Dagen har varit bra. Gym., promenad till AA-möte. Köpt lite nya växter. Läst ut boken: Kvinnan på tåget. Så livet går vidare. Och jag saknar inte alkoholen. Jag mår bra. Men ångesten gnager i alla fall. Det förflutna går inte att radera. Och då menar jag, att jag inte var riktigt närvarande, när mina barn var små. Pratar inte mycket om det numera, men det sitter ändå, som en tagg. Försöker att återgälda genom att passa barnbarn, så mycket, som jag kan. Nu skall jag börja på en annan bok.

Har varit nykter 2016. Känns bra. Dricker vatten och kaffe. Äter god mat. Sover bra. Går på gym. Träffar barn och barnbarn. Jag är tacksam för att mitt liv är, som det är just nu.

Annwer

Har ej prövat att skriva änn! Kan du tala om hur jag ska göra! Vill oxså dit, av hela mitt hjärta! Är på skidsemester och inget funkar för mig, vet inte vad jag kan göra! Har tid hos dr i slutet av jan men det känns mkt avlägset. Har antabus hemma men vågar ej ta dem pga komplikationer ?. Jag vet att det handlar om inställning, hjälpmedel och inställning, men om man ej har ngt? Vet inte hur anonym jag är men, hälsning från mig

Bara skriv, som du redan gjort! Och tag inte det första glaset med alkohol. Också läs i forumet! Att läsa andras historia hjälper. Vi lider ju av samma sjukdom. Lev en dag i taget. Bestäm på morgonen, att vad som än händer i dag, så skall jag inte dricka alkohol. Då är du ju nykter på kvällen. Och upprepa samma löfte nästa dag. God fortsättning på 2017!

Mår bara bra. Nykter. Dricker endast vatten och kaffe. Det är väldigt enkelt, när jag får frågan: Vad vill du dricka? Igår bakade jag bullar med mitt barnbarn. Min dotter kommer ihåg, att mina bullar var goda, som jag bakade, när hon var barn. Det kommer fram mer och mer ljus, från mina barns barndom. Det är min belöning, för att leva nykter.

en dag i taget med hjälp av AA och min högre kraft. Har ett bra liv. God kontakt med min familj, tack vare min nykterhet. Ja, det är skönt att leva.

känner jag, att vi går mot ljusare tider. Våren är på väg. Satte penséer i utekrukan i går. Men jag har blivit netflixknarkare. Stänger ute solen och sitter framför TVn. Tröstar mig med, att jag inte blir bakfull. Idag AA. Lagom promenad dit. Och nykter en dag i taget.

Men TV-tittande är ju ett oskyldigt och ofarligt tidsfördriv, jämfört med drickande.
Så det är ok att du ägnar dig åt.

Om jag hade mycket outnyttjad tid att fördriva, så skulle jag läsa böcker i massor.

Fortsätt nu på den nyktra stigen Vida. Sköt om dig

Nykter. Solen skiner. Kan inte bli bättre. Har kommit hem från en resa, som jag fick av mina barn i födelsedagspresent. Trots, att jag sagt, att jag inte tycker om att resa. Har druckit på så många resor och inte kunnat nyktra till på flera veckor efter. Denna senaste resa drack jag vatten och kaffe, precis, som hemma. Så jag klarade den. Nu fortsätter jag i min hemmalunk. Nykter en dag i taget.

därför, att jag har opererat ut en visdomstand. Orkar ingenting. Har gått 3 veckor nu. Kan inte gapa. Kan inte äta bara dricka. Men trots detta mående, så mår jag inte lika dåligt, som jag gjorde, när jag låg i min fylleångest. Blir lite bättre dag för dag. Så alltid gäller en dag i taget. Och nykter är jag. Vila kan jag. Skönt är det. Läser och tittar på Netflix. Nästa vecka, ska jag gå på sommarfest på dagis. Hoppas verkligen, att jag har fått lite mer ork då?

mår jag bra. Var barnvakt i helgen. Full rulle från morgon till kväll. Fick lite känsla av, när min dotter var 4 år. Hon ville sova i min säng. Är glad, att jag kan passa mina barnbarn. Förutsättning, att jag lever nykter. Och detta är verkligen belöningen. Även om jag blir trött. Men idag gym. och vila. Lever i 12-stegs-programmet, som går att applicera på det mesta, som händer. Det är min terapi. Blir bättre och bättre.

Mitt nyktra liv är skönt. Är ensam hemma för tillfället. Vill inte följa med min man på resa. Han dricker öl varje kväll. Tråkigt. Så jag går på AA-möte nästan varje dag under några veckor, medan min man är bortrest. Lever livet lugnt. Men saknad av kon, när båset är tomt gäller, trots allt. Jag gör mina val. Och så ser mitt liv ut.

Redan september. Sommaren har gått fort. Mycket att göra med barn och barnbarn. Idag först gym och sedan kaffe med tanter. Livet går vidare. Nykter en dag i taget.

att det redan är oktober. Tiden bara rinner iväg. Nykter en dag i taget. Går på AA-möten ett par gånger i veckan. Lever i 12-stegsprogrammet. Och i denna stund är allt ok.

skogsfrun

Du har varit nykter länge nu. Det är värt ett stort grattis! Fortsätt den nyktra vägen och skriv här på forumet när du vill eller behöver!