...närmare bestämt sedan dagen innan nyårsafton. Känns fantastiskt! Ambitionen är till att börja med en vit januari för att sedan våga mig till doktorn för att ta div prover, BT m m. Jag vågar helt enkelt inte göra det innan jag levt bra minst någon månad för jag är skiträdd att jag har riktigt dåliga värden.
Nåja. Just nu känns det bra! Har inte alls haft någon abstinens annat än lite ångest, men mycket mindre än vanligt. Sömnen är otroligt mycket bättre. Inga uppvaknanden kl 03 utan att kunna somna om.
Tränar varje dag och äter bättre. Självklart är jag orolig och funderar över hur länge detta kan hålla. Har ju druckit i snitt en liter vin/kväll 4-5 d/v i ett antal års tid.
Jag försöker tänka att detta egentligen inte är svårt - det är lätt! Hur svårt har det inte varit att tvinga sig upp på morgnarna. Alla dessa sega dagar. All oro, ångest och skam.
Håller på att skaffa mig ett nytt intresse. Behöver saker att göra, nya saker, lite spänning i tillvaron.
Drickandet har delvis drivits av sorg över att livet bara går förbi - vilket såklart blivit till en ond cirkel.
Styrka till er alla!

anonym11208

Mycket uppfriskande att läsa, det riktigt hörs hur bra du mår utan A. Jag är också en riktig vindricknade, men igår var jag nykter och idag ska jag träna. rett steg i taget. Ska bli kul att följa dig.

Du har snart klarat av en vecka och sen blir det lättare. Ja inte lätt men man har visat sej själv att ma menar allvar. Man mår så mycket bättre utan rusets effekter. Jag trodde inte jag hade baksmälla de sista åren jag drack. Kunde jobba efter 1,5 flaska vin. Men nog märkte jag skillnaden sen.
Många oroar sej för att ha skadat kroppen, organen. Självklart måste kroppen ta stryk av att tvingas ta hand om såna mängder alkohol. Jag hade ofta lite ont i sidan, levern tänkte jag. Förutom att hela magen var i olag. Så jag var rädd att ha förstört min kropp. Hjärnceller som försvinner har man ju hört om. Men, den goda saken är att kroppen tycks återhämta sej ganska snabbt. Mina prover har varit bra och jag mår bra. Sen vet jag ju inte om det kommer att visa sej senare men efter 4,5 år nykter borde jag ha märkt av nåt om det är bestående. Mina ärr och mitt krokiga finger är bestående men från mina fall i fyllan...
Jag tror inte hjärncellerna försvunnit heller. Det bara verkar så när folk är berusade, som om hjärnceller fattas...

linus

Sätt att börja det nya året på! Jag är inte riktigt där tyvärr, en nykter vecka innan, men sen föll jag dit den 2a... Förhoppningsvis för sista gången.

Men grymt härligt att du kommit igång och börjat försöka arbeta in andra positiva vanor som träning och hobbyar - jag tror det är jätteviktigt! :)

Som santorini skriver återhämtar sig kroppen på många plan relativt snabbt. Dessutom har mer relativt ny forskning visat att även hjärnskador om man har supit så hårt att man ådragit sig sådana också återhämtar sig, även om det är en något längre process (förr trodde man inte hjärnceller kunde ombildas, men det har visat sig på typ proffsboxare och missbrukare att det visst går, bara man behandlar knoppen bättre). :)

Villhaettliv

...än A måste hittas! Idag blev det ingen träning utan jag ägnade mig åt tyngre grejer ? - storstädning! Det är inte ofta det händer och det var välbehövligt... Är det vanligt att få städdille när man slutar dricka?
Sen tyckte jag att jag var jätteduktig och min vanliga belöning har ju varit A. Nu blev det PS istället. ?
Tack för allt stöd!

mjoha_69

Låter hoppfullt det ni skriver om kroppen - oron över det har för mig (ironiskt nog) varit ännu en anledning att ta ett glas till så jag inte tänker på det mer.

Villhaettliv

att jag dövat även oron över kroppsliga konsekvenser med att dricka ännu mer.
Men nu är jag så leds på det. Jag vill inte få högt blodtryck. Inte förmaksflimmer. Inte typ 2-diabetes. Jag vill kunna springa, fjällvandra, göra en massa saker. Inte få kass kondition och krämpor. Och då man blivit en bit över 40 är det bara en tidsfråga innan det kommer konsekvenser om man hållit på länge. Jag vill ju må bra...

Villhaettliv

fast nu oroar jag mig lite för veckan som kommer. Det blir rätt tufft på jobbet den här veckan. Det är störst risk efter jobbet, att jag köper A på hemvägen för att "jag måste ju få koppla av efter en sån här dag". Hmm. Bara inte den här veckan. Det finns inget som helst bra skäl. Inget! Bara jag inte har det hemma så går det bra. Jag tycker redan att jag ser fräschare ut, och insidan känns fräschare, ska jag sabba det?
Nej!

Styrka till dig nu. Det du skriver kunde ha varit jag för ett par år sedan. Sen hade jag en lång nykter period för att sedan återfalla. Startar nu på nytt. Du verkar få samma påverkan på sömnen som jag av alkohol. Tror det är förödande och bidrar till att stressa kroppen och till dåligt mående. När jag slutade då rensade jag hemmet från a och det gick till en början bra. Men det var oerhört nära att jag styrde in i gamla hjulspår och tog vägen förbi systemet vid ett tillfälle. Bommarna gick ner och jag fick några minuters reflektionstid. Var på din vakt. Kan du hitta en strategi t.ex. Nån plan för vad du ska göra när du lämnar jobbet så är det bra. Ironiskt nog är ju dessa råd lika mycket till mig själv just nu. Jag mådde så otroligt bra utan a, så det känns helt obegripligt att ha halkat tillbaka igen. Som du skriver så sover du redan bättre. För mig infann sig efter ett par månader ett inre lugn. Det var nästan ännu bättre. Och bara det att jag har kunnat gå till läkaren utan nervositet under året... det är bara att köra på nu. Det är så mycket värt det.

Liten stor

Blev inspirerad och kommer ta nya tag själv nu! Tack och all lycka till!

Villhaettliv

...som har gått bra. Det fanns liksom inte på kartan att handla A på hemvägen. Har umgåtts med familjen och tränat. Det känns så himla bra att vara närvarande. Att inte gå in i sin bubbla. Att inte bedöva sig och fly.
Men jag känner en stor sorg då jag tänker på alla dessa förlorade år. Då jag inte orkat med att vara riktigt närvarande och delaktig i mitt eget liv och i mina barns liv. Det är en enorm förlust som aldrig går att ta igen och det känns oerhört sorgligt. Nu vill jag inte förlora mer.

Villhaettliv

Än så länge känns det bara bra. Funderar på hur jag ska hantera situationer i framtiden. T ex om jag ska ut på krogen, vilket jag ska nästa vecka. Då kommer jag inte att dricka något alls.
Jag har faktiskt ingen längtan efter att kunna dricka måttligt. Det känns inte viktigt att kunna ta ett glas vin till maten eller en öl på en uteservering. Jag har aldrig någonsin druckit alkohol för att det är gott. Det har alltid varit effekten jag velat åt. Och då kommer jag aldrig att kunna vara nöjd med ett glas vin - eller två eller tre heller, för den delen.
Har ännu inte haft två nyktra veckor. Den längsta helnyktra period jag haft de senaste åren var för snart tre år sedan. Då höll jag uppe i 1,5 månad för jag hade gjort något jag hade fruktansvärd ångest över. Det föll på att jag blev bjuden på en tillställning där jag var "duktig" och drack tre glas vin och tyckte det var skittråkigt. Och sedan triggades det igång igen, successivt.
Om man ska gå ner i vikt och hålla en diet så tycker vissa att det är bra att ha regelbundna "fuskdagar" då man får bulka och äta en massa pizza och glass för att kunna hålla ut, som ett andningshål. Vet inte om det funkar. Har svårt att tro att det skulle kunna funka med A - att t ex få dricka en dag/månad? Haha, nu börjar jag redan argumentera och hitta kryphål! ? Har försökt med en dag/vecka och det funkade inte. Men jag vill inte tänka "aldrig mer" för det skapar ångest. Tänker istället "januari ut". Till att börja med.

Elias

Du klarar detta! Du hara varit vit sedan dagen före nårsafton, jag från nyårsafton. Du "leder" över mig iaf.... :-)
Min strategi är att kombinera avhållsamheten med en viktminskningsambition, som jag kommunicerar utåt. A bortkopplat ingår som en del, så slipper jag åtminstone att hålla på att förklara den biten för kollegor, vänner och familj. Känns som att jag ska klara målet på -15 kg, men vad gör jag när jag väl är där? Det får bli en senare fråga, men min plan hjälper mig bra från att avstå a. Mycket abstinens i början och suget har varit förfärligt, men en dag i taget...
När du fixat januari, klarar du säkert februari också!

Nyttan

Jag förstår på många med mycket mer erfarenhet än vad jag har att det bästa är att hålla det kort och i värsta fall timme för timme. Låt inte hjärnan springa iväg. Håll ett kort perspektiv i det långsiktiga att förbli nykter.
Styrkekramar

Börjaom

Grattis till bra resultat och en ny riktning för ditt liv!

Smart att köra med viktnedgång som "ursäkt" utåt för att inte dricka A. Ingen lär ju fundera så mycket över det där och ibland kan ju de envisa erbjudanden och frågorna vara nog så jobbiga..

Funderat mycket på det du skriver i #12 om hur det ska bli sen och din avsaknad av längtan efter att dricka normalt. Är riktigt avundsjuk då jag funderar på det hela tiden. Min längtan efter det är enorm och ibland funderar jag på om det är mitt undermedvetna som i lömdom jobbar för återfall och en väg tillbaka. Även om jag inte vill tro det. Intressant jämförelse med dieter och ätardagar. För min del så känner jag ingen lust att få dagar då jag hejdlöst får dricka obegränsat men dagar och tillfällen då jag med andra is sociala sammanhang dricker vin exempelvis för att det är gott och passar till maten. Och med det följer att efter två glas typ kunna sätta stopp. För min del är det ensamdrickandet som varit värst och där inser jag att jag aldrig kan tillåta mig att hamna igen. Då kommer det gå utför.

Hur som, ville bara säga grattis och lycka till, även om det blev några reflektioner också. :)

Villhaettliv

Idag var jag tvungen att utsätta mig för en risksituation - hade haft en lång fullspäckad dag och skulle sedan handla ensam, och då brukar jag alltid gå in på Bolaget efteråt. (Min strategi det senaste året har varit att - nästan - aldrig handla mer än "dagsransonen". Vilket var en liter vin eller tre starköl eller en halvflaska whisky ibland.) Men jag struntade i det idag och tränade istället trots att jag var väldigt trött.
Jag försöker också gå ner i vikt, skulle vara nöjd med fem kg men blir det 2-3 till så är det bra. Har faktiskt tappat ett par kg sedan nyår, det är nog inte bara för att jag inte druckit utan jag har inte ätit så mycket skit heller.
Nya intressen... det blir främst sånt som har med natur och djurliv att göra. Det är ju inte världens bästa årstid nu för att vara ute i skog och mark, men om ett par månader, så. För mig finns inget mer läkande än att vara ute i naturen. Åka till nya ställen. Vandra långt. Titta på fåglar. Sånt vill jag ägna mycket mer tid åt, och dessutom lära mig mer. Har lånat ett gäng böcker på biblioteket ?
Just nu känns det bra. Det bästa är att jag känner mig närvarande. Inte bara "känner mig", jag ÄR närvarande. Det var jag inte då jag var påverkad. Men hur alla dessa år med A har påverkat mina närmaste, det orkar jag inte tänka på ännu.

Haha! Önskar att jag kunde få städdille men inte såhär långt. Nykter i 12 dagar. Ja det där med belöningar eller hitta annat som gör det lite mysigt eller ger en guldkant är en uppmaning i sig...lycka till framöver

Villhaettliv

Har haft en intensiv dag på jobbet, är trött, ledsen och känner mig ensam. Tur att jag inte har någon A hemma. Orkar inte komma iväg och träna. Känner mig grymt uttråkad, energilös och övergiven.

Ester

Hej, känner så väl igen mig i det du beskriver. Fasar för i morgon när jag ska storhandla för helgen. Brukar också avsluta med en tur på Systemet och vill inte det i morgon. Och som du säger, det är intensivt på jobbet och att då komma hem och inte "slappna av" med några glas vin gör att jag också känner mig energilös, energilös och ensam. Själv har jag försökt leka med hunden men får inte riktigt upp glädjen så han genomskådar mig. Tror dock att om vi tar oss igenom detta kommer nog både energin och glädjen snart.

Villhaettliv

...och nu har det gått två veckor faktiskt. Kanske jag ska fira det med en riktig nyttig fredagsmiddag haha ? varför inte?
Du har rätt Ester, glädjen och energin kommer tillbaka. Det känns bara lite deppigt och tomt just nu. Det är bara att gilla läget och stå ut med känslorna som finns just nu.