Känns som att det är någon sjukt stark kraft som bestämmer att jag ska dricka.. det betyder inte att jag för tillfället mår dåligt men att jag bara måste. efter plugget, jobbet.. ofta två dar efter senaste fyllan och jag kan inte stå emot. Känner mig så svag, skriver lappar till mig själv, vad jag vill förändra,hur jag ska leva mitt liv men när suget väl kommer är det liksom ingen diskussion om saken, jag köper alkohol även om jag hatar mig själv för det. Jag har nog som många andra svårt att inse att mitt problem är så pass stort att jag behöver hjälp.. Tänker hela tiden om jag bara fixar det själv, behöver jag inte gå på nått möte..jag kan klara det själv. men när ska det bli annorlunda, jag ger efter gång efter gång.. Känns jobbigt, inte minst när telefonen ringer och jag måste försöka låta nykter. Jag har nämnt både för min mamma, syster, man(som nu studerar utomlands),min bästa vän, att ja tror att jag har ett problem.. men ingen vill riktigt tro att det är på riktigt..jag har kanske inte varit så tydlig, kanske för att jag egentligen inte heller vill.. men det gör ont i mitt hjärta. Min vän som erbjudit mig stöd, och ringt till aa bakom min rygg och frågar hur det fungerar, håller koll på mig. Jag trodde att jag ville men de senaste kvällarna har jag förnekat att jag druckit.. jag vet inte varför men kanske för att ett erkännande innebär att man måste söka hjälp..
känner mig så otroligt splittrad, men känns skönt att få skriva av sig här där förhoppningsvis ingen dömer..
kram till alla tappra själar!!

Minz

Ett steg i taget. Du har ju nämnt för familjen, så det är ju redan i sig ett stort steg. Jag hade kanske inte riktigt fixat att nån håller koll på mig. Jag vill bestämma själv. Även om min man har försökt hålla koll, så gjorde jag som jag ville ändå i smyg. Tyvärr har jag inga råd att ge mer än att forumet här verkar bra och jag har mycket svårt att tro att någon här skulle vara fördömande. Kram!

Plationides

Hej Filosofen!
Jag känner igen allt du skriver. Lapparna. GUD så många lappar jag skrivit till mig själv. Som jag sen tänker att jag ska kolla på när suget blir för stort. Men som sedan fungerar föga när väl suget är som störst. Skiter i dom helt enkelt och går ut och super mig full.

Jag har också nämnt mina problem till nära vänner samt familj någon gång. Men inge tror mig riktigt. Känns det som... Ska tillägga. Jag är en sån som kan vara utan alkohol i säkert två veckor utan större problem. Men när jag sedan tar första glaset dricker jag helst tills jag knappt kan stå på benen.

Jag har även som du tänkt... Ska jag kontakta aa, är det något för mig verkligen? Osv. Dealat med dessa tankar i flera flera år. Första gången jag var in på denna sida var säkert över fem år sedan.

Vart bor du? I sthlm? Vi kan gå på ett möte ihop.

/ Plationides

stjärnglänsare

Jag instämmer i funderingar om "strategier" och "hjälp" som man försöker skapa för sig själv och frustration över varför de inte fungerar. Känner mig liksom Filosofen också tvångsmässig mer än något annat - vet att jag kan hålla upp från en dag till en annan men att hålla i över tid… Som Leif GW kommenterade någon gång, hur han kunde hålla sig från excesser inklusive A när han skrev 6 månader per år, för att sedan släppa på fördämningar kommande 6 månader; "för att jag vet att jag kan/får börja igen". Ligger mycket i det.

Testade en "NEJ!"-lapp i fickan men slängde den snart. Att träna och äta väl för att också få det andra att lösa sig funkar ett tag men inte länge. Medicin - funkar så länge jag äter det men sedan då? Man måste ju klara sig själv i slutändan.

Jag kan inte säga att jag har hitta "det" som funkar för mig heller. Jag har fått hjälp i form av samtal i flera år av experter, vilket i och för sig varit jättebra för att få lyfta alla sina bryderier i livet för en extern person som inte dömer en utan känner igen och lyssnar framför allt. Men som jag skrivit i ett annat inlägg så har i alla fall A eskalerat. Jag 'skyller' på andra saker i livet som går mig emot och jag har ingen annan väg till snabb 'hjälp' i form av A för att minska trycket. Lurendrejeri och självbedrägeri säkert, men inte desto mindre. När jag höll upp över semestern förra året var det lugnt och skönt i relationen (nivå: 'trevligt') och jag blev visst mer uppåt, men var jag riktigt glad? Nä, det har jag bara blivit på artificiell väg rätt länge nu.

Beundrar alla här som kämpar och ni som lyckas, grattis. Jag önskar jag kunde dela er glädje i de små tingen i vardagen. Försöker. Försöker VERKLIGEN.

Asteroiden

Hej.

Jag är sedan några år tillbaka en tillfrisknad alkoholist, dvs, jag har befriats från den mentala besattheten( illusionen att jag en dag ska kunna dricka som en andra människor). Kvar finns den fysiska allergin, som är kronisk, alltså sug efter mera alkohol & droger så fort jag dricker lr använder.
Den andliga blockering/ själsliga bristsjukdomen: ältande, ångest, rädslor,,skuld , skam,,,,osv,, är det som jag idag inte behöver tampas med lika mkt.

De är helt fantastiskt att jag som alkoholist idag kan leva ett lugnt & bra liv. Detta liv är till för alla. Ingen ska behöva lida och leva som aktiv alkoholist.

Låt mig veta om som läser detta, behöver hjälp,, lr undrar något. Det är bara du som kan ställa din egen diagnos: "om du när du ärligt vill, finner att du inteckna sluta helt eller om du, när du dricker, har liten kontroll över den mängd du konsumerar, är du förmodligen alkoholist. " Stora boken s 70.

Med vänlig hälsning,
a

har jag inte läst förut, du skriver "den mentala besattheten, illusionen". Ja det är precis vad det är, en illusion, när man inbillar sej att man ska kunna lära sej dricka "normalt" igen. Vi som nått botten har inte druckit "normalt" på väldigt länge, kanske aldrig. Jag har åtminstone alltid haft känslan att några glas känns för lite även om jag kunde klara det länge i början. Sen förs också det argumentet fram att eftersom man klarat av sluta och hållit upp i några månader så kan man pröva dricka för man vet man att man kan sluta igen om det inte fungerar. I teorin ja men i praktiken är det så mycket svårare att lägga av igen. Vid mina tidigare försök har det tagit åratal av ökande bruk innan jag igen klarat av att sluta. Det vill jag inte kämpa med igen. Särskilt som jag fullständigt håller med dej om att man som nykter lever ett så lugnt och bra liv och jag kan säga ärligt att jag saknar verkligen INGENTING av det alkoholen gav mej! Inte den korta euforin heller, den får jag i många små doser under dagen i mitt nyktra liv. Ett liv som alla är värda och kan få.

konstnären

Så sant vad det gäller mig. Jag hade oxså en illusion att jag en dag skulle kunna dricka s.k. normalt.
Men det vet jag nu att så funkar det inte för mig. Har ju oxså varit i botten och försökt och försökt,
och tänkt att den här gången kan jag bryta. Men det är bara att bedra sig själv till slut funkar det inte.
Vill inte heller kämpa med A-jävulen. Tog det mig 30 år att trilla ner i det där svartahålet, så får
det oxså ta tid att kravla sig upp. Jag har blivit en ny människa men jag får jobba på det hela tiden.
Får mer och mer sällan besök av rösten som säger, nu klarar du att normaldricka. Ibland tackar jag någon
högre makt att jag hamnade totalt i botten. Det fick mig att inse, och då ville jag verkligen leva.
Är väldigt tacksam att jag inte dricker idag. Kropp och själ är oftast i harmoni. Nej det livet ska
inte kommma till mig mer. Nu väljer jag själv vilka middagar jag kan tänka mig att gå på. Där
det dricks normalt har jag inga problem nu. Men sedan har vi en liten krets där temat är vem blir fullast
i kväll. Inser nu att jag brutit med dom och det gör ont ibland, men vägs upp av den väg jag valt.
Tänk att slippa ångest.
Slippa oro stress.
Slippa lägga pengar på A.
Planera, planera
Kolla så att det inte är samma kassörska som i går.
Slippa lägga in en vinbox i frysen för att den ska kallna snabbt.
Slippa fyllesömnen på dagen och när man vaknade knappt veta var man är.
Slippa ångesten på natten då jag snubblade upp och hällde i mig ett glas vin för att döva.
Slippa ha ett ansikte som ser ut som en silikonpumpa.
Slippa kräknigar på natten som jag höll på med sista tiden.
Slippa se min kära hunds anklagande blickar på mig.
Det finns hundratals saker att räkna upp. Nu har jag ett bra liv men är på min vakt.
Ha det fint
Konstnären

Filosofen

Tack snälla för alla fina svar.. I dag är min 6e vita dag. Känner mig stolt, men samtidigt tom. Känner mig rädd att trilla dit igen, men har gett mig själv en sista chans att hålla mig borta från skiten, annars blir det ett möte som gäller. Det värmer så otroligt att läsa vad ni skrivit, trodde inte det skulle förändra något men det har verkligen stöttat mig! Även att jag är medveten om att det finns många själar där ute med likasinnade problem blev jag ändå förvånad över att ni känner igen vissa av mina mönster, och så också jag när jag läser vad ni skrivit. Tack! Är så otroligt tacksam över att inte behöva känna mig ensam i min situation. Jag blir så glad av att läsa att vi alla är värda ett liv utan alkohol, att det är lycka.. för just nu känns det verkligen som en sorg om jag ska vara ärlig.
Nu har det inte gått så många dagar ännu, men har någon erfarenhet av när det jobbigast suget går över? Var inne i mataffären i går och fick ett otroligt starkt sug att köpa några öl..bara några, fick verkligen stålsätta mig och skynda där ifrån..det måste väl gå över, eller iaf bli bättre!
Tack igen! och kämpa på alla fina människor!
Filosofen

Mulleman

Det är precis hur viktigt som helst att räkna dagar, timmar, kvällar eller vad sjutton som helst, bara så stort tidsmått man på förhand tror sig klara. Trava dem sen i en prydlig hög på varandra så skall du se att en motvikt skapas till suget!
Det där med att se ölen eller vinet i butiken, jojo, det är väl nästan som att tvingas inse att man måste lämna bort sitt gosedjur till andra. Varför skall de få något jag så länge haft till mitt...
Det gäller nog min vän att ibland sätta "tagelskjortan" på. Sen är det skönare att byta till något mjukt och rart igen!
Ett skämt men med inslag av fullaste allvar.
Jag är glad för din skull att du klarat dessa dagar och situationen i butiken också!
Släpp inte taget, det är bättre dagar i sikte. Natti, Mm.

Asteroiden

Jamen, Santorini , detta med att du säger att det tog år , med ökande bruk, känner jag såklart igen mig i. Den fysiska allergin, som har symptomen sug efter mer, är progressiv, dvs ökar med tid. Alltså i början när jag drack så kunde jag " kontrollera " mitt drickande, om än få gånger. För att på slutet, inte kunna bestämma när, var, hur. Jag drack mot min egna vilja.

Så stark var den mentala besattheten. Den stundtals korta insikten, sanningen om att jag INTE kunde dricka som andra krympte, jag drack inte längre bara på helgerna utan på daglig basis.

Det är helt otroligt att jag idag fått tillfriskna, från min mentala besatthet. Den fysiska allergin är ju obotlig, men jag behöver inte dricka idag. Jag behöver inte heller kämpa, mot impulsen att dricka. Jag känner min fri idag.

Livet är livet, men jag är fri.

Helt otroligt.

Alla kan få känna såhär.

Jag vet vilken väg jag gick. Det är inget mystiskt, eller så. Jag har jobbat hårt f att komma hit, men allt som är värt något måste man jobba för. Det gick däremot fort att komma hit.

-a

Asteroiden

Filosofen, det är en sorg i början. Att sluta dricka, låt bara inte sorgen greppa tag i dig, å omvandlas till ett ältande & självömkan.

Jag behövde hjälp utav en sponsor för att komma vidare & se sjukdomsbilden & börja reda ut mitt liv. För att kunna resa på mig igen & städa upp all oreda jag skapat under mitt drickande.

Idag så har jag börjat umgås med mina gamla vänner, från gymnasietiden. Jag lever ett ärligt liv där jag vågar vara ärlig. Mina rädslor är mindre än innan, jag är en friare person. Att leva nyktert handlar inte om att ha mycket pengar, lr så, jag vill bara vara fri, att gå på fester, konserter, resa, ha ett familjeliv utan att konstant tänka på alkohol och räkna mina nyktra dagar,

Jag gjorde så med, i 2 1/2 år, det var värre än att dricka,, för tankarna fortsatte att snurra, det tig aldrig slut. Vidrigt.

Idag så är det tyst, i långa perioder, å jag vet vad jag ska göra med tankarna. En stor skillnad.

Låt mig veta om du, ni där ute behöver hjälp! Jag vet vart den finns att få.

-a

Filosofen

tack igen.. men känner mig för tillfället förlorad.. det gick 15 dagar men trillade dit igen..känns fortfarande lika jobbigt att be om hjälp. var på vårdcentralen efter en mycket obehaglig ångest attack, som jag själv vet utlöstes av alkoholen,, Fick en tid inbokad hos kurator, men avbokade då jag tyckte jag inte hade tid. Kanske tänker jag fortfarande att jag klarar av det här själv, men vet nog iners inne att det inte är fallet.
Det är som du säger Asteroiden, självömkan och ältande är på hög nivå när jag öppnar flaskan,,
välkomnar dina råd..jag klarar inte det här själv. blir så otroligt ledsen att tänka på hur jag förstör mitt liv..kan inte leva det fullt ut. måste tacka nej till sociala sammanhang..men till vilken nytta när jag ändå dricker i min ensamhet. Efter att ha tillkänna givit till mig själv, känns det värre. Jag vågar inte, tänka om jag gör bort mig. bättre att sitta hemma i ensamhet.. patetiskt, men sant.
Hur går jag vidare nu, min karaktär verkar inte vara någon vidare, är bara besviken, att jag bedrar mig själv och är otrogen mot mina vänner med a!

all kärlek!
filosofen

konstnären

Låt inte sorgen och självömkan ta överhanden det är livsfarligt. Du måste verkligen
vilja själv för ingen annan gör det jobbet. Jag vet, själv tog jag nog 10-tal återfall
men till slut gick det inte längre både kropp och själ sa ifrån, nu är det nog.
Tyvärr gick det så långt att jag hamnade på sjukhus. MEN det var just det som fick mig
att vakna. Det är ett hårt arbete och speciellt i början det gäller att stå emot annars
är man tillbaka på ruta ett. Det där med socialt umgänge undvek jag i början utsatte inte
mig själv att gå på ställen där det fanns alkohol. Jag mådde bra av det. Nu efter 5 månader
har jag inga problem att se andra dricka. För jag vet att jag är allergisk mot alkohol.
Alkoholen är en listig jävul som gör precis allt för att få komma tillbaka.
Men jag nekar att släppa in honom en gång till.
Bara fortsätt och skriva av dig det hjälper, har hjälpt mig till tusen.
Ångesten är hemsk men inte livsfarlig, men man tror just då att man ska dö.
Sök hjälp om du inte klarar det.
Vill dig allt gott
Konstnären

Filosofen

I dag äter ångesten upp mig inifrån..
Efter att äntligen ha slutat röka, sluta dricka till att detoxa...och hålla mig i skinnet i 4 veckor..till att börja röka, börja dricka..dricka mer..och mer. full i torsdags bakis i fredags och full som fan i går,,och värre än vanligt dessutom. Gjorde bort mig totalt.. sa klantiga, pinsamma saker och betedde mig allmänt idiotiskt. så i dag..vaknar, ångest, på väg till jobbet, försöker styra upp allt som hänt i går.. bad om ursäkt osv..ÅNGEST!!Fick gå av tåget, samla mig, ringa och sjukanmäla mig, tåget hem i gen, köpte cigg och tog en återställare.
Pinsamt ..ja! känner mig som en gammal rutten bitterfitta om jag ska vara ärlig, och den åsikten är jag nog inte ensam om just nu. Patetisk skulle man nog också kunna säga. Men mest av allt besviken, på mig själv, på mitt beteende och på hur jag återigen skämt ut mig, och dessutom andra. Förlåt. verkligen förlåt.
Min ångest i dag har jag förtjänat mig av. nu är det bara att hoppas på att kvällen blir bortglömd. åhhh snälla, kan den bara bli det nu!!!!
Måste samla ihop mig själv, det bottenskrapet som jag just nu känner mig som, och börja om, igen.. blir så trött..så trött så trööööttttttt!!!!!!
Ja det blir nya tag, vad annat ska man göra.
känns bara så sjukt att man inte bara kan rycka upp sig och inse att det inte går..jag kan inte dricka alkohol! Varför ignorera?
Har försökt att föra dagbok under mina nyktra dagar, och det värmer när jag läser hur mycket bättre jag mådde då. Hur jag var såå stolt att jag sa nej till vin då jag hade det mitt framför näsan, eller hur bra det kändes att gå och lägga sig kl 22 på en lördagskväll och veta att jag skulle vakna pigg på söndagen och ta en pw. Sen kom bakslaget, och skrev i den stunden att utgång och vin med vänner inte var problemet utan att det riktiga problemet var att sitta hemma under fläkten, och med det drog jag slutsatsen att jag faktiskt måste få leva och ibland bara få njuta av en utgång eller lite vin. Att jag fick göra det, gå ut och dricka i sociala sammanhang, men inte hemma, Haha alltså va? hur är det möjligt att lura sig själv så hårt, som om det skulle funka? det gjorde det uppenbarligen inte heller.
Är nästan lite fascinerad över hur man kan missleda sig själv så grovt, och hur destruktiv man är när det kommer till alkoholen..
Så det var min påsk det... hoppas er varit mycket bättre.

Kärlek och styrkekramar till er!

Minz

Släpp din ångest, den föder inget gott! Snarare stjälper än hjälper. Du lever inte som du vill, men din intention är att leva på ett annat sätt. Sen finns det de som väljer att leva på ett visst sätt oavsett om det är bra eller dåligt och då får man stå sitt kast. Oavsett vad, så hjälper det inte att stå med piskan redo utan det är att acceptera, förlåta och känna medkänsla med sig själv som kan ta en framåt. Nu lever jag inte som jag lär, utan kämpar med att tycka om mig själv. Kram på dig och ta hand om dig!

Filosofen

Nu känns allt så fruktansvärt tungt igen.. hur kunde jag hamna här en gång till? Känns som om jag egentligen skulle behöva gråta en flod, i stället för att ta till med flaskan.
I går efter ett antal glas vin gick jag till sängs alldeles för sent och försökte räkna mina nyktra dagar de senaste två veckorna..men allt är en dimma. Var jag inte nykter i torsdags? eller i tisdags? vad gjorde jag då när jag kom hem...ja kontrollen är åter tappad och den enda gången jag är säker på att det är sista glaset är nog innan jag somnar..med ångest över hur morgondagen kommer att se ut.. konstigt nog klarar kroppen av ganska mycket. Det är inte bakfyllan som får mig att må dåligt under dagens måsten utan ångesten. Vilket slöseri med dyrbar tid. Det finns så mycket annat att göra med sin tid än att sitta under fläkten..i timmar.
Hoppet om att kunna dricka normalt är fortfarande stort, även om jag egentligen vet att så inte är fallet. Eller så är det ångesten över att inte få dricka igen, när jag väl slutar, orsaken till att jag skjuter upp det.
Jag vet i mitt hjärta att jag måste sluta, och inte börja igen..Alkoholen upptar en alldeles för stor del av mitt liv för att kunna hantera den med sunt förnuft..men det finns så mycket bättre saker att lägga tiden på, än att sitta här under fläkten, en måndag.
Förstår inte var all sorg kommer ifrån, är det en del av missbruket? eller är det den jag är rädd att möta om jag inte dricker..jag vet inte
När jag läser vad jag skrivit i min tråd sen första inlägget ser jag ingen framgång, bara ältande och pendling fram och tillbaka.
Förlåt för alla negativa inlägg!
Tänker att ni som läser måste tycka att jag borde rycka upp mig, bestämma mig och ta mitt förnuft till fånga..och det borde jag. Jag skäms mer än annat, men känns skönt att få skriva och berätta för er. Tack!
Det är hårt, och det gör så otroligt ont att behöva erkänna sitt beroende. Det är skam och inte minst skuld men efter många kloka inlägg här, försöker jag att se det som en sjukdom som många kallar det.
Jag är missbrukare, det har jag erkänt. Jag har en osund relation till alkohol som jag inte kan kontrollera.. Jag vill men något annat starkare än min vilja har tagit över, ett beroende.
Jag är alkoholist.
JAG är alkoholist
jag ÄR alkoholist
jag är ALKOHOLIST
jag är alkoholist.... ja, jag är det. Jag måste erkänna det för mig själv och be till någon högre kraft att jag är starkare och kan återta kontrollen.
Jag är 29 år. I dag fick jag var den första gången som jag inte behövde visa leg på systembolaget. Jag var ett känt ansikte sa han...inte direkt smickrande, men en verklighet och en sanning som jag måste se.
Borde slå mig själv på käften, säga åt mig själv att nu är det fan slut på den här skiten, och skratta åt allt elände som jag själv orsakat och som jag själv kan vända på en sekund..jag har kraften i mina händer och jag kan förändra situationen. Även om jag i många lägen inte vill måste mitt högre jag ta kontrollen och bestämma fortsättningen. Jag vill inte att alkoholisten ska få bestämma min framtid.
Det händer så mycket i världen som man vill men inte kan förändra..En vän till mig gick nyligen bort i cancer..det fanns inget jag kunde göra, men skulle göra allt för att hon skulle få leva;(
Ett budskap som jag och alla borde ta till hjärtat:
Gud giv mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden

Kärlek och styrka 

Alkoholisten

konstnären

Det är bra att du kommit tillbaka. Vet inte riktigt vad jag ska skriva till dig.
Jag vet bara att det krävs stort mod, vilja, stå emot vad gäller A. Jag la ju ner
alkoholen i september förra året och har varken luktat eller smakat på det.
Nu på lördag är det 8 månader. Ångesten du beskriver det var ju den jag försökte fly
undan med alkohol. Det blev bara värre och värre för varje gång jag skulle prova, när
jag tyckt efter någon månad, att nu har jag varit duktig. Belöningen var vin. Men det
går inte har jag insett. Man kommer tillbaka där man slutade. Till slut satt ångesten i
dygnet runt och jag trodde jag skulle dö. Till slut blev det avgiftning på en medecinavd.
när kroppen inte orkade mer. Där och då på sjukhuset bestämde jag mig för att leva.
Alkoholen höll på att ta mitt liv, och vad har man för val, dö, leva. Det fick bli det
senare.
Det är ett tufft arbete men det går om viljan kommer från hjärtetrakten. Du ärså ung, och
du har börjat skriva här det är bra. Du klarar det.
Bestäm dig inget första glas idag. Blir det jobbigt, gå ut vart som helst, gör något annat
än lyssna på dina tankar angående A.
Visst krävs det mod, och det är det man växer av.
Ville bara säga att livet utan A är ett gott liv. Ångesten försvinner, låt timmarna gå.
Ha det bra
Konstnären

Daenerys

Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag försökte sluta under många år och det gick ett antal dager och ibland veckor men sedan började jag igen. Men sedan klarade jag det och var nykter i drygt 3,5 år. Nu har jag precis tagit ett återfall på valborg som tydligt bevisade att det inte går för mig att lära mig dricka med måtta... Men hoppas att jag lyckas vända det. Nu vet jag ju att man faktiskt kan må bra och att suget släpper till slut.

Jag slutade dricka på egen hand. Jag hade då under lång tid satt ett kryss i almanackan varje dag jag drack för att hålla lite koll. Jag gjorde sedan statistik över hur många nyktra dagar i rad jag som mest klarat de senaste åren. Detta använde jag sedan när suget kom och då tänkte jag att "ja men om jag håller mig idag kommer jag att ha varit nykter längre än jag klarat under hela 2006" osv. Jag slutade också att tänka att jag aldrig mer skulle dricka för då ville jag ju bara dricka en dag till innan jag slutade osv. Jag försökte istället att se varje nykter dag som en vinst för min hälsa och ta en dag i taget. På något sätt gick det och de nyktra dagarna blev fler och fler. Det tog ett år innan min kroniska bakgrundsångest släppte. Suget mildrades successivt och det tog tid, tror det tog nästa 1,5-2 år innan jag en dag upptäckte att jag inte hade tänkt på alkohol på flera dagar.

Jag hade egentligen inget direkt sug när jag tog återfallet nu. Jag kände bara att jag saknade den social grejen och så drack jag två folköl. Jag kände mig inte ens påverkad men dagen efter var det gamla vanliga suget där och det bar iväg till ICA och folkölshyllan...

Minz

Kan bara hålla med;
Jag är alkoholist
Känner att jag får vända mig till de mer erfarna. Jag fogar mig och trippar iväg till nästa AA möte. Oavsett vad, så är ett friskt liv bättre. Jag vill ta lärdom av de som tagit sig fram en lång bit på vägen.
Kram!

Filosofen

Återigen måste jag säga att jag blir förvånad över hur lika våra beteenden är.
Daenerys, kryssen i almanackan, har för mig vart hjärtan de dagarna jag varit nykter! det har gett mig så mycket motivation, vill komma tillbaka dit. Och situationen då man tror man har tagit kontrollen. Som till exempel efter 5 nyktra veckor, två glas vin på en begravning, ledde till att jag nästa dag gick direkt till systemet....och var tillbaka på ruta ett..suck! Måste ju ändå vara positivt att man ser sina mönster och att man förstår problemet. Sen är det ju en kamp att förändra det.
Som jag skrev för några dagar sedan har mitt missbruk återigen eskalerat.. jag var tvungen att stanna hemma från plugget ett par dagar nu i veckan, då jag hade så fruktansvärt ont i magen.. ångestrelaterat antagligen. Jag blir så arg då jag lovat mig själv att mitt missbruk inte ska få påverka mina måsten som skola eller jobb.. trött, sliten, bakfull går jag för det mesta ändå. Men nu i torsdags blev det omöjligt, vilket också påminner mig om att jag måste förändra mitt beteende.
Jag vill förändras mer än något annat! Ändå väntar jag på den där stunden då jag känner att NU måste jag.. och som alla andra gånger när man är tillbaka i helvetet är det svårt att ta sig ur det!
På nått sätt är det en befrielse att läsa vad ni skriver.
När jag läser andras trådar här blir jag så ledsen av all skit A har åstadkommit och kan relatera det till mina egna problem. Men samtidigt gläder det mig hur mycket styrka det också givit, och den samhörighet man kan känna här! Helt otroligt hur mycket stöd och kärlek som finns och som delas!
Minz, du är en otroligt stark kvinna och du ger mig motivation!
Konstnären! Det är skrämmande att det gick så långt, men dina ord om livet värmer! Du är en kämpe och jag ser verkligen upp till det!
Även om jag önskar att jag kunde göra mer av era ord, finns de iaf alltid där som ett stöd!

Tillsammans kan vi!
TACK igen, era ord är ovärderliga!

Pellepennan

Hoppas du hittar styrkan att hitta tillbaka till nyktra dagar. Här vet vi nog alla hur svårt det kan vara i början och hur lite som krävs för att man fattar beslutet att det kan vara ok att ta ett glas eller två. Det blir längre mellan dom riskmomenten och det bästa av allt är att jag tycker dom går fortare över. Men dom kommer tillbaka och jag har själv idag haft något verkligen jobbigt som jag var tvungen att hantera. Efteråt var jag liksom helt tom och tanken kom över mig - vad ska allt kämpande egentligen tjäna till?! Jag vet att det går över, men vad jag inte vet är hur nära jag kan vara i det läget att falla igenom. Har jag god marginal eller är det riktigt farligt nära? Svårt att förklara men det är som om man inte kan bedöma faran, en fara som man känner i hela kroppen, men man ändå inte kan bedöma om och hur nära den i så fall är.

Men som sagt, den lägger sig och imorgon kanske jag har turen att vakna med ny och fräsch kraft. I övermorgon är det sen ett helt halvt år, så jag tycker egentligen att jag förtjänat att slippa den här skiten snart ;-)

Ta vara på dig, och försök att skippa drickat imorgon!

//PP