Jag har tidigare slutat dricka (uppehåll i ca 1 år), trodde sedan att jag skulle kunna vara måttlig men var fortfarande i behov av lika stor kvantitet som innan, för att bli "tillfredsställd". Återfall direkt.
Nu är jag helt nykter igen. Denna gång kommer jag antingen vara det helt och hållet eller hitta ett annat sätt att få smaka på alkohol i bland.
Jag går ut på restaurang/bar max ca 4 ggr per år. Är det någon som har provat att bara dricka vid t.ex. utgång (om man inte går ut så ofta) och fungerar det?
Min stora last har varit vitt vin. Dock tycker jag det är gott med öl men inte i mängder. Så jag tänker ev om jag kan ta en starköl om jag äter ute (de få gånger jag gör det). Aldrig köpa hem alkohol.
Vill höra om någon gör på något liknande sätt?
Jag vill inte förstöra något för det är så jobbigt att börja om med nykterheten.

Tacksam för svar!

@Summer hej! Det var ett tag sedan du gjorde ditt inlägg; jag blev aktiv här ungefär då. Först: grattis 🌻till nykterhet. Starkt! Jag har måttlighet som mål och skriver lite om strategier för det i min tråd. Ett tips är också boken "För mycket, för ofta" med konkreta strategier för just måttlighet.
Lycka till! 🌻

@Summer Jag tror det är väldigt svårt att veta. En del som varit missbrukare kan, oftast efter lång nykterhet, klara av att dricka måttligt. Kanske har deras hjärnor ”läkts” på något vis, då de tydligen inte får tillbaka suget. För de flesta är det svårt, när beroendehjärnan får tillgång till alkoholen vill den oftast ha mer, suget väcks igen. Ungefär som för rökare, en cigarett och de trillar dit igen. Det är väl därför rökare verkligen aldrig provar igen. Kort och gott, vi är alla så väldigt olika. Om du klarar det är det nog ingen som vet. Men frågan är om det är värt risken? Om det är så sällan kanske ett alkoholfritt vin eller öl funkar lika bra?🌺