Har i hela mitt liv haft dålig självkänsla, dock haft ett bra självförtroende och lyckats med de mål jag satt! Har en beroendehjärna!! Har rökt, tuggat tugummi och lyckats sluta! Senaste är alkohol för att döva ångest! Har nu pågått i år, har dock accelerat sista åren! Har ingen kämpaglöd längre!

Orka

Bollan, nån slags glöd och förhoppning finns det allt i dig. Du har tagit steget och skrivit här! Välkommen till en mycket bra början på något nytt.
Kram orka

Bollan

Jo den finns väl därinne någonstans!!? Gäller bara att hitta den innan det är försent! Vill inte använda alkohol som ngt slags ångestdämpande längre! Känner att det börjar accelerat!

Bollan

Jo den finns väl därinne någonstans!!? Gäller bara att hitta den innan det är försent! Vill inte använda alkohol som ngt slags ångestdämpande längre! Känner att det börjar accelerat!

Bollan

Nu har jag bestämt mig! Måste ta mig tillbaka till en sund livsstil igen! Måste sluta dämpa med alkohol, ta tag i ångesten istället!
Ond cirkel av hela skiten! Ångest först dämpa med alkohol vilket leder till en ännu större ångest! Ska använda mig av forumet varje dag för att ta mig framåt!

Leverjag

Hoppas du hittar din väg ut ur beroendet. Vi är många beroendehjärnor med låg självkänsla med lyckade yttre liv. Själen urholkas och beroendet har helt plötsligt ett stadigt grepp om en. Inte kul ch värt att ta på allvar. Bra du inser det. Ångesten lättar så mycket om vi bara klarar att vara utan alkohol en längre tid. Goda vanor och jobba med sin självkänsla, känner jag är min väg som funkar.

Lycka till!

Bollan

Hej! Har du kommit en bit på väg? Har du några bra råd att ge mig! Vet egentligen inte om det är spriten jag vill ha! Själmedicinering av ångest vilket inte är ett sunt beteende!
Läste på forum att bra att hålla sig mätt, vilket stämmer!

Bollan

Nu har en dag gått utan att faktiskt känna sug! Har tränat idag, ger samma känsla av välbehag när man genomfört den! Problemet är att ta sig dit!
Nu ska jag mot ett hälsosammare liv! Jag kan och jag duger!
Vill inte ha denna hemska ångest mer som alkoholen bidrar med!

Bollan

Nu har en dag gått utan att faktiskt känna sug! Har tränat idag, ger samma känsla av välbehag när man genomfört den! Problemet är att ta sig dit!
Nu ska jag mot ett hälsosammare liv! Jag kan och jag duger!
Vill inte ha denna hemska ångest mer som alkoholen bidrar med!

Leverjag

Du duger och är alldeles perfekt som du är. Nu ska du bara öva på att känna det och må bra. Öva betyder att man regelbundet tränar och upprepar. ;-) Det måste börja någonstans och när man kommer dit till att tänka, jag vill gå och träna för att jag mår bra av det till att det blir ett behov för att må bra och vara i balans.

Jag har kommit en bit nu. 100 dagar igår. Tips och råd... Mmm. Inte vara törstig och hungrig, vila, ta raska promenader, inte ha alkohol hemma, vila, meditera, träna och vara snäll mot sig själv. Att vara långsiktig, ha tålamod och inte bli fanatisk och vilja få perfekta resultat direkt. Ändra vanor, läs om alkoholens påverkan på hjärnan. Påminn sig om hur illa det var innan då och då. Hitta på lite nya aktiviteter gärna på tidpunkter då man brukade dricka. Påminn dig om det du har som är värt att vara tacksam över och igen öva på självsnällhet, förlåt dig själv och ha tålamod. Försök igen och igen. Ge aldrig upp om du dricker ngn gång. Fortsätt direkt där du var innan. Njut av hur det är att vakna, sova, äta, lukta, se naturen och människor. Det går upp och ner men sakta men säkert blir det bara bättre!
?

Bollan

Tack för din härliga insikt om livet!
Vad skönt att du kommit såpass långt i din resa! Det svåra är att bryta sina beteenden som pågått så länge! Hjärnan är finurlig och inkörd i ett vant beteende!

Bollan

Dag 2
Har nu lyssnat på mindlys hypnos om att minska drickandet! Inga demoner än så länge! Försöker tänka positiv, äta o dricka bra! Äter mycket vitaminer! Nu ska jag göra det här!

Välkommen Bollan!
Du har helt rätt, hjärnan är inkörd i fel hjulspår. Och när man fortfarande dricker så fattar man inte riktigt hur inkörd den är. Men det går att ta sig ur. Jag slutade den 9 maj.., men det har varit lite krokigt. Jag börjar könna mig mer säker nu. Hur som helst sluta är det bästa jag har gjort. Ångesten är inte längre kvar. Och man blir ner nöjd med sig själv. För att lyckas ersatte jag med a-fritt. Vissa vill inte göra det, men jag kunde behålla mina vanor (el ovanor) utan att berusa mig. Måste antagligen jobba med vanorna, men de har lugnat sig lite av sig själv. Jag har också försökt göra saker jag tycker om och att leva i nuet... En utmaning om man ägnat år att planera o organisera.
Och för mig har skillnaden mellan nu och tidigare misslyckade försök att sluta varit att jag inte börjat om när det gått dåligt, utan direkt igång med goda vanor direkt.
Hjärnan k ommer ur alkoholdimman och det är så skönt. Lycka till!

Orka

Bra jobbat Bollan!
Skillnaden att åka till jobbet nykter och åka till jobbet bakis med allt vad det innebär är enorm!
Beröm dig själv! Unna dig godis och goda drycker, långa promenader och nyktert mys i soffan. Utan skuld och oro. Och snart kommer våren?
Kram orka

Bollan

Tack för återkoppling och era tankar! Känner mig så nöjd och harmonisk! Har inte haft något större sug! Hoppas det håller i sig så! I morgon blir det träning igen!
Vi får väl se vad hjärnan säger när fredagen närmar sig! Gick förbi bolaget idag! Var så skönt att känna att jag inte skulle in!

Bollan

Nu är det fredag och visst sög det lite i tarmen, dock inte så mycket! Känns faktiskt bra! Ska upp i morgon bitti och träna, nu jäklar!

Heddali

Jag har också haft en bra nykter fredagkväll, har inte hänt på mannaminne och jag är faktiskt stolt! Ha en fortsatt bra helg!

Bollan

Ja tänk så bra man mår! Ingen ångest och känner faktiskt lycka! Har hela tiden dövat med alkohol för att må bättre!!! Så visar det sig att när jag låter bli känner jag lycka och stolthet över mig själ!
Nu gäller det att hänga i!

En vecka är lång tid! Men en vecka till är inte lika lång som första veckan.
Dags att lägga sig, börjar svamla lite märker jag.

Bollan

Så skönt att vakna ännu en måndag utan ångest! Känns så bra! Nu gäller det att hålla i den här känslan! Är så lätt att hamna i negativa tankar!