Äsch.. skulle just skriva mitt första inlägg - det gick ju sådär. Det stod att man skulle spara efter man skrivit rubriken men då kunde man inte skriva någon text.. inte hittade jag någon raderaknapp heller.
Jaja.. ville bara säja att jag ringde Alkoholhjälpen igår och pratade med en mkt trevlig Kristoffer.
Han motiverade mig att nollställa mina dopaminer så från igår ska jag vara nykter i 3 månader. Eller rättare sagt inte dricka något vin alls.
Jag älskar vin - helst rött - men nu är det dax att göra en förändring av mina vanor. Jag är inte den jag vill vara. Men jag ska bli.
Idag är första dagen på resten av mitt liv.
Heja alla.
Jag är snart 60+ men det varken syns eller känns 🥰

Haha jag dööör. Nu blev det två likadana inlägg som svar av mig själv. Det var uppenbarligen svårt för mig att förstå det här forumet. Jag kanske har dödat alltför många hjärnceller med mitt vindrickande

@Fia L Hej 👋 och välkommen 🤗. Du har fattat ett stort och viktigt och kanske livsomvälvande beslut. Forumet här är väldigt generöst och omtänksamt. Det är bra att läsa och skriva mycket här, det hjälper 😊. Och det finns så mycket erfarenhet från de som gått igenom denna resa. Du får snart kläm på hur du postar på bästa sätt.
Ha en fin dag
🌻

Igår var det första nyktra fredagen på evigheter.

Tidigare drack jag flera gånger i veckan - men fredagen var ändå lite speciellt- eftersom det kändes mer ok att ta några glas och fira att arbetsveckan tagit slut.
Gärna att jag kanske öppnande ett lite dyrare vin för att unna sig.
Jag är mycket förtjust i god mat och gott vin.
Och det är just VIN.
Finns inget vin (vilket är väldigt ovanligt - jag ser alltid till att det finns) - så blir det inget annat.. även fast det finns annan alkohol, likörer, mm mm så lockar det inte. Inte ens bubbel lockar. Det är rött vin som är min akilleshäl.. eller vitt om det röda är slut.

I veckan - efter att jag bestänt mig för 3 mån uppehåll - plockade jag ur skåpet med allt vin, ställde ner i en låda och bar ner till uteförrådet. Där längst in står det.
Sen kastade jag nyckeln. ( Haha nejdå jag bara skojade - den är kvar). Men jag har lovat mig själv att inte hämta något förrän i december.
Boxen då? Ja det var lite kvar i boxen. Och det skramlade rödvin om den när jag skakade på den..
jag tog det minsta glaset jag har- hällde upp ett glas och smakade.. var det så gott? Jo. Ganska gott… men jag har ju bestämt mig - så resten åkte ut i vasken och kartongen nedtrampad och platt för återvinning.
Nu kan inget locka mig hemma i skåpen.
Andra utmaningar kommer komma. Tex en träff med kompisarna nästa helg. Det händer inte att någon dricker vatten..
men det kommer hända nu.
Skön lördag ☀️

@Fia L Bra jobbat! Kika gärna i alkoholprogrammet ang hur man kan planera en sån träff. För mig var det viktigt i början att verkligen planera vad och hur jag skulle säga att jag inte skulle dricka alkohol.
Jag insåg också att jag tidigare bara haft VAGA beslut (för att kunna ändra mig).
Jag gjorde så att jag ringde innan ibland och talade om att jag inte skulle dricka men tar med lite alkoholfri dricka…
Då gick det mycket lättare. Det var tillsagt och klart.
Du behöver inte heller säga varför om du inte vill. Kanske att du har en vit månad eller ska träna upp kroppen eller annat. 😀
Lycka till!

@Påvägmothälsa
Hej och tack. Gårdagen gick också väldigt bra.
Jag har upplevt att jag sover mycket bättre - och min vilopuls har gått ner från 65 till 56..
vinvolangerna runt magen känns mindre - jag mår faktiskt riktigt bra 🥰🥰

@Amanda L
Hej Amanda 🥰. Risken att ångra mitt alkoholuppehåll den tjejhelgen kändes rätt stor- så jag berättade för alla direkt att jag inte kommer dricka någon alkohol.. jag sa som det var - alla är mina goda vänner - sa att det blivit för mycket vin på senaste tiden - och att jag vill gå ner i vikt och bli mer hälsosam 🥰🥰
Eftersom jag redan berättat nu kan jag ju inte ändra mig.. smart va 😅☺️☺️

Nu har det gått en vecka. 11 kvar… det har väl gått bra men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tänkt på ett glas vin. Eller två.
Min hjärna tror fortfarande att det bara kan bli så trevligt och mysigt om man har ett glas rött framför sig.
Det känns som en låååång tid jag har framför mig - och jag kollar i kalendern - allt jag ska göra och kalas jag ska gå på utan att dricka någon alkohol.
I min skalle är jag snart framme i December- och mina tre månader är avklarade. Jag funderar på nästa steg - vill bara att de här 12 vita veckorna ska vara slut. Sen kan mitt riktiga måttliga liv börja där jag ska klara av att dricka klokt och just måttligt.
Det var dagens tankar ☺️

@Fia L du gör ett suveränt bra jobb! 11 veckor känns långt (och jag hade ju inte så långt stopp) men om 3 veckor är det 12 veckor sedan jag började Alkoholprogrammet och tiden har gått fort! Det går fortare än en tror när en är mitt i det. Så håll i och håll ut 💪🌻

För mig rullar dagarna på och jag är i min tredje vecka utan vin. Skulle säga att det går riktigt bra. Förra helgen var jag riktigt sugen på ” bara ett glas” rött - men jag tror att om jag tog ett, skulle jag bara vilja ha mer.
Så jag fortsätter att avstå 100%.
Ska på fest på lördag och köpte två alkoholfria viner. Smakade på ett igår kväll - och satt nästan och fick dåligt samvete… märkligt.
Det kunde ju lika gärna vara en läsk eller annan dryck - men just att det var alkoholfritt vin - och såg UT som vin gjorde att jag kände att jag hade dålig karaktär som ”måste ha” substitut..
Nu smakade det inte som vin direkt - det vita var dock bättre än det röda, men samtidigt så är det väl ok att kunna unna sig ett sånt istället för att trilla dit på riktigt vin med alkohol.
Nåväl.. jag tror jag idag landade i att det är ok nån gång ibland. Dessutom väldigt lite kalorier- som jag vill ha så lite som möjligt av.
Jag gick och la mig spik nykter ju, och vaknade pigg och fräsch. En ny bra nykter dag.
Ha det bra alla o kör på ert bästa. 🥰💕

Hej Fia! Hur har det gått sen du skrev sist? Jag håller med dig om att alkoholfria viner kan vara dåliga, särskilt de röda. Själv använder jag det som ett redskap, att ha goda alkoholfria alternativ hemma.