Hej
Började dricka när jag var typ 16 år, idag 60. Det är allt för många gånger jag deuckit så mkt att jag blivit rejält full. Har förnekat i alla dessa år - ja otroligt. Händer bara på helger och aldrig en vardag. Akademisk examen och framgångsrik karriär. Fin fru och fin-finan3 barn, bor i villa och inga ekonomiska problem. Hur 17 kan man lära sig att dricka måttligt? 1 av 3 gånger blir jag väldigt berusad, 2 av 3 gånger bara måttligt och helt OK.
Nu har jag dock kommit till vägs ände då min kära hustru sedan 30 år sade till mig i söndags att jag har problem och måste ta tag i det. Hon hatar det när jag blir full och jag förstår henne. Vill absolut inte mista min kära fru.
Tar tacksamt emot era tips/synpunkter/taktiker/hur man ska tänka
Vänligen, Anders

Hej @Anders..
Jag känner igen mig i det du skriver. Har du kollat något på Alkoholhjälpens 10 veckors program? Jag var i samma sits som dig och testade det programmet. Jag tycker att det har hjälpt mig mycket genom att jag har fått upp ögonen för hur, när och varför det kan bli för mycket alkohol för min del. Ofta brukar de rekommendera här att man är helt alkoholfri för att kunna "programmera om hjärnan" och för att sedan ta beslutet om man vill dricka måttligt eller om man faktiskt inte klarar av måttligt drickande. Jag kan även tipsa om Alkispodden som jag kände igen mig mycket i. Finns på t ex Spotify. En bok som handlar om att dricka måttligt heter "För mycket för ofta" av Hammarberg och Romberg. Hoppas du fått något tips :)
Hälsningar Sommarsolen