Inser att det nog är i denna del av forumet jag borde skriva så jag startar min egen tråd här. Får väl se hur mycket det blir skrivet.
Jag är iaf inne på dygn 6 utan alkohol. Jag satt igår och funderade på när jag senast gick så länge utan alkohol i kroppen. Kom tyvärr fram till att det var många år sedan.
Jag är 47 idag och gjorde alkoholdebuten vid 14, sedan dess har jag nog druckit nära nog varje helg iaf. Och sista åren har det eskalerat till dagligt drickande och alltmer i tillvaron har kretsat kring att skaffa alkohol och försöka dölja hur mycket jag dricker för omgivningen. Att hitta nivån för exakt hur mycket jag kunna dricka utan att promillemätaren ska ge utslag när jag måsta köra, om jag inte hittat nått sätt att ordnades skjuts alltså.
Hemmajobb senaste åren har kraftigt underlättat tyvärr.
För stunden känns det minst sagt darrigt, det kommer korta jobbiga insikter då och då om hur alkoholen har funnits i livet. Minnen tillsammans med barnen exempelvis, där jag verkligen enbart hittar tillfällen då jag varit onykter eller bakis. Känns inte alls roligt komma till den insikten. Speciellt då jag för stunden faktiskt inte ens har för avsikt att sluta dricka helt och hållet för resten av livet. Jag vill nog inte det tror jag. Men samtidigt vet jag att dricka med måtta aldrig kommer funka för min del. Jag har absolut en beroendepersonlighet och går alltid all in på allt. Så vad fasen gör man nu då? Jaja en dag i taget. Idag ska jag iaf inte dricka , oavsett.

@Grävling Frågan är om det är du själv eller beroendet som säger att du inte vill sluta dricka?
Det låter inte som alkoholen varit någon tillgång eller något bra för dig?
Ett liv utan alkohol är så mycket bättre om man vet att man inte kan kontrollera spriten.
Ingen som lyckats slutat här verkar ju sörja att de slutat, tvärtom. Gör ett försök vet jag!
Ta en dag i taget och sätt målet på tre månader... Läs och skriv mycket här också, det hjälper. (Jag började också vid 14, och önskar bara att jag slutat förgifta mig tidigare... Kram :)

@Amanda L Hej
Njae alltså jag skulle nog inte säga att alkoholen inte varit något positivt för mig. Tvärtom har jag haft skitkul och upplevt mycket trevligt både tillsammans med och tack vare alkohol. Mycket av kompisumgänget har såklart alltid också kretsat kring just dricka i olika former.
Men det är allt det där som INTE varit positivt som nu gör att jag iaf tar en paus.
Skammen över vad man ställt till med kvällen innan, den fysiska kostnad alkoholen haft…( har börjat oroa mig att levern faktiskt tagit stryk) och hur jag känner att psyket alltmer kretsar runt var när och hur jag ska kunna dricka. Att jag stressar upp mig över tanken på att sitta i en sits där jag INTE kan dricka en ledig kväll. Det gillar jag inte alls.
Jag tycker inte om att det kryper på en känsla av att det inte är jag som styr längre.

@Grävling Ok, visst har jag också haft kul när jag druckit, men det vara ju bara så länge som man klarar av att dricka måttligt, att kontrollera den. Men verkligheten för dig, oss här är ju snarare att det är alkoholen som kontrollerar oss…
Men oftast vill man ( beroendet) bara tänka på alkoholen som guldkant och kul. Hur det ser ut i verkligheten förträngs.
Belöningscentret gör vad som helst för att få tillbaka drogen.
Läs gärna Annie Grace bok Tänka klart. Den förklarar en hel del om hur hjärnan fungerar och det blir lättare att förstå hur lurigt ett beroende är.
Tyvärr är det orecis som du skriver, när man är beroende är det någon annan som styr….

@Amanda L Tack för boktipset, jag ska kika på den där. Jag har sett att just den boken duktig upp i fler trådar.
Jag fick nog svar igår afton hur länge det här uppehållet blir. Vi bokade en charterresa igår , om 45 dagar. Så förhoppningsvis låter jag bli alkoholen tills dess iaf. Har mycket svårt tro att jag gör det under resan med. Om man nu ska vara realist.

@Grävling Jag känner igen mycket av det du skriver i mig själv, speciellt om ångesten när man tänker tillbaks på barnens uppväxt. Jag har fyra barn, alla är vuxna nu, och min yngste son visar tydliga tecken på att ha en beroendepersonlighet. Bara jag tänker tanken knyter det sig i magen på att jag i min enfald och okunskap kan ha fostrat honom in i ett beroende.

Jag har precis påbörjat min nykterhet, 8 nyktra dagar i skrivande stund. Personligen ser jag det som ett experiment där jag ska se hur mycket jag klarar. Om det första delmålet går bra, ska jag testa nästa delmål. Mentalt är jag väldigt noga med att inte ha ett slutmål (ett liv utan alkohol) eftersom det känns helt oöverstigligt, jag har bara sikte på nästa månadsskifte. Klarar jag januari, ska jag testa februari. Eftersom jag är en envis typ som alltid levererar har det gått bra hittills, även om det inte är en dans på rosor. Naturligtvis har jag inte en aning om hur du fungerar, men med all välvilja kanske du kan se charterresan som ett experiment? Kan du klara resan utan alkohol?

@Polerad Hej. Roligt med fler som ligger i samma fas. Även jag började nyår. Det där med att inte sätta ett slutmål tror jag faktiskt även för mig är absolut nödvändigt. Bara tanken på att jag aldrig mer skulle få dricka får mig att vilja korka upp. Då är det betydligt lättare att tänka att just idag ska jag inte dricka, vilket jag uttalat tydligt för mig själv sista 8 dagarna. Jag tänker nog att resan blir ett mål i sig själv. Kan jag hålla mig nykter dit är det mycket bra. Kan jag sen lägga undan bärsen när jag kommer hem igen är det ännu bättre. Blir väl där agnarna sållas från vetet tänker jag. Tyvärr brukar man väl vara just agnarna i det läget 😂.
Lycka till med din nykterhet iaf, hoppas det går som du vill.

@Grävling Lycka till själv! Jag har gett mig f-n på att inte dricka en droppe under januari. Om det funkar, vilket det SKA göra, kommer jag försöka med februari också. Som du säger, bara tanken på att aldrig mer dricka får mig att vilja korka upp en flaska direkt. Jag tror på vad alla nyktra alkoholister skriver, det blir lättare och lättare ju längre man varit nykter. Kanske jag någon gång i framtiden kan sätta upp slutmålet att aldrig mer dricka, men att göra det just nu hade omedelbart inneburit ett totalt personligt nederlag. Vem gillar nederlag?!?

@Polerad Jo säkert blir det lättare med tiden. Men för min del iaf, nu på dygn 9 känns det som att man är omgiven av möjligheter och påminnelser om dricka det. Idag skulle jag plocka ur en ryggsäck för att packa gymkläder…….. vad hittar man där om inte en halvflaska rom och två långbollar starköl från nån bastukvällför nån vecka sedan. Och så har jag fått en inbjudan till dubbelt födelsedagsfirande av några bekanta som såklart ska hållas på en bar/nattklubb med drinkar osv så fort man stiger in. Iofs är jag inte jättesugen på att gå dit för jag har alltid avskytt att umgås med onyktra människor när jag varit nykter själv, vilket jag iofs sällan har varit. Fulla människor blir ju helt slut i huvudet och skittråkiga när dom rabblar samma sak om och om igen. Till skillnad från en själv då som såklart alltid kommit med insiktsfulla och intressanta inspel i fyllan😂
Men det är banne mig inte lätt navigera livet plötsligt, och då är man bara på dag 9, det är ju bedrövligt. Jag vill verkligen inte hamna i ”de vita knogarnas nykterhet” och stålsätta mig hela tiden utan jag vill komma dit där jag faktiskt inte VILL dricka. Hur nu det ska gå till.

@Polerad Jo säkert blir det lättare med tiden. Men för min del iaf, nu på dygn 9 känns det som att man är omgiven av möjligheter och påminnelser om dricka det. Idag skulle jag plocka ur en ryggsäck för att packa gymkläder…….. vad hittar man där om inte en halvflaska rom och två långbollar starköl från nån bastukvällför nån vecka sedan. Och så har jag fått en inbjudan till dubbelt födelsedagsfirande av några bekanta som såklart ska hållas på en bar/nattklubb med drinkar osv så fort man stiger in. Iofs är jag inte jättesugen på att gå dit för jag har alltid avskytt att umgås med onyktra människor när jag varit nykter själv, vilket jag iofs sällan har varit. Fulla människor blir ju helt slut i huvudet och skittråkiga när dom rabblar samma sak om och om igen. Till skillnad från en själv då som såklart alltid kommit med insiktsfulla och intressanta inspel i fyllan😂
Men det är banne mig inte lätt navigera livet plötsligt, och då är man bara på dag 9, det är ju bedrövligt. Jag vill verkligen inte hamna i ”de vita knogarnas nykterhet” och stålsätta mig hela tiden utan jag vill komma dit där jag faktiskt inte VILL dricka. Hur nu det ska gå till.

@Grävling Ha, ha! Det där med korkade fulla människor och ens egen insiktsfulla fullkomlighet kan jag tydligt relatera till! Tyvärr också oplanerat firande som inkluderar alkohol. Jag har ännu inte hamnat i situationen där jag är inbjuden till firande som inkluderar alkohol, men personligen har jag en idé om hur jag jag ska hantera det när det väl dyker upp (vilket det kommer att göra). Eftersom jag ännu inte är mogen att offentligt erkänna mina problem med missbruket kommer jag helt enkelt hitta på en ursäkt för att inte gå på firandet. Därmed utsätter jag mig inte för en stor risk för återfall. Vad det gäller det närmre umgänget är jag ganska säker på att de allra flesta har sett och förstått mitt missbruk, och i de fallen kommer jag säga som det är - att jag inte vill utsätta mig för en miljö där det finns alkohol. Det är lite som att rycka av ett plåster, det gör ont för stunden, men blir så mycket bättre i längden.

Trist med ryggsäcken! Jag bestämde mig redan innan jul att den 1/1 var startskottet och i mellandagarna rensade jag ut all alkohol som fanns i huset. Inom parentes sagt var jag på fyllan när jag gjorde det, annars hade jag nog gömt undan några flaskor för säkerhets skull. Jag hoppas att jag fick bort allt, jag vill verkligen inte stå inför samma situation som du. Verkligen starkt gjort av dig att inte korka upp!

Vad det gäller ”de vita knogarnas nykterhet” är det just det jag gör nu. Jag tror, hoppas på och räknar med att det kommer att gå över ju längre jag håller upp. Just nu är mitt mål att klara av januari, sedan ger jag mig på februari. Mars tänker jag inte på. Nu är vi inne på dag 9, och vi har klarat av det så här långt båda två. Imorgon är det dag 10!

@Polerad Tvåsiffrigt idag! Det gjorde vi bra. En fundering….. när ska den där bra sömnen infinna sig? Alla skriver att dom börjat sova så mycket bättre utan A, själv är jag trött som fan! Stödsover gubblur på aftonen och försöker somna i vettig tid på kvällen men likförbaskat vaknar jag och känner som att jag knappt sovit alls. Mycket drömmar, även mardrömmar och känner mig inte det minsta utvilad.

@Grävling Det där med sömnen är intressant, jag hade också läst mig till att sömnen skulle bli så mycket bättre. De första dagarna hade jag faktiskt bättre sömn, vilket gjorde mig glad. Nu är det sämre. Jag har svårt att somna om jag inte håller mig uppe så länge att jag håller på att stupa av trötthet, vaknar massor av gånger under natten, och känner mig inte utvilad när jag vaknar på morgonen. Om man ska se något positivt i att vakna på natten är det att jag inte behöver gå upp och slå en sjua. Jag har också sluppit de värsta mardrömmarna, vilket jag är tacksam för. Som tur är har jag ett jobb som jag kan styra som jag själv vill. Om jag kan somna om på morgonen så gör jag det. Det har faktiskt en fördel också. Min svåraste period på dagen är sen eftermiddag då jag normalt sett har avslutat dagens arbete, då brukade jag hälla upp dagens första glas vin. Jobbet måste skötas, och om jag sovit länge på morgonen sitter jag och jobbar fram emot 18 - 19, och då har jag redan passerat den svåraste perioden.

Vad värre är att de sista fyra morgnarna har jag vaknat med huvudvärk som sitter i långt in på dagen. Inte som en bakfylla, utan mer som en malande stresshuvudvärk. Det har säkert att göra med abstinensen. Hoppas att det blir bättre snart.

Ja minsann, idag är det tvåsiffrigt! Vem hade trott det! Det är väldigt många år sedan jag hade ett uppehåll på 10 dagar. Jag fyller 59 i år och jag kan tänka mig att det är bortåt 30 år sedan det hände sist. Inte ens när jag var helt däckad i Covid höll jag mig borta från alkoholen. Vi ska vara stolta över att vi har kommit så långt, snart kommer vi känna av de första positiva effekterna! Jag längtar efter att abstinensen ska minska till mer hanterbara nivåer.

@Grävling Grattis till tvåsiffrigt!🥳 Jag var också trött som fan och ofta kände jag mig bakis när jag vaknade och ont i skallen av och till av abstinensen, den första tiden. Det är utrensningen av alkohol som pågår och återhämtning för att få balans i hjärnan. Det är individuellt och tar lite olika tid för återhämtning och balans samt beroende på hur mycket man hällt i sig. Så det tar lite tid men det blir bättre ju längre tid som nykter.

Kämpa på!

@vår2022 Tackar! Jo man får hoppas det ger sig med tiden för nu är jag mest trött. Igår kväll kändes det tydligt att jag brukar ta en fylla efter kvällsjobb, för det sög till ordentligt när jag kom hem. Rörde inget iaf, så det får man vara nöjd med. Och idag ska jag inte dricka. Just idag ska jag inte det.💪

Jahapp då var det fredag och man är bjuden på AW. Meddelade att jag inte tänker dyka upp, egentligen inte för att jag är rätt för lockelsen att dricka . Mer för att det känns på riktigt skittråkigt att sitta med och dricka Loranga eller nått. Iofs kunde man väl tagit en alkoholfri öl eller två men DÅ är jag rädd att det glider över till vanlig bärs. Och det vill jag inte. Inte idag. För idag ska jag inte dricka.

Idag är dag 13 och det är en konstig dag. Har hela dagen haft en rejäl känsla av att jag snart baske mig vill ha lite utdelning. Bli lite lugnare i själen, känna att kistan slutar göra ont, tappa något kilo eller få bättre sömn. För just idag känns det nämligen BARA som att jag går miste om något och jag förstår inte riktigt varför jag ska välja att göra det.
Dagar utan färg har jag hört talas om i samband med nykterhet och idag är en sån dag. Dåligt humör har jag varit på hela dagen med. En sån här dag är det svårt att motivera sig varför man inte skulle ta ett par bärs med polaren jag ska träffa ikväll. Jo just ja…… för idag ska jag inte dricka. Just idag ska jag inte det!

@Grävling Ja, skitdagar kommer och går i processen. Innan det vänder så gäller det att ha tålamod och stå ut. Vi vill gärna ha snabb utdelning på effekter för att det ska vara värt, typ det man får när man dricker, en snabb fylla. Men vi vet ju vilken utdelning det i sin tur ger efter en stund och den är inte värd. Mitt sätt att hantera färglösa dagar i början var att försöka skifta fokus. Tittade lite längre fram i tiden och tänka på hur bra jag kommer att må då, när längre tid gått som nykter. När hjärnan fått återhämta sig och kommit i balans igen. Det påverkade mina känslor och det kändes bättre inom mig. Bra att du bestämt dig för att inte dricka idag, du kommer att vara tacksam imorgon för det😁.

Håll ut, det blir bättre!💪💕