Hej
Jag har varit här förut, minns inte när det var men det var längesedan.
Surfar in här när jag är bakis och ångestfull, och tanker "jag ska aldrig dricka mer, jag kan ju inte hantera det."
Sen glömmer jag bort min ångest och fortsätter précis som förut.
Igen.
Och igen.
När barnen var små trodde jag att jag kunde lura dem. Nu är det annorlunda. De fattar ju. Och skäms. Och skräms när de inte "känner igen mig."
Jag blir inte full och otrevlig. Jag blir glad och snacking och tycker jag har full koll på läget.
Ända till dagen efter, när jag inte minns vad jag sagt, eller gjort eller vem jag pratat med.
Fruktansvärt pinsamt. Ångestframkallende.
Så jag lovar mig själv igen - aldrig mer. Har slutat lova mina barn, för de ser ju att jag inte håller det. Och då är det dumt att lova.
Så hur gör jag?
Mina vänner tycker inte att det är så farligt. Jag blir ju bara glad och lite mer av mig själv. De tycker jag nojar I onödan.
Och jag mår så dåligt.
Hur gör ni för att låta bli?
Jag tror jag måste lägga av - cold turkey.
Men det är svårt. Alla andra runt omkring mig dricker, även min man. Han sager att han stöttar mitt beslut om jag inte vill dricka men tycker inte att han behöver avstå något själv.
Alla tips mottages tacksamt

Gunda

Alkofritt vin är ju gjort på samma sätt som vanligt vin. Det är druvor som bereds med vissa preparat det är som det alkofria ölet dom bryggs på samma sätt som vanligt öl. Sen körs det igen och i prosessen försvinner alkoholen.
Så får du huvudvärk av det så kanske det är druvan eller det som de prosessas i som du är allergisk mot?
Bara en tanke.
Kram.

Säkert allergisk mot vin överlag. Suck.
Tur det finns annat gott. Vatten med lime till exempel. Synd bara att jag gillar vin så mycket, det alkoholfria var liksom lite min tröst..
Idag har jag lagt färdigt mitt 500-bitarspussel. Gissa vad. Det saknas en bit...
Jag började lägga det samma dag som jag bestämde mig för att bli nykter. Och det saknas en bit. En råkade jag få i dammsugaren för två veckor sedan men min man plockade fram den. Som en symbolisk gest för mig nästan..
Och nu saknas det en freakin' jävla pusselbit.. det kan en ju också överanalysera.
Nå grattis på 25,62-dagen till mig.
Nu måste jag skaffa ett nytt pussel..

Gunda

Pusselbit som saknas, så då är det bra att börja fundera vad du ska göra för att hitta den. ?
Jag vet i alla fall att min pusselbit saknas och jag letar febrilt för att hitta den.
Att skriva här och gå på AA är mitt försök att hitta ??
Sov gott ??

Idag är sista dagen på semestern.
Jag kan inte fatta att jag har klarat det, inte en droppe och då har jag varit och campat, ätit flera gånger ute, varit på festival och konserter, firat födelsedagar och varit utomlands.
Jag trodde det skulle vara svårare för mig men kanske är det annorlunda denna gången? Jag har ju som tidigare nämnt försökt förut. Vad är skillnaden?
- Denna gången är barnen äldre och jag har lovat dem.
- Denna gången har jag pratat med mina vänner och har deras fulla stöd.
- Demna gången har jag ett arbete jag trivs med så vardagen är faktiskt helt ok.
- Denna gången hade faktiskt inget val.

Jag är fortfarande lite orolig för att trilla tillbaka. Samtidigt känns det så långt borta. Att inte dricka alkohol är inte hemskt och tråkigt det är ju faktiskt jättebra. Jag upplever mer, jag MINNS så mycket mer, jag tränar oftare och jag mår så mycket bättre.
Det är verkligen bara en vinst!
Kämpa på alla där ute! Tillsammans är vi starka!

Dag 29 som nykter.
Det är bra att komma ihåg..

Igår var jag på min första danslektion. Det var kul svårt och svettigt och definitivt utanför min "comfort zone". Men en ska ju utmana sig själv. Har jag hört.

På vägen hem började jag tänka på hur mycket jag längtade efter ett glas vin. Sen tänkte jag på känslan av första klunken. Därefter att somna i soffan efter 3e glaset. Och vakna på morgonen och må uselt.

Så väl hemma tog jag ett glas alkoholfritt vin. Det är ett måste att ha det hemma. Satte mig nyduschad i soffan. Tog en klunk. Och insåg, faktiskt inte för första gången, att det är tanken på vin, alltså egentligen att unna mig något gott som jag är ute efter. Inte ruset i sig. Inte igår iallafall.

Och det är en sådan härlig känsla. Det förklarar varför jag ibland druckit utan att egentligen vara sugen. För att jag har förtjänat det. För att det är så det ska vara. Jobba ambitiöst, träna mycket, var duktig och belöna dig sen med vin och en film..
Det är ju helt galet!!!

I natt vaknade jag och gick på toa och det är fortfarande en överraskande härlig känsla att inte vingla till badrummet, att minnas hela filmen jag såg, att veta att jag pussat barnen godnatt...

Ska på tjänsteresa imorgon och kommer att ha träningskläder med. Ser fram emot en nykter middag med kollegorna. Ska bli kul att se hur de reagerar. Om de reagerar.
Jag känner mig iaf stark!

Sannah

Härligt att läsa om dina framsteg och strategier! Skönt att känna att du är på banan igen! Själv är jag på min vakt just nu då jag känner som så många gånger tidigare att jag kan väll ta ett glas hemma lite i smyg.. men det blir inte så! Men jobbiga tankar här!

Kram?

Så var det konferens....
Och ikväll är det middag för att fira en kollega som ska sluta hos oss..
Jag vet att det kommer att vara generöst med vin - och att manga kommer att gilla att utnyttja det.
Alla andra ganger brukar jag bli glad och trevlig och dagen efter vara så trot så trött.
Idag firar jag 30 nyktra dagar.
Visst är det ett bra sätt att fira med alkoholfritt? Jag ska klara det, jag ska klara det jag ska klara det jag ska...
Imorgon ska jag vara pigg på motet efter en god natts sömn, och en joggingtur fore frukost.
Bara så ni vet.

Restart2017

Det brukar man inte va på konferens ?
Mina kollegor är på konferens dom med, två dagars i skärgården.
Jag sa att jag inte hade tid, för mkt jobb.
Ljög, men hade aldrig orkat stå emot alkoholen.
Känns skönt att va hemma.
Om en månad ska vi till Hamburg och konferera nästa års budget, sitter och planerar ursäkt för att komma undan.
Eller så åker jag och är nykter, men det är så svårt... ?

Du klarar det säkert, Restart2017!
Jag har berättat för min chef och för några kollegor att jag slutat dricka. Och kollat att det finns alkoholfritt.. men åh vad jag är sugen på att norpa lite ur minibaren..
Men jag ska inte! Det är sååå inte värt det!

Kvällen med jobb gick bra!
Jag drack alkoholfritt och ingen tänkte på det hehe...
Höll mitt tal nykter. Fick jättesnäll feedback.
La mig i tid, vaknade och sprang en liiiiten morgonrunda.
Vilken skillnad!
Annars har jag alltid varit bakis men tvingat mig själv ut ändå, mått uselt och sedan varit ofokuserad hela dag två på komferensen.
Men nu. Nu var det så härligt!
Jag vill med detta inlägget inte vara mallig och inte skryta jag vill bara låta er veta där ute att det går. Och att det är så värt det. Och att fällorna finns men med påminnelser här om hur bra det kan gå kanske jag kan motivera någon att orka kämpa.
Jag tror på mig själv nu, som aldrig tidigare.
Och jag tror på er.
Kram!

....jag är ju rätt tjurig ibland ändå.. ☺
Fast numera när jag tjurar så kommer det från hjärtat och inte alkoholen, hihi..

Bedrövadsambo

Ja, minsann. Visst går det! Du är en kanonbra förebild, och det behövs massor av sådana inlägg på det här forumet ?????

Restart2017

Säger min flickvän ?
Jag är van att säga det, i Norge där jag kommer ifrån där säger alla kärring i vardagen och det är knäet elakt.
Tjerna säger också det, så lite svårt för mig att vänja mig...att inte säga det ordet ?

Amanda..

Perfekt läsning en lördagsmorgon!!!??? Du gör det fantastiskt bra och det känns i hjärtat hur glad och stolt du är! Med all rätt!!❤️ Som Gunda skrev till mig en gång och gjorde mig glad: Jag tycker du är grym!!??❤️??❤️??
Kram!!

både mallig och stolt över att man håller sig nykter. För det är många gånger en förbannad kamp att stå emot. Och man får skriva om det här. Det är inte att fiska efter uppmärksamhet utan att visa andra och sig själv att det går att hålla sig nykter. Varje nykter person här inne är en styrka som kan visa vägen. Så ge dig själv både en varm kram, guldstjärna och var precis så mallig och stolt du ska vara. Be inte om ursäkt för det!

Kram

MM

Åh vad ni är goa!
Nu blev jag faktiskt lite rörd...tack för er fina uppmuntran..
Jag ÄR glad och jag ÄR stolt.
Och nu ska jag sluta be om ursäkt för det.
Stor kram till er, MondayMorning, Amanda, Restart2017 och Bedrövadsambo och Dionysa och Mulletant och....
(Och jag tycker det är ok att säga kärring. Det är för mig en stark och seg kvinna med mycket jävla anamma.)