Dag 17
Den första kicken av att klara av att hålla mig nykter har börjat lägga sig nu och jag har börjat känna att jag kanske ska dricka lite ikväll för att se hur det känns nu. Det var ju trots allt inte så himla svårt att sluta, så kan ju ta litegrann ikväll.

Men NEJ! Den lätta tänker jag faktiskt inte gå på idag! Det är ju trots allt ett tecken på att det inte alls är så lätt att sluta i det långa loppet och det är det långa loppet jag ska springa.

Det blir ännu en lugn kväll med läsning, läsk och läggdags kl 22. Alla dagar behöver inte vara spektakulära eller innehålla något extra. Jag vill vänja mig vid och lära mig uppskatta lugnet och stabiliteten i det alldagliga.

Önskar er alla en skön fredagskväll.

Godmorgon! Grattis - dag 19!!!
Och en vecka till har gått...

Ja, det är fasen inte lätt, det tar kraft och energi. Men det är sååå bra att du klarar av det. Ditt undermedvetna jobbar på att få tillbaka dig in i hur det brukade vara - det som under längre tid har varit normalt (men som egentligen inte är normalt). Jag tycker att det är skitjobbigt att behöva ta hand om vissa känslor utan att dricka, men jag försöker att känna efter lite mer hur det känns när det är 'rent' i systemet. Och stormen lägger sig till slut och då är det skönt att slippa vara bakis.
Önskar dig en supersöndag! 🤗

@cthd Tack! Det känns verkligen skönt att nykterheten håller i sig. Jag försöker att ta känslorna som de kommer och förstå att de inte är farliga. Jag har som regel inte gillat vad jag känner och försökt att känna sånt jag inte känner. Tänker att jag får kapitulera. Jag kan inte styra mina känslor, varken själv eller med alkohol, men jag kan öppna upp möjligheten för mer positiva känslor med hjälp av nykterheten.

Dag 19
Har varit en lite tuffare vecka nu. Från att ha sovit jättemycket förra veckan, har jag nu haft det ganska kämpigt med sömnen. Har också haft en del ångest under nätterna. Hoppas att det lättar! Jag tror att jag anar en av anledningarna, så jag måste försöka ta ett beslut där, eller välja att släppa det.

Trots sämre sömn och att jag saknar den inledande kicken av att inte dricka, tycker jag ändå att jag har haft ett bättre allmänt humör än jag har när jag är ständigt bakfull. Lite bättre tålamod, lite mer ork. Det får överväga tomheten om kvällarna ett tag till.

Jag har inte satt upp något direkt mål för mig själv, men börjar så sakteliga göra det. Det jag är säker på är att jag vill ha 100 nyktra dagar. Efter det ska jag utvärdera om jag vill fortsätta helt nyktert eller försöka med måttlighet. En tanke är att jag enbart ska ta ett glas eller två när det faktiskt är fest med vänner, men att aldrig dricka ensam. Jag går sällan på fest av det slaget, så det skulle inte bli ofta. Det brukar dock aldrig bli för mycket för mig när jag är i sällskap. Då skärper jag till mig.

Hoppas ni alla haft en fin helg 🌞😊

@Nervöst lejon har inte hunnit läsa så mycket här än men igenkänningen är stor i det jag läst!
Jag funderar mycket kring måttlighet eller totalt stopp. Min första plan var en vit månad. När jag några veckor in i den månaden insåg att jag planerade avslutningen med en flaska vin framför Netflix bestämde jag mig för att utöka tiden 😅 Nu är jag på dag 36 och har inget tydligt mål. 100 dagar ligger nära till hands. Tanken fladdrar kring att aldrig dricka mer. Samtidigt som jag tänker som dig, några glas med vänner men aldrig ensam. Ensamdrickandet är definitivt mitt stora problem, dricka på känslor, självmedicinera...

@Friluftstok
Åh, en flaska framför Netflix låter helt underbart just nu. Ännu en anledning till att fortsätta hålla upp 😅, även om jag just nu bara vill släppa allt vad den här stressiga måndagen heter. Måste hitta nya strategier för det.

Mmm, extra knepigt med ensamdrickandet också här. Många dagar har det varit just det där vinet i soffan som gjort att jag orkat ta mig igenom dagen. Vad ska nu belöningen bli?

@Nervöst lejon en flaska framför Netflix och en skål chips var ganska exakt min definition av en perfekt kväll 🙈 Tycker vi gör klokt i att hålla upp. Och hålla ihop, peppa varann att inte öppna den där flaskan!

Jag har hittills inte hittat en bra belöning och vissa kvällar känns nästan "fattiga". Mina första nyktra veckor drack jag mycket alkoholfri öl och cider. Då kunde jag ha kvar vanan men skippa alkoholen. Jag vill inte belöna mig med typ chips och godis även om det ligger nära till hands. Jag tänker att det handlar om att programmera om hjärnan. Att ta en promenad efter jobbet, komma hem, ta en dusch och äta middag under filten. Kanske hinna se solnedgången. Läsa en bok, brodera pyssla med växter eller vad man nu gillar. Kanske bara ligga på soffan och lyssna på ett favoritalbum? Jag vet inte. Jag testar mig fram men saknar det där sköna suset i skallen efter de första glasen...

@Friluftstok
Känner igen mig i mycket och håller helt med om att vi ska göra vad vi kan för att hålla oss borta från flaskan.

Angående belöningar så har jag börjat skifta fokus från kväll till dag. Jag försöker göra roliga och meningsfulla saker på dagarna och på kvällarna fokuserar jag bara på att vila kropp och hjärna. Jag försöker landa i att kvällarna faktiskt inte behöver va något särskilt. Att sitta och gäspa till ett halvbra program är helt ok.

Men! Har bestämt mig för att köpa en vintersovsäck efter första månaden (för pengarna jag sparar) och en smartklocka efter det. Väldigt motiverande belöningar för mig 🥳😊

Dag 21 - tre veckor 🥳
Vad häftigt det är hur tiden går och hur den känns. De här tre veckorna har gått mycket långsammare än vanligt. Jag har upplevt mer och överlag haft mer tid, både till att hitta på saker, träna, men också till att bara dega. Det känns väldigt positivt! Har insett att livet med flaskan faktiskt tagit bort väldigt många timmar av mitt liv, ofta några timmar varje dag. Timmar då jag inte kunnat varken känna tiden eller göra något vettigt med den. Vilket fruktansvärt slöseri med tid!

Jag tycker tyvärr att de positiva effekterna av att sluta dricka har börjat bli lite mindre kännbara, så jag får inte lika mycket snabba belöningar av att hålla mig borta. Jag kanske snart går in i den mer långsiktiga fasen där man får jobba med att fortsätta respektera beroendets kraft och ta en dag i taget.

Vill dock nämna en tydlig positiv effekt som kommit. Konditionen är fantastisk! Jag springer en en hel del, trots drickandet. På grund av det har formen svajat mycket och återhämtningen har gått långsamt. Har liksom haft en sliten kropp trots god fysik. Men, de senaste två veckorna har jag flugit fram i spåret och inte alls blivit lika urlakad efteråt, som jag blir när jag dricker. Tjohoo på det 💪.

Dags att varva ner med lite juice och inställningen att den här kvällen inte kommer bjuda på något spektakulärt, inte heller fantastiskt humör, men att det faktiskt känns helt ok och ganska skönt.

Hoppas ni har en trivsam vecka!

@Nervöst lejon 21 dagar, bra jobbat! 🥳

Har du varit mycket trött hittills? Under jullovet med barnen (första dagen var typ 10 dagar in i nykterheten) gjorde jag inget annat än att sov 😴 La mig när jag nattat dom vid 22 och sov sen 10-11 timmar per natt. Överallt läste jag att man skulle bli så pigg av att vara nykter, för mig vände den extrema tröttheten först i slutet av första månaden...

Kul med prylar som belöning! 🤩 Jag var och färgade och klippte håret förrförra helgen 😊 Vill inte tänka på hur mycket pengar jag lagt på alkohol (och snus, sju dagar snusfri idag. Varför kämpa med en sak när man kan kämpa med två?! 🤯🙈)

Fortsätt kämpa även om det känns motigt! Jag är övertygad om att vi har något bättre framför oss ⭐

@Friluftstok
Jag var supertrött typ dag 3-14, nu lite bättre. En tydlig skillnad tycker jag är att jag är mer äkta pigg eller trött nu. Det är tydliga signaler jämfört med flasklivet då jag var halvtrött, ångestladdad och gick på fejkenergi för jämnan.

Åh, vad härligt med en rejäl frisörbehandling!! Haha. Jag kollade på internetbanken. Där kan jag se hur mycket jag handlat i olika affärer. Det var en bit över en tusing i månaden på systemet. Lägg till ett par uteöl också. Och...hehe.. det kanske mest pinsamma. Alla idiotiska fyllebeställningar online 😅😅

Jag snusar också, men är inte riktigt redo för det stoppet nu. Brukar bli väldigt deppig under lång tid när jag slutat snusa. Hur känns det för dig? Skulle du rekommendera att sluta med det samtidigt? ☺️

Oh yes! The best is yet to come!

@Nervöst lejon åh, jag har också sån utgiftskoll i mobilbanken. Det är typ 15000 per år vi bara druckit upp! 🙈En period handlade jag bara på kreditkort på bolaget för att "slippa se" det svart på vitt 🙈 Är ju ensamstående så att få en tusenlapp över i månaden gör ju skillnad!

Gällande snusa det så nej, jag rekommenderar inte att sluta med det i samma veva 😅 Jag har länge funderat på att sluta och det skulle jag vilja säga är något som mognat fram. Gjorde ett försök i december men fick sån yrsel och skakighet, mådde skit. Så jag gav upp efter några dagar men varvade snus och Onico. Precis som dig brukar jag bli låg och deppig. Och rastlös! Att sluta nu var egentligen också en ren impuls. Hade inte med tillräckligt med snus till jobbet, det tog slut vid lunch. Gav mig den på att jag skulle klara eftermiddagen och sen rullade det på. Använder dock Onico, aldrig testat det förr men det fungerar bra för mig. Snussuget är dock fruktansvärt att ha att göra med. Har ju en dosa kvar och har tänkt så många gånger idag att jag kan ta en, bara få nickokicken som borde vara rätt go nu men har lyckats stå emot. Suger efter snus är betydligt kraftigare än efter alkohol. Även om några kalla pilsner seglat förbi i huvudet denna pyjamasdag...

@Friluftstok
Hmmm... 15000 kan ju bli en rätt rejäl semester vid nästa årsskifte 🤩🥳.

Har kört onico under graviditet och då funkade det bra, men det var betydligt enklare att sluta för ett barns skull än min egen. Får se om jag ger det ett försök när jag nått mina 100 dagar 😊. Men du! Du får försöka att köra på! Det lär ju minst sagt bara bli bättre från och med nu.

@Nervöst lejon ja, adderar vi snusen till den summan också så kan man nog unna sig två veckor semester 😅

Hur är det med dig idag? Hur känns det inför helgen? Jag är barnfri och barnfria helger är synonymt med vin. Idag är jag dock på en bra plats, mentalt. Rent geografiskt är jag i soffan 😅 Jag dricker alkoholfri IPA, käkar jordnötter och känner mig faktiskt väldigt nöjd med det. Ska hålla i den känslan, hårt.

@Friluftstok
För mig är det barnhelg, så film och mys. Har varit en tålamodsprövande dag och hård vecka och det finns en längtan till att sudda ut allt med några glas... Men nä, accepterar att jag behöver vila och inget mer än så behöver bli av den här fredagskvällen.

Låter gott! Jag har testat lite a-fritt från Brooklyn. Goda!
Tänk vad skönt att du inte behöver dricka och att det inte behöver vara mer än det goa du har just nu ☺️. Hoppas du får njuta och vila och vakna upp pigg och fräsch imorgon!

@Nervöst lejon härligt med filmkväll med barnet! Mina barn är i 10årsåldern så jag uppskattar att tiden när vi såg Cars på repeat äntligen är förbi 😅 Vad starkt av dig att hålla fast igår vid att kroppen behöver vila, inte vin. Jag hade en toppendag igår, inget sug men likförbaskat tänkte jag på prosecco. För det var jag väl ändå värd efter en så bra dag... 🤯

Och helgmorgnarna är ju ett kapitel i sig nu när man är nykter 😅 Så skönt att ligga och morna sig, lata sig, slumra, scrolla mobilen. Inte vakna bakis, törstig, skakig, hjärtklappning, ångest över att man drack för mycket. Också en typisk bra grej att lägga på minnet när vinet pockar på uppmärksamhet 😅

majken_r

@Friluftstok att inte vakna bakis är min största motivation. Det stora i att också vara en bättre förälder. Önskar dig en fortsatt bra dag!

@majken_r ja, det har gett helgmorgnarna en ny dimension. Jag har alltid varit hopplöst morgontrött och mitt favoritordspråk är "morgonstund har död bäver i mund" 🙈 Men död bäver är bättre än gammal fylla i mund 🤣 Fint skrivet om att man blir en bättre förälder. Jag känner mycket skam och sorg över att jag prioriterat vin många gånger. Barnen har inte sett mig "packad" men har tex inte kunnat ta bilen för ett kvällsdopp på sommaren eller hämta pizza spontant, somnat under filmer/Mello osv, spenderat mycket tid i köket för där var det okej att dricka vin... Ha en fin dag du med! 💕