@Ny dag känner igen de känslorna. Jag kan också drabbas av stunder då jag känner mig ledsen över, som
Du säger, aldrig mer få berusa mig. Men precis som du skriver skapar berusningen mest en dålig eftersmak.
Jag känner mig också lite rädd för
Att ens testa. Då är jag ju på dag ett igen och nu när vi kommit en bit på
Vägen skulle det kännas som ett svek mot en själv att utsätta sig för att börja om igen. För en berusning? Den har vi ju testat många gånger som slutligen ledde oss hit, så nej- det är inte värt det intalar jag mig. Kämpa på, en dag i taget. Kram 💛

@Ny dag Det låter som en bra idé att gå in på forumet varenda gång en tanke dyker upp! Min sömn var knasig i början också, sov bara några timmar sen vaknade jag. Jag tänkte att min kropp och hjärna var vana att sova mycket för att reparera alla skador och få bort all alkohol och nu när jag inte drack fanns det inget gift att jobba med så då vaknade jag efter bara dessa få timmar men såsmåningom ställde kroppen om sig och jag började sova 7-8 timmar per natt, oftast utan uppvaknande. Allt är olika processer tänker jag. Kroppen har sin och hjärnan sin och sedan finns det mängder av andra processer. Men det blir bättre man blir bättre på att hantera sina upp och ner perioder i livet. Man blir lugnare i paniksituationer. Nu har jag ju haft jobbiga tankar i två omgångar under tre veckor och det har varit väldigt skrämmande. Jag har varit riktigt rädd för hur jag kommer göra, tänk om jag ger upp och bara dricker men jag har skrivit här, pratat om det med min man och lyssnat om några böcker och poddar med mest hjälp av Annie Grace bok. Jag ska ha garden uppe och inte ta så lätt på mitt beroende framöver. Har väl trott att jag är över tröskeln men jag tror det är som med en muskel, slutar man träna den blir den mindre kraftfull. Kram

@Himmelellerhelvette 🙏 för att t du delar. Nu på morgonen efter att ha sovit nästan hela natten känner jag lite tillförsikt igen. Jag måste bara härda ut och som du säger vi har misshandlat vår kropp och kroppen måste få tid att anpassa sig. Också är det många känslor under dagarna som liksom som måste landa, är ju ibland uppvarvad i tankarna och då är det svårt att få ro. Men hursomhelst, även om jag inte sovit är jag mycket mer pigg och skärpt än tidigare. Jag ska läsa din tråd igen, det är bra att ha någon att relatera till när känslorna kommer. Du har kommit så långt i ditt arbete med dig själv. Kram❤️

Sovit hyfsat bra inatt. Skönt. Rädd för tankar på alkohol, påverkar mitt mående mycket. Genom att skriva kanske jag kan lätta på trycket. Aldrig glömma, aldrig ta första glaset. Det får bli mitt mantra (Tack andra halvlek). 🌱

@Ny dag Skönt att du fått en hyfsat bra natt. Att sätt ord på och skriva ned sina tankar är så bra, det lättar på trycket. Tankar är bara tankar och inte sanningen. Låt dem komma, observera att de är där och låt dem passera. Försök flytta fokus på positiva och sköna tankar om att vara nykter. Hur bra du mår och hur stark du är som är nykter💪. Kram❤️

@Ny dag Det är jättebra att du skriver oavsett vad. När du inte skriver här gör du något annat de dagarna för att jobba m tillfrisknandet? Jag tänker på tex läsa, läsa ev dagens texter, meditera, sinnesrobön el liknande.
Mitt tillfrisknande skiljer sig från många andras….jag hade ju inga luckor då jag inte drack. Jo, visserligen söndagar samt under de tre sista åren så var det storhelger som jag inte drack men annars drack jag hela tiden. Men när jag slutade dricka så efter dag tre har det varit lugnt ngn enstaka gång sug men det var över och sömnen blev så bra. Fast jag vet att för de flesta är det inte så. Önskar dig allt det bästa❤️Kram🥰

@Varafrisk @Himmelellerhelvette @vår2022 Vad glad jag blir när jag loggar in och ser era kommentarer. Det värmer otroligt mycket❤️🙏🥰! Även om jag missar att skriva lyssnar jag på ljudbok varje dag, om beroende eller hjärnan alt biografier om missbruk. Kan väl erkänna att det blivit mer om hjärnan innan återfall. Hmm det ska jag lägga på minnet. Har idag varit på bolaget och handlat åt min mor som inte kan gå dit själv och hon vet ingenting om mitt beroende. Hon är psykiskt mycket instabil och vi bor långt ifrån varandra. Hon vet däremot om att jag inte dricker. Köpte ett afritt bubbel till mig själv som heter Lazy….. och är gjort av te och har fått bra kritik. Var inte jobbigt att vara där men undviker det helst. Ikväll ska jag ta mamma på restaurang. Jag kör naturligtvis. Här där jag är är det vår idag! Härligt! Sov dåligt inatt men kände mig ändå fräsch när jag tog en promenad i min gamla hemstad! Önskar er en fin lördag!! ❤️❤️❤️

Tungt idag med måendet igen, mycket ångest som liksom griper tag över bröstet. Hade en fin kväll med mamma som heller inte mår så bra. Nu vilar mamma innan vi ska ut på en liten åktur. Saknar min make när jag känner mig svag.Han är min klippa i livet.

@Himmelellerhelvette Tack, det värmer ❤️. När jag är så här skör tror jag att jag inte kommer klara livslång nykterhet fast det är det som jag verkligen vill. Min tungsinne och ångest sätter många krokben för mig även om själva återfall sker när jag liksom är lite hyper

@Ny dag Kanske tar du på dig lite av din mammas mående också nu när hon inte mår så bra. Det blir lätt så med de sina egna, det kan trigga och bli tungt om man inte själv är så stabil i sitt mående. Slå en signal till maken och få lite styrka. Du klarar av det här!❤️

@vår2022 ❤️🙏 Maken har jag pratat med fleera gånger. Ja, jag ska klara det här och jag ska också må bra igen. Det är inte lätt nu när mamma faktiskt börjar bli så gammal att hon knappt har några val och så den psykiska ohälsan på det och där hon minsann inte behöver äta medicin. Hon är deprimerad helt tydligt och då vi är väldigt lika tror jag hon skulle behöva SSRI typ för att få näsan över vattenytan igen. Hon går aldrig ut längre, klär inte på sig om dagarna. Hon har städhjälp och någon som handlar åt henna så den fysiska omgivningen är ok men hon lever i en mental misär. Och det gör så ont att inte nå fram. Och det gör så ont i mig samtidigt som jag kämpar så med mig själv.
Under tiden du drack, led du av ångest då? Eller hur yttrade sig ditt dåliga mående. Du behöver självfallet inte svara…❤️🥰

@Ny dag Det är tufft när våra föräldrar blir äldre och om de inte mår fysiskt och psykiskt bra och när de inte vill eller har förmågan att lyssna❤️. Jag tror att det kan finnas psykologstöd för äldre i regionen.

Jo, jag hade mycket ångest och oro när jag drack. Kände ofta ingen riktig glädje och drog mig mer och mer inåt för att kunna dricka ifred. Kom inte vidare i mina tankeprocesser för jag släckte det med vin. Det blev liksom normalitet att må som jag gjorde för mig, det var något jag kände igen så väl. Det blev en stor skillnad när jag slutade dricka. Alkoholångesten försvann och jag kunde komma vidare i mina tankeprocesser som nykter. Jag började hos en psykolog strax i samband med att jag blev nykter, tror det blev typ 15 gånger. Det hjälpte mig mycket och att prata om skammen jag bar på och roten till det. Jag var då också tillfälligt arbetslös och kunde fokusera mycket på mig själv och min utveckling. Kan idag få ångest eller mer i form av oro, obehag men kan hantera det mycket bättre. Nu är det så tydligt att det är en signal om att jag behöver ta itu med det som skaver och det lättar inte innan jag fått fatt på det. Kram❤️

@Ny dag
Tack för ditt inlägg. Du sätter det på spiken. Jag känner igen mig så tydligt i "döva/koppla ned/slappna av/slippa tänka. Vi behöver finna andra vägar som inte är alkohol eller andra substanser.

@Ny dag Åh, det är så plågsamt att stå bredvid och se andra må dåligt 😢 Min ex-svärfar led av svår panikångest och depression ett tag, fick SSRI och mår nu helt okej för sin ålder. Som natt och dag faktiskt.

Om du inte kan nå fram, finns det någon annan? Min mamma skulle nog lyssna mer på sitt barnbarn om hon tog ett orossamtal med henne. (Som är utbildad psykolog).

Vissa läkare har också nått fram till min mamma. En fysioterapeut fick henne att börja med rullator för några år sedan, något jag hade tjatat om länge.

Kram 🐘

@Ny dag Det är så jobbigt med en sjuk förälder! Jag har tagit på mig min mammas mående många gånger och gick nästan under själv tillslut. Jag läste på en massa om medberoende och lärde mig några strategier för att inte bli så psykiskt involverad i hennes mående. Det var en otroligt svår period men det har blivit bättre. Man kan inte hjälpa på bekostnad av sitt eget mående. Det går att träna upp ett tänkt där man tar sig själv i första hand. Det låter egoistiskt men för en beroende är det jätteviktigt att se till att man själv är i balans innan man finns där för andra annars riskerar vi vår nykterhet och börjar jag dricka igen kan jag tillslut inte hjälpa någon utan utsätter istället alla runt om mig för lidande. Kram

@vår2022 @Himmelellerhelvette @Andrahalvlek Tack fina ni. Kommer köra hem idag. Svårt att lämna men mamma är vuxen och måste ta ansvar för sitt liv dvs ringa läkaren och be om tid. Har skrivit en lapp om hur jag upplever mamma som hon ska ta med sig. Vi är överens om detta vilket känns bra. Jag finns och hjälper med allt jag kan men någonstans måste mamma också göra det hon kan. Som tex varje dag klä på sig och gå ut en liten promenad, äta ordentligt och inte bara yoghurt för det är enkelt. Frysen är full med enportionsrätter…. Men det är onekligen skönt att höra att ni upplevt mer eller mindre samma. Måtte vi själva inte bli så här. Min mormor var inte så, när jag hälsade på henne ringde jag när jag körde och då satte hon på sig skorna och gick ut så att hon kunde gå en längre promenad och jag hämtade upp henne på vägen. En riktig krutgumma. Idag kör jag bil och är nykter. Dock är mammas mående en riktig trigger eftersom jag kan inte lösa ut det utan jag måste lära mig att förhålla mig till detta på ett sunt sätt. ❤️❤️❤️ till er som tänker på mig! Ni är mina idoler och jag vill bli som ni, leva det livet ni lever och jag ska dit. Har pratat med maken och vi ska ta en ”Walk and talk” imorgon för jag ska inte återfalla efter detta. 🥰🥰🥰🥰