Nu är det dags igen…
Jag har alltid haft ett ganska osunt förhållande till alkohol.Men det går i omgångar när jag dricker alldeles för mycket. Nu var det dags igen. Jag vet egentligen inte riktigt varför jag dricker som jag gör. Det finns inget stopp när jag väl börjar. Mycket tankar kretsar kring alkohol. Jag tror att en av anledningarna är att koppla av och få bort tankar och ångest. Nu har jag druckit alldeles för mkt ett tag och nu bestämt mig för att låta bli alkoholen i 3 månader. Jag är på dag 1 och det känns redan som jag ger upp. Alla människor jag ser är så glada och har inga problem. Det är bara jag som är en misslyckad människa som inte kan dricka lagom.
Hur ska jag klara detta !

@Myran123 Du är varken ensam eller värdelös. Just nu har du säkert abstinens och din beroendehjärna vill tillbaka till drogen. Därför hittar den på saker som ska få dig att dricka. Ha lite tålamod, det kommer att gå över!
Och du kommer att kunna må bra igen!❤️❤️❤️
För mig var det en stor hjälp att läsa här i trådarna, särskilt under Vara alkoholfri, där ju din process är just nu.
Jag gjorde också Alkoholprogrammet och läste även boken Tänka klart av Annie Grace.
Skål tamejfan är också jättebra. Finns även att lyssna på.
Du kan absolut klara detta, men först måste du återhämta dig genom att genomföra din tremånadersplan. ❤️❤️❤️

Tack @Amanda L ❤️
Vilken stöttepelare du är. Du skriver så fina kommentarer till alla. Nu är det dag2 och det känns som en lång väg tillbaka. Men jag ska klara det. Jag börjar med 3 månader så får vi se sen. Kanske jag får fortsätta vara nykter. Vill inte riktigt ta in att jag är i den här situationen. ❤️

@Myran123
Läste din förra tråd- Känner igen mig så. Känslan av misslyckande och besvikelse på att inte hålla det som man tänkt. Tid som spills bort istället för att ha mys med barnen❤️
Jag har också haft en dipp precis nu, ska också göra precis som du och ta helnyktert ett tag. Ångesten är helt vidrig. Kämpa, vi kan hjälpas åt och höras här på forumet ❣️

@@JoLi Tack❤️Ja barnen är det viktigaste man har . Att göra dom besvikna är det värsta. Nu ska vi till Stockholm igen på torsdag. Tänker att det ska bli en bättre resa den här gången när jag är nykter. Jag är bara inne på dag 2 den här gången så jag har en lång väg tillbaka.
Ångesten är värst som du skriver. Det liksom gnager hål i själen.
Blir nog bra med en nykter period för dig med❤️
Vi får kämpa tillsammans.

@Myran123 Fint att du direkt tar chansen nu att göra om det på rätt sätt för er❣️
Önskar er en fantastisk helg!

Samma här haft en lugn vår och försommar men nu sista veckan har det blivit lite för mkt 3 gånger. Varningsklockor tillbaka, skyndar gör att hinna hem. Undvikit kvällsaktiviteter för då måste jag kunna köra. En månad kvar av sommaren att vara nykter med barnen hela tiden❣️

@@JoLi och Myran123
Den där känslan av misslyckande är ju hemsk, men samtidigt är det viktigt att förlåta sig själv. Inte för stt börja dricka igen eller som en ursäkt, utan för att det är viktigt att må bra för att klara av att bli fri från beroendet.
Och för att det finns en förklaring till varför vi som är beroende har så svårt att hålla fast vid det vi bestämt. Det är beroendehjärnan som vill tillbaka till drogen, som (i början mest) hittar på alla möjliga anledningar till att vi ska dricka. Samtidigt som vårt konsekvenstänket, pannloben, är åsidosatt och försvagad. Det pågår en kamp helt enkelt.
Och varje gång vi dricker alkohol så matas beroendet och blir starkare.
Därför så viktigt med ett längre uppehåll.
Att läsa mycket och skriva här kan hjälpa mycket, men en del kan behöva medicin i början eller annan hjälp.
Vad du än behöver för hjälp, så ta den, tycker jag. Livet är för kort för att dränkas i en trist drog. Det finns ett bra liv på andra sidan.❤️❤️🥳