Li-Lo

@miss lyckad

Hej
Självklart kan du välja att endast lyssna, det du kan göra för att säkerställa din anonymitet är att ha koll på vad du "heter" på ZOOM.

Du är mer än välkommen!

ZOOM-träff. Vad säger ni som använder Alkoholhjälpen. Ska vi ordna en träff på zoom igen? Det börjar bli vår ute, men restriktioner och smittspridning fortsätter. Det kanske kan vara kul att ses/höras, även om det blir digitalt. Skriv gärna en rad om ni tycker att det vore en bra idé och gärna om det är något speciellt ni vill att vi pratar om.

@Magnus En träff vore fantastiskt bra! Det är ju lite svårt med dagtid för många, skulle jag misstänka och det blir lite upp till slumpen om man faktiskt kan vara med eller inte men det är väl så det är. Jag missade förra gången men var med på den innan dess.

Teman finns det ju hur många som helst att fundera på. En som jag har funderat på en del är: Hur bryter man cykeln?

Det verkar vara ett väldigt återkommande problem att alkohol får negativa effekter på olika sätt och att det påverkar ens mående. Men sen gör måendet att man dricker igen. Det kan ske på så många olika sätt.

Man får ångest för att man har druckit men sen dricker man igen på grund av ångesten.
Man blir orolig för hälsan för att man har druckit så mycket, men så dricker man mer för att man vill få bort oron.
Man känner sig värdelös för att man dricker och sen dricker man för att man känner sig värdelös.

Det finns hur många ingångar som helst. Jag har själv varit där. För ett tag sen var det någon som berättade att de ville sluta med hade svårt för att sluta för att de var rädda för att när de väl slutat att de skulle ångra att de inte slutat tidigare. När man ser på det nyktert, kanske i dubbel bemärkelse, så är ju resonemanget väldigt ologiskt. Det bästa är ju att bara sluta nu.

Så det kanske vi kan prata om. Hur bryter man cykeln? Kan man som utestående göra någonting?

@TappadIgen Mycket bra idé till zoom-träff! Det finns säkert många på forumet som skulle kunna bidra med hur de har brutit sina cirklar helt eller delvis. Vi funderar på tid och återkommer om några dagar med förslag.

Li-Lo

Halloj alla!

2 juni kl. 16.30 öppnar vi upp för samtal via Zoom. Vi kommer lägga ut länken här strax innan.
Ser fram emot att "träffa" er. Ni kan vara med utan eller med bild och ljud. Helt upp till er. Ställ gärna in era användarnamn på Zoom innan så att ni "heter" det ni vill.

Vi ses
admi med Li-Lo vid pennan.

Det låter jättebra! Jag hoppas att tiden gör så att det passar fler att kunna vara med. Det är väl alltid en utmaning att hitta en tid som passar bra för så många som möjligt.

Tack för en bra träff! Jag har återigen ett behov av att förklara något. Jag föredrar ju egentligen skriven form för där har jag tid att tänka efter när jag svarar. Mina sociala förmågor är inte så välutvecklade och även om det inte blev så många idag så blev jag tillräckligt nervös för samtalet att jag fick lite darriga händer när jag sa något. Mycket av min tankeverksamhet går ju åt till att fundera på saker som att inte ta för mycket plats men ändå ta del av samtalet och så vidare, så en stor del av att delta går ju för mig också ut på att bli bättre på detta, men tyvärr går ju mer av min analytiska förmåga åt just till min osäkerhet än när jag skriver men det blir lite bättre för varje gång tänker jag och det kändes bättre mot slutet även om jag ändå lyckades staka mig på orden när jag tackade föregående talare för reflektionen.

Tack för att ni finns och tack alla som deltog.

Nu kanske många missar den här frågan, men jag tänkte ställa den här ändå för den kom upp. Till er som missade mötet, men som egentligen ville vara med, vad skulle göra så att ni inte missar nästa gång?

Tydligare avisering/påminnelse inför mötet?
Annan tid då tiden inte passade?
Intressantare tema?
Sämre väder?
Annat?

@TappadIgen @Ase Tack för ett trevligt möte med er och de andra som var med i onsdags! Ni bidrog mycket till att det blev en bra diskussion. Jag känner mig ofta lite osäker innan träffarna på om jag har så mycket vettigt att säga. Men när vi väl kommer igång så blir jag imponerad av hur kloka tankar ni har och inspirerad, så att jag pratar massor. Vi tänker att vi ska ha lite mer ordning på information kring träffarna så att det blir lättar att delta. Vi kommer att prata om det bland rådgivarna på måndag och återkommer med info i veckan.

Trevlig helg!

Li-Lo

Hej alla!

Måndagsmötet resulterade (bland annat) i en "inför-sommaren-träff". Länk kommer och under dagen ska vi marknadsföra på fler platser här.

Tid måndag 21 juni kl 16.30. Vi håller på en timme. Temat om inget annat av intresse behöver utrymme är att "Tacka nej". Tacka nej helt, tacka nej till just det där glaset osv.

Vad har ni för "sägningar", skäl & strategier. Vad känns okej att säga? Hur kan farhågor se ut om att tacka nej. Finns det fantasier om vad andra ska tycka och tänka och hur påverkar det i så fall er motivation. hur är det att tacka nej till sig själv? Vilka är era goda exempel?

Vi ses, ger och tar emot för att uppmuntra varandra!

Admi, med Li-Lo vid pennan. Länk kommer som sagt.
Allt gott.

@Li-Lo Det var goda nyheter, måste jag säga! Jag tycker att man redan ser en hel del funderingar kring sommar och semester och alkoholkonsumtion i trådarna så det känns som helt rätt ämnen att titta på strategier nu när förhållandena ändras.

Jag hoppas att uppslutningen blir god. Alla förutsättningar finns för att jag ska kunna medverka även denna gång, men det återstår alltid att se till när stunden kommer.