Hej. Jag är ny här och tänkte dela med mig av min erfarenhet av att ta hjälp av vården och användning av läkemedlet Campral.
Kan jag hjälpa någon i rätt riktning är det en vinst.

I 30 år har jag varit den där killen som alltid är sist kvar på festen och många fester och mycket ensamdrickande har det varit genom åren.
Jag har ändå lyckats hålla livet igång med familj, eget företag mm.
På senare år har alkoholen blivit jobbigare i form av tuffare baksmällor andra fysiska symtom och med fler dagar jag dricker per vecka. Jag kopplar mycket av alkoholintaget till mitt ADHD sätt att vara. Så jag sökte hjälp på vårdcentralen för några veckor sedan.

Texten nedan är ett svar jag skrev nyss i en annan tråd, men den förklarar ganska bra mina första två veckor med medicinen Campral. Jag är så otroligt tacksam att jag fått detta utskrivet.

——

Jag sökte hjälp på vårdcentralen för i första hand en adhd diagnos men med dryckesproblematik som följer. Tog ett blodprov och fick ett PEth värde på 0,45 μmol/L vilket är för högt. Fick Campral utskrivet den 7/12. Skulle fira jul med min alkoholtörstiga familj samma helg och hade laddat med massor av alkohol. Tog Campral och helgen blev för min del alkoholfri vilket jag aldrig klarat utan Campralen.

Läste på om andras erfarenhet om Campral och många skriver att de kan kontrollera sitt drickande när de tar Campral.

Så som ett experiment efter 7 dagars nykterhet så bestämde jag mig för att jag ska dricka 3 öl på fredagen. Jag hade slarvat med intaget av Campral under dagen och kände ett stort sug att få ta första ölen när barnen somnat, tog tre Campral och suget var som bortblåst på några minuter. Drack mina 3 öl och sen var jag nöjd. Min ”normala” konsumtion en fredag är säkert 1 1/2 flaska vin och 5-10 öl.

Igår lördag bad jag min fru att köpa 1 flaska vin och så hade jag 3 öl i kylen. Slutade med att vi delade flaskan vin och jag tog en öl innan jag gick och la mig.

Idag skippade jag Campralen och har haft noll sug efter alkohol.

För mig känns det hela som ett mirakel. Min vilja till förändring är stark, men jag skulle inte klara det utan Campral. Jag viste inte ens att det fanns den typen av medicin.

Så klart är det en individuell upplevelse. Men jag hoppas fler i liknande min situation kan få hjälp av det jag skriver

——

Jag är öppen som en bok om någon har frågor.

@Mart stort tack för att du delar med dig av din upplevelse av Campral. Det är vanligt att alkoholforskare, när de pratar om de här nya läkemedlen, påpekar att det är underutnyttjade läkemedel som faktiskt kan ha väldigt god effekt på vissa människor. Du verkar vara ett exempel på en sån person, så det är superfint att du inspirerar andra att testa!

En uppdatering. Efter det goda resultatet av experimentet att testa dricka som jag skrev om i första posten så har 5 veckar med julledighet passerat.
När jag nu insåg potentialen i Campral har jag gått över till att ”spara tabletter” Jag vill inte köra slut på hela receptet om 48 veckors intag av 6 tabletter dagligen. Jag har hoppat hela dosen de dagar jag inte tänkt dricka och tar 2 tabletter innan eller efter första ölen de dagar jag planerat att dricka ”normalt”.
Resultatet är det samma. Jag dricker och njuter, men drickandet har en annan fart att volymen i princip halveras. En enda gång och det var på julafton, så fick jag i mig så mycket att jag var trött dagen efter. Blev någon snaps och avec som troligtvis sabbade dem sviten.
Men det är helt sjukt vilken förändring Campral gjort i mitt liv dessa 5 veckor.

Googlade just på recensioner på Campral och fick fram denna länk. Slående är att mpnga som tar dem inte viste om den och att det är ett mirakel för dem. Länk till recensionerna: https://www.drugs.com/comments/acamprosate/campral-for-alcohol-dependen…

Ska lägga till att det finns dagar jag är sugen att dricka men inte planerat att göra det. Även då tar jag 2 tabletter. Tabletterna verkar otroligt snabbt och suget är borta nästan utan att man märker det på 5-10 minuter.

Hej, jag är ny på detta forum som jag tror kan stötta mig med flera. Jag har sen många år ett regelbundet intag av alkohol som jag inte tror varit synligt för min omgivning då jag skött mitt arbete och det jag åttagit mig i övrigt.
Sökte nyligen läkare med anledning av magbesvär, som påminde om magkatarr av mer extrem art. Hon frågade då även om alkoholvanor och jag beskrev att de var i överkant. Undrade då om hon skulle ta alkoholrelaterade prov vilket jag samtyckte till.
Det visade sig tack och lov att de flesta proven såg bra ut men phet-provet låg högt 1,6.
Gällande medicinsk behandling så önskade jag att hon förskrev Campral men hon ville först att jag försökte sänka intaget för att sedan utvärdera det innan medicin förskrivs. Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

@mia c varmt välkommen hit! Om jag förstår dig rätt så vill läkaren att du minskar alkoholintaget INNAN hon skriver ut Campral? Om det stämmer tycker jag att det låter lite konstigt. Campral får du ju som hjälp för att minska alkoholen, varför ska du bevisa först att du kan själv? Eller är det möjligen så att hon menade att du måste dra ned på alkoholen för att få annan medicin för magproblemen? Jag har ingen egen erfarenhet av denna medicin ska sägas. Men med så pass högt Peth borde du ju bara kunna få allt som behövs som ev kan hjälpa dig med den frågan.

Kram!

@Mart Wow. Det här låter fantastiskt. Det här vill jag också prova, för jag har jättesvårt att kontrollera alkoholintaget när jag dricker och jag vill inte sluta dricka helt utan kunna dricka normalt (eller avstå när jag vill). Ska absolut boka tid på vårdcentralen.

@Charlie70 tack för ditt svar! Ja jag tycker också det var konstigt att jag först behöver bevisa att jag kan själv. Det kan också ha ett samband med att hon rekommenderade kontakt med beroendemottagningen för bedömning och samtalsstöd, vilket jag tackade nej till. Men jag är en envis rackare så jag ska visa vid nästa provtagning att värdena ligger betydligt lägre 😉

@Suburra Hej och tack för pepp! Alla värden inklusive levervärdena är normala, tack och lov🙏och som jag förstod så kan hon förskriva Campral men vill först försäkra sig om att att jag inte har ett missbruk.

@mia c aah ok Förstår! Jag har inte missbruk men tar ändå antabus för jag vill inte dricka alkohol överhuvudtaget en längre period eftersom de ger mig 0. Hoppas du får campral många som är nöjda med den !

Hej, Äter campral själv och är mycket nöjd, har nu varit nykter i 8 månader, och jag kan till och med hälla upp t.ex vin åt andra utan att bry mige eller bli sugen alls själv. Så jag tycker att fler borde få möjligheten att testa denna, helt suverän :)

@mia c Av det lilla jag förstått sedan jag började med Campral så verkar inte ens vänner som är läkare ha koll på medicinen. Jag tror du ska stå på dig i ditt krav på att få Campral utskrivet. Byt läkare, ring 1177 mm. Var öppen som en bok.

För min del så skrev läkaren ut 1 år utan att jag träffat personen… dock hade hon kontakt med terapeuten jag gick hos.