…och dagar har kommit och gått…

Det blev väl sisådär 33 dagar utan tror jag, sen några kvällar med…själv…hemma…innan midsommar, men mer kvällen innan själva midsommarafton…vaknade mitt i natten med svår ångest, så midsommar utan och nu räknar jag till 10 fria dagar igen. Snart semester…med eller utan…?

Tja, enligt mitt val av ”avdelning” på forumet, erfarenhet och klokskap, är ju valet enkelt, hoppas jag slipper dribbla bland dessa tankar och känslor, att jag vidmakthåller…gör det enkelt för mig…och unnar mig annat!

Det sjukaste som hänt på länge, hände igår! En granne som varit utomlands kom med present. En flaska sprit!!!

Jag dricker typ inte sprit, (drack)…ska jag ge bort, hälla ut? Jag tog emot…överrumplad, svenskt artig…

Vem kan jag ge bort den till, som jag vet inte mår dåligt av…alkohol…

Jag kanske borde göra ceremoni av att hälla ut?

Det sjukaste som hänt på länge, hände igår! En granne som varit utomlands kom med present. En flaska sprit!!!

Jag dricker typ inte sprit, (drack)…ska jag ge bort, hälla ut? Jag tog emot…överrumplad, svenskt artig…

Vem kan jag ge bort den till, som jag vet inte mår dåligt av…alkohol…

Jag kanske borde göra ceremoni av att hälla ut?

Det blev en gåva ändå…till någon som jag vet inte har problem, men jag gör annars som ovan, köper aldrig alkohol som present till någon. Detta fick bli mitt undantag och nästa gång, om det sker igen, får jag säga tack, men nej tack 😁

Ikväll fest Nr. 2 inom loppet av en vecka och inga oroliga tankar inför, kör och vill köra…vill inte dricka…alls…precis som förra lördagen 💫 Det känns befriande!

Och semestern kom och gick, inte spiknykter, okej summering utåt sett, men inte skön i mig. Blev inga stora mängder, men oftast helt ensam.

Ångesten under klarvakna timmar i skydd av sommarnatten rent ut sagt våldsam vid några tillfällen…

Jag lurar mig själv!

Konsumtion, antal tillfällen spelar ingen roll!!! När det sker är det vidrigt och jag märker ökat sug…övertag av tankar…ökat självbedrägeri…utsuddande av gränser…

Nu får det ta mig faan vara nog! Inte trampa runt eller börja om ältandet, utan sätta ned fotdjäveln en gång för alla!

Omtag och kanske pröva något nytt…att vara snäll mot mig själv?

Ja, låter klokt att vara snäll mot dig själv. Tror det blir lättare att vara nykter då, om man har sin egen rygg så att säga. Finns det något som kan distrahera när ångesten kommer? Lyssna på radio, lägga pussel eller nåt?

@Skillnaden Ibland krävs det några vändor till i ångesten innan man kapitulerar mot alkoholen och inser sig vara maktlös inför den. Att man inte kan begränsa sitt intag och att tankarna allt för ofta handlar om när man får dricka nästa gång. Då kan man tillsist få nog och känna att det är lättare att inte dricka alls än att försöka dricka måttligt. Man kan ha testat det så många gånger att man inte håller räkningen längre. Tillsist orkar man bara inte misslyckas mer och man tar hellre det man tror kommer bli ett trist och nyktert liv än att fortsätta kämpa med sin måttlighet. Efter ett tag kan man då upptäcka att livet inte blev grått och trist utan alkohol utan att man däremot känner att man fått ett liv värt att leva.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette tack för dina reflektioner! Du har så rätt så klart, men mitt liv har varit trist även utan alkohol, haft långa nyktra perioder…det är en inneboende känsla av ensamhet som tär å lite annan skit… men självklart kan det aldrig bli bättre MED en överkonsumtion av vin i ensamheten… Haft några nätter i sommar som jag inte vill uppleva igen. Läste om att ”spela hela filmen” och det bör jag verkligen praktisera!

@Himmelellerhelvette tack för dina reflektioner! Du har så rätt så klart, men mitt liv har varit trist även utan alkohol, haft långa nyktra perioder…det är en inneboende känsla av ensamhet som tär å lite annan skit… men självklart kan det aldrig bli bättre MED en överkonsumtion av vin i ensamheten… Haft några nätter i sommar som jag inte vill uppleva igen. Läste om att ”spela hela filmen” och det bör jag verkligen praktisera!

@Skillnaden Spela hela filmen var det bästa tipset jag fick när jag kom in ny på forumet!

Ensamheten och att livet är tråkigt även de perioderna utan alkohol hade jag med men när jag ser på det nu efter ett år i nykterhet förstår jag att det handlade om att jag längtade efter att få dricka igen så jag kunde sätta lock på de känslorna. Det tar tid att bli bekväm i ensamheten, jag har behövt bli nykter för att komma på vad jag tycker om att göra och när jag nu funnit mig nya intressen känner jag mig inte ensam längre. Jag önskar innerligt att du kan finna lugnet och den harmoniska lunken i livet.

Leta i poddar och ljudböcker på sånt som intresserar dig.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette åh vad jag blir glad för din skull, att det blivit som det blivit över tid ✨ att nykterheten i sig löser problem och ”lyfter av locket” så intressen kan komma fram och lugn 💞

Jag har haft nyktra år, många år och alkoholen har för mig blivit ett ”tilläggsproblem” känns det som. Självmedicinering mot ödeskänslor, som i slutänden vrider om allt 360 grader och blir ett slukhål som inte fyllas, bara dras ned i.

Jag behöver lösa någon form av grundproblem, men är så innerligt trött på att tänka den tanken och göra nya försök at…

Förlåt min dysterhet, men här vill jag just nu inte spela klämkäck.

Vad gäller alkoholen kom iaf inte en enda tanke om att vilja dricka under helgen. Så trots att jag var låg var iaf det så - Skönt!

@Skillnaden Tror att du sätter huvudet på spiken när du säger att du behöver lösa någon form av grundproblem. Det går liksom inte att gå runt det, det behöver hanteras. Att orsaken till drickandet ofta är pga grundproblemet och när det pockar på dricker man för att trycka bort det igen. Risken är att man står stilla, mår dåligt och inte kommer vidare för att man inte tar itu med det. Det är många gånger svårt, jobbigt, tungt och kanske läskigt men det är endast sig själv man möter i det svåra. Man behöver hjälpa sig själv att lösa upp knutar och befria sig från grundproblemet. Det är bara du själv som kan göra detta. Många gånger kan man behöva ta stöd utifrån för att bolla problemet, man blir lätt blind själv. Bra att du inte spelar klämkäck, det bli bara teater och inte sant. Det är viktigt att vara sann och ärlig mot sig själv, det är första steget till en förändring som kan bestå. Att sätta ord på sina känslor är befriande och en väg framåt.

Bra att du inte drack under helgen, det är bara ett slukhål som du säger och som bara cementerar grundproblemet. Ta hand om dig och hjälp dig själv att komma vidare. Det är bara du som kan göra det. Kram❤️

@vår2022 jag tror du har helt rätt! Och sedan sist jag var här har jag sökt hjälp, hjälp för att hantera mitt grundproblem, det jag inte får fatt i själv…men tyvärr är det inte någon motorväg fram till ”soffan i terapeutens” rum, så det var ”nej” på min fråga till vården om jag kunde få prata med någon…😢

Det blev en uppgiven suck i systemet och ett bakslag i försöket…

Nu försöker jag inte, nu gör jag igen, själv. Det känns bra! OCH som att balansera på slak linaemellanåt. Gjort stödprogrammet här och väntar in att tid skall gå, så att jag kan summera mina första 10 veckor utan a. Det är några veckor kvar. Nu är inte målet 30 dagar, så som det var och som jag genomförde i början av sommaren. Nu är det 90…minst…

Ingen vet, då jag tror de flesta tror att jag inte ens nyttjar a och några att jag är en måttlighetsdrickare, så härom dagen fick jag en flaska i present. Där och då var inte läge att tacka nej…av olika skäl..,något jag egentligen inte har några problem med, men hur som…det har stått en flaska vin i skafferiet en vecka nu. Idag blir det en ”skicka-vidare-present” till någon som inte upplever a jobbigt så som jag. Vid två tillfällen ville en del av mig…men nej! 😁

Ja kära nå’n, livets prövningar!

Varma kramar, goda tankar, styrka och motivation till alla här att klara delmål och mål och självmedkänsla vid de tillfällen det inte riktigt går…som en tänkt…

Att läsa mitt eget första inlägg i denna tråd…var bra som en reminder för mig idag…när tid går och hjärnan vill förmildra vissa omständigheter.

Kram 🌸

@Skillnaden Hej igen! Kul att höra av dig😁. Vad tråkigt att det blev ett nej från vården. Kanske måste man vara påstridig och verkligen uttrycka att man mår dåligt med ständig ångest, ingen livslust för att få en tid? Att ”överdriva” för att få tid. Det jag kan se en skillnad idag, efter nästan 2 års nykterhet, när jag jämför mitt psykiska mående är att det blev en slags normalitet att jag hade ångest och var generellt låg. Jag var så van att må så och det blev normaliserat för mig. Har gått omkring med en slag grundångest och oro hela livet. Alkohol har funnits med i bilden i mindre mängd och mer sällan som yngre, men det eskalerade allt mer över lång tid och skapade ett beroende. Slutligen så drack jag varje dag. Skötte jobb, hus…allt som en ”högfungerande” alkoholist gör, men orkade inte med ångesten, skulden och skammen längre, kände att jag höll på att gå under.

Super att du tar tag i detta igen och minst 90 dagar! Vid en jämförelse över min tid som nykter så ser jag att ju längre tid som nykter desto mer stabilare i psyket. Alkoholångesten försvann i början och bara det gjorde mig stabilare psykiskt och mina tankar klarnade. Jag började också att nyfiket undersöka vad mina känslor av ångest innehöll och varför det skapade ångest. Gick privat hos psykolog för att få hjälp på traven i mitt grävande och undersökande av framförallt skammen jag någonstans kände men inte kunde klura ut helt själv. Sedan har tiden som nykter fått min hjärna att återhämta sig och skapa balans igen. Det tog sin tid, 3-6 månader och därefter har den fortsatt att stabilisera och balansera sig. Efter all tid med alkohol tar det även tid att återhämta sig helt. Liksom det tar tid att ”bränna” ut sig, så tar det tid att återhämta sig, år. Hjärnan jobbar på men det går långsamt och det behöver gå långsamt för att det ska bli hållbart över tid. Det är inte quickfix, som man lätt önskar och förväntar sig att det ska vara. Som så mycket annat i dagens quicksamhälle.

Jag har bara mått bättre och bättre ju längre tid som nykter både psykiskt och fysiskt. Det kommer i små portioner och jag har inte bråttom. Varje dag är en ny dag och man blir starkare varje dag. Det är en process, eller flera processer samtidigt som pågår parallellt, livet och nykterheten. De går hand i hand och stärker varandra. Det ena ger det andra. Nykterheten gör att man bättre kan hantera livet utan alkoholångesten och destruktiviteten som drickande innebär. Så ge det tid, en dag i taget. Var stolt för varje dag och tro på din egna förmåga att du klarar av det. Ha tillit till att förändring kommer att ske, kanske inte supersynligt hela tiden, men det sker långsamt över tid. Hjärnan återhämtar sig långsamt och att dricka lite mitt i processen, stör och backar bandet eller så står man och stampar på samma plats. Som ett sår som aldrig vill läka för att man är där och pillar på det mellan varven.

Så tro på dig själv, ha tillit och låt processen ha sin gång. Ha en fin lördag!❤️

@vår2022 Så härligt att måendet så tydligt gått och går hand i hand med din nyktra resa 🥰 Riktigt härligt!

Jag tuffar på här, super-svin-sanslöst-nykter day in, day out, utan ångestlindring, men det får vara som det är. Min grundångest har inte kommit från alkoholen, så den lär inte försvinna när jag undviker den. Slipper dock det vidriga extra-ångest-påslaget som inträffar klockan 03:00 varje gång jag druckit, oavsett mängd.

Sover skrutt, men utan att vakna plågad av våndor, bara vaknar, snurrelisnurrar runt, kissar, dricker vatten, byter podd och somnar om…lite 🤪 sen vaknar, snurrar runt, kissar…

Sååå skönt att inte dricka i alla fall! Slippa räkna enheter, ev. oroa mig för antalet, ev. räkna timmar till bilkörning, uppleva sug, helt enkelt slippa alla tankar som har med alkohol att göra, förutom de befriande kring att slippa grubbla!

Uppe i mina 30 dagar igen, som sist när jag tog ett glas efter en månad. Den tanken finns inte nu! Kan absolut känna sug efter både smak och känslan, men vill inte 😁

@Skillnaden Grattis till 30 dagar!🥳. Bra jobbat! Det tog sin tid för mig att sova helt bra, men det var ändå så skönt att veta att jag var nykter och jag tänkte att det kommer att bli bättre, vilket det också blev. Precis, grundångesten försvinner inte, men det blir i alla fall inte en ytterligare pålaga av alkoholrelaterad ångest. Skillnaden är också att man inte duckar den med alkohol, den finns där och behöver hanteras, vilket man endast kan göra som nykter. Jag har någonstans läst att ångest är en signal om att mina verktyg inte räcker för att hantera en given situation. Det stämmer bra in på mig och att vara nykter var en förutsättning för att hitta verktyg och för att kunna hantera tankar, känslor, situationer som skapade ångest.

Vad bra att du inte vill ta ett glas, det kommer bara att stjälpa dig. Ju längre tid du är nykter desto bättre kommer du att kunna hantera livet. Ge det tid och var nyfiken på vad det är som skapar ångest i ditt liv. Det är bara dig själv du möter så det är inte farligt. Ha en fin söndag!❤️