Idag åkte jag dit för rattfylla! Blåste 0,4 och körkortet togs! Har sån fruktansvärd ångest över vad jag gjort!!

farmor

Se det som en tydlig vändning. Sök och ta emot hjälp. Det är inte fruktbart att slå på sig själv. Var tacksam över att du blev stoppas innan nåt värre hände...

Ingrid77

Tack! Ja gjort är gjort! Jag ska aldrig dricka en droppe till!
Mår så jäkla dåligt! Ljugit för nina barn och sagt att jag kört för fort!

Ebba

Jag undrar vad som händer, blev du erbjuden hjälp efter att du åkte fast eller skyldig att genomgå behandling eller var det enda som hände att körkortet rök?

Jag hoppas verkligen att du får hjälp och stöd så att du klarar att sluta dricka och må bra igen.

farmor

Förstår din skamkänsla. Om barnen är vuxna tycker jag att du ska säga som det är. Att börja sitt nya liv i nykterhet med en lögn blir bara jobbigare. Stå för ditt misstag, ditt beroende och sök stöd både från din familj, vården och här på forum. Alkoholism är ju en beroendesjukdom. Varför skämmas för det? Det är jättejobbigt att be om stöd, men nu är väl ändå rätta tillfället. Skygglapparna har ramlat av och det finns ingen vettig förklaring att köra onykter. Ta vara på tillfället att vara ärlig och gå vidare.

Ingrid77

Barnen är 9,11 och 17 år.
Jag får dagsböter också men upp till åklagaren hur mkt.
Blev erbjuden att få bli uppringd av beroendeenheten och tackade ja.
Nej jag kommer aldrig klara att berätta detta för dem! Min sambo och bästa vän vet bara! Idag cyklade jag och lämnade yngsta i skolan. De två yngsta barnen har funktionshinder och att få båda till skolan är svårt!
Fattar inte att jag satte mig i denna situationen!!

Ingrid77

Läste att man kan få villkorligt körkort med alkolås. Jag skickade efter en blankett om det igår! Hoppas verkligen att jag får igenom det!
Tur i oturen att jag är sjukskriven för utbrändhet. Utan bil kommer jag inte till mitt jobb ens!

farmor

Självklart ska inte barnen behöva bära den oron. Låter klokt att du tackar ja till hjälp. Ja kanske kan ditt fall behandlas med alkolås istället eftersom bil krävs i arbetet. Jag miste själv körkortet id en trafikolycka för många år sedan. Minchef skrev ett intyg och jag fick förkortat straff , fick tillbaka körkortet snabbare. Jag är själv sjukskriven för utmattningssyndrom sedan innan jul. Jag hamnade också i ett semesterdrickande... tills magen pajade. Ta emot all hjälp, du kommer vidare ! Var snäll emot dej själv, du har ju också sjukdomen utmattningssyndrom.

Ingrid77

Tack för stöd! Jag hoppas att jag får alkolås! Jag klarar inte barnens vardag annars. Dem klarar inte att åka kommunalt heller och det är massa besök på barnhab i stan och allt! Fan vilken ångest jag har!
Ljugit har jag med att jag körde 121 km på 80 väg. Har inget våga säga till mina föräldrar eller syskon. Min systers man är även polis så han lär se genom min lögn!
Vill bara vakna ur mardrömmen!

farmor

Hej igen,
När det gäller dina barns besök på hab. Mm så har ni rätt till sjukresor med taxi. Prata med kurator på hab. Det finns inget krav på att föräldrar SKA ha körkort för att skjutsa barn med funktionshinder till skolan. Kanske har de rätt till taxi? Det bör även kurator på hab kunna svara på. Nuvgäller det för dej att lösa situationen på bästa sätt. Ångest riskerar att göra dej handlingsförlamad. Ta djupa andetag och ta saken i egna händer. Barnen har en mamma som tar ansvar och konsekvenserna av sitt handlande,,eller hur? Det kommer att lätta när du kollat upp rättigheterna och det praktiska. Om du har bra relation med hab sedan tidigare kan du även fundera med dem om intyg ang behov av körkort för barnens skull ( alkolås)
Ta saken i egna händer nu och försök att lösa det praktiska här och nu. Lycka till!

Ingrid77

Jag vet! Jag tar konsekvenserna! Jag försöker vara stark och andas!
Jag vågar inte berätta för hab om detta!!

Li-Lo

Vad fint att du hittat hit till forumet och tack för att du delar med dig. Vad modig du är som direkt efter händelsen gör annorlunda, bland annat genom att finnas här. Hoppas att du får det stöd du behöver här på forumet och utanför. Känslor av skuld och skam är ofta signaler på att något behöver förändras samtdigt som de nästan kan förlama oss. Du handlar och tar de steg som känns rimliga för dig. Fortsätt gärna skriv här om hur det går för dig.

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Ingrid77

Tack! Har underbart stöd från min fantastiske sambo! Väldigt tacksam för det samt att jag hittade hit.
Har inte tidigare ansett att jag har problem, utan att jag har det under kontroll. Inser dock att jag isf inte hade hamnat i denna situationen!

farmor

Hej,
Jag har dej i mina tankar och undrar hur det gåt för dej.... önskar dej kraft och mod att ta nya tag!

Ingrid77

Åh tack vad gullig du är!

Jag har ringt och bokat tid med min läkare. Han ringer på tisdag! Ska be om hjälp med ansökan om alkolås och slippa indraget kort.
Tid på beroendeenheten på onsdag!

Fick idag iväg båda yngsta barnen till skolan! Fick inte iväg dottern igår (autism). Svårt att cykla istället för att åka bil! Men efter ställtid och mycket förberedelser så gick det idag!

farmor

Hej, det låter som att du är på rätt väg nu. Va bra att du tagit kontakter som leder dej framåt. Du kommer få stöd och det är viktigt. Kan tänka mej att det du drabbats kommit som en chock för dej och en sorg över konsekvenserna. Du är en ansvarsfull mamma! Kram

Ingrid77

Tack! Jag känner mig som världens sämsta så skönt med lite pepp!
Jag har berättat sanningen för mina tre bästa väninnor! Det känns jätteskönt!
Igår sms:ade jag mina systra och mina föräldrar att jag är av med körkortet pga fortkörning. Att jag inte vill prata om det och att jag bad dem respektera det.
Må aldrig sanningen komma fram!

I torsdags till igår så var jag iväg i en stuga ensam med min ena väninna. Vi tog bolaget på vägen dit. Hon köpte "vanligt" vin och hag köpte mig två olika alkoholfri vin. Det kändes så bra!

Ingrid77

Tack! Jag känner mig som världens sämsta så skönt med lite pepp!
Jag har berättat sanningen för mina tre bästa väninnor! Det känns jätteskönt!
Igår sms:ade jag mina systra och mina föräldrar att jag är av med körkortet pga fortkörning. Att jag inte vill prata om det och att jag bad dem respektera det.
Må aldrig sanningen komma fram!

I torsdags till igår så var jag iväg i en stuga ensam med min ena väninna. Vi tog bolaget på vägen dit. Hon köpte "vanligt" vin och hag köpte mig två olika alkoholfri vin. Det kändes så bra!

farmor

Så bra att du kunnat berätta för dina väninnor om hur du,faktiskt mår. Du kommer att känna mer och mer frid i sinnet när du är ärlig mot människor som du litar på. Ja, det kan faktiskt vara så att du inte ska säga allt till släkten. Jag förstår att det var en påfrestning för dej att åka till systemet. Nästan övermäktigt kan jag tänka. Men du klarade detvdenna gång. Nästa gång kanske du ska be din väninna att ni båda ska vara utan alkohol nör ni,ses? Ja det är ditt beslut, men var ärlig och känn efter vad du tycker känns ok Allt gott önskar jag dej!

Ingrid77

Tack! Ja det känns jätteskönt att ha berättat sanningen för mina väninnor!
Min sambo är så underbar oxå och stöttar mig! Idag har han letat upp ett godkänt alkolås som vi ska hämta imorgon för 3500:-. Han har läst på hur det fungerar och om lagar och villkor! Vad hade jag gjort utan honom!

Det var helt ok på bolaget! Kände mig stark och beslutsam. Min väninna sa att hon gärna avstod vin men jag sa att nej det är mitt problem detta och det är helt ok, men jag uppskattar din fråga!

Tack för stöd och pepp här!!!

farmor

Så härligt att höra om hur det går framåt för dej! Men var inte rädd för att höra av dej om något inte blir som du har tänkt dej... jag och många andra finns här för att stötta! Kramar