Jag vet inte hur många år jag sagt ”nästa vecka ska jag inte dricka”, ”när jag går på semester ska jag fokusera på träning istället”, ”så fort sommaren är slut ska jag inte dricka, åtminstone inte på vardagar” osv osv osv….Lik förbannat styr jag bilen mot systemet efter flera ”gör det inte-men nån öl skulle ju vara gott i badet-gör det inte, åk hem-men ett glas vin till maten i alla fall när det varit så stressigt på jobbet-åk inte dit” tankar. Har läst lite i forumet och blir så avundsjuk när folk skriver att ”jag tog en vit månad”. Jag har tänkt det tusen gånger, kanske lyckats låta bli ett par dagar eller tre, sen är det samma visa som igen. Dricker mig inte stupfull i veckorna, men en halv flaska vin och ett par öl en dag, några öl den andra osv. Umgås jag med vänner eller pojkvän på helgen blir det desto mer. Det är på det sättet vi umgås. Och de vet ju inte hur mycket jag redan druckit under veckan så de fyller på glas efter glas och jag tänker skitsamma, vi har ju så trevligt. Har lite skämtsamt sagt någon gång att ”man blir ju lite alkis så här på somrarna”, men aldrig pratat om det på allvar. Har väl inte velat erkänna det för mig själv heller kanske.
Men när jag nu, klockan 10 på fm, hällde upp en öl i en kopp innan jag skulle gå ut i trädgården, för att eventuella grannar skulle tro att jag smuttade på morgonkaffet, så kände jag att jag inte kan ursäkta det här längre. Har inte berättat för någon hur ofta/mycket jag dricker. Jag väger inte så mycket, har alltid haft ett lågt BMI och på grund av stress, både hemma och på jobbet, har jag haft svårt att äta under en längre tid. Börjar bli ganska orolig över hur mycket stryk min kropp har tagit av att aldrig få en längre tid för återhämtning. Jag tar hand om mitt hem, jag tar mig till jobbet och är effektiv, jag fortsätter ofta jobba hemma på kvällen och har då upptäckt att jag blir mer effektiv och finurlig och jag fått i mig nåt glas vin eller tre. Om jag någon kväll står emot och inte tar en öl åtminstone så kan jag inte sova. Jag vet inte hur jag ska komma ur det här. Kan inte hålla mig en vecka ens…Har i alla fall slutat köpa bib, och försöker hålla mig till öl som av någon anledning inte känns lika illa. Dessutom dricker jag inte öl lika fort som vin eller cava vilket gör att jag kanske får i mig lite mindre. Att jag tagit klivet in hit känns ju också som ett myrsteg på vägen…Jag behöver verkligen er hjälp och ert stöd.

Känner igen mig helt o hållet. Har dessvärre inga som helst råd. Kan knappast erbjuda något stöd, utom att jag fattar helt och hållet vad du säger. Starköl i kaffekopp är ingen skön känsla i retrospektiv.

@K@arina Hej och välkommen hit! Stark igenkänning på allt och att jag var avundsjuk på de som kunde vara nyktra en längre till, eller huvudtaget vara nykter och inte dricka varje dag. Känner också igen smygandet med kaffemugg på tomten som innehöll vin på morgonen. Att ett glas vin, eller det fler, som hjälpte inspirationen på kvällsarbete och att det var svårt att sova utan alkohol. Jag var/är beroende och kan därför inte dricka alkohol alls, för jag vill bara ha mer och så mycket tankar och energi går åt att planera inköp, när, var och hur. Ångest, skuld och skam var också dagligt inslag när jag vaknade på morgonen.

Det som hjälpte mig var att börja skriva här, hur jag mår, hur det går, utbyta tankar och erfarenheter. Gick med i självhjälpsprogrammet här och sätta plan och mål för min nykterhet. Jag orkade inte med mig själv längre. Jag var också motiverad till en rejäl förändring och slippa vara avundsjuk på nyktra personer mer. Jag skulle själv lyckas vara nykter. En rekommendation är att vara nykter minst 3 månader så att hjärnan får återhämta sig och komma i balans. Mitt mål blev att aldrig dricka mer och jag har snart varit nykter i 9 månader. Det finns de som vill lära sig dricka måttligt och dra ned, inget jag klarar av. Oj, vilken skillnad det är såväl psykiskt som fysiskt att vara nykter, jag mår så bra. Något som hjälpt mig är också att jag aktiverat mig med annat, nu när man får så mycket tid över. Jag tränar löpning och styrka, går promenader (har hund), renoverar hemma, trädgårdsarbete, läser och även bara vilar. Sedan läser jag mycket fakta om hur hjärnan påverkas av alkohol, jag är mottaglig för den informationen nu, tidigare slog jag bara bort det.

Kämpa på och lycka till! Det går att bli nykter😁

@K@arina Kan också berätta att det tog sin tid innan jag sov bra om nätterna, kunde somna in. När man dricker alkohol så störs sömnens alla stadier förutom insomnandet. Kände att jag sov sämre som nykter än påverkad, det var för att jag somnade in lättare men återhämtningen i hjärnan skedde inte då kroppen hade fullt upp med att rensa lever och njurar från alkohol, istället för att återhämta sig. Den normala sömncykeln blir störd och jag var nästan jämnt trött på dagarna. Det var ändå ok att härda ut för jag visste att jag i alla fall var nykter.

@vår2022 Tack så mycket. Det känns fint att vara här. Jag har stoppat huvudet i sanden på tok för länge och det känns bra att vara ärlig för en gångs skull. Inga fler ursäkter i hjärnan. När jag läste mitt eget inlägg tänkte jag ”du har ju problem på riktig”😅 Så otroligt bra jag har varit på att normalisera mitt beteende. Och nu vill jag öppna flaskan med vin…sjuka hjärna…
Jag behöver nog sätta mig och göra en plan på något sätt.
Tack för uppmuntran och fina tips.

@vår2022 Tack så mycket. Det känns fint att vara här. Jag har stoppat huvudet i sanden på tok för länge och det känns bra att vara ärlig för en gångs skull. Inga fler ursäkter i hjärnan. När jag läste mitt eget inlägg tänkte jag ”du har ju problem på riktig”😅 Så otroligt bra jag har varit på att normalisera mitt beteende. Och nu vill jag öppna flaskan med vin…sjuka hjärna…
Jag behöver nog sätta mig och göra en plan på något sätt.
Tack för uppmuntran och fina tips.

@vår2022 Nu tänkte jag precis, att det kanske inte är så farligt…Det är de här tvära kasten som blir så otroligt frustrerande. Tanken som kom: Det är inte så att jag måste dricka mig stupfull varje dag, eller dricka upp allt jag har hemma, lite lätt salongsberusad räcker, så jag kan sänka axlarna, så hjärnan sållar bort lite av det som snurrar. Och jag dricker ju inte öl i kaffekopp varje dag året runt, det är ju sommar och semester och jag drack ju inte 5 koppar ”kaffe”.

Så börjar dragkampen igen , som tävlande Detärväl Intesåilla, från Stutsisandostan vinner utan större ansträngning 8 gånger av 10.

@vår2022 Nu tänkte jag precis, att det kanske inte är så farligt…Det är de här tvära kasten som blir så otroligt frustrerande. Tanken som kom: Det är inte så att jag måste dricka mig stupfull varje dag, eller dricka upp allt jag har hemma, lite lätt salongsberusad räcker, så jag kan sänka axlarna, så hjärnan sållar bort lite av det som snurrar. Och jag dricker ju inte öl i kaffekopp varje dag året runt, det är ju sommar och semester och jag drack ju inte 5 koppar ”kaffe”.

Så börjar dragkampen igen , som tävlande Detärväl Intesåilla, från Stutsisandostan vinner utan större ansträngning 8 gånger av 10.

@Muckey Vi kanske kan spåna fram nåt smart sätt tillsammans förresten? Men vi kanske får tänka utanför boxen…bli lite mer MacGyver. Tänk att han gjorde en bomb med timer-utan timer! av en gummihandske, gasrör, skärvor från en trasig toa och en glödlampa. wwmgd🤔

Jag får tacka tillbaka. Om inget annat är det en tröst att veta att det finns fler. Livet är inte så enkelt alltid. Några öl höjer taket lite. Just då. Man ryms. Problemet är den gnagande känslan av att taket kanske håller på att ramla in. Jag hoppas för egen del att problemet är djupare än att lösningen bara ligger i att vara nykter. Sanningen att säga. Med den känsla jag har av mig själv just nu, är det inte givet att jag föredrar mig själv spik nykter. Om det inte vore för den konstanta känslan av att taket faktiskt håller på att ramla in så valde jag nog mitt jovialiska småberusade alter ego. Han som tar plats och som ryms i sitt eget liv. Då är det ju bara det där med öl i kaffekopp, nåt litet glas vin i färgat saftglas... otroligt sunkigt, o inte särskilt jovialiskt. Ganska mycket skam. När man gör det man vet att man inte borde. Man bevisar för sig själv att man inte kan lita på - ens sig själv. En enmansshow i "trauma bonding". Att vara ärlig med sin alkoholkosumtion är nog så svårt. Kanske måste man vara ärlig i ett vidare perspektiv som är ännu svårare. Kanske taket måste ramla in. Och kanske är det mindre svårt att hantera, om man som det heter - är vid sina sinnens fulla bruk.

@K@arina Jag har också en hjärna som aldrig är tyst och alkoholen hjälpte att dämpa surret. Men alkoholen tog över alltmer och jag behövde mer och mer för att dämpa. För mig började mina problem egentligen när jag började dricka i ensamhet, började smussla och köpa hem mitt egna vin som jag gömde. Jag önskar att jag där och då tagit tag i mina alkoholproblem men bättre sent än aldrig och nu kämpar jag mig tillbaka till att åter vara nykter, pigg och fräsch efter ett återfall. Jag har fått melatonin för att kunna sova vilket har hjälpt många gånger.

@K@arina Ja, det är tvära kast i början och det är lätt att göra problemen till, så farligt är det ändå inte. Jag sköter ju jobb, hem mm. Jag kallar det för Alkoholdjävulen som försöker få en att dricka. Vi har programmerat hjärnan till att alltid vilja ha alkohol i olika situationer, alkoholdjävulen, och som förminskar problemet och som skriker efter alkohol. Vi har lärt den att den får få bra mycket större kickar av dopamin via alkohol än vi vanlig njutning som tex god mat. Därför får vi sug och abstinens när hjärnan inte tillförs alkohol som vanligt, den vill ha dopaminkickarna som alkoholen ger. Det lugnar ned sig efter 3-5 dagar utan alkohol. Jag lyssnade mycket på mindfulness, avslappning inför sömn, innan jag skulle sova och det hjälpte mycket. Läste och läser fortfarande böcker innan jag ska sova så jag blir riktigt trött och ögonen klipper. Ett tips är ”skål ta mig fan” lyssnade på den i början som ljudbok. Ett annat tips är ”Depphjärnan” med Anders Hansén.

Kämpa på!🌸

@vår2022 Tack för tipsen! Har provat det mesta, började meditera för 25 år sedan. Det hjälper mig att varva ner i stunden, men somnar inte. Så fort jag är klar dundrar en flock trumpetande elefanter in i hjärnan. Jag läser gärna böcker, men gör jag det innan jag ska sova läser ögonen texten och hjärnan pratar om något annat. Som när man kör bil och plötsligt kvicknar till och inser att man inte minns att man kört förbi det som ligger bakom en. Ljudbok likaså. Får spola tillbaka stup i kvarten och tappar fokus igen. Tränade hårt en gång, lyssnade en hel timme. Det enda jag kom ihåg var att det var nåt om en björn. Men jag är inte den som är den, jag ska prova lyssna på dina förslag!

Tack alla ni, för att ni tog er tid. Så skönt det har varit att få prata om det här. Jag har inte öppnat vinflaskan som jag sneglat på hela dagen, men kunde inte hålla mig från att ta en öl. Men bara en. Alltid något kanske….

En sak som jag tänker på när du skrev var att du konstaterar att du på grund av stress har haft svårt att äta en längre period. Olika typer av näringsbrister påverkar också hjärnans funktioner och förmågan att stänga av eller fokusera. Alkohol kan blockera upptag av olika näringsämnen. Jag har inte helt belägg för alla de här påståendena, men tillräckligt för att tycka att du kan försöka kombinera din avhållsamhet med att se till att du får i dig tillräckligt med näringsämnen. För egen del har jag konstaterat att järn är en viktig faktor för min koncentrationsförmåga.
Du har tagit ett jättekliv genom att börja skriva här.
Jag har varit medlem här i rätt många år. Första gången jag slutade kände jag som du. Jag var gräsligt avundsjuk på alla som skrev härinne som slutat. Det tycktes så enkelt för andra. Jag klarade 3 dagar/5 dagar sen var det kört. Jag smygdrack eftersom jag inte ville dricka egentligen och inte ville att någon skulle få reda på hur mycket jag drack. Jag hade börjat känna en hopplöshet i att sluta, men då hittade min sambo min flaskgömma. Det var många tomflaskor… svårt att bortförklara. Och jag upplevde en lättnad. Jag behövde inte dricka. Jag kunde nu officiellt sluta utan att sambon skulle fundera på varför. Det var mycket enklare att sluta än jag trott. Då höll jag upp i 11 månader. Att sluta kräver ett beslut, men man måste inte vara så definitiv. Ta ett uppehåll 3 månader. Kanske går det knackigt till en början, men trägen vinner. Ett hett tips är ju att alkoholsanera hemmet. Det ska inte vara lätt att återgå till gamla ovanor. Lycka till nu!