Hej alla.

Jag har länge funderat på att skriva här, men har nog inte riktigt vågat eftersom det är svårt att erkänna för sig själv att man har problem.

Jag har nog alltid haft ett riskbruk men den senaste tiden har det börjat spåra ur. Jag fick min första blackout för några månader sedan och mådde så fruktansvärt dåligt. Efter det tänkte jag att jag skulle skärpa mig, men det har bara fortsatt. Minnesluckor, otrohet, bråk.

Jag fick en minneslucka en helt vanlig kväll när jag umgicks med min bror, och det kommer jag nog aldrig förlåta mig själv för. Efter det började jag föra anteckningar för att dricka mindre, men ändå sitter jag här med fruktansvärd ångest efter att ha bråkat och skrikit på någon som jag håller kär.

Jag skäms så otroligt mycket och jag kan inte leva såhär. Jag känner inget sug efter alkohol, och många gånger kan jag hantera det. Men de gånger jag inte kan det är inte värt det. Usch, jag känner mig så liten.

Nu måste jag förändra mitt liv. Dela gärna med er om era tankar och känslor.

Hej och välkommen hit till forumet @dethärfixarvi! Vilket härligt och målinriktat namn du har valt! Det är väldigt modigt att du skriver här och så öppenhjärtigt berättar om hur det är för dig. Det låter som att alkoholen har lett till många jobbiga konsekvenser för dig, så klokt att du nu har bestämt dig för att göra en förändring. Hur vill du att det ska se ut för dig med alkoholen? Skriv gärna och berätta mer!

@Emilia Hej!
Jag vill kunna fortsätta ta ett glas eller två i sociala sammanhang eller hemma med vänner, men jag vill inte att alkoholen ska ha en stor roll i mitt liv. Jag vill lära känna min egen gräns och aldrig vakna upp i förtvivlan igen. De gånger jag dricker måttligt leder det aldrig till jobbiga saker eller ångest. Jag vill också kunna skaffa familj utan att någonsin vara orolig över mitt drickande.

Det första steget kanske är ett längre uppehåll, jag vet inte. Det är lätt att glömma sina misstag också när det vankas festligheter igen, och jag vill inte behöva gå runt och vara orolig för att jag ska "gå över gränsen". Jag vill nog försöka hitta en strategi som funkar för mig och sen hålla stenhårt i den, för jag vet att jag klarar av att dricka måttligt. Det får bara inte gå över en viss gräns.