Sista alkoholen drack jag i lördags, då 50cl folköl. Fredagen drack jag endast 2 glas vin. Tänkte att jag ville trappa ner. Det gick bra men enbart pga alkoholen slut och pengarna slut.

Eller ja, det finns likörer och fortfarande folköl i kylen. Men de bekymrar mig inte. Det är egentligen bara vinet som ger mig det ruset jag vill ha. Ca 1-2.5L per dag har jag druckit senaste 8mån. Väldigt få undantag. Var nykter två veckor i februari. Innan det var nog December 2021 jag var nykter mer än två dagar i rad. Dricker oftast endast kvällstid, men där finns fler undantag. Ibland börjar kvällen redan kl 14. Låter som om jag inte alls skulle vara högfungerande men det är jag ju. Avancerar på jobbet, klarar hem och familj. Men sprickorna finns där, även om de går att ignorera.

Nu är det onsdag och jag har tack och lov inte känt av någon abstinens alls, lite hallucinationer/mardrömmar första natten. Men det var jag beredd på. Längtar efter att jag känner mera ork, tröttheten är ganska stor. Är rädd för att om energin inte kommer snart så vill jag åt det snabba dopaminet med vin igen. Snart är det löning och då är övertalningsförmågan hos vinsuget stort.

Men jag vill verkligen förändra nu, känner mig bestämd. Beslutsam. Men ändå bräcklig. Som en stark vägg, men utan fäste.

Vad bra att du är nykter. Många är ju extra trötta den första nyktra tiden. Kan vara klokt att se till att ha tid för vila. Och snacks och goda alkoholfria drycker när du vill pigga upp dig. Tänk igenom vad du ska göra när tankarna på ett glas kommer, ta en promenad kanske, eller gå in och läs här? Kämpa på i alla fall. Man blir så mycket mer närvarande med familjen nykter, även om man lyckats hålla ihop det innan. Och i längden mycket piggare!

@Partyprinsessan88 Det kan ta tid att bli piggare. Kroppen behöver återhämta sig under längre tid.
Också suget brukar försvinna efter ett tag. Pröva långa promenader, det är bra både för hjärnan och kroppen och kanske lagom ansträngande just nu?
Alkoholprogrammet är pausat just nu, men där rekytre månaders nykterhet just för att man ska hinna återhämta sig på flera sätt. Men istället för programmet kan du också läsa i trådarna här. Under Vara alkoholfri kan du se hur dom tänker som vill leva utan alkohol ett kortare eller längre tag…
Lycka till!❤️🙏🏻❤️