Varför kan man inte vara tacksam för det man har? Har fått ett återfall och blivit anmäld till sociala myndigheterna. Druckit i två dagar men har slutat nu och börjat äta Antabus. Min familj ska få en fin vit jul. Jag verklighen hatar mig själv men det hjälper inte. Ska kontakta AA nästa vecka efter högtiderna. Min son har gjort en stor operation och jag går och super och blir anmäld av sjukhuset. Hur lågt kan man sjunka? Nu har jag träffat botten och podden Två fyllon och en sanningen har givit mig lite nya kunskaper. Där tar man upp vikten av att inte deala med sig själv och det där med att dricka alkoholfritt är ju bara för hjärnan att få tillåtelse att gå på starkare saker. Jag har bestämt för att aldrig deala med mig själv. Just när man dealar så ger man sig själv en öppning att dricka. Mår riktigt jävla dåligt nu när alkoholen går ur kroppen. Samvetet har fått sig en törn. Har mest suttit och gråtit halva dagen av hur jävla dum man kan vara. Jag vet att det är en sjukdom och nu ska den för en gång behandlas permanent.

Steg 2 om den där guden/högre makten har fått ge mig styrka kraft och mod. Ursäkta mitt röriga inlägg. Hoppas att någon har lust att ge med en liten puff.

@aeromagnus Som du skriver, det är inte alltid lätt att stå emot. Beroendet är starkt och beroendehjärnan listig.
Så döm dig inte alltför hårt. Du har ju verkligen tagit itu med problemen, både AA och Antabus för att klara en vit jul.
Försök stt se det som det är, en beroendesjukdom som är svår att bryta. Men inte omöjlig.
Du har fått nya erfarenheter nu och kanske kan det göra det lättare.
Fint att du skrev här också. Jag förstår att det känns hemskt just nu, men försök att tänka på att du kan göra det bättre och börja redan nu i julhelgen med att vara den du vill vara.
Många kramar och ge inte upp!
❤️❤️❤️🙏🏻 Du kommer att klara det en dag!

Man känner sig så jävla misslyckad att man inte kan hålla skiten i schack... Det blev matt. Ja en vit jul blir det av två anelningar. Dells snön men dels nykterhet. Har bokat rådgivningsmöte 27/12 där kommer det läggas upp en personlig plan. En plan jag ska följa. Jag har ju dealat med mig själv om att kunna hantera. Detta har varit helt fel väg att gå.

@aeromagnus Vi är så betingade att ta till alkohol när livet suger. Vi slutar ofta inte förrän konsekvenserna blir för stora, även om gränsen lätt flyttas fram efterhand. Du har fått ett rejält uppvaknande och tar nu till alla medel. Svinbra gjort!

Jag kan rekommendera Craig Beck, både på youtube och hans bok ”Alcohol Lied To me.” Han är synnerligen rakt på sak.

God julkram 🐘

Ja man tar till den enkla vägen när livet suger. Nu är det julafton och jag är nykter. Jag har också hällt ut all öl jag hade kvar. Nu håller jag mig till julmust. Det får mig inte att tänka fel eller agera fel. Lyssnade på podden igen om två fyllon och en sanning. Det som är slående är ju att jag hela tiden dealat med mig och där har vi nog det stora problemet. Jag har en enda deal för mig själv och det är att vara nykter resten av mitt liv. Det har jag lovat mig själv och det ska jag fan hålla nu. Varken JAG eller min familj ska behöva utstå detta.
Mår ganska så dåligt psykiskt nu. Har en del abstinens och det kemiska suget finns MEN jag ska inte dricka alkohol. Jag önskar er en nykter jul, mellandagar och nyår.

@aeromagnus Önskar dig detsamma 🎄och jag tycker du är en verklig kämpe. Förstår att det inte känns på topp just nu men det kunde varit mycket värre dvs om du inte brutit återfallet så snabbt. Du har lång nykterhet i bagaget så döm dig inte alltför hårt. Behandla dig själv som om du skulle behandla/prata till din bäste vän. Svårt, jag vet men försök…. Ska också lyssna på den podden i förebyggande syfte. Rådgivningsmöte på onsdag låter som en bra plan och tills dess har nog lite av ångesten klingat av. Önskar dig en god nykter fortsättning.

Tack ny dag. Jag hade 6 folkölsburkar. Öppnade en, luktade på den. Höll på att spy. Hur kan man hälla i sig detta egentligen? Syftet är ju att komma undan/ in i dimman. Slippa allt ansvar. Fjärde dagen nykter nu. Känns ganska bra. Känner att allt alkohol är borta nu. Ni som läser detta och funderar på om man ska klara av att ta ETT glas.
Slå bort den tanken... Sätt er på toalettstolen (eller vart som helst) Fundera på den där övre makten... Ska den högre makten få mig att inte dricka? Var ärlig mot dig själv och skyll inte på någon annan. Det är DU som ska göra valet att inte dricka. DU kan göra det valet om du verkligen VILL. Är viljan svår. Ring en vän, prata med någon.

Nu börjar kroppen att återhämta sig lite. Trött och sliten men vätskebristen har släppt. Ska åka och handla idag favoritmat till min opererade son. Han får välja helt fritt. Han är så duktig. Nu är mitt mål som förälder att ge honom all styrka och kärlek. Detta görs genom att vara nykter. Som jag skrev ovan har jag alltid lämnat en liten glipa öppen för att dricka. Nu är glipan stängd, offerkoftan är kastad åt helvete. Nu börjar mitt helt nya nyktra liv.

@aeromagnus Den där glipan är förrädisk. Så länge man har den i bakhuvudet är det omöjligt att bestämma sig inifrån och ut. Det finns alltid ett litet men… Att spika igen den bakdörren och sen bara fokusera på alla fördelar med nykterheten gör den nyktra resan mycket lättare. Och nu vet du att du absolut inte kan ”dricka lite”, så se det som en viktig lärdom helt enkelt. Smärtsamt, men ändock en lärdom. Och var lite mer aktiv här på forumet, vi är varandras AA-grupp 🥰 Motsatsen till missbruk är gemenskap sa någon klok person.

Kram 🐘

@aeromagnus du låter väldigt bestämd! Heja heja👏🏼
Det är bra att du drar igen den där jävla dörren med en smäll, ingen glipa så nåt skit kan slinka igenom.
Ta hand om dig och sonen❤️🥰

Idag har jag bestämt mig för att inte vara så hård mot mig själv. Mötet med soc 3/1 skrämmer mig oerhört. Beställt mer anatbus skickades igår. Har ju ett gäng tabletter kvar. Ikväll 27/12 ska jag ha ett vägledningssamtal med de som gjort podden två fyllon och en sanning. Ska bli intressant men också spännande på samma gång. Fysiskt börjar kroppen hitta tillbaka men ångesten över mitt korkade jävla val ligger som en grå dimma över mig.

Jag har ju hittat orsaken till varför jag vill dricka. Det känns bra. Den där lilla offerkoftan att tycka synd om mig. Se mig själv som ett offer. Ger mig anledning till att dricka. Nu är offerkoftan kastad och jag inleder härmed nyktert liv 3.0 med start 23/12-23 och livet ut.

Nu sitter jag och spånar på nyårsmiddag och att dricka till den. Ska det bli cola? Pommac? För någon jävla alkohol kommer inte finnas i detta huset.

@aeromagnus Jättebra att du stängt dörren. Det kan dra kallt genom glipor och det blir aldrig riktigt skönt och mysigt, som det ska vara...
Jag rekommenderar alkoholfri Odd Bird som är ett vitt bubbel till nyåret. (Typ Cava). Finns på Bolaget och är både gott och festligt.
På Coop och Ica brukar också finnas alkoholfria vita bubbel, men andra märken.
Till maten är det bästa jag hittat alkoholfri öl (lager) eller ev julmust. Man kan också blanda öl och julmust för mindre sötma... Hoppas du får ett bra, och roligt och gott nytt år! :)

Lyssnade på julavsnittet i podden "Två fyllon, en sanning". Jag fick inte ett återfall. Jag tog ett återfall. Det var jag som köpte brännvinet, öppnade korken, hällde upp i ett glas och drack. Köpte nytt när det gamla var slut. Jag tog ett återfall för det var synd om mig för att min sons operation inte gick 100% bra. Det är ju så vi alkoholister jobbar väldigt ofta. Vi är offret som alla ska tycka synd om och det ger oss anledning till att dricka.
Jag är glad att detta hände ändå.... Glad? Hur kan man vara glad att bli anmäld till soc?
Jag har fått mitt liv tillbaka nu. Jag har ju förstått varför jag dricker. Även om jag har ångest över mötet med soc på onsdag 3/1 är jag glad att det hände.
Jag har börjat gilla mig själv som människa. Jag duger som den jag är med mina fel/brister och styrkor.
Jag gav min son och fru en vit jul, ja inte bara min familj utan även jag själv.
Nu har jag bokat in 10 behandlingar där vi ska gå på djupet med just mig som ett offer. (Fast jag är ju inget offer)
Ha fina mellandagar nu.

@aeromagnus Heja dig! Kloka insikter 🙏🏻 Klokt också att rota lite mer i offertänket, det är ofta en ryggmärgsreflex som slår till och man behöver strategier för att motverka det.

Kram 🐘

Lagt om min sons operationsärr idag. Såg fint ut. Handlat inför nyår. Pommac till 00.00-slaget, några Briska cider 0% till maten. Ska bli kycklingplanka med falsk bea. Förrätt blir fylld avokado med räkor och till efterrätt pannacotta.
Jag har fått tillbaka mitt liv känns det som. Jag tittar mig själv i spegeln varje dag och ser en högst duglig person. Tyvärr ligger mötet med IFO på onsdag som en våt filt men jag får vara ärlig och säga att jag tog ett återfall MEN det är egentligen bra för nu vet jag varför jag tar återfall. Ser mig själv som ett offer. Nu vet jag hur jag ska gå vidare.
AA-möte imorgon lördag sedan möte soc onsdag och sedan behandling torsdag.

@aeromagnus Det låter jättegott! Försök att inte tänka varken bu eller bä om mötet innan. Gå bara dit och ta det som det kommer. Det är bra att orosanmälan leder till möten med soc och utredning, väldigt många barn behöver komma från sina föräldrar.

Din son behöver inte det, för du har tagit ansvar för det du gjorde och du har slutat dricka igen. Erbjud soc att blåsa regelbundet eller vad fan som krävs, lägg dig platt på rygg och erkänn att du betedde dig som en idiot - vilket du har fattat fullt ut och nu är det noll alkohol som gäller.

Men som sagt, låt inte grubblandet grumsa ditt nyårsfirande. Här och nu. Det som händer sen får du hantera sen. Om man oroar sig i förskott får man antingen oroa sig helt i onödan, eller så får man oroa sig två gånger för samma sak. Onödigt. Spara din energi just nu till trevligare saker.

Gott nyttårkram 🐘

@Andrahalvlek ja men så är det. Jag har redan mejlat dom och de har pratat med min fru om hembesök men hon tyckte inte det behövdes. Vi ska ju dit som familj till familjesektionen. Jag kommer berätta att detta var egentligen bra att jag tog et återfall för nu har jag fått känna på den andliga uppenbarelsen om varför man tar till flaskan. Jag vet ju nu varför jag tagit återfall och har inlett behandling för detta. Idag var jag på AA-möte. Var pirrigt men kändes bra. Temat var återfall vilket var lämpligt. Inte bara jag som tagit återfall.. Jag går upp på morgonen med tankarna om att det blir en bra dag och att jag duger som jag är. Något som min behandlar kommer ta upp 4/1 när vi träffas. Jag äter antabus så jag kan inte dricka och jag vill inte dricka och ska inte dricka.

Kommer tankarna så ska jag spela hela filmen och filmen brukar inte sluta i glädje. Imorgon ska det bli en bra nyårsafton.

Idag är det 31/12-2023. Ett år som kantats av underbara saker som Disneyland, Kroatien och min familj. Året har också kantats av missöden som en misslyckad operation av vår sons skolios, ett återfall och möte hos soc efter nyår.
Jag känner ändå tacksamhet att tagit återfallet för nu vet jag vad som gjort att jag tagitåterfall och det har jag startat behandling för. Likaså äter jag antabus och går på AA. 2024 ska bli nyktert, liksom 2025, 206,2027 ja livet ut och det ska jag göra allt som står i min makt att få till.
Fixar med maten nu så vi kan kolla bingolotto ikväll.
Gott nytt år på er alla

Tisda 2/2-24. Idag har jag kört crosstrainer för första gången på 3v. Ett lätt belastningspass förvandlades till 30min av helveter med en puls bra bit över 170 i 30min. Ingen uthållighet eller återhämtning. Imorgon onsdag ska jag och familjen till soc, familjesektion då jag blev orosanmäld när min son låg på sjukhus efter operationen. Jag skäms något så in i helvete för detta. Har en klump i magen om vad som komma skall. Jag kan i alla fall garantera att det kommer bli en nykter framtid med behandling som startar torsdag kl 11 samt att jag ska gå på mitt andra AA-möte imorgon om det går att ta sig dit. Vi har fått en jäkla massa snö här.

Nu har vi haft möte med soc. Det gick väl sådär. De pratade med vår son förts han är 15 år. Det gjorde de själva. Sedan fick vi prata sedan allihopa. Sjukvården hade skrivit i sin anmälan att mamma (min fru och vår son önskade hjälp) vilket så aldrig var fallet utan att de hade frågat min fru om de skulle göra en anmälan. Hon sa att det fick de göra som de ville. Skit samma hade jag inte druckit hade det aldrig hänt. De känner en viss oror för det vår son fått vara med om trots att han sa att han mådde bra och har det bra men är ledsen och besviken. Det kan jag förstå att han är.
Så de funderar på att öppna en utredning baserat på det sonen sa. De var inte så imponerade över mina insatser direkt kändes det som. Ifrågasatte min behandling mm.

Så just nu känns det som om jag bara vill lägga mig ner och dö. Den där livsglädjen som fanns innan är borta. Det jag vet är att jag inte ska dricka.