....började dricka som 14 åring. Alltid fullast! Nu 40+ och trots familj och barn är det samma som gäller... ligger på i genomsnitt 25-40 standard glas i veckan. Går inte en vecka utan minnesluckor och ångest. Och detta har pågått i 25 år!!! Hur är det möjligt!? (...med ett par 9 månaders pauser). Varför kan jag inte bara vara måttlig? Duktig??

Har läst allt som går att läsa om alkohol, från fakta böcker till ”Jag som var så rolig att dricka med” och ”Njutningsparadixen”.... Vill ju också förändra mig!!

Förr var det ganska kul, jag är var nog ganska kul och party men de senare åren har det gått för långt, istället för att vara den roligaste på festen/middagen är jag den som går hem först - för att jag är för full...sluddrar, kan inte gå ordentligt och kommer inte ihåg något...Har jag inte vett på att gå hem eller gå och lägga mig så gör jag bort mig... Hur gick jag ifrån kul party tjej till det här??

Barnen tycker att jag är pinsam och drar sig undan, mina vänner tycker att jag är jobbig och min man säger ”du är inte till din fördel”...

Påsklov imorgon - skulle vilja ha en vit påsk - är det ens möjligt!? Vad ska jag säga rent socialt?? Är det dumt att börja med en långhelg som i vanliga fall brukar var massor av vin varje dag??? Eller är det faktiskt helt rätt?

Jösses vad jag önskar att jag kan skriva 7 dagar nykter om en vecka!

(PS. Glömde tillfälligt Corona när jag skrev men vill för god ordningsam säga, vi håller avstånd, ses ute, är är försiktiga och har antikroppar..)

Bilen är alltid en bra undanflykt. Japp, jag tänkte lyckas med att ha en helvit vecka. Har inte hänt sen... ja, jag vet inte när. Typ när jag var gravid för ett decennium sen. Fredagen är värst för mig. Har en plan om att jag ska träna hårt på fredagskvällen.

En liten uppdatering.

Jag är ledsen att jag inte är här och ger så mycket stöd till alla som kämpar en kamp - jag hade inte klarat mig utan hjälpen härifrån under tex påsk!! Aprilgänget höll mig över ytan i gott sällskap med ”veteraner” @andrahalvlek @sisyfos etc och @Miss Mary. Ska försöka samla ihop mig så att jag kan ge samma stöd vidare!❤️

MEN till mitt försvar - har mycket just nu och det ligger fokus på barn och familj och mindre på alkohol (eller avsaknaden därav) - vilket ju är bra i sig! Känns bara egoistiskt!

Helg plan:

Tjejmiddag på torsdag - vit - bil✔️
Middag ute med suputer fredag - vit - tidig kväll ✔️
Lördag - kan bli två glas med maken...men inte mer✔️

Registrerat 29 dagar i min alkoholkalender, 2 dagar med 2 glas. Känns grymt faktiskt! Vill kunna dricka 2 - men inte mer - då vet jag att jag faller!!

Heja alla!!!

❤️❤️

PS. Inte trött längre🙏💪🙏❤️

Godmorgon! Lägger en liten Helguppdatering i min egen tråd för att kunna blicka tillbaka:

I fredags var det 1 månad nykter (med två kvällar med 2 glas). För min del kanske det inte handlar om helt vit utan helt nykter så det räknar jag utifrån om någon skulle studsa över att jag skriver dagar men ändå inte varit hel vit...

På tjej middag i torsdags. Hade messat värdinnan (mycket god väninna) innan och sagt att jag inte dricker och hon serverad Herr Juhlin till mig hela kvällen som om det var det mest självklara i värden! Hade bilen som backup men hade inte behövts! Och än viktigaste - hade jätte kul och trevligt och kvällen hade inte blivit bättre med alkohol!!

Fredag, middag på resturang i ett ”törstigt gäng”. Herr Juhlin till förrätt, tog emot vitt till förrätt och rött till varmrätt men sa stopp till servitrisen när hon ville hälla på mer - drack inte upp utan smuttade. Kanske fick i mig, totalt 1 dl vitt och rött - totalt! Efter restaurangen var det efterfest och då gick jag loss på Loka crush och små godis. Kontentan - super trevlig kväll och hade roligt! Hade absolut inte haft roligare om jag druckit!!

Lördag, middag med familjen på landet, efter 18 hål golf med båda barnen. Grillad entrecôte. 1 glas vitt och 1 glas rött (som jag inte drack upp) Super mysigt!!!!

Det jag tar med mig efter helgen är två sociala ”utekvällar” där jag hade jätte kul - och utan alkohol! Det förstör inte att vara nykter och jag är ingen tråkig broms utan ganska kul ändå (eller roligare faktiskt och dessutom - ingen ångest!!!!! Eller minnesluckor!)

Känner mig stark - blir iallafall minst 1 månad till i samma anda! Tror jag ska hoppa det vita innan maten helt - älskar det för mycket och måste använda mycket kraft för att inte hälla upp mer🏋️‍♂️🤨🧑‍⚖️

Tack för att ni finns alla❤️

Hoppas det går bra för er❤️

@Smurfan, så härligt att höra att du verkar ha kontroll över ditt liv, och jag känner igen så mycket. Det är en härlig känsla när man upptäcker att man mår så mycket bättre av att vara nykter socialt, eller som du i princip nykter, en dl totalt måste väl i princip räknas dit.
Vinet före maten är för mig är också svårast. Handlar nog både om att man är hungrig samt att man vid just den tiden på dagen är som mest sliten och trött och kanske i behov av att stressa ned. Jag tycker cider light med is är ett fungerande alternativ för mig och jag skall se till att det får bli det i framtiden med.
När man har ätit försvinner suget för mig så det är en utmaning att bryta före-maten-vinet för alltid. Roligt att följa dig. Hoppas vi kan ses och höras här med framgångar på det sätt som passar oss under lång tid framöver. 🌸💕

@Majaela

Kul att vi finns här för varandra!! Och tack för pep!

Tänker att det nog är läge att hoppa ”innan maten vinet” helt - kommer nog aldrig att kunna lösa det på en måttlig nivå om jag slappnar av det minsta - triggar suget! Ska hoppa det framöver och då blir det nog helvitt av bara farten för jag, liksom du, har inget sug när jag väl börjar äta... konstigt! Där rök tesen om att det är viktigt att kombinera god mat och vin😂😂😂

@Smurfan_ Härligt att höra om din helg! Jag låter mig inspireras. Har en önskan om att kunna vara så social och ha trevligt utan vin inom en snar framtid. Att du känner dig så stark ger mig hopp!! Registrerar förvillande liknande dig och tänker att om det är något jag ska fortsätta med är det att registrera och genomföra programmet.
Ha en fin vecka!

@Smurfan_ Härligt att höra om din helg! Jag låter mig inspireras. Har en önskan om att kunna vara så social och ha trevligt utan vin inom en snar framtid. Att du känner dig så stark ger mig hopp!! Registrerar förvillande liknande dig och tänker att om det är något jag ska fortsätta med är det att registrera och genomföra programmet.
Ha en fin vecka!

Fick också på studien tipset att om jag vill dricka måttligt då är det oerhört viktigt att han tydliga mål som man inte ruckar 1 cm på:

Mitt skulle kunna (på sikt) vara:

Max 3 glas/gång
Max 3 gg/v
Max 7 glas/v (alltså inte 3 glas varje gång)

En liten helg/veckouppdatering härifrån:

Har varit en bra vecka med massa träning. Har fått tillbaka all energi och känner mig pigg och stark! Nöjd över mina fantastiska provsvar!! Vilken skillnad!

Ska börja lite långsamt öppna upp för alkoholen enligt min målbild. Motto är ”inga undantag”!!

I måndags drack jag 2 glas vitt innan maten när jag och maken stod i köket - sååå mysigt och kunde hålla det till det!

Ute med tjejerna i onsdags - drack cola zero✔️ Inga problem och hade inte haft roligare om jag tagit ett par glas.

Middag hemma i fredags och lagade god mat och höll mig till Fun och Herr Juhlin.

Härlig middag hemma igår igen och drack 2 glas vitt innan maten och 1 glas rött till maten. Ville inte ha mer efter det och kände nog faktiskt att tre glas är för mycket - ska hålla mig till två!

Ikväll ska vi ut och äta familjen och jag kör✔️

Alltså blir det 2 dagar med vin, totalt 5 glas. Bättre än reglerna🏋️‍♂️✔️

Lurar lite på att hålla mig helt vit på Kristihimmelsfärd- bara för att bevisa för mig själv att jag kan...

@Smurfan_ det låter ju som det fungerar bra för dig att vara måttlig. 1 dl är ju ett litet glas. 👏🏼👍🏼
Jag funderar på att skriva i det nya forumet ”vara måttlig” när jag har gjort mina tre månader.
Allt för att undvika att någon blir triggad. Samtidigt ÄR det ju väldigt intressant att jämföra och se hur bra eller dåligt olika strategier fungerar, allt med målet att minska a-intaget drastiskt, jämfört med tidigare. 😇
Förhoppningvis kommer man fram till nåt bra som fungerar eller så finns ju möjligheten att det inte fungerar alls men det är ju ett viktigt resultat i sig!
Just nu när jag är på min drygt 2.a månad är jag nöjd med mig själv men jag kan inte säga annat än att jag önskar att jag kan klara ett måttligt drickande i mitt fortsatta liv. Just nu tänker jag mycket på A. Inte jättesugen men pga för lite sömn och stora beslut i livet tror jag att tankarna snuddar vid min gamla ”medicin” mer än för några veckor sedan .
Kram

Anonym26613

@Smurfan_ skrev:"Lurar lite på att hålla mig helt vit på Kristihimmelsfärd- bara för att bevisa för mig själv att jag kan..."

Det är så jag också gör. Små utmaningar. Bra jobbat 🧚💚🥳💪