Hej alla kĂ€mpar hĂ€r, har lĂ€st otaliga berĂ€ttelser frĂ„n mĂ„nga av er och kĂ€nner igen mig, vilket har hjĂ€lpt mig mycket- jag Ă€r inte ensam! Mitt drickande spĂ„rade ur totalt för nĂ„t Ă„r sen, har alltid haft en hög konsumtion av alkohol, iaf tvĂ„ gĂ„nger i veckan i en evighet. Förutom sĂ„klart under graviditeter och perioder nĂ€r barnen var mindre dĂ„ man kanske drack mĂ„ttligt en gĂ„ng/ mĂ„nad. Har insett att jag mĂ„ste förĂ€ndra mitt liv nu innan det Ă€r helt kört. Siktar pĂ„ tre vita mĂ„nader för att dra ner konsumtionen men vet inte om jag klarar det, allra helst skulle man kanske varit helt fri frĂ„n alkohol men dĂ€r Ă€r jag inte i tanken Ă€n, har iaf klarat en vecka idag och det kĂ€nns fantastiskt, tack vare detta forum, alkoholprogrammet och Ă€ven en app som jag tycker Ă€r fantastisk dĂ€r man ser procentuell förbĂ€ttrad hĂ€lsa inom olika omrĂ„den för varje dag som nykter, kan tillĂ€gga att jag har inte det dĂ€r kraftiga suget efter alkoholen utan dricker pga tristess och att jag tycker livet kĂ€nns meningslöst. Har komplext ptsd m.m och har vĂ€l sjĂ€lvmedicinerat olika substanser i hela mitt liv, inget riktigt som hjĂ€lpt förutom alkoholen - för tillfĂ€llet, dagen efter Ă€r det dĂ„liga mĂ„endet sjĂ€lvklart dĂ€r igen, har i princip druckit 3-4 gĂ„nger i veckan sista Ă„ret och stora mĂ€ngder rödvin, mĂ„nga blackouter m.m, kĂ€nde söndag den 2/7 att nu mĂ„ste det vara slut!! Har idag klarat en vecka men fredag och lördag har varit hemska. Är Ă€ndĂ„ tacksam för att jag klarat detta och tar nu en dag i taget. Det svĂ„raste för mig Ă€r att leva ensam, har oxo sjukersĂ€ttning vilket för mig kan kĂ€nnas som att jag inte har nĂ„n plats i samhĂ€llet, livet kĂ€nns ganska meningslöst, vet inte riktigt vart jag Ă€r pĂ„ vĂ€g just nu men hoppas pĂ„ att reparera mina dopaminreceptorer sĂ„ att man kan hitta lite glĂ€dje i livet igen och ta tag i saker som man skulle gjort för lĂ€ngesen. Har klarat sĂ„ mycket annat förut, slutat med ett lĂ„ngvarigt beroende av insomningstabletter, slutat pĂ„ egen hand med ssri/ssni, slutat röka för 10 Ă„r sen, sĂ„ jag har en stark vilja, mĂ„ste bara hitta glĂ€dje och meningsfullhet i livet igen, det som hĂ„llt mig uppe i alla Ă„r Ă€r att jag motionerar konsekvent mĂ„nga gĂ„nger i veckan, simmar, cyklar, gymmar, powerwalks, trots att jag druckit alkohol dagen innan - vansinnigt, jag vet! Men Ă€ndĂ„...ha en fin söndag i solen alla, kram frĂ„n mig 🙏💖

Hej @Spes23 och varmt vÀlkommen hit!

Du berÀttar om hur alkoholen haft för stor plats i ditt liv till och frÄn under mÄnga Är. Du Àr bÄde insiktsfull och medveten kring detta och det hörs att du reflekterat kring det hÀr lÀnge. Du har gÄtt igenom en hel del tuffa saker och du kan fÄ tankar och kÀnslor kring att livet kan kÀnnas meningslöst, det Àr jobbiga kÀnslor och tankar att ha. Du Àr inte ensam om att det kan bli just sÄ, nÀr det varit mycket pÄverkar det vÄra kÀnslor och tankar samtidigt ger du inte upp.

Det Ă€r imponerande att lĂ€sa kring alla förĂ€ndringar du gjort. Du Ă€r medveten om vad som Ă€r svĂ„rt just nu samtidigt ocksĂ„ om vad som Ă€r hjĂ€lpsamt för dig, du nĂ€mner bland annat att du alltid trĂ€nat regelbundet. Även om du inte vet exakt vad som kommer bli hjĂ€lpsamt pĂ„ sikt sĂ„ jobbar du nu pĂ„ med dig sjĂ€lv och tar steg i den riktning du vill med din hĂ€lsa och ditt mĂ„ende genom att du nu börjat denna förĂ€ndring. Det kan ge lite som ringar pĂ„ vattnet effekt och sprida sig till andra delar av ditt liv.

Du har tidigare slutat med olika mediciner och slutat röka pÄ egen hand och vet med dig att du verkligen kan vara mÄlmedveten och har en stark vilja. Nu har du hÄllit upp frÄn alkoholen en vecka och berÀttar vad som varit hjÀlpsamt att klara av veckan.

Du Àr verkligen pÄ gÄng. BerÀtta gÀrna mer hÀr om hur det gÄr och kring vad som Àr hjÀlpsamt för dig!
Vi finns hÀr!

Allt gott,
Rosette, AlkoholhjÀlpen

@Rosette, hej och tack för ditt fina svar 🙏, kommer fortsĂ€tta kĂ€mpa pĂ„ Ă€ven om det Ă€r svĂ„rt, kĂ€nns skönt att det finns ett sĂ„nt hĂ€r forum iaf dĂ€r man kan fĂ„ stöd och pepp 💖