@vår2022 @kebne1 Tack! Nu är plane. ”Jag dricker inte” punkt! Då behöver jag inte förhandla! Min man behöver inte vara orolig att det ska bli för mycket, även om han alltid tror att jag kan ta bara två glas. Han har svag förstående för mina problem. Men efter ett/två glas går jag på auto… blir alltid för mycket!
Jag vill aldrig mer känna förnedring o självförakt pga av alkohol som jag själv ”valt” att dricka.
Kommande helg är jag ensam hemma, då är det lätt för mej att vara nykter. Nu ska börja räkna nyktra dagar! Och vilken lycka att slippa ångest!!!!
Ska läsa på med fakta och boosta mig här ! Tack alla fina!!! 🙏🙏🙏😍

@Ny dag det gick så bra för mig tills det inte gjorde det. Mitt återfall var inte så dramatiskt men absolut tillbaka till mitt gamla beteende. 3 glad vin, varje dag, som ett tvång. Måste nog träffa en hjärnskrynklare som tittar lite närmare på mitt av-på-beteende... Nu börjat fått avstånd igen från vinet känns allt som vanligt igen. Jag tänker inte på alkohol och mitt sinne är lätt. Men det gäller att aldrig glömma.

@Kebne1 Du undrar om jag kan rekommendera böcker. Jag tyckte att Annie Grace ”Tänka klart” och Anders Hansén ”Depphjärnan” var bra. Sedan har jag sett mycket på Youtube med Craig Beck. Återfallsprevention med alkoholforskare Peter Wirbing. Den har jag tittat på många gånger och skrivit ned på papper om hur alla signalsubstanser påverkas i hjärnan😁. Sedan läser jag mycket om psykologi, om bla ACT (Acceptans and Commitment Therapy) mest på nätet. Det handlar om att ha ett förhållningssätt till livet, min värderade riktning som jag brukar prata om. I det ingår mindfulness. Har hållit på med det sedan långt tillbaka men nu faller det liksom på plats. Sedan pratar jag också om ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt” som är mitt motto. Att det du fokuserar på och uppmärksammar, det ökar i tillväxt. Att fokusera på det positiva med nykterheten, att ge det din uppmärksamhet, då ökar de positiva känslorna och även motivationen till att vara nykter. Det blir det dominanta tänkandet och det ger positiva känslor. Omvänt, om man uppmärksammar sitt sug och tristessen i att vara nykter, då sker tillväxten i dessa tankar och ger negativa känslor, mer sug. Det blir det dominanta tänkandet. Så tankens makt är stor. Har också gått i terapi som hjälpt mig att hitta min kontakt med mig själv där i djupet, kring mina skav i min uppväxt. Det har hjälpt mig framåt i min process i självkännedom. Precis som ditt citat ”The More you heal, the more alcohol looses itś appeal”!

@Andrahalvlek och andra kan säker ger dig mer tips om böcker då de läst mycket mer böcker, lyssnat på många poddar än mig.

Ha en fin dag och keep up the good work!💪❤️

@vår2022 tack 🙏🏼
Hade lite jobbigt igår men jag bara var i känslan. Tänker att många saker jag gör är ju inte alltid kul, t ex att gå till tandläkare men det är ju bara att göra det. Ungefär så tacklar jag suget. Jaha, där är den. Och total fokus på allt det positiva. Att slippa alkohol-oket är värt ALLT! Jag är så tacksam för varje nykter dag. Evinnerligt tacksam🙏🏼

@Kebne1 Bra tanke! Nu tar vi en nykter, skön helg!! (Min första i mitt nya liv)
Tänk så skönt vi ska sova och så bra vi ska må imorgon!!! UTAN ångest eller minnesluckor !!! Ta hand om dej!
Vi kämpar tillsammans 💪😍

Känslan av frihet är allt! Att slippa tänka på vinet och kämpa för att alltid ha det hemma är värt allt! Fri som en fågel och bara tänka på allt det positiva som följer det nykter livet är
Mitt mantra. Älskar mitt liv just nu❄️

En stor skillnad denna gång jag klippt med mitt vin är att jag inte flyr känslorna. Förra gången trixade jag med vinterbad, löpning och allt möjligt när det blev jobbigt. Inget fel i det men denna gång är jag i mina jobbiga känslor när de kommer. Jag verkligen sitter i känslan och analyserar den. Känner att det hjälper mig. Sen springer jag också och vinterbadar för att det gör mig gott.
Kämpa på alla fina🙏🏼❤️

Läser "sober motivation" på Instagram: "Not drinking alcohol is the easier part of sobriety. Sitting with the feelings is the real challange. That's where the work is. That's where the growht happens.❤️🙏🏼exakt så!

Hej @Kebne1, så du är här igen! Jag känner inte igen mig nu, sidan är omgjord.
Jag kom bara på att jag skulle titta in här igen och givetvis var jag tvungen att söka upp dig och se om du varit inne något på sistone.
Kämpa på💪

Jag undrar hur många här inne som har självmedicinerat med alkohol för att dämpa ångest och oro? Givetvis vet vi ju nu att det bara gör saken värre, alltså att dricka alkohol. Jag är ju en räddhare, vinet min räddning trodde jag. Ack så fel man kan ha. Fortsätter i mitt nyktra spår och mår bra. Ångest och oro till trots. Kämpa på alla fina. Här ska åkas på fjälltur i helg.