

Lite input från mig, men det viktigaste är vad själv vill och önskar för du ska göra det för din egen skull. Lycka till!🌞

Hej @vår2022. Tack för att du valde att svara ändå. Det är intressant att läsa alla trådar och ditt svar - för man lär sig verkligen att alla är olika. Är ju jättebra att du hållit dig ifrån alkoholen så länge och verkar vara nöjd med det - grattis!

Jag har ändå bestämt mig för att testa måttfullhet - skulle det inte fungera så finns det bara en väg att gå och det är att avstå helt. Jag är en person som vill ha kontroll över mitt drickande och har redan gjort upp en plan. Jag vill räkna enheter och kunna ha ett mål framåt - för min egen skull.

Dag 1 helt utan alkohol blir på måndag, och sen planerar jag att fortsätta. Har inte bestämt mig för om jag kommer vilja ta ett glas nästa helg eller inte. Men blir det så kommer jag ha satt tydliga gränser.

Ser fram emot att få rapportera in hur det går och få höra andras erfarenheter. Har någon lyckats med den resa jag planerar?

@M-2023
Hej och välkommen i gänget. Måttfullhet är svårt och jag har försökt ett antal gånger, försökt med halvflaskor osv Har haft ett dolt drickande i många år, drack en bag inbox varje helg men höll mig nykter i veckorna men mitt beroende eskalerade till att även dricka vardagar, så trist tycker jag nu efteråt.
Jag tyckte att jag borde klara av ett måttligt drickande och kunde inte tänka mig ett liv utan vin till helgen.
Alla måste inte in i samma fålla så heja dig som försöker komma till rätta med ditt beroende.

@M-2023 Jag håller med vår2022 om att det är lättare att sluta helt än att dricka måttligt.
Det är möjligt att dricka måttligt, men de som klarar det går ofta från en längre period av nykterhet.
Svårigheten annars är att suget finns kvar och återkommer varje gång du dricker.
Det är bättre att hålla upp tre månader först. Också för att återställa hjärnan och kroppen.
Jag tror de flesta känner att det är mycket som återställs och känns helt annorlunda när giftet väl lämnar kroppen.
Så om du känner att det blir för jobbigt denna vägen rekommenderar jag den andra. Alkoholprogrammet och kalendern ger också bra hjälp liksom alla trådar här. :) Lycka till!

Stort tack för peppen @milady @källarmannen och @Amanda L. Jag ser fram emot den här resan, och bara att starta den här tråden gör att jag har en skyldighet att rapportera hur det går.

Förstår att jag valt en jävligt svår väg framåt, men jag vill ge det en chans. Har en alkoholfri GT i glaset just nu som smakar utmärkt. Känner ärligt talat inget sug. Kommer att bli svårare när jag är stressad och har oro. Men den fighten tänker jag vinna!

Suttit och läst en del trådar här nu under kvällen. Många talar om ett sug, ett sug efter mer när man väl tagit det första glaset. Jag känner att jag har lite svårt att identifiera mig där. Jag har använt alkohol som självmedicinering för att dämpa oro och ångest. Det har varierat från en liten virre till 3 eller fler. Men jag har på något sätt det senaste året (sedan mina problem uppstod) känt när det räcker, när jag funnit lugn. Men jag inser att min väg har varit helt fel att gå och att det skapat/skapar problem för mig. Det har blivit ett beroende men inte av kanske alkoholen i sig utan av lugnet den ger - lugnet av att vara fri från oro.

Jag hade som plan att under denna helg trappa ned mitt intag till 2-6 enheter fre-lördag. Sedan köra helt nyktert sön-tors och om jag känner för det ta 0-4 enheter nästa helg. För mig känns det som starten på måttligt drickande om jag klarar av att upprätthålla det.

Istället för att hålla mig vid dagens plan valde jag att prova ta en ångestdämpande senare på eftermiddagen när jag kände oron komma krypande. Och jag upplevde samma lugn som jag tidigare eftersökt. Jag gjorde ett val för första gången på ett år - och jag är ganska stolt över det.

Jag träffar en psykolog för att jobba med min ångest och har tabletter som ett stöd tills dess att jag klarar av att hantera min oro på egen hand.

Jag har läst en del trådar och det verkar finnas så många olika anledningar till varför man väljer att dricka. Och lika många lösningar på hur man väljer inställning till alkohol när man gör en förändring i sitt drickande. Många verkar förespråka total avhållsamhet - vilket verkar fungera jättebra för vissa. Och andra väljer att försöka vara måttliga - som jag. Jag gjorde sen alkoholdebut och har aldrig uppskattat eller gillat att vara mer än salongsberusad. Jag har druckit alkohol för smaken, i kombination med mat, och sedan som en social dryck. Men alltid med måttfullhet - fram tills för ett år sedan.

Alla talar utifrån egna erfarenheter när de ger råd. Det läser jag i många trådar. Men beroende på sina värderingar och sin syn på sin inställning till alkohol så ska man nog vara försiktig. Jag har många anledningar annat än berusning och självmedicinering till varför jag vill vara måttlig och inte sluta helt. Och ärligt så skulle jag nog inte vilja släppa det som jag inte ser som problematiskt. Jag hoppas att om jag arbetar med mig själv och tar hand om min stress och oro på andra sätt än med alkohol så kan jag få tillbaka en sund relation till drickande igen. Men skulle jag misslyckas så hoppas jag att jag kommer till insikten att det är bättre att avstå helt.

Vet inte riktigt varför jag skriver just nu - men det känns skönt att ha gjort ett litet framsteg idag. Att ta tag i grundproblemet för sitt drickande verkar vara nyckeln. Det här blev en lång skrivelse. Men behövde nog det.

Återkommer med rapportering kring hur det går.

@M-2023
Du ska vara stolt över dig själv, med all rätt! 🤗

Att ta tag i grundproblemet för sitt drickande är nyckeln. Du har helt rätt! Alkohol hjälper ju för stunden, men förvärrar måendet i långa loppet.

När man väl har ett problematiskt dryckesmönster är det faktiskt lättare att helt avstå än att försöka kontrollera sitt drickande. När man försöker kontrollera drickandet tänker man oerhört mycket mer på alkohol än när man inte behöver göra några val. Kroppen och sinnet mår också toppen av att slippa alkohol under en längre period. Många klarar inte att dra ner på alkoholen förrän efter en lång period utan alkohol.

Men klarar man att direkt ändra sina vanor så är det ju jättebra! 🥰

Du är på rätt väg!
Tillsammans är vi stark!
Ha en fin dag!

@M-2023 Bra gjort! Håller med dig helt, det handlar om att ta tag i sina grundproblem för sitt drickande, att det är nyckeln till självinsikt och självkännedom. Att då kan man få kontakt med sina innersta och äkta känslor, sin ångest och oro som ofta är en orsak till att man dricker för att dämpa. Jättebra att du har en psykolog att samtala med för att komma till rätta med din ångest.

Det här forumet är också ett jättebra stöd för att bolla sina tankar med andra och det har varit/är så givande för mig. Jag använder min tråd som en slags dagbok för att dels ventilera mig, men också för att skriva ned mina reflektioner och tankar, en slags egenterapi. Så skriv så fort lusten faller in och precis vad du vill.

Du skriver ”Alla talar utifrån egna erfarenheter när de ger råd. Det läser jag i många trådar. Men beroende på sina värderingar och sin syn på sin inställning till alkohol så ska man nog vara försiktig.”

Kanske var det mig du tänker på, då jag tvekade att skriva till dig först, inte dricker och som tror att måttlighet är svårt att få till. Håller med dig om att det är viktigt att lyssna på vad den som skriver har för behov och plan och vara ”objektiv”. Tonen ska vara respektfull och om du känner att min ton inte var det, så ber jag om ursäkt. Mitt uppsåt var att ge dig en liten inblick av min erfarenhet och där jag kunde känna igen mig i dig. Det som jag tycker är givande på detta forum är att få ta del av andras erfarenheter, olika syn, inställningar till alkohol och skapa sig en egen uppfattning och ta en väg som passar för just en själv. Ju längre tid jag varit med i detta forum, desto större har min förståelse för olikheter blivit. Det berikar mig och vidgar mina vyer.

Jag valde att ändå skriva till dig och gör i stort sett aldrig det med någon som skriver under ”måttligt” då jag inte kan stötta i detta. Det var nog för att du verkar vara så motiverad, målmedveten och har en plan i bakfickan och jag hoppas på att du ska lyckas. Skrev också till dig för det är så otroligt få som klarar av måttligt här på forumet, känner nog bara till @Kennie men det kan finnas fler.

Du kan bli en av de som fixar det😁och jag ska hålla alla tummar! 💪❤️

@vår2022 hej, det var inte alls dig eller någon särskild jag syftade på. Sorry om du kände dig träffad.

Tack för dina fina ord. Känner mig bara mer och mer motiverad. Framförallt när man läser om er som kommer tillrätta med era problem och ett mående.

Efter min jobbiga abstinens i fredags så mår jag mycket bättre, men fortfarande är det inte helt som det borde vara. Lite jobbigt med magen och sen inbillar man ju sig lite att ”gör det inte lite ont i levern?”. Har ju känt såhär förut och det har ju gett med sig. Men har ni andra några tips på kanske vitaminer eller annat kosttillskott för att ge kroppen, hjärnan, och levern en boost för att återhämta sig?

Har även bestämt mig för att börja med två helnyktra veckor (minst) för att jag ska återhämta mig. Sen kommer ju midsommar - men då är det bara att hålla sig till planen (eller inte dricka alls) kommer undvika snapsen då det är just sprit som varit/är mitt problem.

Ser fram emot en härlig dag i solen!

@M-2023 Så bra att du inte tagit illa vid dig av mitt inlägg😁. Det som rekommenderas är att äta b-vitaminer, jag åt b-jäst tabletter som jag köpte på Ica först månaderna. Man kan få lite brist på det om man druckit mycket. Äter även multivitamin tablett, d-vitamin och magnesium (tränar och mot sendrag/kramp). Bra att börja med några helt nyktra veckor, blir en bättre start tror jag.

Ha en fin dag i solen😁❤️

@Milady Ja, heja oss!

Har senaste dagarna reflekterat en del. Och som jag skrivit innan har mitt drickande hängt ihop med att dämpa oro/ångest och stress. Jag har en målsättning att om jag tar hand om mitt sinne och min kropp så kommer behovet av överdrivet drickande att försvinna. Helgen som var nu fylldes av god mat, mys med familjen och långa promenader. Drack ett par enheter men kände inget sug efter mer - precis som min målsättning är för framtiden.

Jag går i terapi för att hantera min stress, har tabletter att ta till för att dämpa min ångest när den kommer. Och jag har börjat äta vitaminer och har som plan att röra på mig mer.

Jag hoppas för min del att en sund kropp, lugnt sinne, och en stor portion disciplin kan hjälpa mig att nå mitt mål om att dricka måttligt.

Känner även att kroppen har återhämtat sig efter mitt stora intag ons/tors förra veckan. Nu kan allt bara bli bättre. Idag har varit en jättebra dag och jag mår toppen!

Hoppa ni andra haft en fin dag!

En liten uppdatering.

Veckan har gått toppen, inte kännt något sug alls och jag har mått väldigt bra både fysiskt och mentalt. Nu väntar en alkoholfri helg i solen.

Är riktigt stolt över mig själv att jag iallafall lyckats bryta mönstret i några dagar. Det här ska jag se till att hålla i!

@M-2023 Bra jobbat! Du ska vara riktigt stolt över dig själv! 👍

Liksom @vår2022 och @Amanda L så dricker jag inte heller alls alkohol längre. Är inne på 48:e dagen för egen del. En omöjlig siffra innan jag hittade hit… Har tidigare försökt hitta ett sätt att begränsa det till några glas vin under fredagen och lördagen, mission impossible för min del. För mig mao den enklaste, eller egentligen enda, lösningen att helt skippa alkohol.

Men vi är alla unika och olika personer! Vill inte domedagspredika om att din approach absolut inte funkar. 😁 Det viktigaste är att du tagit tag i problematiken kring ditt drickande.

Och att du inte släpper den kontrollen! 😉