Bra sak 8: Varannan söndag åker jag till ex-svärisarna. Vi äter ihop, idag ska jag köpa med mig kinamat till hela gänget. Min yngsta dotter och hennes pappa deltar ofta också. Alla är välkomna. Varje onsdag åker jag hem till min yngsta dotter på hennes LSS-boende. Varannan gång bjuder hon på mat, som hon lagar ihop med personalen, och varannan gång bjuder jag på mat. Oftast hennes gamla favoriträtter från när hon bodde hemma.

Nu har det spritt sig så att flera av de andra föräldrarna till de boende åker dit just på onsdagar och umgås och äter med sina barn. Varje måndag träffar jag min mamma, då åker vi och handlar, pratar mycket i bilen dit och hem. Att hjälpa henne med praktiska saker upplever jag som ett bra sätt att umgås med henne.

Att just ”schemalägga” umgänge med anhöriga är för mig så bra, för då blir det av. Alla vet när det blir av, och kan planera annat i sitt liv utifrån det. Jag har också upptäckt att det är med gamla människor som med små barn: det krävs kontinuitet för att få kvalitet i umgänget. Jag har enorm behållning av våra träffar: och jag vet att träffarna är värdefulla för dem också. Ex-svärisarna är 80 respektive 87 år gamla, varje år vi får ihop är en gåva 🎁

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jo så är det såklart. All tid man får tillsammans är en gåva. Det kanske man känner speciellt med de gamla, men såklart är det så med alla. Jag är alldeles säker över att din dotter är stolt över sin mamma då du kommer och äter med dem. Och när hon lagar till dej, Ni har så mycket gemensamt. Sån mycket du gjort för din lilla flicka.