Till något helt annat, vilket sommarprat Denise R bjöd på! Förutom ett gripande innehåll, tycker jag släkthistorier är så spännande. Att vi är inte bara dem vi är, vi alla är på något sätt påverkade av faktorer långt innan vi själva föddes. Och våra liv påverkar kommande generationer...

@miss lyckad Japp, hela bohaget behöver inte komma med gubben och han är garanterat tillmötesgående på alla möjliga sätt. Du måste vara extra tydlig bara, sätta ord på skavet på ett respektfullt sätt. Kanske. Det vet bara du, det är din dröm och din gubbe.

Kram 🐘

Haha, precis AH..😁..Tydlighet är viktigt. Kom att tänka på när han och jag lagade mat..Jag brukar ofta koka lite extra potatis, som man senare kan steka..Potatis håller ju länge, i kylskåp..Tänkte också att han bor ju själv, enkelt att fixa något annat till potatisen, i veckan..Han säger..” Du behöver väl inte koka potatis till en hel armé?” Jag blir stött..Och säger att man kan steka senare..Nästa gång vi kokar potatis kokar jag 6 stycken..Exakt så det räcker till var sin portion..Han tittar ner i kastrullen..Då säger jag..” Du gnällde sist, och nu blev det väl lagom?”..Lite sån är jag i en ny relation..Man måste kunna diskutera..Kan man inte det, så visar jag med handling..😅..Jag har också levt i familj dom senaste 35 åren, och då fanns det alltid någon som gärna ville koka eller steka av rester..Nästa gång jag ska hem till honom, så ska jag träffa hans närmaste för första gången..Det blir spännande..💫🤗

Härligt!
Din mammas telefon - vilken skjuts för självkänslan att fixa installationen!
Dröm om löss - tack för gott skratt! Jag tror också det handlar om "det är för bra.." - Men det är det inte! Du är värd en riktigt skön vistelse vid havet!
Hur det går med sommarpratarna? Jodå, jag är på Karin än, orkade bara halva igår kväll så jag fortsätter lite senare idag. Håller med om att Niklas S var jättebra! En överraskning för mig! Om du inte planterat tanken att lyssna på alla och "ta vad som bjuds" så hade jag nog hoppat över honom 🤔😕. Så tack för att "jag fick" lyssna! ... jag hade också en tyst pappa ... och tappar orden själv ibland, inte lika illa men jag har ett stråk ... "Nej, jag är inte sur eller arg eller något annat, låt mig bara vara ifred, jag är "tom"" 🤔🤔🤔 Jag har "inte sett" det tidigare ... Det måste vara vanligt!

Hoppas att du har en bra dag och att du inte behöver jobba skiten ur dig nu sista dagarna innan semestern.

Kram!🧡

Anonym26613

Asså denna tråd... Jag har alltid så mycket att kommentera. Men det händer så mycket här att när jag kommer till slutet så har jag glömt vad jag skulle såga 🤣💚🙏

Spännande med det nya jobbet, och härligt att du får så mycket positivt feedback. Grym du är!! 👊💚

Och det där med mobiler. Fattar att du är nöjd!!

Ja just det, visst är det konstigt att vi tidigare löste våra problem med själva problemet!! Jag vågar inte heller dricka, då jag är livrädd för ångest och mardrömmarna. Ska bli spännande att se hur du mår när alla mediciner är ur systemet! Lagom till jul får vi veta 🥰💚

Drömmarna pratade ni också om. Nuförtiden älskar jag sova. Gud vad mycket bättre vi har det idag 🥰🥳💚

@Miss Mary Poppins skrev:"så har jag glömt vad jag skulle såga" ASGARV! Vilken tur! 😉😉😉🙃🤣

OBS! Mary, jag hoppas du inte tar illa upp! Mina fingrar slinter också på tangenterna ibland - men sällan så här roligt!

Anonym26613

Hahaha!! @Soffi 🤣🤣🤣 Så roligt! Visste inte jag hade en komiker i mig 🥰👊💚
Nu ska jag går runt och såga lite till och se hur många vänner jag har kvar imorgon 🤣🤣🤣

@Miss Mary Poppins Jag är bra på att babbla i text också tydligen. Ni är mitt ständigt närvarande fikagäng som jag älskar att tjöta med 😍 Det är bara att kasta sig in i diskussionen när tid och lust finns.

Kram 🐘

@Soffi Det är verkligen så roligt att överraskas! Michael Lundgren var rätt mellanmjölk, men jag tror mycket på Denise Rudberg. Åtminstone efter vad jag läst från recensionerna. Lyssnade du på Stina Wollter ifjol? Jag säger bara wow!

Kram 🐘

Jag blev så ledsen i morse när jag vaknade av klockradion och nyheten om den mördade polismannen. Jag tycker så otroligt synd om mannens kollegor och anhöriga, men jag tycker också så oerhört synd om alla som bor i Biskopsgården. Alla dem som jobbar för att de positiva krafterna ska få fäste, men som slås tillbaka gång på gång med en käftsmäll.

Jag är själv uppväxt bara några spårvagnshållplatser från dödsskjutningen, i det närliggande området Länsmansgården. Då på 70- och 80-talet var det också segregerat i Göteborg, men för varje decennium har det bara blivit värre och värre. Det började med det fria skolvalet 1987, då engagerade föräldrar gjorde aktiva val för sina barn och placerade dem i skolor i stan istället. Kvar blev de barn vars föräldrar inte gjorde aktiva val.

Sen flyttade den lägre medelklassen och även delar av arbetarklassen från området, där gick det ju inte att bo. Så ville man inte att barnen skulle växa upp. Och kvar blev personer som inte kunde flytta. Som inte hade initiativkraften, förmågan eller ekonomin till det. Arbetslösa, socialbidragstagare och långtidssjukskrivna, men också många hårt arbetande inom servicesektorn, vården och industrin. Flera av dem som hade hyfsat välbetalda jobb flyttade från området också, till bättre områden. För barnens skull.

Skolorna lyckades inte längre locka till sig behöriga lärare och eleverna fick ingen studiero på grund av den stökiga och våldsamma miljön i skolan. Fritidsgårdarna stängdes. Det som hade varit oasen för många barn vars föräldrar bara jobbade och jobbade, eller drack sig redlösa för att glömma misären. På fritidsgården fanns andra vuxna, förhoppningsvis goda förebilder, som kunde lotsa och coacha. Trösta. Hjälpa. Nu fanns inte den möjligheten längre när fritidsgårdarna stängde. (Jag är själv en typisk fritidsgårdsunge i hjärtat fortfarande.)

Väldigt många barn i utanförskapsområden har inget hopp om att det någonsin ska kunna bli annorlunda, att de själva ska lyckas i livet med någonting. De har heller inga goda förebilder omkring sig. Runt omkring dem finns bara macho-snubbar som i brist på en bra skolgång försörjer sig på droger och kriminalitet. Som är så rädda för sin egen skugga att de beväpnar sig, och till slut blir normen ”skjut först och spring sen” snarare än ”fråga först och skjut sen”. När normen egentligen borde vara prata, prata, prata. Red ut missförstånd, möts på halva vägen. (Den normen borde gälla politiker också.)

Men på tv hela kvällen har alla bara pratat om fler poliser, hårdare straff, större befogenheter och krafttag mot gängkriminaliteten. En kvinna, som också var fritidspolitiker i Göteborg och själv boende i området, var den enda på tv ikväll som ens yppade att man måste jobba förebyggande. Hon sa: ”Det börjar i förskolan”. Hon var själv så trött och uppgiven att hon tänkte sluta engagera sig som politiker. Hennes man hade försökt få henne att inte ställa upp och prata i tv, men hon stod där framför kameran och gjorde sin röst hörd. Modigt, klarsynt. Och sen fortsatte tugget i Aktuellt om fler poliser och hårdare straff.

Varför är det så svårt att få våra politiker att förstå att det blir billigare att satsa förebyggande än att hantera katastroferna senare? Likväl som att det är billigare för ett företag att ha ett bra systematiskt psykosocialt arbetsmiljöarbete istället för att betala dyra pengar för långtidssjukskrivningar. Och i båda fallen är den mänskliga misären allra värst egentligen.

Trött, ledsen och uppgiven är jag ikväll. En jobbdag kvar, sen seeeeeemeeeesssster 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja det blir så tyvärr när barnen inte vet annat än att syssla med droger och kriminalitet. Gängen skickar de yngsta killarna på de värsta uppdragen för att de inte får några straff. Vissa stadsdelar kör jag aldrig ens igenom med bilen. Vem som helst kan bli skjuten eller robbad på sin bil. Jag bodde också i Biskopsgården ett tag i min ungdom, det var illa redan då men nu är det katastrof. Totalt livsfarligt.

Kram

@Andrahalvlek skrev:"”Det börjar i förskolan”." Visst är det så, det är så märkligt att politikerna inte förstår detta. Eller gör de det, men vet inte hur de ska göra. Det enklaste är bara ha fler poliser, men det blir ju bara kortsiktigt. Vi blir inte av med det verkliga problemet, som är utanförskap. Jag lyssnade på boken Förortssnuten av Hanif Azizi, den är så bra.
Den skulle alla läsa/ lyssna på och även ha som undervisningsmaterial i skolan.
Den handlar inte bara om polisarbete, utan så mycket annat som är högaktuellt i samhället, verkligen tankeväckande.
💕 sländan

@Andrahalvlek jag är också uppvuxen i en förort till göteborg, inte Biskobsgården men en anna förort som också har förändrats och nu räknas till utsatt område. Jag känner en stor sorg varje gång jag hör om dessa skjutningar och meningslösa våldet.
Nu är en polis mördad och det känns så otroligt sorgligt😪.
Såg också den mamman på tv och jag hoppas verkligen att hon orkar kämpa vidare.
Sen har ju också jag bidragit till att det blir segregerat eftersom jag valt och haft möjligheten att flytta där ifrån.

Sorgligt är det.

@Ase Ja, det är sorgligt. Jag har ju också flyttat - 30 mil, från förort till småstad. Vi som har flyttat ska inte behöva ha dåligt samvete för det, alla kan inte verka på alla arenor. Vi kan hitta andra arenor.

Mina erfarenheter från ungdomen tar jag med mig hit till småstaden, där vi tyvärr har stora problem med integrationen. Vart jag än kommer predikar jag budskapet: ”Dra inte alla över en kam - bra individer är bra individer, oavsett ursprung.”

Allra mest skit kommer ur truten på dem som aldrig har lärt känna en enda invandrare i hela sina liv. Det handlar verkligen om rädsla.

Kram 🐘

Ikväll har jag sett filmen ”Catwalk - från glada Hudik till New York.” Wow! Är helt tagen efteråt. Satt och fulgrät av glädje mer än halva filmen. Vilket underbart gäng 😍 Och vilken otroligt bra produktion!

Har ni inte sett den - se den på svtplay!

Den fina känslan bär jag med mig in i semesterns första helg.

Kram 🐘

Första semesterdagen så vaknar jag kl 7. Blixtepigg. Lika pigga är nog inte gänget som cruisade på stan igår kväll. Enligt uppgift ska ett 100-tal bilar ha kört runt, runt på stan på klassiskt cruisingmanér. Gamla klassiska raggarbilar som stått i garagen alldeles för länge. Jag har inte beskådat showen, bilar intresserar mig inte ett dugg faktiskt. Det kan dock bli väldigt högljutt när man släpper ut ett gäng 50+ på grönbete, vilket jag märkte när jag skulle sova igår kväll.

Jag bor precis bredvid en gymnasieskola med en stor tom parkering. Där tyckte polisen att det var lämpligt att plocka in fordon efter fordon för kontroll - och många onyktra omhändertogs också. Det behöver jag inte läsa mig till i nättidningen, det märkte jag själv eftersom det skedde 50 meter från mitt sovrumsfönster.

Jag märkte också att väldigt många bilförare blev oerhört upprörda. Så upprörda att de hängde sig på tutan och rivstartade mullrande när de väl fick köra från poliskontrollen. Och jag fick också veta att det tydligen har spelats in någon typ av dansbandsversion av Miriam Bryants och Viktor Leksells låt ”Du ringer bara mig när du är full”. Onödigt vetande, men nu vet jag.

Kram 🐘

Yngsta dottern har varit krasslig några dagar, vanlig förkylning. Så nu har hon fått prova på att vara hemma sjuk i nya lägenheten - och då får man inte delta i boendets gemensamma måltider eller aktiviteter. Igår fredag åkte hennes pappa till henne och de grillade korv ihop. Idag ska jag åka dit och sen sova över. Jag frågade om vi skulle åka till McDonalds ihop. Kan man göra det när man är sjuk? Hon svarade direkt! ”Jo, jag behöver frisk luft.” Tydligen har de mycket frisk luft just på McDonalds 😉

Jag har köpt två nya baddräkter till dottern, supersnygga. Men de får hon väl avvakta med att inviga tills snuvan gett med sig. Hon får titta på när mamma badar istället. När jag filmade baddräkterna igår frågade jag henne vilken baddräkt som var snyggast. Då svarade hon direkt: ”Båda”. Sötnöt ❤️ Rätt så avancerat svar språkligt dessutom, hon förvånar mig ofta.

Hon har en språkstörning som gör att uttal, meningsbyggnad och ordförråd är ytterst begränsat. Men hon svarar mig ibland på en nivå som gör mig så oerhört glad och stolt. Hon fyller snart 21 år och hon utvecklas hela tiden, det finns liksom ingen övre gräns. Just därför ska hon börja på särvux till hösten. Plugga svenska, matte och samhällskunskap.

Dottern älskar skolan - att lära sig nya saker. När hon tog studenten från särskolegymnasiet för två år sedan ville hon dock inte börja på särvux. Hon var så bestämd med att hon hade minsann slutat skolan. Sen kom Corona innan vi på allvar hade lyckats få igång särvuxstudierna på ett vettigt sätt. Men nu gör vi en omstart till hösten, och jag tror att minst en av de andra boende också ska gå på särvux - och allt är ju roligare att göra gemensamt med andra.

Innan jag åker till dottern i eftermiddag ska jag åka och köpa blommor till mina balkonglådor och dynor till min stol på balkongen. De blommor jag har haft i balkonglådorna har vissnat i brist på kärlek, och i stolen tänker jag sitta riktigt bekvämt och lyssna på sommarprat i mina hörlurar.

Kram 🐘