Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

Ja nog var jag negativ till det mesta igår, det var väldans. Men så är det ibland. Tänker en del på tipsen här på sidan, att se det positiva istället för att prata om det negativa.
Och visst är det så att det finns mycket positivt med att vara alkoholfri. Jag hade bara hoppats att jag skulle må bättre än vad jag gör. Det finns fortfarande saker som gör att jag sällan känner att jag mår riktigt bra. Det kan ju vara så enkelt att annat ligger bakom, allt går kanske inte att skylla på alkohol.
Jag sover uselt. Hade en kort period utan problem men nu är det där igen. Jag vaknar ofta på nätterna och har svårt att somna om. Kan aldrig sova ut. Har ofta huvudvärk när jag vaknar. Igår la jag mig med huvudvärk på gång, vaknade vid 5 och fick ta Ipren, den hjälpte inte alls, så jag låg vaken en timme med tung, pulserande huvudvärk, kl 6 tog jag 2 alvedon och det tog en timme innan jag kände effekt. Att gå ut med hunden tidigt på morgonen och ha bultande skallebank är ju inte så kul, varken för mig eller vovven.

Är otroligt försiktig med smärtstillande, eftersom jag haft läkemedelsinducerad huvudvärk till och från i 20 år.. men ibland går det bara inte. Och innan någon frågar: ja jag motionerar regelbundet, ser till att vila och återhämta mig mellan varven, äter en balanserad kost, dricker tillräckligt med vatten, har ett svalt och mörkt sovrum, skippar koffein/tein efter mellis, dricker ofta rogivande te kvällstid, tränar rörelser från fysioterapeut för att avlasta småmuskler och förebygga huvudvärk, använder både TENS och spikmatta mm. Har kollat både syn och tänder för att se om det finns spänningar där, men negativt, det är inte det som ger värk. Blodtrycket är lågt, blodvärden är bra och jag äter mina vitaminer.

Funderar på att söka någon form av samtalsterapi, eftersom jag har svårt att hantera mina känslor kring vad som händer i världen. Varför är det egentligen lönt att försöka göra skillnad? Vem bryr sig överhuvudtaget? Världen håller på att brinna upp, krig rasar, miljön går åt helvete, men vem bryr sig? Varför ska jag bry mig?
Pratade med ett av mina barn som vill flyga till Thailand. Hen och vänner bryr sig inte om hur flyg påverkar miljön. De bara gör. Vänner och bekanta på Facebook lägger upp bilder på allt det som jag har fått lära mig att undvika om vi ska vara klimatsmarta, men de verkar inte bry sig heller. Är det ens värt att anstränga sig? Och så rullar det på. Tanken på att lugna mina tilltrasslade nystan i huvudet med alkohol känns inte alltför avlägsen.
Men jag orkar inte leta terapeut. Det blir bara ett måste som kräver tid. Och jag är så trött. Jag är så himla trött.

@Surkärring Klimakteriet? Förstör sömnen oerhört, inte bara svettningar utan även förmågan att komma till ro. Att tro sig vet orsaken kan göra att man reagerar lite lugnare mitt i natten åtminstone.

Jag mår också jättedåligt av världsläget - alla krig och klimatkatastrofer 😢 Ibland får jag intrycksbanta mitt flöde av den orsaken. Undvika att tittande tv-nyheter, välja komiska program istället. Ta bort personer på instagram etc som gör att jag mår dåligt, välja in positivare förebilder istället. Sen brukar det hjälpa att känna att jag gör vad jag kan. Jag gräver där jag står. Väljer klimatsmart mat, resor, andra inköp etc. Flyga utomlands finns inte i boken för mig, inte ens att flyga till Stockholm. Vad andra gör är deras ansvar, jag kan bara försöka vara en positiv förebild.

Kram 🐘

@Surkärring vill bara skicka dig en stor stor kram! Förstår så väl känslan av hopplöshet. Själv har jag sovit med sömnmedel i 16 år vilket har funkat perfekt. För mig, gör ju inte det för alla. Varnad för att bli beroende, jag säger att det bryr jag mig inte om. Sover hellre.

@Andrahalvlek och @Geggan tack för era svar och tack för att ni inte försöker muntra upp mig med klämkäcka tankar, jag hade inte tagit in det..
Trodde ett tag att jag var i förklimakteriet men den gyn jag lyckades få tid till trodde INTE på det. Suck. Intressant ändå, att läsa i DN och andra nyhetsmedier hur "kvinnor inte känner till klimakteriebesvär" eller "kvinnor söker inte hjälp". Det är ju SKITSVÅRT att bli lyssnad på och /eller få tid. En gynekolog i Skåne har 17000 patienter!?!

Nå, huvudvärken lade sofg så småningom men kom tillbaka nu på kvällen på jobb, pga stress. Har tagit 2 tabletter rogivande (från apoteket) och gjort en kopp Peace, pukka-te. Hoppas det hjälper.
Jag uppskattar iaf ert stöd ❤

@Surkärring Sök efter Anna Lembke på Youtube, lyssnade på henne efter att ha först sett henne i Anders Hansens beroendeprogam på SVT. Hon pratade om hjärnan och beroende på ett vettigt och vetenskapligt sätt.

Ikväll valde jag bort en fest, till förmån för att vara hemma med mitt yngsta barn, glo på tv och äta chips. Och dricka Pepsi max.
Jag tillät mig att lyssna till vad jag kände för, och vad jag skulle må bäst av. Det känns bra.

Jag hade säkert kunnat vara där, utan att dricka alkohol men jag tror inte jag hade haft så kul. Så för vems skull skulle jag gå? Min man är där nu, det är helt ok för mig. Det är "hans vänner" och jag gillar att vara hemma utan honom.
Det lär väl inte finnas några roliga historier att återberätta från kvällen, men å andra sidan blir det ingen trist bakfyllehistoria heller. Och det är ju skönt.
Hoppas få sova i natt.
Min son spelar datorspel med en kompis online. Han verkar trygg att bara ha mig hemma.

@ Surkärring bra att du lyssnar på vad kroppen behöver 🌸 För min del när jag känner hopplöshet brukar jag zooma in på vad jag uppskattar i livet. Att ständigt tänka på världsläget är överväldigande 🌸

@Surkärring Stort grattis till 100 dagar i frihet! 🤩 Jäkligt bra jobbat! 💪 Nu är det bara till att fortsätta på det nyktra spåret, allt annat vore förödande. Du ska absolut inte missa den härliga känslan efter ett halvårs nykterhet.😃

Kram

Jag är så glad!
Igår skulle vi på stor fest, och jag visste att tillgången på alkohol skulle vara näst intill oändlig..
Jag kom från jobbet med huvudvärk, riktigt jobbig, bultande, explosiv, jävla helvetes skithuvudvärk. Ipren hade inte hjälpt och jag var så stressad. Behövde rehabträna (varje dag!) visste att jag behövde äta nåt, fixa håret och vila en stund. Fan. Allt som jag kunde tänka på var att det hade varit mycket enklare om jag fick dra i mig ett glas vin, då brukar jag piggna till. Brukade.

Istället la jag upp en plan. Jag åt, tog en jättegod kaffe (Nespresso Frosted Caramel Nuts, jag säger bara OMG!!) och 2 mackor, vilade 20 min på soffan, körde mitt rehabprogram lite försiktigt, skallen bultade ännu... lagade middag till familjen medans mannen gick med hunden en sväng, jag tog 2 alvedon och SEN satte min man på musik medans jag började göra mig iordning med smink och hårfix och vet ni...?
Huvudvärken gav med sig och jag kom i total feststämning!!

I baren på festen fick killen bakom disken leta rejält, men han fixade en flaska alkoholfri skumpa och sen bara började det bästa hallabaloo jag varit på, på länge!! Det var SÅ KUL!

Vi kom hem vid midnatt och vår yngsta son var ännu uppe. Det kändes helt underbart att krama honom godnatt, pussa honom och inte lukta ett uns av alkohol ❤

Idag vaknar jag med ömma fötter från gårdagens dans men jag minns HELA festen, jag har INGEN huvudvärk och jag mår TOPPEN.

Glädjen finns inte i alkohol. Den finns i dans, musik, vänner, familj, sömn, och framförallt inom mig. Inte i ett glas vin.
Vilken underbar insikt.
Jag är helt klart dedikerad 100% till ytterligare 100 alkoholfria dagar.
Trevlig helg!

@Surkärring Låter som en jättehärligt kväll. Vad skönt om att ha kommit till den insikten att alkohol inte betyder nåt för att ha roligt. Jag har inte kommit dit riktigt utan tror att jag inte ska kunna släppa loss riktigt utan. Har ju julbord bl a framför mig. Men jag litar på dig och andra här på forumet att det är fullt möjligt. Det kanske dock är för tidigt för mig att utmana ödet, är ju bara på dag 13. Skönt igår kväll allafall , blev popcorn , choklad och alkoholfri öl. Ha en härlig lördag❤️

@Surkärring Vilken härlig balunskväll du fick! När man kommer in i mode så blir man berusad av själva festen och innehållet i den och man behöver verkligen inte alkohol. Kommer att tänka på uttrycket ”man kan ha kul utan alkohol” och hur man tidigare asflabbade det rätt i ansiktet. Men det stämmer verkligen! Nu är det ”man har mycket roligare utan alkohol”. Dagen efter och livet blir definitivt 1000 gånger roligare utan alkohol. Underbart att komma hem till barnen nykter. Just insikten du fått i att glädjen finns inte i alkohol är en milstolpe. Det är den bluffen du synat och som man gått på i åratal!

Njut av insikten och av en skön lördag!❤️

@Surkärring Kom också att tänka på det som vi pratat lite om här ang 3 månader och att man blir lite blasé eller liknande. Du har nu passerat 3 månader och fortsätter med nykterheten, du ger det tid och är uthållig. Då kommer sådana här upplevelser lite då och då, genombrott, nya insikter, nya erfarenheter och känslor. Det är det som är så häftigt, processen går vidare. Just också för att man noterar och reflekterar över vad som sker. Det är en förflyttning i tankar och känslor. Jag tycker att det är så häftigt att få vara med om det så jag nästan ryser😁. Det är upp och ned men processen fortgår inom dig, förflyttning sker och man kan inte alltid se det med blotta ögat. Men det blir en skillnad!

Härligt!❤️

@Surkärring Dagens visdomsord: ”Glädjen finns inte i alkohol. Den finns i dans, musik, vänner, familj, sömn, och framförallt inom mig. Inte i ett glas vin. Vilken underbar insikt.”

Men man måste uppleva det själv för att verkligen fatta det! Om jag har tråkigt på en fest (personalfest tex) så beror det inte på att jag inte dricker, det beror på att det är en tråkig fest. Så just krystade personalfester går jag inte på längre. Jag har dock varit på flera fester med släkt och goda vänner och haft otroligt roligt. Så roligt att jag ett kort ögonblick fått tänka efter: ”Hmm, har jag råkat få i mig alkohol?” Men det har jag inte, istället har jag blivit hög på livet 🥰

Kram 🐘