@Andrahalvlek du låter alltid så trygg och stabil men jag förstår att det ligger mycket arbete bakom. Men du har en superbra kompass i alla omständigheter! Blir alltid glad av att läsa vad du skrivit.

Jag har haft en bra jobbvecka. Körde till kontoret mån-tis och fick möjlighet att tjöta lite med kollegor. Hemifrånarbete ons-fre. Lagom mycket att göra, både så jag hann jobba framåt och andas mellan arbetsuppgifterna. Ta alla fikaraster, lunchpromenera.

Två kvällsaktiviteter blev det, hundkurs i onsdags och körövning i torsdags. Två kvällsaktiviteter per jobbvecka är max att jag orkar med. Två buljondagar blev det också, tisdag och torsdag, och de kändes under kontroll. Några gånger tänkte jag ”äsch, jag skiter i det”, men eftersom jag inte hinner bli galet hungrig mellan de sex dryckestillfällena så funkar det. Jag brukar mota den automatiska äsch-tanken med den medvetna tanken ”jo, det går bra. Imorgon får jag äta igen”.

Totalt har jag gått ner 17 kg sen i julas. Men jag märker att kilona har smugit sig på igen, två-tre kilon typ. Syftet med buljondagarna nu är att skapa mig en buffertzon, så även om några kilon smyger sig på så ska det inte påverka mina minus 17 kg. Jag går ner typ 4-5 kg till och sen har jag dessa kilon som en buffertzon. När gränsen för minus 17 kg passeras är det buljondagar två dagar per vecka igen som gäller 4-5 veckor.

Kroppen är ju så funtad att den har en ”trivselvikt”, och upp till ett år efter viktminskning strävar den efter att komma tillbaka till den gamla högre vikten. Så ett helt år efter viktminskning behöver man vara vaksam. Jag har köpt en massa nya kläder som jag faktiskt vill kunna använda. Och jag ska gå igenom mina garderober och hitta gamla kläder som passar igen. En ledig dag.

Den här tiden på året brukar alltid vara superspeedad. Allt ska avslutas, det är avslutningar på löpande band. Det fina vädret inbjuder till umgänge, och i vårt land är umgänge lika med att äta gott. (Och dricka gott, men alkoholfritt i mitt fall. Inga problem på det området.) Det är som en rastlöshet i luften, och man känner sig nästan lite euforisk när sommarvärmen kommer åter. Ett stilla regn är avkylande på mer än ett sätt, men det är långt mellan skurarna.

Den här allmänna stressen har gjort att jag den sista månaden har gått helt bananas. Jag har moffat sjukliga mängder choklad och glass. Sjukliga mängder. Men den senaste veckan hoppas jag att jag har brutit trenden, för jag mår verkligen inte bra av det. Dels för att det ger plus på vågen men lika mycket för att jag upplever att min värk blir sämre.

Mina artrosknän har verkligen gjort ont den senaste månaden, vilket är oerhört handikappande. Lite bättre igår och idag faktiskt. Jag tror fan att sockret är boven i värkproblematiken också. Jag väljer att tro det. Att jag i 54 års ålder har fått svår artrosvärk i knäna kan jag inte göra något åt. Men jag kan göra något åt att inte förvärra värken genom att moffa socker. Det är ju inte ens gott efter de första två-tre chokladbitarna. Ändå ska det ätas till chokladen är slut.

Lönen den här månaden, med ob-p efter kvälls/helgjobb och ny lite högre lön, var verkligen wow 🤩 Och den retroaktiva lönen får vi i augusti, så den blir wow också. Jag önskar så att jag var lite ekonomiskt sinnad och kunde spara en del av lönen, men det är nog svårt att lära gamla hundar sitta. Eller? Får klura på det. Att satsa pengar på olika typer av aktier vore kanske en ny rolig hobby? I väntan på huset jag vill flytta till så småningom.

Idag ska jag ta med mig båda döttrarna på en liten resa. Vi ska uppträda med kören, och vi kombinerar det med morsdag-lunch i förskott. Imorgon ska jag ta med mig min mamma och yngsta dotter på en kortare resa för att morsdag-luncha. Hundkursen har avslutning imorgon också. Vi har alla en riktigt bra helg framför oss 🥰

Trevlighelgkram 🐘

@Andrahalvlek Skönt att du haft en balanserad vecka på jobbet.
Nej socker mår man ju inte bra av. Jag ska också ta tag i det nu när livet börjar räta upp sig. Har inte svårt att hålla vikten, så det ät inte det som är min drivkraft. Snarare vetskapen att det är ett beroende. Och såklart är jag orolig vad det gör med kroppens insida.

Önskar dig rn fin helg!

@Andrahalvlek Låter som en härlig helg du har framför dig! Du resonerar enligt mig så klokt med dina buljongdagar och trivselvikten. Du verkar ha hittat ett bra sätt som funkar för dig! Det är trist med artrosen och jag tror som du att vi liksom blir vad vi äter och dricker till viss del och socker är ju lite som alkohol när det blir för mycket.
Du borde vara rik som ett troll 😂 nu, inga pengar på alkohol, Ob och kommande retrolön…. Jag har själv svårt att spara och lever typ som varje månad är den sista…. men har en mycket sparsam make tack o lov. Jag står för merparten av konsumtionen för att jag hade ändå haft noll på kontot vid månadens slut, han för det gemensamma sparandet. Sätt av en fast summa varje månad, typ så mycket som du lade på alkohol, inför framtiden är mitt lilla tips. Och gör det via direktöverföring så att du aldrig ser pengarna, när du får extra kan du antingen unna dig något eller fylla på sparandet! Kramar till dig som stöttat mig så mycket! Så 🙏! Du är fantastisk 🤩❤️! 🥰

@Sattva Idag efter uppträdandet, som gick kanon, och totalt två timmars bilkörning så var jag helt slut på energi. Yngsta dottern skulle envist in på Hemmakväll. Vem handlade mest? Mamma 🤣 Tillfället gör tjuven. Sannerligen. Så visst fan är det ett missbruk.

Kram 🐘

@Ny dag Jag för över pengar varje månad till ett sparkonto, och jag ska öka beloppet. Plus att ett mindre belopp förs över till avanza och placeras i olika aktier som jag valt. Möjligen ska jag lära mig lite mer om aktiehandel. Ska suga på den karamellen lite.

Kram 🐘

En mycket intensiv helg har det varit. Bara roliga saker 🥰 Körsång, hundkurs, umgänge med båda döttrarna, min mamma och min ex-svärmor. Kan typ inte bli bättre. Riktigt nöjd med helgen 🥰

Dock har det blivit en hel del choklad och daimglass. Suck. Sannolikt som ”bränsle”, och lite väcker alltid mersug. Samma jävla missbruk men i en annan form. Baksmällan är dock inte lika svår, men kopplingen till värken i kroppen är tydlig.

Plus och minus, balansen, balansen, balansen. Men jag väljer att minnas helgens plus i första hand 🥰

Kram 🐘

Jag har väldigt tydligt ersatt ett missbruk (alkohol) med ett annat (socker). Trots två buljondagar förra veckan visade vågen plus nu en vecka senare, pga helgens frosserier. All typ av umgänge okejar sötsaker (oftast i form av bakverk) och sen äter jag ensam hemma också.

Köper hem stora mängder (så det räcker hela helgen) och sen äter jag upp rubb och stubb och åker ofta och köper mer. Tar alla tillfällen att köpa mer (det är jag värd). Äter sötsaker ihop med andra, men ännu mer helt på egen hand. Bokstavligen moffar i mig. Duktig som sjutton i veckorna - och sen helt bananas på helgen. Som om det inte finns en morgondag. För att jag är värd det, man måste ju fira lite, unna sig. Och baksmällan kommer i form av värk i kroppen.

Känns det igen? Fy fan vad det känns igen. Fy fan vad jag inte vill det här. Hur roligt det än är att hitta på roliga saker på helgen så måste jag nog tagga ner lite. Dansa, pausa, dansa, pausa.

Första steget: Medvetandegöra. Andra steget: Prata om det. Tredje steget: Planera och utvärdera. Inte slå på sig själv när man misslyckas utan istället lära sig av misstagen. Bemöta mig själv så som jag skulle bemöta en bästa vän som outade detta problem för mig. Det är fan svårt att låta bli. Varje gång jag lyckas avstå ska jag mallgroda mig 🐸

Det svåraste nu att svara på är frågan: Vad får jag om jag lyckas avstå? Lägre vikt och mindre värk är liksom inga ”belöningar” i sig 🤣 Jag måste hitta fler fördelar!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja sötsuget är kämpigt emellanåt. Jag kör typ med ransonering. Köper hem en glasslåda, 75 dl som jag delar upp på fredag och lördag. Min akilleshäl är att jag äter rätt mycket, bra mycket mer än en näve, jordnötter på em innan middag. Har blivit besatt av dem. När det bjuds på bakverk mm får jag ståndaktigt stå emot. De gånger jag äter syns det direkt på vågen med något kilo. Nu försöker jag ransonera jordnötterna till en mindre mängd. Jag vet ju att om jag istället dricker vatten så brukar suget gå över, men fan för suget alltså!

Ja, motivationen kan tryta där. Jag försöker tänka högt med mig själv att ”du kommer att bli så stolt och nöjd om du avstår”. Helt rätt att du skriver om detta, medvetandegör och pratar om det, det fick mig att bli mer motiverad igen. Det är flertalet avslutningar och sommarfester på ingång och jag ska då avstå! Tar jag en så tar jag massor! Vi kan det här och det är bara att ta tag i det igen! Vi mår så mycket bättre utan alla gotter!

Kämpa på och ha en fin dag!🌞❤️

@Andrahalvlek och igår köpte jag en liten glasslåda och åt fast det var måndag! Var hungrig och trött i affären och den slank med! Det smyger sig på och spärren allt lösare. Nya tag och sätta taggtråd på spärren så det känns om jag försöker forcera den😂

@vår2022 Det där jäkla beroendet/sockret🥹Igår var jag och provade en bikini-bh…hur kul var det på en skala 1-10??? Inte alls! Det var noll!! Hade varit spolat örat på morgonen och hade obehag av det under dagen. Så då blev det tröstätning i form av pizza och gårdagens rabarberpaj!!Det här funkar inte😩Väger tresiffrigt vilket inte är ok!! Jag fixade ju att bli nykter! Det här ska jag fixa också! Vi kan ju!

Ha en fin tisdag ☀️🤗

Hejsan! @Andrahalvlek, Jag tycker att du gör det mesta riktigt bra av vad jag läst liksom, och tycker att du redan nu kan mallgroda dig lite. Har själv lite av sockerberoende då det lättar upp stämning och depression en kort stund. Bäst funkar för närvarande några mandelkupp jag nu gillar och ett glas mjölk till. Faktiskt bättre än kokosbollar som kan vara goda de med. Smällde väl på kort stund i mig en fem stycken här om dan när jag hade besegrat ett alkoholsug, tyckte jag var värd det. Men man ska väl för viktens skull försöka att ransonera sockerintaget, men vet att det ibland kan vara rätt så svårt. Det bästa för kroppen, humöret och vikten är väl om man kan hålla en någorlunda jämn blodsockerkurva. Belöningen att avstå onyttiga saker som sötsaker och bakverk kan ju vara ett mer psykiskt välbefinnande av att veta att det är en själv som styr skutan så att säga.

Ha en fin dag kompis!

@vår2022 @Varafrisk @Flarran Tack för att ni berättar om att också ni har svårigheter med sockret. Det är så tydligt att missbrukshjärnan har bytt drog. Lika tydligt att det är stress och anspänning som triggar suget. Och att lite väcker mersug. Same-same, bara en annan drog.

Minns hur min pappa under sina nyktra perioder bokstavligt talat moffade i sig stora chokladkakor. Och hur hans buk bara blev större och större, dels pga sockret men senare för att levern slutade funka så buken svällde av vätska.

Jag är inte ens varken en glass- eller chokladätare ”normalt”. Bakverk är min grej. Bake-off i butikerna är djävulens påfund. Men jag njuter knappt av det, jag äter så snabbt att jag knappt känner smaken. Synnerligen destruktivt.

Medvetandegöra. Prata om det. Ta en dag i taget. Undvika risksituationer - tillfället gör tjuven.

Kram 🐘

@Varafrisk Ja, vi kan ju och det här ska vi också fixa! Är man riktigt beslutsam några veckor så brukar suget klinga av. Även här gäller det att hitta goda och nyttiga alternativ. Kram❤️

@Andrahalvlek @vår2022 För mig är mat, sött och salt mycket tröst precis som alkoholen var som utvecklades t beroende. Jag vet att vad jag behöver är att undvika de snabba kolhydraterna, sötsaker och snacks. Pasta är ju så otroligt gott och så snabbt att tillaga då det är verkligen en bov för mig. Ja….allt det där snabba. Det handlar om planering och tankar. Varför stoppar jag i mig överhuvudtaget en sötsak som jag absolut inte tycker om?? Jag tänker för mig är det viktigt att känna och smaka på vad jag stoppar i munnen. Såg att det hade kommit chips m smak av koriander, chili och ngn mer smak. Alltså det lät verkligen inte gott! Om jag skulle stoppa in ngt sådant i min mun….då är det tröst!

@Varafrisk Vi har alla våra söta svagheter. Jag önskar att jag kunde njuta då och då, och slippa suget efteråt. Men lite väcker alltid mersug, och har jag godsaker hemma försvinner de i ett nafs. Så tyvärr är nog den enda vägen att göra som med alkohol: Noll, zip, zero. Känns dramatiskt. Men det handlar ju om HUR jag vill leva mitt liv. Jag vill ha en kropp som håller många år till.

Kram 🐘