Hej jag är ny här och jag behöver hjälp att förändra mitt drickande. Det har en tendens att alltid bli för mycket när jag börjar. Det är svårt att sluta efter en kväll med alkohol det blir 2,3,eller 4 dagar och det är inget jag vill. Jag vill ha kontroll på mitt drickande men det är svårt provar att skriva och läsa här och ser att jag inte är ensam med mitt problem.

@höst23 Hej och välkommen. Testa att göra programmet här på AH, det är en bra start. Jag kämpar också, i lördags t.ex. så drack både jag och frugan en del, ja vi var ute på krogen bland annat. Mådde inte gott på söndagen, men vid 12,30 så började jag med en öl, sen rullade det på med vin till maten osv. Så less på mej själv att jag tar upp drickandet på söndagar oftast. Sen har jag en fallenhet att dricka lite smått på vardagar också, inga mängder med typ 2-3 enheter. Måndag blir fri i alla fall, det har jag bestämt mej för. Lycka till.

God morgon sitter här och skakar med en kopp kaffe dag 2 efter min sista fyra dagars fylla. Undra varför man väljer att dricka när man vet hur det blir jag tycker inte ens att det är roligt längre. Nu får man sova dåligt i ett par veckor innan det rättar till sig bra med kaffe i dag. Jag skall göra som källarmannen och gå igenom programmet här. Sen får man väl ta en dag i taget inget sug i dag i alla fall.

Hej, bra beslut att börja skriva här! Jag började med tre vita månader, och läste och skrev mycket här under tiden. Jag tror det är viktigt med ett rejält avbrott, och sen får man utvärdera hur man ska gå vidare. Håll fast vid ditt beslut, livet kan bli så mycket skönare utan alkohol.

God morgon lite bättre i dag inga skakningar men sömnen är så där. Anmälde mig till programmet här i går många bra tankeställare fick jag där. Jag ska försöka att hålla i dom 10 veckor som det är utan alkohol. Men jag vet att suget kommer förr eller senare det är då det gäller att hitta på något annat att göra. Mycket nyttigt att läsa här på forumet jag beundrar alla er som kämpar på vi tar på en dag i taget.

@höst23 God morgon. Va bra att du har kört igång programmet 💪 Då är du på rätt väg skall du se. Sen att läsa i forumet om andras situationer och deras kämparglöd är stärkande. Vi kämpar vidare. Ha de gott.

Det är märkligt med alkohol. Mat som man blir dålig av eller inte tycker om äter man i regel bara en gång. Men alkohol provar man gång på gång och det blir lika illa varje gång. Det är märkligt vad hjärnan kan lura oss att gå och köpa alkohol när man i förväg vet att det inte blir bra. Och sen lurar man sig själv dan efter att det blir bättre om man tar en återställare. Mår som en skit i dag men jag kämpar på ha en bra dag alla kämpar.

@höst23 Precis! Visst är det märkligt😳 Och detta att ta en återställare på söndagen, det vet man ju i förtid hur det blir, man mår skit på måndag morgon. Ändå så tror reptilhjärnan att det blir bra.

Det börjar kännas lite bättre men sömnen fortfarande så där. Det är nu det gäller att hitta på något annat att göra och få bort tankarna på alkohol. Har fortfarande inget sug men jag vet att det kommer. Denna helg ska vi umgås med barn och barnbarn så då blir det ingen alkohol. Vi kämpar på en dag i taget ha en bra och nykter helg.

@höst23 Försök att skapa andra vanor. Det hjälper på många sätt. Varför inte en lång promenad varje dag (om du kan gå förstås.)
Det hjälper mot suget också.
Det gäller att ta sig igenom den första tiden nykter, sedan avtar suget oftast. Om du dricker… väcker du upp det igen.
Så ha lite tålamod och hitta andra (roliga) saker att göra.❤️🙏🏻❤️

Det var ett tag sedan jag vaknade en Söndagsmorgon och är klar i knoppen. Det börjar kännas bättre men sömnen vill inte riktigt infinna sig men det kommer väl det också om man håller sig nykter. Det ser ut som det blir promenadväder i dag i går var det grått hela dagen. Vi gjorde äppelmos till barnen i går så jag behövde inte tänka på alkohol inget sug än i alla fall. Vi får kämpa på det är skönt att vara nykter. Ha en bra söndag.

Då var en vecka avklarad utan alkohol. Vi var ute i skogen och plockade svamp i går och då tycker hjärnan man har gjort rätt för en belöning dvs en öl. Men jag hade inget hemma så det blev en kopp kaffe istället och det fungerade riktigt bra. Det var skönt att vakna nykter i dag och ta en kopp kaffe i stället för en öl. Vi kämpar på en dag i taget ha en bra vecka.

Så imponerad av att du har startat din resa. <
Många av er nämner ett program - är det något jag kan hitta på hemsidan?
Jag behöver förstå varför jag inte kan sluta dricka vin efter 2 glas, dvs de 2 goda och de
övriga kommer jag inte ihåg.

@Hundälskare Under huvudmenyn på denna sidan finns stöd, och därunder finns alkoholprogrammet. Jag rekommenderar verkligen det! Jag har gjort det och fick mycket generell kunskap samtidigt som jag fick koll på min egen situation och fick göra egna strategier framåt. Lycka till! 🤗
PS Att inte kunna sluta efter ett par glas kallas ”kontrollförlust” och du är långt ifrån ensam om det.

Sök på you tube "How I overcame alcoholism | Claudia Christian | TEDxLondonBusinessSchool" Gå till en läkare och få Naltrexone utskrivet och börja behandla dig direkt med Sinclair-metoden. Idag dricker jag med måtta men aldrig utan naltrexone. Läs boken "the CURE for ALCOHOLISM" för att informera dig om hur det fungerar.

Hej höst23! Grymt jobbat med en veckas nykterhet. Kul att du provar programmet och att det är andra i tråden som också haft nytta av det. Fortsätt gärna skriva och berätta hur det går för dig!

Lånar din tråd lite och svarar @Solviv och säger välkommen till forumet! Kul att du hittat en metod som du upplever fungerar för dig, starta gärna en egen tråd och berätta om din resa. Vad gäller Sinclairmetoden så vill vi rådgivare bara informera om att det är en amerikansk metod som bygger på Naltrexonanvändning, men som kostar ganska stora pengar. Den är inte heller, så vitt vi vet, vetenskapligt utvärderad utöver den forskning som finns på just läkemedlet. Det finns alltså inget som säger att den skulle vara mer effektiv än de behandlingar med Naltrexon som erbjuds i den svenska vården. Läkemedlet kan ha lite olika effekter för olika personer, och därför är det viktigt att använda det på det sätt som överenskommits med läkaren som skrivit ut det. Om en är nyfiken på hur en själv skulle kunna ha nytta av läkemedlet är det bästa alltså att diskutera det med den som ska skriva ut medicinen.

Tack för lånet av tråden @höst23, hoppas att det kändes okej att jag gjorde det!

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen

@Kristoffer Hej det går bra att låna tråden hoppas det hjälper någon. Programmet här känns okej det kommer mycket nyttigt ur det. Sen beror det väl på hur motiverad man är att förändra sitt drickande. Det känns viktigt att göra andra saker och inte bara rulla på i gamla hjulspår. Läste på en tråd här att lista för och nackdelar med alkohol. Listan med fördelar blev ganska kort jämfört med nackdelarna det gav mycket att tänka på. Det känns lite motigt ibland men man får bita ihop och kämpa på en dag i taget. Ha en bra dag.

I går vid 5 tiden kom suget krypande efter en kall öl. Jag var på väg att åka till bolaget men satte mig ner och tog fram listan med för och nackdelar. Efter långt diskuterande med min fru kom vi överens om att det inte var värt det. Så jag stannade hemma och drack te och tog en macka istället och det gick också bra. Jag är väldigt glad i dag att jag inte drack i går. Vi kämpar på en dag i taget ha en bra dag alla kämpar.

I går var jag hemma hos en kompis och hjälpte honom med datorn och naturligtvis kom det fram en flaska whisky. Tacka nej är något jag måste träna på nu blev det bara 2 glas ca 8 cl totalt men så onödigt. Väldigt tråkigt om man inte ska kunna gå hem till någon utan att dricka alkohol. Jag skyller inte på någon annan än mig själv det blev i alla fall inte så mycket att jag tänker fortsätta att dricka i dag. Jag börjar om på dag ett i dag och kämpar på en dag i taget.