@vår2022 och du har ju helt rätt i att jag går (betalar dessutom 😅) i terapi för min egen skull ! Jag ska berätta för min egen skull, sen kan jag bjuda terapeuten på att räta ut ett frågetecken för hennes del också 😉

@@JoLi Alkoholberoende är bland annat att inte ha kontroll. Och jag tror det skulle vara bra för dig att ta tag i det innan något händer. Jag drack som du och vet att det är svårt för närstående att förstå HUR illa det är. Jag kunde också gå och stå och prata, men mindes ingenting. Då är man illa ute.
Undrar därför om du pratat med Alkohollinjen här? Du kan vara anonym. Och det finns också ett Alkoholprogram man kan följa. Där rekommenderas tre månaders alkoholfrihet till att börja med. Att läsa och skriva här som du gjort nu har hjälpt många. Om du använder din tråd som dagbok får du mycket stöd. Önskar dig all lycka till. Även om du inte klarat det tidigare så kan du klara det om du bara försöker igen.
Att bli fri från giftet är värt att kämpa för. ❤️🙏🏻❤️

@Delfinen80 Ha, ha! Visst är det knäppt, man vill vara duktig även inför sin terapeut, inte ha några problem fast man tagit egen kontakt till att komma dit. Ett försvar man har för att dölja sin skam. Minns att jag flera gånger tänkt, hon måste tycka jag är knäpp! Jag känner ett par psykologer privat och de har minst lika mycket knäppheter som vi med sig i bagaget. Vi är alla bara människor och många gånger mer lika än vi tror, trots olika yrken, status mm. Det viktigaste är att försöka lära känna sig själv och få självkännedom. Det berikar livet, vidgar vyer och man blir med ödmjuk inför livet❤️

@Himmelellerhelvette Åh tack snälla du 🙏❤️ Ja idag känns det verkligen så, med all respekt och ödmjukhet för att det kan komma andra dagar och stunder där det känns mer skört men då ska jag fasen gå tillbaka och se vad jag skrivit här och fråga mig själv om det verkligen är värt det ? Tack återigen 🙏❤️

Funderat en del på det här med förnekelse och att försöka ta kontroll på något du så att säga inte har kontroll över (omöjligt ). Jag har ju som jag tidigare skrivit om senaste året försökt dricka med måtta , allt för att få uppnå vad jag ansett vara de bästa effekterna av alkohol och slippa de värsta ; minnesluckor och ångest. Konstaterade för ett år sen för mig själv att jag har ett missbruk eller i alla fall ett missbruksbeteende (har skrivit dagbok om det ) så där nånstans startade arbetet med att försöka få kontroll över det . Dock inte ge upp och släppa taget om det, den resan som jag påbörjat nu. Vilket år det varit och vilket arbete kan jag känna nu! Axplock av hur jag försökt ta kontroll över det;
- tagit vita helger. Alltså sammanlagt varit utan alkohol i två veckor . Jäklar vad jag efter de veckorna känt mig duktig och kunnat konstatera att jag ju visst kan vara utan . Sen glatt fortsatt under helgerna med alkohol .
- Avstått alkohol på fredagen ett par enstaka helger , dock inte på lördagen . Glatt konstaterat att jag ju då inte överskrider nåt risk-bruk för vem dricker inte några glas under en helg ?
-skrivit noteringar (typ ”ser det här på tv , pratar om det här med den etc” ) i mobilens anteckningar när jag känt att jag blivit för onykter för att kunna se morgonen efter vad jag gjort sista delen av kvällen om utifall jag skulle drabbas av minneslucka . Vilket jag ju såklart gjort upprepade gånger .
-ang minnesluckorna så har jag också haft som en ”rutin” att direkt jag vaknat , i gryningen ofta med ångest och panik , tittat på stegräknaren på telefonen , där jag kunnat utläsa vilken tid jag gick hem från grannen eller var jag nu befunnit mig , vilken tid jag gick i säng , vilka tidpunkter sms skickades och togs emot osv. Det har varit ett jäkla pusslande och räknande för att få ihop /pussla ihop en kväll.

Detta är vad jag nu kommer på men som sagt var det finns säkert mycket som jag inte heller är medveten om.

Vilket tungt arbete och återigen ; helt omöjligt uppdrag för mig att försöka ta kontroll över en alkohol-jävul som alltid alltid har ett övertag. Jag har ju ändå inte sluppit ifrån ångesten , rädslan , sömnstörningarna , sorgen och själv-föraktet . Hur många anteckningar i mobilen jag än gjort , i fyllan . När jag nu skriver ner det här så inser jag hur sjukt det är . Väljer att inta en medkännande inställning till hur jag kämpat och säger till mig själv ; du kan släppa taget nu , vila dig i att du helt enkelt bara vänder alkoholen ryggen , så du äntligen får vila och känna lugn och ro.

Någon som kan relatera ❤️?

Ha en fin onsdag alla ni fina modiga människor ❤️

@Delfinen80 Intressant reflektion. Kan känna igen mig och jag var på ett helt annat sätt kontrollerande när jag drack. Jag var både mer på helspänn och även misstänksammare då. Ju mer jag försökte kontrollera mig själv och min omgivning desto mer stressad och osäker blev jag, det blev en ond cirkel. Jag drack de senaste åren typ varje dag och denna onda cirkel tog fäste, blev som en sanning för mig, liksom den onda cirkeln med drickandet. Det här kontrollerandet innebar också att jag ofta upprepa vad jag hade sagt och gjort i olika situationer inom mig själv.

Har man hamnat i ett alkoholberoende, är det svårt att kunna kontrollera sitt drickande. Lite som ordspråket ”där alkoholen går in, går vettet ut”. Beroendet gör också att hjärnan skickar signaler om att vi ska dricka mer och mer för att vår tolerans ökar och vi måste dricka mer för att få kickar, vi har gjort vår hjärna alkoholberoende. Denna inlärning kan vi inte ta bort, den är inprogrammerad för gott. Hjärnan minns känslor, beteende och situationer där vi druckit och vill ständigt upprepa detta, den är beroende av alkohol. Även om jag försökte dricka mindre och kontrollera intaget, skrek hjärnan efter mer och jag fick kämpa hårt för att hålla emot suget. Till slut klarade jag inte av det, alkoholdjävulen vann som vanligt. Det enda sättet var att sluta dricka helt för att vinna över djävulen. Programmeringen finns alltid kvar, men om jag inte dricker så aktiveras inte alkoholdjävulen. Hjärnan är ändå fantastisk för den är så läraktig. Jag har programmerat in nya vanor och beteende med nya känslor där alkohol inte ingår. Det ger normala kickar som ger välmående och tillfredställelse. Jag aktar mig noga för att inte väcka alkoholdjävulen ur sin djupa sömndvala och det innebär att jag aldrig tar det första glaset. Det är inte värt ett skit för mig längre.

Precis som du säger till dig själv ”du kan släppa taget nu, vila dig i att du helt enkelt bara vänder alkoholen ryggen, så du äntligen får vila och känna lugn och ro”. Instämmer helt!❤️

@vår2022 Jag hade också fullt upp, i min kontroll över att hålla kontrollen (?😅) , att bevaka omgivningen och mig själv . Sen har det såklart funnits mängder av tillfällen där jag helt släppt taget och haft väldigt roligt precis för stunden och i fyllan.

Ja det är precis så som du beskriver och som jag mer och mer tar in att det är , dvs så länge jag avstår. Ser jag tillbaka så har den här alkoholproblematiken funnits med sen jag drack första gången som 15-åring. I perioder har det varit väldigt destruktivt och i andra perioder har den legat och slumrat (när jag varit gravid , tagit hand om barnen när de varit riktigt små osv . Utifrån att jag har varit gravid flera gånger så har det ju blivit långa uppehåll av den anledningen ) och då luras du ju att tro att du inte har såna problem! ”Beroende” nej jag skulle inte tro det 🙄 I själva verket har jag haft problemet eller sjukdomen eller vad det än nu må kallas sen jag tog mitt första glas eller sen jag föddes vad vet jag .

Tack för dina alltid så värmande ord och respons 🙏❤️

@Delfinen80 Ja, fasiken vad jag släppt på kontrollen ofta! En partypingla med klackarna i taket, drog igång fester med dans och massa andra galenskaper. Absolut har jag haft skitkul så många gånger, men ångesten, skulden och skammen har alltid kommit som ett brev på posten. Förmodligen var det så skönt att släppa på kontrollen för att det var så jobbigt att alltid försöka ha kontroll, snurrigt! Ja, mitt beroendet är genetiskt och en sårbarhet för att bli beroende, vilket jag blev. Men, nu gäller andra bullar! Ett skönt nyktert liv med en balans i mitt kontrollerande😁.

Det är så givande och trevligt att utbyta tankar med dig❤️

@vår2022 Ja verkligen , klackarna i taket , dansa , hänga med på efterfester till fem på morgonen eller varför inte ta initiativet rent av till efterfest ”vi lever bara en gång och det är nu ”🙌🤘 Den personen som vaknar upp dagen efter är så långt i från den där party-pinglan , som en grå blöt skakande liten fläck 🙈 Herregud!

Jag får verkligen säga detsamma kära du 🙏❤️

@Delfinen80 hej! Jag kan relatera till mycket av det. Jag hade inga direkta strategier för att komma ihåg vem ag pratat med eller vad vi sagt, såg bara telefon dagen efter och försökte undvika den personen. Och komma i håg när jag lagt mig var inte ofta jag gjorde fredag o lördag, om jag nu lade mig, slocknade i soffan( kul att jag skriver i dåtid, var typ förra helgen) och sen känner jag igen planer na för att dricka mindre, jag köpte hem mindre för att ha fredag o lördag , problemet var att det blev inköp på lördagen med. Eller jag bokade in träning på lördagen för att inte dricka på fredagen, sen kvart i 7 sa rösten du lever bara en gång unna dig . Eller vad är meningen med livet , ha kul köp lite öl. Ja o sen blev det ju inte alltid kul , när man vaknade upp o varken mindes var man varit eller gjort. Men visst det var ju inte alltid det gick åt helvete, då och då var det ju roligt. Du hör, skulle behövt lite strategier och mer självinsikt. Ha det gött❤️

@erivan Jag tänker /skriver också i dåtid och JA jag kan relatera till att det är lite komiskt för egen del då det inte direkt är som att detta var ett annat liv 🙈😅 Men ; det kanske ändå finns något värdefullt i att vi får uttrycka oss så med tanke på det ställningstagande vi gjort . Jag tror att både du och jag är rädda för att vi ska gå tillbaka till alkoholen igen och med det så har vi suttit här på forumet dessutom och skrivit som om vi ”vet ” saker och har perspektiv … men vi är själva experter på både vår historia och nutid och idag är det faktiskt vår historia . Vi vet inte om imorgon eller om två månader eller sju men IDAG vet vi att alkoholen Inte är nutid /i presens för oss 🙏❤️

Jag vill verkligen understryka att mina ”strategier ” var ju inte något annat än ett sjukt beteende eller jag kanske ska skriva desperat beteende för att upprätthålla kontroll. Tyvärr tror jag dock att mina s k strategier bara skjutit upp min botten som kom för några veckor sen. Att panikartat pussla ihop en fredag eller lördag kväll med för mycket alkohol blev ju bara en falsk trygghet av att säga till mig själv ”ja men nu vet jag , på ett ungefär , hur kvällen såg ut jag MINNS det fortfarande inte men ändå”. Ungefär som att jag inte skulle kunna ha alkoholproblem för att jag tvättar bort smink, tar på mig ansiktskräm , gör iordning kaffet inför morgondagen och drar ner rullgardinen innan jag somnar . vilket jag också försökt trygga mig med när den ena rösten inom mig sagt att jag har problem och den andra gått i försvar ”jag har faktiskt tagit bort sminket !” .

Kram till dig ❤️

@Delfinen80 som du skriver så är det skönt att skriva i dåtid för just nu denna minut är vi ju alkoholfria, och jagg hoppas verkligen att det förblir så för oss/ och för alla andra med på forumet. Kram❤️

@Delfinen80 Så otroligt bra arbete du redan gjort med dig själv. Allt grundarbete i att försöka lära dig dricka måttligt har du bockat av. Och som jag känner igen mig! Jag försökte hålla koll på hur många glas jag hade druckit till exempel. Jag skrev en 1:a i telefonen för varje glas tills jag märkte att jag började glömma och struntade i det. Detta vet jag inte ens hur många gånger jag provade, funkade aldrig😂
Jag försökte köpa bara flaskvin så jag kunde hålla koll på när en flaska var slut eftersom jag upptäckte att box-vinet var det lätt att hälla extra i glaset när jag hade bestämt mig för bara fyra glas. Det blev fyra glas men hur mycket hällde jag inte i glasen, haha. Vinet på flaska funkade inte, tro det eller ej men jag öppnade bara en till när den första var slut😂

Du verkar till hundra procent veta att din botten är nådd och att nu kan det bara bli bättre om du fortsätter ditt liv nyktert!

Det ska bli så oerhört härligt att få följa din resa❤️

Kram

@Delfinen80 Jag tror att rädslan för att dricka igen är bra. Jag är fortfarande skit rädd för att jag ska dricka igen men försöker tänka att det är positivt. För är jag rädd för att dricka så dricker jag inte, eller? Denna fråga maler ofta i huvudet på mig ”varför är jag så rädd för att jag ska dricka igen” Är det för att jag inte håller mig i nutid kanske? Håller jag mig i nutid så är jag ju inte ett dugg rädd för jag vill inte dricka, saknar det inte ett skvatt men jag är rädd för framtiden, tänk om jag plötsligt får för mig att jag kan dricka. Det känns bra att skriva om det för det känns som om jag benar ut det lite för mig själv också. Jag tror inte att jag plötsligt kommer att dricka utan om jag gör det så beror det på att jag tappat greppet om mig själv, slutat att utvecklas framåt, börjar gå in i negativa mönster och tankar, drar på mig offerkoftan. Jag tror att om jag dricker igen så sker det inte plötsligt utan då har det sakta fallit bitar från mig som jag inte varit uppmärksam på. Det är därför vi alltid måste vara uppmärksamma på oss själva. Skriva på forumet när något skaver så vi kan få andra synvinklar.

Kram❤️