Nu vet jag inte om jag har gjort någon konstigt här eller om man skriver sitt inlägg som en kommentar men jag skriver av mig nedan

Jag dricker bara ett par gånger per år, senaste nu i helgen. Jag dricker tills jag spyr eller tuppar av, samma hända igår. Nu har folk börjat prata med mig om att mitt drickande är problematiskt. Inte förstås gången det händer men nu mer än innan och jag orkar inte skämma ut mig mer, mina familj och mina vänner är mer värt att alkoholen.

Jag tror jag hamnar i ”kategorin” riskfyllt drickande. Går det att dricka måttligt eller är det bra att bara sluta? Jag ser ingen stor poäng med att dricka utan att bli full men samtligt är det svårt att säga nej till ett glas vin om man är över på middag etc.

Har någon av er varit i en liknande sits och hur har ni gjort?

Hej @Len345 och välkommen hit! Det är klokt och modigt att du skriver och reflekterar över alkoholen och hur det blir för dig. Du funderar kring måttlighet och nykterhet och vad som kan vara bästa vägen för dig och funderar på ifall det överhuvudtaget går att vara måttligt. Det har gått en tid sedan du skrev här, vad tänker du kring det här nu? Vilken tror du är den bästa vägen för dig?

Hej, tack för ser du skrev. Jag har haft sån ångest över att logga in igen. Tyckte det verkade som en bra idé att ta tag i det sen orkade jag inte. Har dock inte druckit sen dess.

Jag har kollat upp lite hjälp online på hur man kan dricka mindre när man väl dricker. Bara ta med så mycket man ska dricka, alltså inte ta med så jag kan bli så full. Varannan alkoholfri, har tidigare bara läst om varannan vatten och tyckte det var tråkigt men kan ju dricka en cola eller alkoholfri cider.

Jag tror steg ett är att försöka tappa ner men kanske en framtid som nykter. Jag vill men ändå inte, vill inte skämma ut mig men jag blir ju full av en anledning. Antar att nyår kanske blir nästa fest

@Len345
Jag vet inte heller hur man går tillväga men jag funderar också kring alkoholfria alternativ. Det svåra är nog bara att faktiskt ta till det alkoholfria när det väl gäller.

Kanske lägga upp en plan inför nyår? Jag funderar på samma sak.

@dethärfixarvi @Len345
Hej, en del kan lära sig dricka måttligt, men för andra kan det vara alkoholfritt som gäller. Gemensamt är att det rekommenderas att man börjar med en nykter period. Det är mycket lättare att göra så, än att "dra ner".
Detta eftersom det är viktigt att återställa de normala hjärnfunktionerna, kapa banden till alkoholen och må bättre.
Varje gång du dricker så återkommer suget. Det blir svårt hela tiden.
Alla är såklart olika, men att börja med en alkoholfri period ger dig en större chans att lyckas.
Och det är väldigt skönt att slippa den oro och ångest som alkoholen skapar, sova gott och återhämta sig.
Det kan ge ett nytt perspektiv på livet och varför alkoholen blivit så viktig.
Just nu är Alkoholprogrammet pausat. Men det var vad som rekommenderades där.
Jag drack alltför ofta som du Len345, allt som fanns att hitta, slutade med gigantångest och minnesluckor. Usch.
Jag började att vara nykter tre månader, sedan bestämde jag mig för tre månader till eftersom jag mådde så mycket bättre. Nu drygt åtta månader nykter och har inga planer på att dricka igen. Dels för att jag inte litar på mig själv, men också för att jag fortfarande mår så bra. Går jag på fest tar jag med mig alkoholfritt bubbel eller annat. Eller säger till att jag dricker alkoholfritt. Inga problem alls kring detta. Och jag har roligare än förr eftersom jag kan prata med folk, komma ihåg vad jag och dom sagt. Dansar och skojar utan alkohol. Vaknar utan ångest på morgonen utan att ha glömt väskan eller vad som hände. Så varför ska jag dricka?
Lycka till!