Hej! Ni som inte tagit hjälp av vården när vet man risken för att få delerium ? Tror jag kan sluta själv men är så rädd för att få det….Har ångest,panikångest,oro,sömnproblem i botten som medicinerats med alkoholen och nu eskalerats.

Hejsan! @snö_flinga,

Det finns så många risker med att dricka alkohol som man i början av ett mer kontrollerat drickande av alkohol nog inte tänker på. Delirium är väl något som kan komma efter ett tungt och mångårigt intag av starka drycker. Då väl mest vid dagligt högt intag av sprit i kopiösa mängder, Men vägen dit till det stadiet då vanföreställningar som delerium inträffar brukar oftast ta rätt så många år av tungt missbruk.

Kommer ihåg hur man som ung grabb tänkte på det här med att dricka alkohol. Såg det väl en gång mest som en rätt oskyldig dryck för att en stund kunna slappna av och ”må bättre av” och visst hade man hört ord som skrumplever och ordet delirium men tänkte väl att sånt drabbar väl bara korkade gamla alkisar på parkbänkar och liknande.

Men som du skriver eskalerar ofta ett drickande av alkohol över tid och ger då bland annat rätt snart en mängd problem av olika slag där ord som ångest, panikångest, oro, sömnproblem som du skriver om ingår så att säga. Många självmedicinerar med alkohol mot psykiska låsningar och annat.

Tycker att det är bra att du har börjat tänka på riskerna med att dricka alkohol. Det visar att du har respekt för denna ohälsosamma och förrädiska dryck som lätt kan förstöra så himla mycket. Fortsätt att läsa här på forumet så får du säkert lite mer inblick i problematiken liksom.

Ha en fin dag!

@snö_flinga Vad klokt att du skriver här med dina funderingar! Hur stor risken är att utveckla allvarlig alkoholabstinens och delirium beror, precis som @Flarran skriver, på hur ofta och hur mycket man dricker. Hur ser det ut för dig?

Hej @snö_flinga!
En nära vän till mig drabbades av ett delirium. Han hade använt alkohol dagligen i över tjugo år och under de senaste åren före deliriumet druckit fyra till fem flaskor vin/dag och vid flera tillfällen varit inlagd på beroendeavdelning för avgiftning och även haft flera ep-anfall.Han drabbades på andra eller tredje helt nyktra dagen.
Som Flarran skriver är de symptom du beskriver även en följd av eskalerande alkoholkonsumtion. Är du osäker på abstinens kan du alltid vända dig till psykakuten för rådgivning.
Att läsa trådarna här har hjälpt mig mycket och har nu varit nykter 1 år, vilket föregåtts av många misslyckade försök.
Lycka till!😊

@snö_flinga det har varit en lång process med långa nyktra perioder men även kantat av en lång rad återfall.Jag hade en kontakt med en behandlare i två år. Det var såpass miserabelt när jag drack att till slut kände jag att jag fick välja: antingen dricker jag och förblir i misär eller också väljer jag nykterheten. Det svåraste för mig har varit att acceptera, faktumet att jag kommer aldrig mer kunna dricka och vara som "alla de andra" som kan dricka socialt. Men nu efter drygt ett år känns det oftast skönt och befriande att vara nykter, även om det givetvis finns tunga dagar då jag önskar en stunds bedövning. Men det är inte värt de där första timmarna av behaglig berusning som sedan vänds i ett totalt mörker.
Utmaningen för mig i min nykterhet är nu att försöka ta mig vidare i livet.
Hur har det gått för dig?😊

@hoppfull2024 Du måste ha en väldigt stark livslust som envist har rört dig mot ett bättre och rikare liv, än det liv i misär som du beskriver. Att ta sig vidare i livet är nog det som är svårast, förutom insikten att man inte kan dricka "som folk gör mest".

@hoppfull2024 inte sådär bra. Ska försöka mig på att boka en tid till vårdcentralen men sitter bara och stirrar på numret och känner panik!! Att det ska vara så svårt att göra det mer tillgängligt att få modet att få hjälp. För mig med ångest är bara ett väntrum rena skräcken.

@snö_flinga, steget för de flesta att söka hjälp är nog inte helt enkelt. Man har ju försökt på alla upptänkliga sätt att klara det själv. För mig tog det ett helt år att ringa det där telefonsamtalet. På den tiden i min kommun gick det att söka hjälp helt anonymt. Det var väldigt skönt, senare har det lagts under Socialtjänsten vilket gör att ta steget betydligt svårare för många tror jag. Vårdcentralen är bra eftersom de kan remittera till en plats på beroende.
Kram

Hejsan @snö_flinga,
Såg att du råkat snubbla till lite. Det är sånt som händer. Sitt inte och deppa till för det. Det är en ny vecka i morgon och då går det säkert bättre. Du är ju medveten om att drickande inte är världens bästa problemlösare liksom. Så var lite snäll mot dig själv, det är lätt att råka trilla omkull. Det är bara mänskligt, ta och vila dig och sköt nu om dig.
Kämpa på kompis!

Hej, hoppas du mår bättre! Om det känns läskigt att ringa vården kan fu kanske börja med att ringa alkohollagen, där kan du vara anonym. Eller ring firekt till alkoholmottagningen Riddargatan1. Jag tycker inte du ska vara rädd att ta hjälp. Din fiende här är alkoholen, inte vården. Ångest, oro och stress späds på av alkohol, du kommer må bättre när du blir av med beroendet. Och det går, ta första steget nu och ring ett samtal, det klarar du!

@snö_flinga ursäkta sent svar. Men Socialtjänsten ligger under omsorgen i varje kommun.
Hur mår du idag?
Jag har inte själv gjort Alkoholprogrammet och vet inte alls hur det fungerar men när jag läst i trådar verkar många väldigt nöjda. Eller ringa Alkohollinjen som Kennie tipsar om. Det kanske är mer hanterbarbart för dig att börja där.
Jag har själv druckit mycket för att dämpa ångest men tyvärr blir det med tiden svårt att skilja: vad är hönan och vad är ägget. Vilken ångest kommer från grundångesten och vilken ångest är en direkt följd av alkohol. Egentligen världens sämsta ångestdämpande.

@Kennie Dricker fortfarande varje kväll och försöker trappa ner men det går sådär bra….Ikväll ska jag försöka att inte dricka men har druckit vin varje kväll i 3 år så vet inte om jag lyckas. Ska försöka ringa för råd idag. Ha en fin dag!

@hoppfull2024 fick utskrivet ångestdämpande för några år sedan men vågade inte ta dom pga biverkningar. Däremot vågade jag vin tydligen tyvärr! Men har märkt att ångesten är värre nu så det måste nog beror på alkoholen. Dricker fortfarande varje kväll så jag garderar mig att få sova.