@aeromagnus @flarran
Tack för hälsningar! ja, jag fick en fin och vit jul i dubbel bemärkelse. Innan var det bara ett trevligt pyssel med mat och annat som skulle göras. Jag hade ingen känsla av att det skulle bli svårt på något sätt.
Men en viss oro infann sig ändå denna min första alkoholfria jul på evigheter. Jag tror att det är minnen av vad jag brukat göra som dyker upp.
– Men vänta nu, spela spel, ska jag inte ha ett glas vin i handen då?
– Sill, ska jag inte ha en (tre) snapsar då? osv...
Antagligen blir det mer normalt nästa jul. Men då detta var den första så påminner det lite om den första nyktra påsken, midsommarhelgen, kompisfesten etc.
Vanliga fester har jag nu avverkat nykter så många att det redan är normalt... men nu var det första julen.
Ja, den här processen är så märklig. Kan gå månad-er utan en tanke på alkohol och så plötsligt dyker något gammalt spår till liv.
Dock var det aldrig något kraftigt sug eller kamp, bara en lite oklar oro...kanske stress?
Det kan jag hur som helst överleva. Och jätteskönt dagen efter att vara nykter. Vi spelade spel till två på natten, så jag var trött ändå! :)
Hoppas allt gick bra för er också?

@Andrahalvlek @snillans @ flarran
Tack för era Gott nytt år hälsningar. Blev så glad för det. Känns som jag har vänner här också. Och på ett sätt kanske vi är mer öppna mot varandra här pga anonymiteten…🥰
Ha ett jättefint 2024, och med tiden fria från beroendet. Fria❤️🙏🏻❤️

Hej! @Amanda L,
Sitter här i köket och lyssnar på lite diverse rockmusik som gör att jag kan fokusera mina tankar på ett lite bättre sätt liksom. När det är helt tyst så blir jag lätt lite nervös och orolig och då har det ofta hänt att jag druckit helt onödiga drycker. Men nu känns allt, trots att det är lite kyligt inne rätt så bra faktiskt. Men det är ju runt 24 minus ute och elementen hänger väl inte med riktigt kanske. Satte på mig en extra tröja och ett par tofflor när jag vaknade till efter att ha somnat på lite knasig tid i går.

Vem sjutton behöver Jäger tänkte jag just när jag nyss öppnade påsen med popcorn jag köpte i matbutiken igår. Skulle väl sova nu och inte sitta och skriva på denna tid och dricka apelsinjuice och käka popcorn. Men har ju inte kommit in i något stadigt mönster för mat och sovtid ännu. Men det arbetas det ändå på i min tankevärld. Men tar det lite mer enkelt och otvunget just nu, och det tog jag mig en slurk apelsinjuice på.

Det känns på denna första nyktra trettondedag jul på evigheter lite märkligt men samtidigt skönt att inte ha det minsta alkoholsug. Det är som om en ond förtrollning har släppt på något vis. Nu gäller det bara att vara ordentligt vaksam om det kommer nån tanke som kan få en att falla för att kanske köpa öl eller sånt där dumt. Men nån sån känsla har inte funnits direkt än i år i alla fall och det är man då tacksam för. Köpte ordentligt med god alkoholfri cider igår fast jag har en massa julmust kvar i skåpet. Det är alltid bra att ha goda alkoholfria drycker hemma för bara vatten, juice och mjölk blir lätt lite trist. Hur som helst, hoppas att du får en riktigt fin dag kompis.

Ha det gott!

@Amanda L , hoppas du fått en bra början på 2024! ❤️ Julen och Nyår avklarade i stilig alkoholfri stil. 👍😁 Man byter gärna ut nubben mot en julmust nu!

Februari redan, man börjar nästan sikta in sig mot mars. Tiden flyger fram, men det gör inget, för man utnyttjar ändå tiden bättre nu - som nykter. Vilket bra liv man kan få! 🤩