@Sisyfos Trevligt att du tittar in! Ja, det är bra att få prova sina tankar och dela erfarenhet kring måttlighet. Tror faktiskt att det var jag som använde tårt-liknelsen, eller så är det flera som börjat skriva om den. Jag tror också att detta att man ogillar att bli full hjälper. På den tiden jag drack gjorde jag allt för att hålla masken och kämpa emot när jag började bli full. På slutet tror jag dock att min gräns för när jag uppfattade mig själv som för full hade höjts, det krävdes en högre promille för att jag skulle börja bromsa. Men efter denna sommar då jag tagit ett (1)glas vin vid några tillfällen så känner jag ingen påverkan på hur jag tänker kring alkohol. Jag längtar inte mer efter att dricka än tidigare, jag försöker inte arrangera tillfällen då det skulle kännas legitimt med ett glas. Och jag vill inte dricka mig full. Njuter istället av att känna mig utvilad efter semestern, som bestått av mycket umgänge och middagar. Tidigare år kände jag mig snarare redo för rehab när hösten kom. Känns som att jag hittat ett sätt att både ha kakan och äta den- ha kul och träffa folk utan att bli utmattad. Och lösningen var så enkel (och svår) som att sluta dricka sig full.

Ja, jag tänkte att det kanske var du som använde tårtliknelsen, men det var nog i en annan tråd. Väldigt bra i alla fall. Den passar så bra för hur det känns.
@Kennie skrev:" Jag längtar inte mer efter att dricka än tidigare, jag försöker inte arrangera tillfällen då det skulle kännas legitimt med ett glas."
Ja, jag tänker att när det är så, så fungerar den här metoden. Jag kan avstå och avstår även om jag blir bjuden. Men jag tänker vara på min vakt och det händer att jag blir sugen på att köpa alkohol, men det är starkt förknippat med trötthet, stress etc. En annan typ av sug som det inte går att ge efter för nånsin mer.
I övrigt tycker jag att det är så skönt att inte dricka. Precis som du skriver känner jag mig mer utvilad. Drickande gör en trött och seg och man får sämre sömnkvalitet. Ingen guldkant - en ickefråga, så känns det just nu, men jag kommer att vara uppmärksam på om det skulle bli nåt annat. Vill verkligen inte hamna där igen.

@Sisyfos @Kennie
Fint att läsa om era erfarenheter. Jag håller med om att det är skönt att inte dricka. Det blev ett par enheter mer än planerat på min semester tillsammans med maken. Ärligt talat så längtade jag efter att bli själv här hemma och köra mina 7 veckor hälsosam kost och träning. Åker på ett stort sug och förstår att det beror på de där extra enheterna. Nu stod jag emot - det gjorde jag inte förra hösten då jag började självmedicinerar några veckor in i september och jobbstressen satte fart. Under sommaren har jag definierat vad måttlighet är och jag har manifesterat varför jag vill kunna ta 1 glas vin precis som liknelsen av tårtan. Jag äter tårta när det bjuds på kalas och om tårtan är av den sort jag tycker om - annars avstår jag.
Jätteglad för att ni tittar in ibland och är ”uppmärksamma”. Vinflaskan i ensamhet får aldrig komma in i mitt liv igen - och det gäller att vara uppmärksam.
Kram på er!

Länge sedan jag skrev något i min egen tråd. Läser nästan bara under "senaste kommentarerna" så har lite tappat underkategorierna. Hur som, en statusuppdatering: två månader sen senaste glaset. Nöjd och lugn och trygg i att inte dricka. Har kvar den där sköna känslan av att det är coolt att gå emot strömmen och vara nykter när andra dricker. Gillar att få tala om att jag inte brukar dricka och få resonera kring den mäktiga alkoholnormen vi har i samhället. Påpekar ofta i alla möjliga sammanhang att alkohol är den drog som ställer till med mest elände, långt värre än tex heroin sett till antalet drabbade. Känner igen mig i det @annabell skrev om att självgodhet är en motor i nykterheten. Så är det för mig också. Och i just detta fall tycker jag det känns helt ok, man behöver ett litet självgodhetspansar för att möta fördomar om ett nyktert liv!

Hej här i din tråd också Kennie 😊! Du är verkligen så grund-cool i din nykterhet ✨. Skönt att höra att självgodheten kan kvarstå och vara en drivkraft även längre fram på resan 😅! Och då med ännu mer rätta - då kanske den omvandlats till mer av en stolthet, som man verkligen förtjänar att bära 😊! Kram ⭐️💞!

Kul med en uppdatering och jag kan känna igen mig i att det är kul att välja nyktert. Det är helt enkelt ett väldigt sunt val och ger lite utrymme för diskussioner man inte behöver vara rädd att ta.

Ännu en nykter månad. En reflektion som jag gjort är att jag känner en sådan aptit på livet numera. Det påminner mig om känslan från början av tonåren då så mycket kändes nytt och kul och spännande. Jag tänker att något som den tiden och nu har gemensamt är det låga alkoholintaget (visst drack jag ibland innan jag fyllde 18, men inte regelbundet). Kan det vara så att den livsglädje många förknippar med ungdomen hänger ihop med att man inte hade börjat förgifta sin kropp i någon större utsträckning då?

Hej Kennie, roligt att läsa dina reflektioner. Visst är det så att alkoholen påverkar oss fast man inte registrerar alla negativa sidor först. Kan nog vara såsom du tänker, att man känner igen aptiten på livet när man slutat med sina bag in box@Kennie

Liten reflektion över tidens kraft att förändra. För ett par dagar sen var jag i närmsta staden med min man. Vi bodde på hotell och var ute och åt på kvällen. Denna gång hade jag ingen som helst längtan att dricka, det är inte förknippat med njutning för mig längre. För ett år sen var vi på en liknande minisemester och då minns jag att jag var lite låg över mitt val att inte dricka. Den känslan fanns inte nu. Med detta vill jag säga att tiden jobbar för oss. Ju fler nyktra dagar och tillfällen man upplever, desto naturligare blir det. Jag upplever inte längre att jag går miste om något när jag avstår att dricka.

majken_r

@Kennie Godkväll. Ville bara säga att jag ”sett” dig här i forumet och tycker du formulerar dig så bra. Så läste lite i din tråd. Väldigt inspirerande och med en hel del igenkänning. Så, tack, och sov gott🌱

Milady, Majken och Se klart, tack för att ni tittar in i min tråd, och för uppmuntrande ord, jag uppskattar det mycket ! Idag är det två år sedan jag lade om min alkoholkonsumtion rejält och jag har inte varit onykter sen dess. Har helt tvättat bort all alkoholromantik ur min hjärna. Dricker så sällan att jag identifierar mig som nykterist. Istället njuter jag av alkoholfria alternativ och åt hur lugn min hjärna är, och hur frisk min kropp känns. Alkoholen var en mental boja för mig. Så skönt att slippa dra runt på den!

majken_r

@Kennie den mentala bojan vill jag också slippa, och gör allt oftare och allt längre tid. Nykterist, dricker ytterst sällan? Absolutist aldrig? I vilket fall, tycker om dina inlägg och de ger mig mycket. 🌻

@Kennie Jag tänker också ofta på hur tryggt och bra det är att ha dig här på forumet och jag uppskattar dina inlägg. Du kommer med goda råd på ett uppriktigt och ärligt sätt och är ofta en hjälpande hand i så många trådar. Du gör det så bra🌷💕

Just nu är det många som skriver om flygresor. Jag har hittat det optimala sättet att hantera flygrädsla- jag åker tåg istället. Dessutom kan jag inte övertyga mig själv om att min längtan efter sol och värme är tillräckligt viktig för den miljöpåverkan en flygresa innebär. En del tycker att klimatångest är överdrivet. För mig känns det livsviktigt att göra allt jag kan för att lämna över planeten i brukligt skick till nästa generation. There is no planet B, som t-shirt-trycket säger...

@Kennie Jag är med dig angående flygresor. Sedan jag bor i Sverige har mitt privata flygresande minskat drastiskt. Det är över 7 år sedan jag flög privat, men i tjänsten är det ju något oftare men undantag för det här uppehållet på två år för pandemin då. Jag är ändå glad att det visar sig att jag inte alls är flygrädd, men jag föredrar ändå tåg av många anledningar, inte minst de miljömässiga. Jag förstår dock inte varför det inte satsas mer på tåg i ett land som Sverige där vi ska värna om miljön.

Tack för svar @tappadigen, ja, ibland måste man flyga, det kan finnas goda skäl. Det skrämmer mig dock att de flesta av oss är eniga om att vi måste förändra vår konsumtion (av prylar, kött och flygresor mm) men ändå är det så lätt att vi lurar oss själva att en biff här, bilresa där och flyg emellan åt inte kan vara så farligt. När jag skriver det här slår det mig att man kunde tro att det handlar om alkohol. Verkar vara svårt att bryta vilka vanor det än gäller fast vi anar de fruktansvärda konsekvenserna om vi inte lyckas. Jag har gått i konsumtionsfällan själv många gånger, fått för mig att man missunnar barnen något om de inte får den där bilbanan eller radiostyrda båten (som pajar efter tre åk). Så svårt att vara konsekvent. Men som med alla förändringar går det lättare med tiden. Och när man läser om de timslånga köerna på Arlanda just nu så känner jag för flyget som jag gör för alkoholen- jag är glad att jag slipper...

Härligt Kennie och Tappad igen! Själv ska jag snart åka tåg till och från Spanien, ser så fram mot detta. Som tågluffningen i ungdomens dagar - fast med bättre reskassa. Trist bara att det blir mer än dubbelt så dyrt mot att flyga. Mer modiga politiker behövs som vågsr ta tag i klimatfrågan.@Kennie