Tillhör de sjukdomar som man tror har samband med höga inflammatoriska markörer. Även depression tillhör de sjukdomarna, vilket jag levt med till och från i många år.

Kram ?

Är också intresserad av detta med kost och immunförsvar. Kan rekommendera boken Food Pharmacy, den är en lättsam blandning av recept och fakta om tarmflora och antiinflammatorisk mat. Har fått flera insikter samt goda recept från den.

Då får du ett boktips tillbaka av mig! ”Hälsogåtan” av och med epidimolog Anders Wallensten (Den snygga lite gråhårige på tv.) Han är allmänläkare och träningsvurmare också.

Inget nytt under solen än men fakta, fakta, fakta och repetera, repetera, repetera funkar nog lika bra på kost och motion som alkohol.

Lättillgänglig bok! Lagom som sällskap på dagens tre promenader i regn.

Kram ?

I natt sov jag verkligen som en kratta pga myrkrypningar. Jag äter magnesium, mina järndepåer är nog okej, jag förstår inte varför det kryper i benen på natten ? Men det hänger kanske ihop med promenaderna. Jag får myrkypningar när jag promenerar mycket, och jag får det om jag inte promenerar alls. Ingetdera är bra tydligen. Har köpt stödstrumpor, men det hjälper inte heller. Men 9 av 10 kvällar är det okej, det kryper bara en kortare stund. Men vissa nätter är hopplösa. Jag karvar hit och dit i sängen som en väderkvarn.

Trots det har jag haft en toppendag vad det gäller kost och motion. Städat ut julen. Dammsugat. Tre promenader. Höneblund. Badat. Ätit bra mat, tre måltider, ett mellis och nu är det snart dags för smoothie. (Har plockat fram min blender, den stod och dammade i ett skåp.) Totalt 14.828 steg. Ingen choklad. Yeah!

En ny vana ska jag inkludera i mitt liv. Ingen padda och mobil i sovrummet vid läggdags. Lägga mig och läsa en vanlig tidning eller bok senast kl 22. Jag blir liggande med paddan alldeles för länge om kvällarna, det får vara slut med det nu. Basta.

Imorgon ska jag jobba några timmar, jag måste attestera löner. Sen är jag ledig igen!

Kram ?

Som jag förstår det kan det ju vara andra obalanser som spökar också. Låga kaliumvärden kan ju ge både kramper och myrkrypningar i benen, t.ex. Kalium finns ju främst i mat som även är kolhydratrik, även om det även finns i t.ex fisk, men kan ju vara en bristvara om man äter lågkolhydratigt. Jag hoppas att du kan hitta en lösning.

Alla steg och beslutsamhet, är imponerad- och såklart du ska äta, allt handlar ju om att hitta ett sätt att leva, som håller i längden.
Bra där med smoothisar och kunskap, du är snart doktor även i detta ämne! Kram ?

Jag har ju haft urusla järndepåer tidigare, som nog orsakade myrkrypningarna som jag sökte för då. Men jag tror att järndepåerna är bra nu eftersom jag lämnade blod tidigare i höstas och de brukar skicka sms om ferritin är för lågt och be mig äta mer järntabletter. Jag får alltid två kartor med järntabletter med mig hem.

Men att tro något är kasst, det är bättre att veta. Om inte myrkrypningarna blivit bättre innan måndag så ringer jag VC och ber att få lämna blodprov. Jag ska be att få tala med en läkare först förresten så att jag kan få ta blodprov som visar på järn, b-vitamin, magnesium, kalium och även det där provet som visar leverstatus, det som jag fick förhöjt på för några år sedan men som aldrig följdes upp.

Om myrkrypningarna beror på att benen blir ansträngda pga mina promenader så borde det ge med sig inom några dagar. Tänker jag. Hoppas jag. Jag har inte träningsvärk, mer lite molande värk vid stillasittande/liggande. En värk som lättar när jag växelvis spänner och slappar av i musklerna.

Kram ?

Det kan ju vara någon typ av träningsvärk. Jag har haft sådana myrkrypningar på natten många gånger när jag har gjort mycket monotona rörelser under dagen. Du har ju haft samma problem när du cyklat mycket. Det optimala hade kanske varit om du typ promenerade varannan dag och tex simmade däremellan. Men nu är väl alla simhallar stängda... och havet är för kallt...

Jaja, aldrig fel att ta blodprov oavsett.

Hoppas det löser sig❤️ Kram

Hade verkligen varit underbart ? Jag bor mitt emot en simhall, men tyvärr har de stängt nu pga Corona. Så fort de öppnar igen ska jag gå dit. De har öppet för motionssimning på fredagkvällar vet jag. I mitt tidigare liv tänkte jag alltid ”Vem fan motionssimmar en fredagkväll?” Nu tänker jag att det vore riktigt mysigt. Simma en km, basta en lång stund, och sen gå hem och somna gott ?

Jag vill inte falla ur rutinen tre promenader dagligen innan jag ens har satt rutinen liksom. Cirka 10.000 steg fördelat på tre promenader per dag borde fan kroppen klara. Till och med min skröpliga gnälliga kropp. Jag fortsätter kämpa och hoppas att den vänjer sig. Märker redan att uppförsbackarna går lite lättare flåsmässigt. Yeah!

Kram ?

Ännu en kass natt med myrkrypningar, men jag tragglar på. Tre promenader (totalt 13.000 steg idag), bra mat, ingen choklad. Yeah! Jobbat fyra timmar också, imorgon blir det nog två timmars jobb.

En sak som jag slarvat med under hemifrånarbetet är att dricka vatten. Det har liksom fallit ur rutinen helt. Drack alltid vatten i bilen till/från jobbet tex. Så nu dricker jag en halvliter vatten direkt efter varje promenad. Jag behöver dricka mycket vatten, annars binder min kropp mycket vätska. Jag får dessutom huvudvärk om jag inte dricker 1,5-2 liter vatten per dag.

Bäst av allt är faktiskt att jag inte är ett enda dugg sugen på choklad! Och havredryck är helt okej i kaffet ?

Kram ?

Vågafråga

Vad du kämpar på, bravo! Träning och hälsa är mitt nästa projekt. Nu får det räcka med att ha slutat snusa - förutom nykterheten då. Tror jag hört att krypningar efter träning beror på någon brist på vitaminer/mineraler av något slag. Så lika bra att kolla upp. Men bra jobbat som sagt! ???

För ett år sedan nästan exakt köpte jag mig ett tyngdtäcke. Tänkte att det kunde få mig att sova bättre. Men tyngdtäcke funkar inte om man ligger full med ångest under täcket, då blir täcket bara en belastning. Tyckte jag. Så jag stuvade undan täcket i ett skåp. Jag väger rätt mycket och man ska ha ett täcke som motsvarar 10 procent av sin kroppsvikt. Jag velade mellan 9 kg och 11 kg och valde det senare. En rejäl pjäs!

Nu när mina sömnstörningar är mer fysiska än psykiska tänkte jag att tyngdtäcket kanske skulle hjälpa mig, så igår plockade jag fram det ur gömmorna. Jag har hört att det krävs en viss tillvänjning, men jag har faktiskt haft det på mig hela natten och sovit hyfsat. Haft lite krypningar i benen bara, så där så jag bara måste gnida fötter och ben mot varandra nästan maniskt.

Täcket är gjort för att stoppa i ett påslakan, men det är svinjobbigt att få till med tanke på tyngden. Plus att jag inte gillar att ha det upp i ansiktet, det är inte mjukt och gosigt precis. Det är fyllt med små, små glaskulor så det är lite stelt. Och tungt, förstås. Jag vill inte ha det högre upp än höfterna, så nu har jag lagt en del av täcket under madrassen och har det sen bara upp över höfterna, ovanpå det andra täcket.

Det är inte speciellt varmt konstigt nog, trodde jag skulle svettas ihjäl. Glaskulorna är väl i sig avkylande kanske, plus att jag nu när jag är nykter knappt nattsvettas alls. I mitt tidigare liv nattsvettades jag massor, men det brukade jag skylla på klimakteriet.

Hade jag fått göra om mitt köp så hade jag nog köpt 7 eller 9 kg och valt en variant som ser ut mer som en filt. Ska googla runt lite och se om jag hittar något sådant. Eller så struntar jag i det och vänjer mig vid det svindyra täcket som jag redan har. Tror jag pyntade 2000 kr för det.

Det täcket jag har nu är helt vitt som ett typiskt täcke som man ska ha i ett påslakan, så det är väldigt utsatt för smutsrisk. Å andra sidan kan jag stoppa det i ett påslakan ändå, även om jag inte har det närmast kroppen. Då behöver jag inte byta just det påslakanet så ofta, för det är verkligen kämpigt att få in 11 kilos tyngdtäcke i ett påslakan på ett smidigt sätt. Det är inget man vill göra en gång i veckan.

På tal om tyngd så tänkte jag väga mig i morse. Se sanningen i vitögat liksom. Sen glömde jag bort det. Och det är nästan lite symptomatiskt att jag glömde det, för det jag håller på med nu handlar inte om vikt i första hand. Det handlar om att ge mig själv de allra bästa förutsättningarna för att må bra. En eventuell viktminskning vore bara en bonus.

Kram ?

Har också testat en period men jag tyckte inte det funkade jättebra, eller snarare ingen direkt skillnad.
Avgörande för min sömn är motion, allra helst ute. Annars tycker jag att den gamla spikmattan är rätt bra, den har jag dammat av + småbarnen gillar att leka med den.
Idag blir det sportaffären med munskydd för att fixa springskor som funkar i snön. Det är mitt mål och tror jag en förutsättning nu när jobbet drar igång. Att få röra på mig, och luft varje dag. Längtar inte till mina långa dagar framför datorn... men njuter av kvarvarande dagar, till max. Ha en fin dag, kram ?

Jag hade nog aldrig funderat på det annars men fick ett 9kg täckte av min far. Jag fick det några dagar innan min ångest kulminerade runt dag 50 som nykter men första gången gav jag upp efter en liten stund. Tyckte inte alls att det fungerade, men sen har det nog hjälpt. Jag upplever i alla fall att jag sover mycket bättre. Jag föredrar ett sovrum som är kallt, men att jag drar täcket långt upp. Är ju inte jätteroligt att sätta på påslakan, som du säger, men man får bra träning. :)

Jag tycker att du tänker helt rätt med vågen också. Det gäller att inte ha för många browsertabbar uppe, för man riskerar att RAM-minnet tar slut. Fokus på de viktiga sakerna. På det sätter faller de andra pusselbitarna på plats lättare sen också.

:) Jag är systemutvecklare/programmerare men just den liknelsen har jag hört någonannanstans, eller åtminstone den första delen med browsertabbar. Men det är ett bra tips och i och med detta har jag funderat lite mer själv på det nu.

✔️ Tre promenader (totalt 13.178 steg) ✔️ Bra mat ✔️ Tre flaskor vatten ✔️ Ingen choklad.

Jag glömde ju ställa mig på vågen i morse, men idag kunde jag knäppa mina vinterbrallor ordentligt igen. Pust. Och när jag klämmer på volangen på magen så känner jag att den minskat yttepyttelite i tjocklek. Det är sannolikt vattnet som ”left the building”. När jag inte dricker tillräckligt med vatten och samtidigt moffar snabba kolhydrater så blir den kombon som en överjäst muffin. Återstår att se när muffinsen se lite mer döbakt ut. Jättekonstigt bildliknelse, men man brukar ju faktiskt prata om muffinsmage ?

Men, jag vill påtala det igen, jag vill bara må så bra som jag kan. Jag mår inte bra när jag knappt kan knyta skorna utan att magen är i vägen. Jag mår inte bra när jag flåsar som en galning i en uppförsbacke. Jag mår inte bra när jag är så tung att mina fötter kvider högljutt. Jag mår inte bra om jag inte tar mig utomhus dagligen, helst i dagsljus. Och jag mår inte bra av att äta choklad varje dag som en tvångshandling.

Flåset har faktiskt blivit bättre redan, helt otroligt. Jag har dammat av tre olika gamla hundrundor, med varsin jobbig backe. Alla rundorna är på cirka 3.300 steg och tar 30-35 min att gå. Om jag går samma rundor varje dag märker jag skillnaden, tänkte jag. Och jag märker den redan. Visst flåsar jag, men jag fortsätter ändå gå lika raskt och lugnar ner andningen ändå rätt snabbt. Tänker inte ens tanken att stanna till och pusta. Som jag skämts de senaste gångerna jag promenerat med äldsta dottern. Jag har alltid haft bättre kondis än henne, men inte de senaste åren.

Imorgon blir det en längre runda i närområdet, frukost- och lunchrunda i ett liksom. Också en kär gammal hundrunda. Först förbi en sjö, genom skogen, förbi en större sjö och genom skogen hem. Full pott på naturupplevelser ? Jag har lyssnat klart på ljudboken ”Hälsogåtan”, som inte erbjöd några wow-upplevelser men en lättillgänglig summering av olika hälsoaspekter. Imorgon börjar jag med ”Food Pharmacy”, men boken är på svenska.

Sen ska jag laga mat imorgon också, så jag har middagsmat hela kommande vecka. Tonfiskbiffar med sötpotatis, och tomatsoppa med kikärtsbollar tänkte jag ge mig på att laga. En fisk och en veg. Och jag tänker även blanda ihop kryddblandningen ”7 kryddor”.

Till lunch fortsätter jag äta fröbröd med kallrökt lax även nästa vecka. Tror inte jag kan tröttna på det faktiskt, och lax innehåller mycket bra fetter. Jag köper kallrökt lax i 200 g-paket och delar i fyra lika stora bitar, skär rakt igenom förpackningen. Sen tar jag två sådana bitar som pålägg på två skivor grovt fröbröd med Bregott. Supergott! Och okej antiinflammatoriskt.

Nykterheten har i alla fall gjort att behovet av att ”festa till det” bara för att det är fredag och lördag kväll känns obefintlig. Dels är jag inte sugen på godis alls just nu och är väldigt tacksam över det, och dels vågar jag inte äventyra något genom att äta choklad bara för att det är helg. Varför liksom? Om det bara triggar suget efter mer choklad. Jag vet ju att det funkar så. Känns det igen?

Och när jag inte dricker alkohol så tappar jag inte omdömet vad det gäller choklad heller, vilket var lätt hänt i mitt tidigare liv. Och fanns inte choklad hemma kunde man ju rosta bröd, eller äta upp nutellan, eller äta glassen som jag inte ens är sugen på i vanliga fall. Alla kostråd flög all världens väg när jag hade druckit lite.

Jag kanske festar till det med lite ost och chark imorgon kväll. Kanske. Lite.

Kram ?

Svinbra jobbat AH, du är ju jätteduktig! Det där med konditionen är häftigt. Jag har ju varit en pösmunk i hela mitt tidigare liv, och det var först när jag i höstas började springa som jag upptäckte hur fort konditionen faktiskt blev bättre. Jag märkte dock också nu runt jul när jag hade en lucka på 6 dagar mellan löpningarna hur fort den försämras igen.? Du hade väl en pulsklocka har jag för mig? Då bör du ha sett skillnad på vilopulsen, VO2- Max värdet mm redan nu.

Hoppas du kan hålla i, hålla ut när ditt jobb drar igång på allvar igen. ?

Edit: Grattis till 11 månader också!?? Jag höll på att glömma av det. Det var Femina som påminde mig.

Kram