...första gången gick det så bra, jag bara slutade och var nyjter i 3 månader. Minns att jag mådde så himla bra då. Sen tänkte jag att jag bara skulle dricka enstaka glas vid enstaka tillfällen men hamnade snabbt tillbaka i ett slentriandrickande. Då var jag här en kort runda våren -20 och drack väl inte på en vecka. Nu vill jag bara inte mer...varje gång jag dricker får jag ångest och tänker att detta inte är något jag vill. Jag dricker för ofta och för mycket, jag dricker för att jag har tråkigt, för att unna mig och allt möjligt men egentligen har jag ett jättebra liv som inte alls är tråkigt...jag tänker att det kanske är alkoholen som får mig att känna mig utråkad och rastlös och så dricker jag och så spär det bara på, som en ond cirkel. Innan har jag tänkt att jag vill dricka kontrollerat. Nu tänker jag att jag bara vill sluta och inte dricka mer och hitta ett sätt och vara nöjd med det. Hela min släkt är full av alkoholister, min mamma var också det så jag inser ju att jag har några goda förutsättningar i min relation till alkohol. När jag tänker alla dessa tankar blir jag rädd, jag är liksom mer rädd för ett liv utan alkohol än med fast det är betydligt farligare. Jag fattar inte varför jag så gärna vill dricka när det är så jobbigt att dricka...
Den senaste tiden går mest åt till att tänka kring alkohol; ska jag dricka, hur mycket jag ska dricka, att inte dricka för mycket. Jag minns när jag var nykter 3 månader, hur befriande det var att slippa detta eviga förhandlande med sig själv. Varje morgon tänker jag att idag ska jag inte dricka, sen kommer em/kvällen och då är det som nåt annat tar över mina tankar och tänker att bara ett par glas skadar inte, så gör alla andra och så sitter jag där igen. När jag sen lägger mig mår jag dåligt och tänker att jag ska sluta och så börjar det om. JAg har druckit dagligen under hela julledigheten. Denna vecka började med 2 vita dagar men igår slank en halv flaska rött ner och 2 små glas rom. Det är som att jag behöver det för att stänga av och koppla av...men vad är det jag vill stänga av och koppla av ifrån? Mitt liv? Är ju egentligen helt sjukt...Ursäkta alla dessa svamliga tankar...känner mig bara så låg och måste skriva ut dem nu när jag tagit mod till mig. Jag behöver skriva det så att jag kan läsa det och påminna mig om det. Jag har problem med alkoholen. Jag är på god väg till att bli som min mamma. Jag måste sluta....
Jag minns hur skönt det var att hänga här i forumet med andra som var i liknande situationer så jag hoppas det finns folk som vill följas åt med mig även denna gång som jag hoppas och tänker ska bli de försöket som gör att jag lyckas....

Åh vad ledsen och glad jag blir att du är tillbaka!
Ledsen för att du inte mår bra. Glad att du gör ett nytt försök.

Ja, som du ser är jag också tillbaka....

Kram!

Jag såg att du var tillbaka. Känner som du, kul att se dig här men samtidigt sorgligt. Vi får följas åt. Denna gången ska det gå :)

Der var precis likadant för mig, jag trodde att det skulle vara tråkigt att inte dricka, men det visade sig vara precis tvärt om. Det var pga att jag drack som jag hade tråkigt.Har varit nykter i drygt 1 år nu, och det är det bästa som hänt mig, att jag lyckades sluta dricka. Det låter som du har provat klart nu, och konstaterat att det inte funkar för dig att dricka kontrollerat. När man väl insett detta så går det att sluta.

Ett del klarar att dricka kontrollerat, och även om de kanske helst vill bli helnyktra så mår de bättre av att dricka kontrollerat. Jag tillhör inte den kategorin. Jag vill inte dricka kontrollerat även om jag kunde. 1 års nykterhet har gjort att jag ser alkoholen som de gift det är och får avsmak vid tanken på att dricka det.

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna må så här bra, och känna som jag gör nu. Men det gick, och kan jag, så kan säkert du.

Bestäm dig för att fixa det, ha tålamod och ge inte upp. Det är ditt liv och du är värd att må bra.

?

Tack för din fina kommentar! Den ger mig hopp! Jag vill leva ett helt nyktert liv men är rädd för tristessen men det är säkert som du säger, det är alkoholen som gör livet tråkigt inte tvärtom! Grattis till ett år, så häftigt!!

Såsom du beskriver ditt beroende känner jag väl igen mig i. Har liksom du varit nykter i omgångar, men fallit dit igen i tron om att jag ska klara att dricka kontrollerat. Det går inte. Det blir alltid för mycket och för länge. Jag gör också ett nytt försök nu och är inne på min fjärde dag. Inatt sov jag kasst och är trött och idag lite nedstämd, känner ett sug. Men NEJ, det ska inte drickas alkohol här på väldigt väldigt länge - förhoppningsvis aldrig mer!
Imorgon blir en bättre dag och jag kan vara stolt att kryssa i ännu en nykter dag :)
Vi får hjälpas åt - tillsammans är vi starkare.

Gäller nog att kämpa, första tiden..?..Efter hand när tiden går tillhör man det nyktra gänget, där dom flesta trot eller ej, är förbannat nöjda med sina val..Reflektera, skriv, och läs, om missbruk och beroende..Det är din hjärna som vill ha alkoholen, beroendehjärnan struntar i alla konsekvenser..Det är därför ”vi” får sug, och tappar kontrollen..Absolut kan livet kännas trist i början av nykterheten, det hör till..Det är för att alkohol, precis som andra sinnesförändrande medel, gör så hjärnan blir förändrad. Känslor och sinnen ökar, minskar, vi är inte oss själva..Om vi håller oss nyktra stabiliseras sinnet, och vi får oftast ett äkta lugn och ett äkta gott mående..???

Anonym26613

Det var verkligen likartade problem. Kunde varit jag som skrev din text. Fast min mamma har aldrig druckit. Ingen drack under min barndom. Men annars ??

Första gången var såå härligt. Sedan har jag typ saknat motivation. Nu känner jag att jag druckit färdigt. Ska bli trevligt att få följa din resa ???

/Mary ?

är dag nr 2. Håller med dig Soffi, en bra dag att vara nykter. Kylan biter i kinderna och snön ligger kvar och solen ska precis gå upp. Så vackert.

MAry Poopins, kul o få följas åt!!

idag kommer första helgen men jag känner mig fokuserad på o klara det. Mådde ganska dåligt igår, inte för att jag vile dricka utan kände mig bara liten och ynklig. Jag sa typ som det var till min man och han hänger på åtminstone till en början. Jag tror att han tänker att jag vill hålla upp en period. Men det jag egentligen vill är att inte dricka mer o vara nöjd med det men det är en senare fråga. Nu tar jag en dag i taget och säger hej fredag du är välkommen!

...i min husvagn som vi är i på helgerna. Nykter o tillfreds. Eftermiddagen och kvällen var jobbig, var orolig och obalanserad men ville ändå inte dricka nåt. Nu kryper jag till sängs och ska läsa en stund innan jag ska sova. Min första nyktra fredag på lääääänge. ❤️

Jag är precis där du är- fast det har gått ett år. Hade som du- samma ouppnåeliga drömmar om att sluta helt, men vågade inte ens tänka tanken. Jag har lärt mig så otroligt mycket längs vägen. Jag har kämpat men ingen- och då menar jag ingen- dag har varit jobbigare än en bakisdag med molande ångest över om jag redan har levercancer och hur ska jag förklara det? Förutom det tråkiga att jag ev skulle dö av det.
Så; håll i bordskanten eller jogga, sticka, snusa, ät det godaste och dyraste du vet. Var SNÄLL mot dig själv, varje dag. Öva på tålamod. Var ödmjuk- livet är inte som de där nya restaurangerna där man beställer mellanrätter via en app.
Livet är den stora festen varvat med och vatten och bröd. Hejar på dig! ?

Vaknade utvilad o inte vin-trött. Så skönt!! Idag blir det utevistelse i snön och bara vara.
Se klart tack för dina fina ord. Jag blir hoppfull när jag läser det du skriver. Jag drömmer i hemlighet om att vara nykter för alltid o vara nöjd med det. I mellan åt tänker jag att det inte är några problem o mellanåt att det skulle vara så tråkigt. Men jag lurar ju mig själv, det blir ju tråkigare när jag dricker. Sen är det ju så jag är ALDRIG nöjd av ett-två glas vin, vill alltid ha mer. Vill gärna dricka när jag e själv o bli så där härligt bortkopplat. Men varför egentligen? Vilka känslor är det jag inte står ut med o vilka av dem kommer egentligen av att jag dricker från början. Det får jag väl se. En dag i taget. Idag ska jag vara nykter ivf ?❤️

Det var länge sedan :) Kommer så väl ihåg dig från min första nyktra tid här på forumet.

Nu är det min tredje gång också, och denna gången känns helt annorlunda. Jag har gett upp alkoholen.

Bra att du kommit tillbaka. Tycker alltid du har så bra tankar., är så öppen och kan resonera klart i löpande text. Ser fram emot att följa dig igen.

Kram

...på kvällskvisten. Känner mig orolig o rastlös. Barnen bråkar och lördagen går på. I vanliga fall hade jag redan druckit ett antal glas vin och varit härligt avtrubbad. Nu gör jag inte det och tycker bara det e så jobbigt. Skulle vilja ha semester från mig själv ?? dock omgiven av människor som vet att jag inte tänker dricka nåt så risken att jag gör det är mindre än minimal för den skammen tar jag inte. Bara att stå ut och försöka vila i att det kommer kännas lättare sen. Och att det kommer vara skönt o lägga mig nykter ikväll. ❤️❄️

...på kvällskvisten. Känner mig orolig o rastlös. Barnen bråkar och lördagen går på. I vanliga fall hade jag redan druckit ett antal glas vin och varit härligt avtrubbad. Nu gör jag inte det och tycker bara det e så jobbigt. Skulle vilja ha semester från mig själv ?? dock omgiven av människor som vet att jag inte tänker dricka nåt så risken att jag gör det är mindre än minimal för den skammen tar jag inte. Bara att stå ut och försöka vila i att det kommer kännas lättare sen. Och att det kommer vara skönt o lägga mig nykter ikväll. ❤️❄️

Ja och sedan ännu skönare att vakna pigg och fräsch, iaf relativt, i morgon, haha.
Jag är nu på dag två och har ff bakissymtom som ångest samt oro plus det gamla vanliga som trötthet och hunger och törst och irritation osv.
Men jag känner igen mig i det där att man är just orolig och rastlös då det är vad jag brukar vara dygnet runt, nykter.

Ja och sedan ännu skönare att vakna pigg och fräsch, iaf relativt, i morgon, haha.
Jag är nu på dag två och har ff bakissymtom som ångest samt oro plus det gamla vanliga som trötthet och hunger och törst och irritation osv.
Men jag känner igen mig i det där att man är just orolig och rastlös då det är vad jag brukar vara dygnet runt, nykter.