Var på konsert i går, på ett ställe som ägs av ett kommunalt aktiebolag. Ville köpa en alkoholfri öl i baren men det fanns inte. En timme senare blev jag törstig och frågade då om de hade Loka/Ramlösa. Nej. När jag gick från baren med en plastmugg med kranvatten såg jag på svarta tavlan att de hade "ett flertal alkoholfria alternativ". Vilket trams.

Flickan mår mycket bättre nu. Hon fick en behandling förra veckan som gjorde henne sämre först men efter en knapp vecka började jag känna igen henne igen. Så som jag inte sett henne på flera månader. Fantastiskt! Håller detta i sig så kanske vi hittat hem i behandlingsdjungeln. Dessutom har Apodos anlänt - lycka! Nu hoppas jag att jag framåt kan leva MITT liv lite mer och få känna lycka över mer vanliga och vardagliga saker.

Kram!

Åh så skönt! Håller tummarna för att det fortsätter såhär. Låter jättejobbigt att inte känna igen sitt barn.
Känns som om varje ställe borde ha alkoholfri öl nuförtiden i alla fall. Tråkigt när det enda som bjuds kranvatten i plastmugg.
Ny arbetsvecka igen och det är alldeles för mycket att göra. Vad sjutton ör Apodos? Kommer definitivt att googla, men det kan man ju inte göra mitt i ett inlägg, utan att kopiera och börja om med skrivandet.
Håller tummarna för att du får livet tillbaka lite nu.! Snyggt jobbat att inte dricka på det för övrigt.

Tack Sisyfos och Himmelellerhelvete! Miraklet efter flickans senaste behandling håller i sig. Tror knappt att det är sant men njuter varje dag av att hennes gamla jag är åter!

Har avslutat helgen med bastu och bad i Mälaren. Minns inte om jag nämnt det tidigare, men badkrukan (d.v.s. Jag) vill försöka bli vinterbadare! Den effekt det kalla vattnet har på stress och ångest är oslagbar - och effekten infinner sig snabbt. Att komma i det kalla vattnet och ligga kvar där till andningen blivit normal har en oslagbar effekt på stress och ångest. Just nu har jag inga stora problem. Men jag blev upprörd i fm (samtal med ex). Efter ett träningspass och bastu med bad har jag fått en omstart i kropp och själ. Kommer att sova gott i natt och helt redo för nästa vecka. Ska sägas att detta är den andra säsongen jag jobbat på badandet. Klarade inte att komma i vattnet förra hösten och absolut inte under vintern. Men fortsatte basta och passade på att studera de andra (och prata med dem förstås). Och något i mitt mind set har på vägen ändrats så än så länge fixar jag det. Vi får se hur det går när de riktiga minusgraderna infinner sig :-)

Kram!

@Charlie70 Så skönt att det går bra för dig och flickan ❤️ Njut nu, nu, nu. Allt som varit och eventuell oror för allt som ska komma får vila långt bak i skallen just nu.

Vinterbad låter häftigt. Ligga kvar i vattnet? Jag har bara doppat mig och gått upp direkt. Men jag har upplevt ”ruschen” av först adrenalin och sen värmen och lugnet som sprids inombords efteråt, så jag förstår vinterbadarnas fascination. Det är allt runtomkring själva badet som behöver vara mysigt också. Det är ju kallt och ruggigt på land också.

Kram 🐘

Härligt @charlie70
Jag började förra året- på nyårsdagen- och tänkte nu försöka hålla i höstbad och låta det gå över till vinterbad.
På landet har jag nära till brygga och har minnen av att pulsa i snö och mörker, möta upp min lilla ”badklubb” och sen pulsa hem igen, krypa ner i sängen och känna den inre värmefläkten dra igång.
Bot mot allt,
Vi får peppa varandra.
Kram!

Närmar mig fyra år - om en dryg månad sker det! Minns tillbaka att jag vid den här tiden hängde på låset hos SB för att få köpa glögg på premiärdagen. Sedan var det bara att fortsätta med den under hela december - i stora mängder. Alibit var så klart att det närmar sig jul (måste firas), grådasket utomhus (måste livas upp) och jag tyckte själv att det värmde mig inifrån och ut. Behöver jag säga att det är otroligt skönt att slippa denna glögg?

Barnen mår bra! I dag får jag lite avlösning för ett träningspass. Efter det tänker jag passera lokala badbryggan för ett bad. Liv, eftertanke, vila och hälsa. Det är det livet går ut på nu i stället för glömma, rasera och demontera sig själv.

Kram!

@Charlie70 Du vet….jag minns så väl när du valde bort alkoholen ….så strongt💪🏻 Snart 4 år det är så stort!

Härligt att barnen mår bra! Å vilka fina ord…”Liv, eftertanke, vila och hälsa”…det är verkligen ngt för mig att eftersträva🙏🏻

Kramar🥰

Ja, himmel glögg… jag gillar inte söta drycker och mår inte särskilt bra av dem heller. Glögg var dock legitimt… eller legitimt och legitimt. Det var legitimt att köpa och dricka lite, sen smygdrack jag resten av flaskan och fyllde på vatten och soja under hela december. Många flaskor kunde det bli. Såg till att vi drack upp allt tillslut, så att det tog slut. Känner ingen glögglängtan nu, inte ens efter varm glögg.
Skönt att det är bra med barnen och att du hittat nåt kul att göra. Jag är lite taggad på att prova vinterbad, men det skulle vara ett litet företag, så det har inte blivit av ännu.
Ha det så fint på vandringen mot 4-årsdagen.

Fyra år @charlie70
Så mäktigt. Ingen enkel tripp men så jäkla starkt. Vi glömmer det ibland, hur det var?
Allt det där som skulle firas eller piggas upp? Allt man skulle slippa känna, allt man gick miste om att känna.
Nu är det förstås tuffa dagar, tider. Men det är ju livet. Vad tänkte vi? Skulle just vi slippa? Var vi särskilt känsliga? Nej, vi är ju särskilt starka har det visat sig.
Så glad när du tittar in, så fint att höra om barnen- och baden.
Jag längtar till min brygga på landet.
Kram till dig, stor inspiratör ❤️🙏

@Himmelellerhelvette @Varafrisk @Sisyfos @Se klart Stort tack för fina hälsningar! Sedan jag skrev sist vände livet 180 grader. Flickan har varit dålig i sin sjukdom. Det har varit otroligt svårt att få kontakt med sjukvården i detta. Förmodligen för att det är få läkare som arbetar med den här sjukdomen och att det inte är självklart vilka mått och steg som bör tas. Det är så få som har sjukdomen. Det har brunnit i mig. Veckorna gick utan att jag fick kontakt med sjukvården och till slut blev hon så dålig så vi åkte in akut helt enkelt. Då - kom hennes läkare men fortsatt osäker. Veckan efter fick vi träffa en annan (av de två som finns typ) som ordinerade en behandling hon fått tidigare. Så just nu är det på topp, behandlingen ger effekt. Men fy vilken kamp det är. Mycket kring henne är så j-vla osannolikt så jag har svårt att förstå att det är mitt liv jag tittar på om jag slänger en blick lite sådär utifrån. ALLT, precis ALLT faller tillbaka på mig när andra inte gör sitt jobb. Fullständigt utmattande. Och självklart lyckades allt sammanfalla med en otroligt krånglig fråga på jobbet. Som varit mitt ansvar att reda ut i ett sammanhang med mycket nervositet i leden. Det jag tänkt på sista tiden är att jag har en stark önskan om att bara få vara mamma till min dotter. En sådan som har tid och kraft att hänga med henne i hennes intressen, prata, gå på bio och göra sådant hon vill. Inte vara läkare, kurator, färdtjänstsamordnare, LSS-handläggare eller pedagog. Men jag kan konstatera att samtliga av dessa nämnda under hösten lyckats skicka tillbaka mina frågor till mig själv så att jag måste ta ett ansvar för att saker blir gjorda. Det är jag som ska påminna läkaren om vad som står i journalen (trots att jag inte har tillgång till den själv för det har de ju inte mellan 13-18 år), när jag ber om samtal för flickan då hon varit utsatt för ett övergrepp får jag frågan om jag kan ta samtalen med henne själv, när jag ringer färdtjänst om att taxi inte står på beställd adress men ändå meddelar via sms att den är framme får jag förslaget att ringa bolaget själv för att höra vad som hänt (vad är det för samordning? jag har självklart redan fullt upp som står på gatan i regnet med min stressade dotter). När jag kontaktar LSS-handläggaren får jag i princip besked om att googla på egen hand för de vet inte. För att inte tala om allt bildstöd som är så praktiskt och bra men som tar eoner av tid att hitta och göra på ett pedagogiskt sätt.

Jag vill bara få vara mamma.

Men jag är nykter. Och den 22/12, alltså om 3 dagar, har jag varit nykter i 4 år. Vill inte tänka på hur mitt (eller mina barns) liv hade sett ut om jag inte slutade när jag gjorde. Jag hade förmodligen varit ett vrak faktiskt. I stället är jag otroligt tacksam över beslutet som togs där och då. Nu får jag höra på jobbet att jag ser yngre och yngre ut, men det tror jag att baden ska tillskrivas snarare än nykterheten. Det är fint att ha funnit baden. När det är så mycket som det varit under hösten kan ett snabbt bad på ett sätt ersätta ett lite mer tidsödande träningspass för att få ner pulsen något.

Det blev mycket om mitt här men det skrev sig lite av sig själv. Så jag tänker att det behöver komma ut. Jag känner (och är) ensam i de frågor som rör flickan. Pappan ser inte hur hon mår och svarar inte i telefon när jag försöker nå honom. Det är skriftlig kontakt som gäller där. Bedrövligt.

Blir stressad av tanken över julen och det är inte bra. Ambitionerna sänks därför till ett minimum. Vill ha en helg där jag kan njuta tillsammans med mina barn, inte stressa över att det ska vara mycket och fint.

Kram!

@Charlie70 Pust. Att du ens står på benen är inget annat än ett mirakel! Som en lejoninna som strider för sin flock. Det är märkligt hur mycket krafter som finns kvar när man tror att man har uttömt allt.

Skönt att flickan mår bra igen ❤️ Hoppas innerligt att du får samla krafter. Ibland kan man krascha fullständigt när allt är över, men jag hoppas verkligen att du får möjlighet att landa lite mjukare.

Varmt grattis på din 4-årsdag! 🥳🥳🥳

Kram 🐘

@Charlie70 Oj, så jobbigt du har det. Det är hemskt att stödet är så skrangligt som du skriver. Vad händer med de barn som inte har en kika stark mamma, kan man undra…?
Jag tycker du gör helt rätt som drar ner på ambitionerna inför julen. Det finns mycket gott som man kan köpa färdiglagat… Det viktigaste är att ni får återhämta er.
Ha en skön helg❤️🙏🏻❤️

Usch ja, du beskriver nog en verklighet så som den ser ut när ett barn (eller vuxen för den delen) behöver hjälp. Det är bedrövligt att det ska vara så och det är så oerhört tråkigt att din dotter har fått en så stor andel av elände. Du är fantastisk som strider för henne. Jag fattar att du bara vill vara mamma och att det andra tar för mycket energi, men du är också en tigermamma och det är det inte alla som har en. Jag tror att i såna lägen är det viktigt att se och fokusera på det som man har gjort och orkat med. Det går inte att se allt som inte har gjorts. Och förresten just julen är ändå samvaron och lugnet viktigast på nåt sätt. Jag som levt i stress, på väg till nästa, har äntligen landat och fattat att det viktiga är att vara närvarande. Inte att allt är perfekt och att jag styr upp.
Låter skönt med badandet. Eller kanske inte… men jag är lite sugen på att prova.
Sköt om dig nu och jag önskar er en riktigt fin jul 🎄 🤶⭐️

@Andrahalvlek @Amanda L @Sisyfos jag är själv förvånad över att jag står på benen. Men just i processen med den "nya sjukdomen" så får flickan bättre perioder efter behandling. Då passar jag på att njuta fullskaligt av miraklet. Då får jag ork att träna och ta hand om mig själv på alla sätt. Sedan hamnar hon i utförsbacke igen och jag faller, ingen träning och ingen ork till något annat heller. Det är gas - och broms. Så ser mitt liv ut nu helt enkelt. Och den där förmågan att resa sig och njuta när det är bra, den är något jag måste hålla i. Kan jag inte det är det rakt ned i djup utmattning igen - och det vill jag INTE vara med om en gång till.

@Sisyfos det där baden var inte ett dugg sköna för mig förrän jag fann min poäng med dem. Poängen sitter i huvudet och är liksom nyckeln, och då blir de sköna också. OBS OBS man ska aldrig tycka det är oskönt i form av starkt hutter efteråt, illamående eller yrsel, då har man gått för långt med sig själv.

Kram!

@charlie70
Fyra år är faktiskt helt otroligt och särskilt med tanke på hur ditt liv sett ut med många strider och kamper, förutom detta med alkoholen då.
Julen ska vara vilsam och njutas av. Det vill även små och stora barn.
Har du sett julavsnittet i serien The Bear? Den tillskrivs den bästa julskildringen ever, sett ur ett neurotiskt perspektiv då.
Jag skrattade och nästan grät. Fanns helt klart spår av mig i denna mamma.
Men inte längre.
Önskar att den bra perioden hänger i ett tag nu. Och jag blir riktigt sugen på vinterdopp! Kram 🥰

@Charlie70 låter vääääldigt jobbigt! Verkar som om folk går på kurs o lär dig att hela tiden bolla tillbaka ansvar. Sunt förnuft känns långt borta. Jag hade ju också ett sjukt barn, diabetes, men på den tiden fungerade all vård jättebra och jag fick alltid stöd när jag behövde det. För man behöver helt enkelt stöd! Kram till dig!

@Charlie70 Men snälla nån så tufft du har det!!! Förstår att du vill vara endast mamma inte allt det andra också!

Det här med att föräldrar inte har tillgång till sitt barns journal är tämligen märkligt. Men, du kan få direkt åtkomst (som det heter) till ditt barns journal fr 13 tom 15 dvs tills barnet fyller 16. Fast mellan 16-18 år har man inte ngn åtkomst. Det är dock inte så enkelt att när man fått direkt åtkomst att det gäller på alla mottagningar utan en åtkomst för varje mottagning.

Tycker att du är så bra på att ta hand om dig själv. Fast…du har väl varit så tvungen för att hålla🙏🏻 När du vinterbadar är det nära där du bor eller hur verkar det?

Massvis av Grattis t dina fyra år🥳du vet väl om att du är en riktig superstar🤩

Kramar❤️❤️