Vad härligt det låter @geggan, möjligen inte en sur man men som du skriver kan man knappast förvänta sig att någon ska vara på topp med en sådan tuff sjukdom.
Coolt att du börjar snickra! Här gör jag inget som inbegriper verktyg men det är ju eg dumt. Å andra sidan har jag fullt upp med mina odlingsprojekt (samt att hålla hemmet i hyfsat skick inför och efter tsunamis av mysiga men ibland stökiga barn och barnbarn.)
Hoppas spikeriet går framåt! Kram

@Se klart ja det går framåt! Men ibland blir jag sittande i timmar över nåt problem. Ofta för att jag inte gjort som brorsan sa utan försökt med något eget. Nu är trappa, kanter, mm problem lösta och det är bara att skruva på för glatta livet. Syrran o systerdotter skruvar på sin nya gäststuga. På kvällen käkar vi pizza på båtrestaurang i byn, nöjda o stolta över dagen. Solig kväll, skönt. Musik o dans på cafeterrassen när vi passerar. 🐳🐝😇

@Geggan Hej! Det låter härligt med ditt snickrande! 🤩 Alltid kul när man senare går förbi det som man har gjort med sina egna händer, och stolt tänker: ”Det där har jag fixat. 😎

Kram

@Torn eller hur! Idag snickrat ny trappa till utedasset- omåttligt stolt. Dvs nya bräder att gå på. Väntar på mera virke för att fortsätta med terrassen. 🐳😇

@Cloette tänk att du har orkat läsa! Roligt förstås. Ja, det har varit väldigt händelserika 19 månader. Och det fortsätter ju. Så nöjd med mina dagar nu med terassbygget- ett stort problem som jag har tagit itu med. Mitt förhållande till alkohol har ju också gått upp o ner, flera behandlingar, nyktra perioder, nya återfall mm. Men nu känns det faktiskt ganska stabilt. Jag vet att alternativet är att dricka hela tiden och det vill jag inte. Kram till dig och häng i vetja! Det lönar sig! 🐳❤️

Imorgon kommer dotter m familj på två veckor hit till landet. Med mitt yngsta barnbarn. Ganska mycket för deras skull har jag jobbat nu i två veckor m terrassbygge, piff av utedass mm. Nu är jag skönt trött o resultatet är underbart. Älskar att hålla på hela dagarna i lugn takt i denna underbara miljö. Bra väder, trevliga människor. Mäta såga skruva, mäta fel, göra om, tappa verktyg, glömma måttet. Men det gör ingenting. Sitta ner ofta och vila och stirra på havet. Dricka tonic o vatten. Vattna blommor. Beundra blommor. Nu på kvällen, beundra den ensamma solbelysta svanen som kommer in i viken, varje kväll. Mår riktigt riktigt bra. Starkare i kroppen av allt jobbande. Lite dåligt samvete ibland gör att min sjuka man är ensam i stan. Men jag måste få göra detta, och vara med barnen, några stackars veckor. Känner att jag får en sorts frenetisk energi, som nån sorts trots mot livet med sjukdom. Vi pratar ofta och jag kommer att ta hand om honom sen. Hej till alla! 🐝😎

Fina dagar, den ena efter den andra. Båtutflykt till favoritkobben. Medhavda pannkakor. Gallerirunda i olika lador och växthus. Mormorstimme varje dag med femåringen då vi går upp på vinden och fortsätter leka sjukhus, kaffekalas osv med alla mjukisdjur, dockor o olika små figurer. Sommar! Och ingen dricker.

Idag har jag varit här på sommarön i fem veckor. Regn bara två små pass på hela tiden, det är mycket torrt. Idag skall jag gå hjälp av min bror att få till de svåra kanterna på det nya däcket. Det är ursågande för stolpar o annat svårt. Varvar med mormorstimmar med fyraåringen. Snart kommer kusinerna. Morgnarna är det mest fantastiska, frukost i sängen i full sol o utsikt över havet. Alkohol finns inte på kartan, syrran slutat dricka pga riktigt dålig mage. Jag är ju i ett annat land, mitt gamla hemland. Också det är härligt. På fredag blir det den årliga träffen m gamla klasskamrater som också sommarbor här. Det blir vin, men jag känner mig trygg. Glad för att min syster o jag skapat så mycket fint här, små gäststugor, många fina uteplatser, blommor mm. I kontrast till mamma som aldrig lade två strån i kors. När hon var här låg hon i sängen och åt smörgås. Fet och orörlig. Deprimerad såklart men ganska jobbigt var det. Under rätt många år hade jag ett annat ställe. Men nu är jag tillbaka. Få se sen hur nästa generation kan samsas, de är ju ganska många. Glad över min nykterhet och också varje dag över mina minus 17 kilo, som gör mig så mkt rörligare. Inser hur svårt det är, har flera väninnor som kämpar o hela tiden misslyckas. Jag körde helt enkelt på ett järnhårt beslut, samma som hållit mig nykter. Önskar alla fortsatta fina dagar. 🐳🐝😎

@Geggan Så fint att läsa hur mycket fint du har omkring dig. Handmade. Du har skapat detta, ihop med dina kära. För dig, för er, för framtiden. Arvet efter er mamma har ni brutit med råge. Missbruk kan se ut på olika sätt, men offermentaliteten är densamma.

Kram 🐘

Framåt, det är verkligen helt rätt namn på din tråd @geggan. Vad härligt det låter och skönt att alkoholen inte ens finns där som en lite irriterande mygga i ögonvrån.
Det är något, detta med att ta hand om en plats, och inte bara städa för idag- utan ordna så att det blir bra på sikt- små eller stora planer. Jag/vi är rätt så engagerade i vårt sommarställe som snarare är som ett andra hem, och jag klurar som du på hur barnen ska lösa det i framtiden, men att skapa goda förutsättningar. Men det är ju också för vår skull, det är ju vår gemensamma plats ett antal år till.
Fortsätt att njut av dina dagar med solen i ögonen! Kram