@Himmelellerhelvette Ja det krävs nog träning för att bli bekväm på fest nykter. Jag har ju varit på fest nykter och då känt mig utanför på nåt sätt. Jag var inte riktigt där fast jag var där. Jag förstår ju hur man själv beter sig onykter, jag tycker det går bra till en viss gräns men när dom blir för onyktra är det bara jobbigt. Men allt är väl en tränings o vanesak antar jag. Som ”tur” är är ju inte fester en vanligt förekommande sak för mig. Det har mest handlat om pubbesök med 1-2 kompisar eller hemmadrickande. Jag är ju i det stadiet att jag nästan tycker synd om mig själv att jag inte får dricka, men vad då synd, till och börja med har jag ju själv valt det och sen är det ju bara bra för mig. Godnatt kram❤️

Hej Tänkte höra om era kloka åsikter här på forumet. Jag har funderat mycket sista dagen. Det här med att sluta dricka för alltid, det känns så detinitivt, på nåt sätt ouppnåeligt. Så jag har tänkt att om jag sätter ett mål på 1 mån eller 3 månader kanske jag känner att nu har jag nått mitt mål och sen börjar jag igen. Men om jag däremot sätter ett högre mål, att vara nykter 1 år så kommer jag förmodligen inte vilja dricka igen. Är jag helt ute o cyklar eller vad tror ni kloka vänner?? ( det är ju visserligen en l”liten” hake. Jag ska ju klara 1 år med)❤️

@erivan Nu startade ju du och jag samtidigt så jag är ju inte en av de gamla och erfarna här inne men jag själv har tänkt och framförallt precis i starten att jag behöver ha delmål. Alltså 1 månad , 2 osv . Rätt fort kom jag fram till att jag aldrig mer kan dricka men , delmålen har ändå varit viktiga . Som jag skrivit om i min egen tråd så har jag ju denna helg krisat rätt mycket och då går jag faktiskt mer tillbaka till ”en helg till” ”en månad till” . För att på så sätt inse och ”banka in” att jag mår bättre utan alkohol. Att jag samlar på mig erfarenhet efter erfarenhet i form utav positiva upplevelser utan alkohol. Jag håller med dig om att ett år bort är väldigt långt borta och man kan bli lite oroad över den långa tiden eller hur jag ska säga.

Det är mina tankar i alla fall 🧡

@Delfinen80 Hej! Ja det kanske är för långt bort med 1 år. Delmål är nog bättre. Det är bara det att jag är rädd att jag känner mig nöjd då och att jag börjar igen. Det låter mycket vettigare med delmål, det är mig själv jag är orolig för.Jag är ju knappast rätt person att uttala mig men apropå dippar tror jag tvivel o tankar angående nykterheten kommer hänga i ett bra tag. Men det är bara vad jag tror, klarade ju bara drygt 2veckor sist😢kram❤️

@erivan Det tror jag också ! Och pröva att tänka ”jag klarade hela två veckor , jag kan klara det igen och efter det två veckor till osv osv ” det känns nog mer positivt för dig 🥰 Du kan intala dig att du KAN klara det (och att du vill ) ❤️

@erivan Hej! Jag tänker att det är en bra idé att sätta upp delmål som 1 vecka, 1 mån eller 3 månader. Det som känns bra för dig. Det händer saker på vägen i processen hela tiden och man kan alltid justera sina mål på vägen. Det blir också mer här och nu på det sättet, for life är oändligt långt borta och kanske inte så motiverande heller. Med kortare delmål kan man hålla motivationen uppe typ nu ska jag klara denna vecka/helg och när det är avklarat kan man känna sig så nöjd och stolt😁. Kanske också släppa att det endast gick två veckor senast, det är förgånget. Nu är det nya tag och framåt som gäller, en dag i taget. Positiva tankar om hur skönt det är att vakna nykter varje morgon och rikta fokus på det.

Ha det gott!❤️

@erivan Lyssnar du på poddar och ljudböcker? Därigenom har jag fått mycket hjälp av att lyssna på hur andra blivit nyktra. Och min favorit ”This naked mind” av Annie Grace. Finns på storytel🙏 Den boken har hjälpt mig att genomskåda alkoholen. @Andrahalvlek har beskrivit det som att en trollkarl som avslöjat sitt trick så tycker man inte det är coolt längre, så gör boken med alkohol. Den avslöjar alkoholen, när man sett sanningen kan den inte bli osedd och man vill inte ha alkohol längre.

Kram❤️

@vår2022 Hej! Ja du har rätt Delmål kortare fram i tiden är bättre. Och precis som du säger kan man ju justera dom efter hand man klarar målen.Ja nu gäller framåt och jag har inte haft nåt sug på en vecka och jag har ändå fortfarande semester. Jag blev bara så besviken på mig själv. Men som sagt det är historia nu.Ja att vakna pigg o nykter är verkligen härligt, bara det är ju en rejäl morot. Tack för dina uppmuntrande ord o goda råd.kram❤️

@Himmelellerhelvette Hej❤️jo det går bra, känner mig jättemotiverad, Mår så mycket bättre utan alkohol, vaknar pigg och ingen ångest. Känner att jag inte har samma sug på helgen längre. Målet är ju att komma att jag inte ens tänker på det. Det är ju mycket en ovana man har, bara kör på. Förut drack jag ofta på onsdagar(Lill lördag😢) men det är länge sen nu och jag funderar inte ens på att dricka då. Det är ju som flera på forumet skrivit att det gäller att bryta vanor. Hoppas det är bra med dig❤️❤️

@Himmelellerhelvette Hej❤️jo det går bra, känner mig jättemotiverad, Mår så mycket bättre utan alkohol, vaknar pigg och ingen ångest. Känner att jag inte har samma sug på helgen längre. Målet är ju att komma att jag inte ens tänker på det. Det är ju mycket en ovana man har, bara kör på. Förut drack jag ofta på onsdagar(Lill lördag😢) men det är länge sen nu och jag funderar inte ens på att dricka då. Det är ju som flera på forumet skrivit att det gäller att bryta vanor. Hoppas det är bra med dig❤️❤️

@erivan Så gott att höra❤️ Ja det gäller att jobba in nya vanor. Bra jobbat💪

Med mig är det bra, haft en dålig dag bara idag. Jobbig känsla jag inte kan sätta fingret på men det brukar gå över till dagen efter. Ibland kommer jag på vad som gnagt och ibland inte.

Kram❤️

@Geggan Tack för peppen, den uppskattas🙏för tillfället känns det väldigt bra, fredag första jobbvecksn efter semestern och faktiskt inget sug. Roade mig istället med spinning efter jobbet. Hoppas allt är bra med dig!! Ha en trevlig fredagkväll !!!!!

@Himmelellerhelvette hej! Det går inte så bra för tillfället. Är jättebesviken på mig själv, har druckit både fredag och lördag. Och jag vet inte hur jag ska bryta, jag vill men kan inte motstå skiten. Jag antar att det är bara att ta tag i det igen.tack att du bryr dig❤️❤️