@Andrahalvlek Tack, det. går som på räls nu :)
allt i livet är inte lätt, men lättare att ta tag i skitsaker nu... värt det. på jobbet "måste till bolaget", nu måste jag hem o ta en vinare o slappna av. ligger själv hemma i soffan o funderar på göra något enkelt, åka till farsan o prata kanske... jag behöver ingen återställare efter veckan längre.

@vår2022 Tack! Jag känner mig mest nöjd, men det är kanske stolthet. Det finns inga skäl för mig börja igen.

Kliver in i vecka 38 - 266 dagar,
vi hade julfest på arbetet igår, jag vann alkoholfri öl och shots av något slag, som en annan hade köpt med mig i åtanke. snällt :) och säkert smakrikt.
gick hem som en av 4 av 20 som inte drack, 2 av bilkörarskäl, och två av egen vilja.

Faktiskt bara 100 dagar kvar till ett helt år.

@Vjlo Hurra på din snart 100-årsdag! 🥳🥳🥳 Har läst lite om alkoholfri sprit. Inte provat. Tveksamt om jag vill det, varför liksom? Men något behov tillfredsställer det säkert, och det är svinbra om krogarna har det i sitt utbud. Jag är för alla former av alkoholfria alternativ, även om jag själv inte väljer att dricka det alltid. Ett bra sortiment av alkoholfri öl tycker jag dock att varje krog ska ha, min ex-svärmor och min yngsta dotter köper alltid alkoholfri öl till mig när vi ska ha kalas. Det är kärlek ❤️

Kram 🐘

PS. På julbordet igår fanns det andra sällskap också. En man i min ålder var riktigt apkalas. Raglade, sluddrade, såg i kors. Om han såg något överhuvudtaget. Hans yngre kollegor ledde honom med varsam hand och höll honom lugn. Det var liksom inte ett ställe för den typen av fest. I vårt sällskap på cirka 40 pers drack kanske två-tre alkohol till maten. Och jag blev bara ledsen när jag såg honom 😢

@Andrahalvlek Jag har inte heller behov av "sådan dryck", det var ju shots som jag aldrig druckit , och hm ja varför... kanske för smakupplevelsen... igår drack jag lite alkoholfri öl, men även cola.. och trocadero... liksom blandade beroende på vad jag ville. hon som köpte den julklappen med shotsen fick löfte få prova den med mig en fredag (eller fler) - för hon hade ju köpt den i åtanke om att jag kanske kunde vinna.. så där kommer den till nytta... alkoholfri glögg hör ju till ibland iofs...

Jag gick i tid igår innan det blev för mycket skrål och så, hög ljudnivå, mat och prat i typ 5 timmar får ändå räcka...

Ganska få som ändå drack hos er - 2-3... det är bra, ändå.

Själv ser jag framemot nästa jul. Det *kan* vara så jag trillar dit någonstans, även om jag just nu inte fattar hur det ska gå till. Om jag mår riktigt dåligt och tycker allt är skit och det är likabra straffa mig o dränka sorgen, ja det är väl skälet som skulle kunna få mig på fall. Men jag har ju mått både supernajs och super... blä senaste året och inte använt den vägen. Vanan för det är ganska långt borta, det ska den få vara. Jag tror jag lärt mig andra vägar ur de kriserna, eller åtminstone - lärt mig leva genom dem :)

Utan någon annan jämförelse så är det med nykterheten som med sorg ungefär (fast viss sorg ska man ta sig igenom förvisso). Det behövs ett helt år, man ska gå igenom alla högtider och en massa roliga saker och en hel del skitsaker, för att på riktigt fatta att livet går vidare. Och att livet kan vara helt okej. Livet som nykter är ingen räkmacka, men varken toppar eller dalar är speciellt extrema så det lunkar på. Man blir chill och löser det som uppstår efterhand.

Att dricka alkoholfri shots en fredag ihop med den där tjejen låter ju som en invit, nice. Ni kanske klickar? Håller tummarna för det!

Kram 🐘

@Andrahalvlek En helt rätt jämförelse, alkoholen har väl varit en (o)trogen vän som man måste sörja och lära sig leva utan på olika sätt....
Jag är glad jag skrivit dagbok ganska många år, ibland väldigt smärtsamt se hur lång tid vissa saker tagit, men många gånger uppmuntrande. Den här julen är den bästa på många år, även om det inte är en räkmacka :) Men jag kan välja mycket friare vad jag vill göra, hur jag vill må.

Det blev bara en shot-provning inget mer...

Kram

@Vjlo Ligg på lite! Hon uppfattar kanske inte dina signaler. Jag har nyligen fått veta att två unga pojkar var tokkära i mig i skolan, men det märkte jag inte alls. Vi har fått kontakt rätt så nyligen via facebook, men idag är vi bara vänner och inget mer. Lite gulligt att få höra vad de tänkte och kände då när vi var 13-15 år.

Inga likheter i övrigt, men alla är inte duktiga på att skicka ut rätt signaler - och många är dåliga på att uppfatta signalerna. Att din kollega köper alkoholfri shot till dig, med en invit om gemensam provning, låter som en invit. Men detta förutsätter förstås att du är intresserad öht. Var den god förresten?

Barnen har en kusin som är 28 år. Så snäll och trevlig, enormt gullig på alla sätt, men han hamnar typ alltid i ”kompisfällan”. Jag har ingen vidare inblick i hans liv, men till och med jag ser att den pojken skulle bli en perfekt partner. Det skulle du bli också!

God julkram 🐘

@Vjlo väl jobbat med din tid! Jag tänker att livet tar tid att levas för att utvecklas som människa. Jag var ganska brådmogen som barn och har levt på egen hand sedan väldigt ung vuxen. Men sedan går livet i 190 och det finns inte alltid tid att reflektera och på det sättet komma på det där bättre sättet att hantera olika utmaningar på. Alkoholen tar definitivt bort den förmågan som jag ser det. Men nu går vi mot bättre tider!

Kram!

299 dagar, helt plötsligt :)
Inget mer förtälja... annat än fortfarande är jag helt nöjd sluppit undan alkoholvanorna.
Alla i omgivningen förutsätter nu "vi ska ha firmafest / afterwork - några öl, o du tar alkoholfritt", eller så blir det en dialog i kyrkan jag är med där vissa är tydligare med sin åsikt att alkohol alltid är skadligt, kontra andra som säger måttligt är bra, och jag som nog anser det är en onödig sak men att man själv måste välja och upptäcka vad man mår bra av.

307 dagar.

Jag smuttade på en shot när jag var ute med jobbet tidigare i veckan. typ så mkt att jag kände smaken- för att de sa den smakade tandkräm eller nått.. det räknas inte. och var ju inte för att dricka direkt. senare på kvällen tog en av killarna upp det o tyckte det nästan var ett återfall... eller han hade nog velat det blev det... nu är du snart i gasen och kan släppa loss och bara vara glad.

så konstigt jag ibland måste förklara - men livet är inte hemskt utan. jag kan t.o.m vara med ute bland andra som dricker utan att varken falla dit eller vara en urtråkig snubbe. låt vara att jag var den som åkte hem först - men det var ju mkt för att jag är typ 20 år äldre än flera av dem och faktiskt inte ids sitta och surra surra surra surra. den kvällen drack ingen otroligt mycket.

det blir inget återfall den här veckan heller ;)