Jag har otroligt svårt att säga nej till alkohol när jag är bland andra. Detta gör att jag dricker alldeles för mycket och nu senast i helgen när jag till och med fick minnesluckor.
Att dricka för mycket har hänt ofta i mitt liv men nu har det gått så långt så att jag sårar mina anhöriga med mitt beteende.
En lösning är att säga helt nej till alkohol till att börja med men senare i framtiden kunna hitta en balans och kunna njuta av ett glas vin eller två.
Vet inte riktigt hur jag skall börja men känner att jag behöver ha hjälp att reda ut en massa frågor. Varför kan jag inte säga nej? Varför beter jag mig dumt och sårar de som står mig närmast när jag dricker?

@Måttligt drickande Fint och klokt av dig att skriva så ärligt här om vad som hänt och vad du funderar på. Den lösning du ser framför dig är precis det som vården skulle rekommendera när en vill förändra sina alkoholvanor - först alkoholfri period och sedan göra plan för hur måttligheten ska se ut och gå till. Ibland är det bra att ta ett steg i taget och ha den alkoholfria perioden som första mål, för att sedan sätta ett nytt mål när det första är avklarat. Vad tror du blir bäst för dig?

Har nu varit helt alkoholfri sedan den 28 oktober trots en del helger och middagsbjudningar. Än har jag bara sagt som skäl att jag för kvällen är chaufför och då är det ingen som reagerar.
Men känner att jag behöver vara mer öppen och ärlig mot andra och kunna säga att jag har ett uppehåll för att det är ett problem när jag dricker men vet inte riktigt hur jag skall säga det.
Jag kämpar på i det tysta och än så länge går det bra

Hej,
Grattis till nykter tid, så bra gjort! Kan du börja med att berätta för någon du litar mycket på, säga att det är något du tycker är svårt att prata om och behöver stöd i? Jag sa i början att jag hade en vit period för att jag tyckte det blivit lite mycket ett tag. Sen blev perioden liksom permanent. Min erfarenhet är sen att de flesta bryr sig väldigt lite om att jag inte dricker. Numera känns det helt odramatiskt att säga att jag kör på alkoholfri dryck, får sällan frågor om varför. De som undrar över det dricker nog lite för mycket själva tror jag. Men ta berättandet i din egen takt, det ger sig vartefter. Hur som, kämpa vidare, det är så värt det!

@Måttligt drickande Håller med Kennie. Det är få som bryr sig, faktiskt har en del vänner inte ens märkt det!
Men det känns skönt när man slipper mörka. Om nån frågar så säger jag att jag slutat dricka alkohol eller inte dricker alkohol om det är en okänd som undrar.
Och jag tror det kommer naturligt för dig när du känner dig trygg. Och som sagt, ofta blir det mindre dramatiskt än man tror…
Så fortsätt som du gör, det löser sig… bara en liten station på vägen..😀