Är så trött på mig själv! Vart nykter i 20 år och smakade på skiten för sex år sen. Försökt sluta. Är så trött på mig! Jag vill försöka sluta igen. Vrf är det så svårt?

@FriNu
Hej.
Det är tufft men tänk på att du varit nykter så länge förut du kan det igen. Själv fick jag det återfallet för ca 6 månader sen efter nästan 8 månaders nykterhet. Enormt svårt att komma tillbaka. Nykter ett tag o börjat igen. Är så starkt. Är nog nu. Livet är bättre utan A. Och jag hatar ångesten efter man druckit. Ha de bra o nya tag.
Det gäller att ersätta a med något bättre.

Tack för dina ord, det värmer, känner mig så ensam i det här, känslorna och ljugandet för mig själv och självförakt. Jag är så ledsen nu och vill bara gråta. Jag är så ARG på mig själv. Känslorna bara väller fram

Såg ditt inlägg om det och svarade dig. Du känns så stark! Min kraft får jag av er som är här. Tack för att du skriver.

@FriNu Hej! Vänd gråtandet och självföraktet till handling och sätt upp nya mål för dig själv. Bli förbannad och hämta styrka ur det. Sätt igång och handla! Gå med i självhjälpsprogrammet här och sätt delmål och mål. Sätt målet tex en nykter månad att börja med. Fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut och vad det ska innehålla. Börja med en dag i taget, idag ska jag vara nykter. Var aktiv och gå promenader, träna, pussla eller vad som helst. Lägg in nya rutiner där du brukar dricka, gör något annat. Bunkra med goda alkoholfria alternativ som du kan dricka. Jag gillar bubbelvatten och funlight, med massor av is och några jordgubbar i. Gillar alkoholfri öl till maten. Tänk positiva tankar om nykterheten, att det är så skönt att vakna nykter på morgonen och dricka ett färskt och gott kaffe. Positiva tankar ger positiva känslor. Negativa tankar som att du är värdelös, ger negativa känslor och sug efter att dricka. Kör över de negativa tankarna och tänk, nu ska jag fan fixa detta! Jag börjar idag! En nykter dag i taget och var aktiv! Den värsta abstinensen lägger sig inom en vecka och då går det lättare.

Ta fram din styrka som du vet att du har, du har gjort detta förr, varit nykter. Minns hur du mådde då, minns känslan och hur skönt det var och att du ska komma dit igen. För du kan! Du har förmågan! Jag tror på dig! Håll ut och ta kommandot i ditt liv, låt inte alkoholdjävulen bestämma! Det sitter i dina tankar bara att du inte kan, men det är bara tankar, inget annat, för du kan!

Kämpa på nu och kom över den första jobbiga tiden, då kan du börja tänka klart och få motivation💪❤️

🙏🙏🙏
Tack! Jag läser det du skrivit flera gånger om. Det hjälper mig Låt denna dag passera. Jag håller ut, ångesten är för jävlig, och återställaren ska inte få komma, hoppas att hornen växer ut snart.

En ny dag!
Är förvånansvärt pigg. Min första tanke var att åka till systemet, jag mår ju bra, men det tänker jag inte göra.
Idag blir det fullt upp med att hälsa på mina syskon. Det ska bli kul.

@Amanda L Ja, nu, redan känns det bättre och det är då tankarna kommer att, det var ju inte så farligt.
Den är svår att arbeta bort, att bemöta, alla dessa att det finns inget problem. Att det är jag som får det att låta som ett problem.

@Lonely Man Jag hatar oxå bakfyllan, och jag är en person som alltid blir väldigt dålig jämfört med bekanta.

Har läst att en del människor har svårt att bryta ned mellanprodukten i nedbrytningsfasen och just det är ett väldigt giftigt och man blir väldigt sjuk. Förmodligen gäller det mig oxå då det är så för resten av min familj.

Dagenefterkänslan är brutal för mig och då dricker jag inga mängder.

@FriNu Det är nog snarare din beroendehjärna som tänker så. Den vill ha drogen och då hittar hjärnan på olika anledningar till att du kan dricka. ”Det är inte så farligt…” ”Många dricker ännu mer” ” man måste unna sig…” etc.
Din beroendehjärna är starkare just nu än din analytiska och logiska pannlob. Därför denna kamp.
Men du kan stärka den del av hjärnan som bör ta besluten genom att hålla upp en tid, ju längre tid , ju mindre tjat från din beroendehjärna. Du kan läsa om detta i Anne Grace bok Tänka klart. Verkligen bra förklaringar till varför det kan vara så svårt att sluta…(Hoppas förnamnet blev rätt.). Den gav mig mycket iaf.

Ny morgon. Vackert väder. Vart uppe hela natten och inte måttt bra, somnade i morses.
Det kommer bli bättre imorgon. Nu 3 dgr utan alkohol. Låt denna dag passera.

Ny dag igen! Sovit hyfsat bra, vaknade med huvudvärk. Sitter på altanen med en kopp kaffe och funderar på om jag fattat rätt beslut. Mitt ständiga vacklande är ett problem.
Denna dag får oxå gå. Det blir snart gymmet, efter det lur det kanske Ikea.