Hej! Ny medlem här sen några minuter.
Idag är första gången jag erkänner för mig själv att jag är alkoholmissbrukare. Sitter med tårar i ögonen, undrar hur kunde jag bli så här? Har varit så lätt att skylla på ensamheten i coronatider. Man behöver ju tröst o "nåt roligt".
Men sanningen är att jag druckit mer eller mindre dagligen i måånga år. Varit utbränd 2 gånger o så här i efterhand är jag övertygad om att alkoholen varit en bidragande del! Även om livet varit jobbigt med relationer o bråk i familjen. Så är det nog alkoholen som fått psyket att lägga av.

Läst några av Era inlägg o känner att jag tack o lov inte är ensam! Känns SÅ bra att jag "vågade" anmäla mig här! Det är ett Första steg! Tjohoo!
Jag har ännu inte berättat för någon även om flera av mina vänner o barn vet att jag dricker mycket. Men inte hur mycket. Men ska ta upp kontakten med min underbara terapeut o börja med att erkänna för henne. Hon vet redan men väntar på att jag själv ska ta steget. Vi har pratat om det tidigare men jag har skyllt på att livet är trist o att jag har kontroll. MEN det har jag inte!
Kram på Er alla där ute.

Åter här efter några dagars fullt upp. Ibland går allt i ett enda galet virrvarr..
Sitter nu på balkongen i solen o njuter!🌞 Besöket på Vårdcentralen gick långt över förväntan. Läkaren var så förstående o sa till mig hur modig jag är som vågade berätta o vad bra att jag kom dit. 🙏 O hon lovade följa upp mig. Tog flera olika prover för att se hur kroppen mår.
Hade min bästa väninna här över natten. Så myysigt att umgås. Men känner verkligen hur ensamt det blir när jag blir själv igen. Igår drack jag två glas bubbel. Idag är det söndag o ingen alkohol!! I alla år ha Sol o balkongmys hört ihop med alkohol!! Då blev det liksom egitimt för i njutning ingår det viiiin!!
Så denna vår/sommar kommer verkligen bli ett eldprov!!😳 Men jag ska verkligen jobba på!! Jag känner redan att det inte blir några problem att inte dricka idag. Ska gå ut med mosterns 2 hundar i solskenet. Hämta hälsosam mat på Willys o hämta mina älskade barnbarn på förskolan. 🙏♥️🌞 Kan inte bli en bättre dag!
Önskar Er en härlig måndag!

Alla prover jag tog på Vårdcentralen var bra. Förutom glykos/socker som var lite högt. Fattar inte hur leverprovet kan vara bra. Så mkt vin som jag druckit i så många år..

@Cilla8 skönt det var bra! där är jag med orolig... har det sista haft lite ont i ryggen o tänker det är njurarna eller nåt som är skadat... och jag är visserligen sjukt stressad vilket kan vara en orsak till mkt i kroppen men jag fattar ju (egentligen) att mina mängder vin troligen inte gör saker BÄTTRE.

Så underbara nyheter!!! Det har varit exakt samma för mig - högt glykos (och även brist på B). Då har du en maskin som fungerar men fira för guds skull inte det på fel sätt😂💪😂🥰

@Cilla8 Skönt att du har bra värden på dina prov! Jag vet inte hur jag förmedlar den här informationen på bästa sätt, för det kan väldigt lätt bli fel. Dock tycker jag att det finns ett värde i det. För det första, med största sannolikhet i och med att dina värden är bra och du mår bra så är du vid god hälsa. Vad man inte kan få ut av proven dock är att levern är helt utan påverkan. På grund av att läkare verkar vara så dåliga på att informera om detta eller kanske inte ens vet om det själva så gör det att det finns de som tar ett ok leverprov som ett tecken på att man inte gjort någon skada än och således kan fortsätta konsumera alkohol. Jag säger inte att just du gör det, men det är tyvärr inte ovanligt att man fått en falsk känsla av trygghet av det så att säga och tagit det som ett tecken på att den överkonsumtion man har hållit på med inte var så farlig, trots allt.

Som sagt är det säkert ingen fara med dig. Men med en fortsatt överkonsumtion så skulle det snabbt kunna gå utför. Problemet är ju att det aldrig går att veta. Vissa dricker ju kopiösa mängder genom hela livet utan att ta någon skada alls. Men med leverprover, framför allt ALAT och ASAT, så visar de främst på en pågående skada. Man kan ha väldigt höga värden på ALAT och ASAT utan att ha fått någon permanent skada(fast man bör göra något åt orsaken till värdena) och man kan ha normala värden när man har skrumplever. Detta är det tyvärr ingen som nämner.

@pytteliten.o.trasig Jag inser ju att vin inte gör varken kropp eller sinne bättre så tänker att jag får vara tacksam att jag tar tag i detta nu! Hoppas du får ett mindre stressigt liv snart qå du får återhämta dig ordentligt! 🙏

@Smurfan_ Har precis ätit räkor. För mig blev bubbel o räkor Ett! Har aldrig tidigare ätit dem utan bubbel/vitt vin. Idag drack jag tranbärsdricka till. Jättegott!!🙏👏💪

@TappadIgen Tack för din omtanke! Jag har läst i tidigare inlägg att levern kan vara dålig trots att värderna är bra. Så det kommer inte bli något ökat vinintag här!👏

Härligt att proverna var bra👏🏻Var glad för det😃Jag ska ju ta ultraljud på levern vilket känns nervöst men skönt att få göra det ändå🙏🏻

Å du kämpar på så bra🥰