Verkar som att många här kommer in på vikt när man väl blivit kvitt alkoholen. Jag lade om kosten våren 2019 och har sen dess gått ned 12 kg på att hålla mig till att äta frukost, lunch, middag (mycket grönsaker, men ingen särskild diet) . Aldrig äta mig proppmätt och inga mellanmål eller kvällsmackor. Däremot varje kväll en rad mörk choklad, minst 70% kakao. Och efterrätt eller fika någon gång i veckan. Funkar för mig, ligger stadigt på min matchvikt sedan några månader nu.

Jorå, så är det ju Jullan.. Har man kirrat med alkoholen öppnar sig ju möjligheterna på ett helt annat sätt.
Jag var väldigt noga med att inte gå upp i vikt så jag var väldigt strikt med maten i veckorna innan jag slutade dricka. Sedan i helgerna åt jag mer. Ni vet hur aptiten påverkas av alkohol? Uj uj. Det var inte hälsosamt.

Började gå ned redan 2018.
Hm. Du har en bra taktik Kennie. Och mörk choklad sägs ju vara bra för både hälsa och vikt.

Heja oss i detta! Kram???

Ja VaknaVacker, några kilo till ska vi väl lyckas överlista!? Jag har börjat lägga upp en strategi för att sluta snusa också, men det tar jag senare. En sak i taget är min grej.

Kram ?

Det står att jag varit vit i ett år och två veckor här på ah. Gött?

Men idag fick jag prova på känslan att vara bakis. Inte alkoholbakis men kolhydratbakis. Väldigt likt faktiskt men inte lika kraftfullt. Åt fylld choklad med söt fyllning plus lite annat igår. Äter sånt mycket sällan så jag chockade kroppen min.

Känslan, tung i kroppen. Olust, lite huvudvärk finns där.

Sicken påminnelse! Hahaha. Så här hade man det. Inte klokt ju?

Ha en toppendag och kram??

Grattis till din fantastiska förändring! Vilken kraft! Så himla härligt att läsa!
Så lite godisbakis är ju ingen fara! Vi vet ju hur illa det varit!
Heja dig! Inspirerande!
??‍♀️?

Det hände mig i julas. Vaknade upp en dag med sprängvärk i huvudet och insåg att det var kombinationen sovel (fläsk, kött, fet fisk) samt godis, sirspsbröd och Bregott samt några smaskiga ostar på det som tog knäcken (hehe) på mig.
Nu åter i vanliga spår, pasta och bröd ibland, även choklad och glass slinker ner. Men inte såna mängder.
Just det- jag klämde i mig en croissant varje morgon också!
Idag blev det torsk, potatis och grönsaker. Såg lite ut som sjukhusköket hade lagat, men det var himla gott. Och ingen baksmälla imorgon! ?

Ja det triggar väl samma ställe i hjärnan alkohol och snabba kolhydrater. Själv är jag synnerligen förtjust i dessa kolhydrater, även om de minskat när jag äter naltrexon. Ha en bästa dag. Jullan

Jag har också känt söt bakis.Men aldrig när jag drack vin.
Då var jag bakis som vanligt?blä
Jag kände söt bakis på juldan och tog emot det som en påminnelse.
Vakna Vacker,du har ju gått från super zero till super hero.Din kropp måste vara tacksam nu när du är snäll och tar hand om den så fint.Bra investering.Kan inte köpas för pengar.⚘
Ha en fin Lördag⛄❄?
Kram Pilla

Då är jag inte ensam om att bli kolhydratbakis i alla fall?

Tack! Jag är så glad att jag kunnat ändra det jag inte var nöjd med i livet. Finns ytterligare saker, men en sak i taget eller hur??? Som Andra halvlek brukar säga: viktigast av allt är att vara nykter.

Nu skall denna björnen gå i ide för natten... så trött! Kram??

För en vecka sedan nådde jag målvikt.

Men inte är jag nöjd? Nu känner jag att några kilon till skulle vara bra. Så jag får lite marginal. Tagit det lite lugnt nu en vecka. Stabiliserar mathållningen och det funkar rätt bra. Har en plan för framtiden! Det är a och o. Det är som med alkoholen. Vara påläst och ha framförhållning så man inte sitter där och proppar i sig choklad. Om man inte tänkt det alltså... Då får det vara ok för mig i alla fall?
Jag är verkligen inte översmal. Men jag kan knappt tro att det är jag i spegeln! Så himla mycket bra ändå i allt det kämpiga i året 2020.

13 månaders nykterhet är det för mig nu. Heja oss alla! Kram?

Du är en målbild för mig på den punkten också, så jag traskar vidare i dina fotspår. Det går bra för mig också, januari har varit en kanonmånad både vad det gäller kost och steg. Nu gäller det bara att hålla ut!

Kram ?

Positiva personer i det här forumet ?. Tar rygg på dig Vakna Vacker ?

Har min tråd i "förändra ditt drickande", för det har inte gått så lång tid än, men tycker stämningen där är lite si och så...inte så inspirerande som här!

Kram Mamsen

Härligt med målvikt uppnådd och 13 nyktra månader avnjutna.? För min del går det lite segt med viktnedgången, men nu ligger isen tom på havet, så på onsdag blir det många tusen steg där, och nyttig god fisk som ska fångas.

Kram

Så himla gött att slå följe i denna resa! Både nykterhet och viktnedgång??
Vi fixar det. Så glad ni finns?

Det är som ett klot som rullar och blir tyngre vartefter. Beslutet att inte dricka. Orubbligt. Inte frestad, fördelarna med valet att vara nykter är så fantastiskt stora.

Det är synd att det faktiskt tar x antal månader innan man till fullo inser det!!

Skall kolla in din tråd Mamsen. Du är så välkommen hit till det vidare livet!?

Kram?

Jobbar som vanligt idag. Tittar ut genom fönstret och noterar hur fint det är där ute. Vilken dag! Med allt det vita som faller❄

Tänker på vilken frenesi jag lade ned på att dricka.
Planera, bära hem, smussla, hämta mer i smyg, dricka, försöka se pigg ut fastän jag var helt slut.
Det var som en religion. Alkoholen och ruset var guden.

Blev det tomt utan?
Hade samma tankar som de flesta har. Att det blir tomt. Det fattades ju något i början för min hjärna vill ha det jag inte gav den. Var det en kamp? Nej inte från att jag bestämde mig att inte dricka mer.

Vartefter har jag fyllt upp livet med sådant som gör att jag mår bra på riktigt.

Nu är nykterheten min riktning i livet. Riktning är det och för att vara säker på att lyckas fortsätter jag med det.

Vill skriva lite här hos dig...
Detta osunda tog så mycket energi och att spela att vi va pigga,glada , energiska.
Levde ett liv vi inte ville.
Nu sänder insidan ut energi,välmående,fräsch hy,och sann glädje.Jag dricker en massa pukka och yogi istället?‍♀️.Och det gör susen i denna vinter.Du strålar Vakna Vacker?
Kram Pilla

Håller så med dig! Så himla skönt med nykterheten. Det är verkligen som du skriver... det märks på jobbet att mina arbetskamrater ser att jag mår bättre och har tappat i vikt. Bara det!!??

Så himla gött!❤

Dricker också te! Fått dille på Apotekets vinterte med smak av kanel, chili och äpple. Med lite honung och havredryck i så är det såååå gott? Vilken är din favorit?

Hoppas du haft en fin helg! Heja oss o kram?

En till helg väntar...
Va fint av andra att se att det syns på dig att du mår bra.?
Angående the har jag druckit olika pukka med anar att det är nåt uppiggande?i vissa av dem och jag känner stress om jag dricker dessa.Som va mina favoriter,så nu
är jag vilsen.Ska kolla efter nåt annat.Helt utan koffein tänker jag.
Kanske blir apoteket idag då?
Kram Pilla