Hej, nu är det min tur, en kvinna på 28 år som längtar efter att få bli av med mitt beroende till alkohol. Att få känna mig stolt över vem jag är igen.

Jag började dricka som 13 åring och runt 20 års ålder började jag få minnesluckor och andra problem. Jag har använt alkoholen som medicin mot ångest och för att få känna lycka.
Som 13-åring hade jag mitt första förhållande med en som misshandlade mig både fysiskt och psykiskt, mest spykiskt. Jag tog mig inte ur det förens jag tog studenten och kunde byta stad. Men kärleken till alkoholen tog jag med mig och den har eskalerat något enormt.

Jag skulle förmodligen i framtiden dö av min alkoholkonsumtion då den är helt okontrollerad.

Nu tar jag in psykolog för att bearbeta min ångest och depression samt går in i ett nyktert liv.

Jag och min sambo vill ha barn och ett barn förtjänar den bästa mamman och jag förtjäna att hitta mig själv igen.

Finns massor som jag vill ha ut ur mig men då kan vi aldrig läsa klart. :)

Hejja alla där ute som kämpar.
/Blomman

Insula

Vilket bra mål att kämpa för! Mina barn fick växa upp med en mor som inte alltid var "närvarande". De är alla vuxna välartade kvinnor idag och vi har ett gott förhållande men ibland tänker jag att de hade förtjänat bättre :-/
Bra att ta hjälp av psykolog! och skriv så mycket du orkar. Vi orkar nog läsa :)

Leverjag

Låter som ett viktigt och bra beslut.

Det finns en del att bearbeta och förutsättningarna att utvecklas och förändrar våra liv måste ske nyktert. Läk din kropp och själ så kommer du att lyckas. Skriv och läs här. Reflektera över ditt sug och dina tankar. Lär känna hur din relation till A ser ut. Du har klarat så mycket innan, så detta klarar du också. Skriv hur det går för dig.

Kram och lycka till nu!

blomman2

För 3 månader sen bestämde jag att jag skulle vara nykter i ett halvår, borde inte vara så svårt då det bara är ett halvår av mitt liv. . Skulle få dricka en gång och det var när vi firade årsdag och skulle skåla i bubbel. Då tänkte jag att jag kunde få ta en öl eller två. Slutade med att jag tappade minnet för jag började köpa shots. Sen efter det började jag säga "ett glas vin borde vara ok ngn gång" då föll jag tillbaka och började smussla med hur mycket jag drack och hetsdrack det jag lyckades få i mig. Minnesluckor och kräktes dagen efter men fortsatte hitta mina tillfällen då sambon drack och jag skulle ta "bara ett glas" (jag har gett honom tillåtelse att dricka) men smusslade. Nu i tisdags skulle jag dricka ett glas vin när jag lagade mat och vi gjorde största misstaget att köpa en box. Ja jag söp mig aprak och kunde inte gå till jobbet på onsdagen - kräktes och var fortfarande full när sambon fick åka.

Jag vill inte ha det där.

Under dem dagaena som jag lyckades vara nykter, vilket faktiskt var många (av 3 månader har jag typ varit onykter ca 4 gånger) så var jag extremt rastlös eller arg/sur. Antingen städade jag eller så sov jag. Sen vände det en dag då det gick en dag utan att jag tänkte på alkohol och jag var glad. Så stolt över mig själv.

Min sambo är den som gör att jag klarar detta, han har visat mig äkta kärlek och lycka som jag vill kämpa för. Skulle jag be honom att inte dricka nära mig så gör han det.

Ja detta var mina tankar idag . :))
Ursäkta att jag skriver som en kratta men steker pannkakor och skriver på mobilen .

blomman2

När vi kom hem från jobben idag var jag väldigt nedstämd och jag förstår inte hur hjärnan kan lura en så enkelt.. vips så satt jag och funderade på om man får skåla med alkohol på nyår? Eller om jag kan dricka glögg med alkohol i när vi ska umgås med andra nu i december. Ett glas kan ju inte räknas..

Helt sjukt hur jag ena stunden kan resonera så, ett glas bubbel eller ett glas alkoholfri cider gör ingen skillnad. Helt idiotiskt att dricka alkohol i sådana situationer utan jag försöker bara komma på anledningar att få dricka.. känna första ruset innan jag tappar kontrollen, lyckan som uppstår i några minuter som sen övergår i ett maniskt beteende.

Sen går jag och steker pannkakor och vips så känner jag hur korkat jag tänkte där förut. Klart jag inte ska skåla i alkohol, jag vill ju inte ha detta...

Lite som att ha två personligheter som slåss om sina värderingar och tankar.

blomman2

Tack så mycket, det är svårt få nära och kära att förstå hur sjuk jag är. Hur beroende jag är och att det måste ta slut nu. Men samtidigt är jag i rätt tid för att stoppa det, har underbara saker i livet som ska motivera mig!

Leverjag

Är det många som känner igen. Många liknar det vid a-djävulen som sitter på ena axeln och viskar eller kraxar. Din beroendejhjärna försöker dupera dig. Det minskar ju längre tid utan A som går. Lovar.

Hur går det för dig nu?

blomman2

Idag har det gått bra. Var nere på jobbet när alla börjar snacka om fredag och fira. Men när vi kom hem gjorde vi upp att jag skulle laga maten för att få tankarna på annat och det går riktigt bra nu.

Jag har ju gjort det grövsta känns det som iom min 3 mån period. Så länge jag inte rör alkoholen ska det gå bra.

Jag känner mig stark.
Jag har fått bevisat att jag inte kan hantera ens ett glas vin och jag har varit nykter tillräckligt länge för att känna mig riktigt glad av livet.

blomman2

Katten väckte mig imorse precis som alla andra mornar med pussar och kramar, av ett djur är man ärligt älskad och har du inte gjort dig förtjänt av det så visar dem det tydligt.

Jag vet att i framtiden vill jag arbeta med djur på något sätt.

Jag har tänkt i några dagar på saker som jag kan fokusera på för att ha tankarna på annat och det finns en sak som jag både tycker är roligt och väldigt behövligt. Det är att få ordning på vårt levnadssätt, ekonomiskt. Vi lever dag för dag och spenderar sjukt mycket pengar på onödiga ogenomtänkta köp.

Det är en puck son jag får ångest över och har gärna velat döva den tidigare med alkohol.
Vore utmärkt att få kontroll på detta.
Så man i framtiden kan ha råd med bröllop, resor, pengar till framtida barnen etc etc.

Ja så får det bli. :)

För mig är inte pengar allt. Men man ska känna sig trygg i livet och då är det bra att ha pengar.

farmor

Jag har själv köpt mycket av det mesta under många många år. Hanterat stress och ångest med att shoppa. Inte på kredit och inte så att ekonomin pajat. Men absolut av fel anledning och helt i onödan. Jag ser sambandet mellan alkoholberoende och köpberoende tydligt numera. Det är samma belöningssystem i hjärnan som dras igång. Samma förnekelse också för den delen. Det är bara ens egen motivation som kan förändra situationen. Det är inte så bara, det är helt enkelt avgörande.

blomman2

Nu har det gått 6 dagar och jag befinner mig i ett läge där det är väldigt lätt för mig.
Jag är sysselsatt med jobb/matlagning/städning/veckohandling och bara några ggr per dag går tankarna "varför drabbade detta just mig" "aldrig få dricka?!" Etc.

Eftersom jag har levt och upplevt saker genom alkohol så är det först nu som jag kan förstå vad jag gillar och upplever som intressant i livet.

År 2016 kommer nog innebära fantastiska möjligheter för mig.

raje

härligt kämpat blomman2. jag är ingen skrivare men jag kan kannske ge dig energi att fortsätta. själv är jag inne på 3 veckor och 1 dag helt nyckter. fast resan är krokig så har mäniskorna här på alla trådar gett mig energi o kraft att stå imot när suget blivit för stort. fortsätt på din väg jag följer dig kram//r

blomman2

1 vecka och 1 dag idag och inte druckit en droppe. Fortfarande går det bra och jag är sysselsatt i julmånaden. Däremot känner jag hur tankarna nu går från "det är synd om mig" till "ngt glas vid vissa tillfällen borde inte skada. Vissa situationer och med vissa människor så klarar jag att dricka normalt eftersom dem har ett normalt beteende.

Men om jag börjar att dricka ett glas en kväll så ökar suget och jag kommer då dricka igen och igen och igen andra dagar. Vips tillbaka på ruta ett där jag är aprak.

Jag saknar att vara berusad... dyster sanning.

blomman2

Nej nej nej, absolut inget dricka.

Kämpa på alla därute som också ska stå emot .. jag kommer kämpa!
För min sambo, min framtida stora familj och för mig själv.

Så himla skönt att slippa ångesten och känna sig misslyckad.

blomman2

Hemkommen efter mysig kväll med gänget. Sambon är kvar och tar bussen hem inatt då jag ska upp tidigt imorgon för att hitta på saker. Längtar till imorgon då det är en sak som jag aldrig gjort förut men velat göra i snart 4 år.

Det som vi gjorde idag med nära vänner hade jag annars druckit på, kändes lite konstigt men min räddning mentalt var att fokusera på att jag måste vara körduglig tidigt imorgon bitti.

Det var jätte mysigt med mat och sällskapspel, men ändå känner jag det ansträngda att jag inte orkar vara social som nykter i flera timmar. Tappar helt enkelt intresset för kvällen tillslut. Så då är det skönt att ha en "anledning" att åka hem så kvällen sluta på topp.

I nuläget försöker jag låta bli att fundera på julafton, nyår och lusten för drickandet. Jag ska vara nykter... så enkelt är det.

Det kommer fler nyår framöver i mitt liv och fler julaftonskvällar, kanske jag är redo då att kunna ta en öl av rätt anledning / eller inte .. men nu ska jag vara nykter för jag är INTE redo.

Måste man ha ett mån att vara nykterist för att kalla sig det? Jag är nykterist nu men har inte ngt mål . Är det för all framtid eller 1 år eller annat sätt? Undviker jag ett mål för att jag inte ska kunna förstöra det?

Godnat alla kämpar!

Å det är ju det där som plötsligt händer när man inte dricker. Saker man velat göra i åratal blir gjort. Hoppas så att du får en bra dag!

blomman2

Dagen var fantastisk ? och nu njuter jag med en kopp te och film efter en toppendag.

Det känns som att jag är redo för detta. Mitt problem till alkohol har jag slagit med i ungefär 7 år. Men bara under det senaste året har jag fått förståelse och stöttning av vänner. Samt att nu har jag mitt första riktiga förhållande där jag äntligen får förstå vad kärlek är. Att faktiskt göra saker tillsammans som fiska/ resa/ fira jul tillsammans etc etc.

Jag fick dessvärre gå igenom depression och ångest efter att ha bytt jobb/stad/sambo/hem så tillslut sa det stopp för mig. Kräktes i en vecka av stress och oro. Då började jag fokusera på vem JAG faktiskt är och vad jag vill... redan då började min resa mot nykterheten även fast jag inte förstod det då.

Jag håller med Vilja, känns ibland som att alla livssituationer är kopplade till alkohol. Helt galet är det!

blomman2

1 vecka och 5 dagar ???

Detta går strålande för mig, då det var som jobbigast var när vi skulle bort i helgen och på aktiviteter som jag relaterar till alkohol.

Men hemma i min vardag går det så bra ☺ över förväntan. Idag har det bara varit positiva tankar!

Handlade sista julklappen idag ?? pheuw. Nu kan man äntligen få julfrid.

Inför semestern i jul ska jag förbereda med sysselsättning. Att få arbeta med händerna och skapa saker kan vara terapi för en rastlös och funderande hjärna.

Och idag med posten kom en kallelse till psykologen i januari ?. Ska bli skönt och intressant att se vad det slutar i.

Trevlig kväll alla! ?

Ja, en rastlös hjärna är nog en stor bov i alkoholdramat. Att då dessutom spä på med alkohol som också ger en rastlös kropp är inte nån höjdarstrategi. Handarbete låter bättre. Lycka till Blomman2.

blomman2

Jaha ja, nu är julen över och hoppas alla som hade mål att vara nykter den kvällen klarade det ? jag klarade det och det var inte jobbigt heller. Utan jag ville verkligen det.

Nu kommer mitt liv förändras drastiskt då jag har fått veta att jag är gravid. Så nu börjar 9 månader nyktert + ännu mer tid av en underbar anledning.

Jag är tokladdad och inte rädd alls.

Jag kommer fortfarande gå hos psykologen för att få min hjärna på plats.

Mitt mål är fortfarande att vara nykterist men det hamnar på paus nu och återupptas då övriga mammor hade kunnat ta sitt första glas.

/Blomman