Efter många år av överkonsumtion har jag nu valt att faktiskt öppna ögonen och göra något åt saken. Jag är less på att tänka på alkohol majoriteten av dygnets timmar och låta vinet styra mig. Vara orolig varje morgon när jag kör till jobbet att jag inte är nykter. Känna mig bakfull flera dagar i veckan. Skam och ångest.
Det som började så bra! Jag är bra på att laga mat och älskar att avnjuta god mat med ett gott vin till det. Men med tiden förändrades vinets kvalitet från goda flaskor till bib. Alltid hemma. Champagnen som unnades ibland blev till billig prosecco med tillgänglighet så gott som alltid. Det ser ju fint ut att dela på Instagram ett bubblande glas i soffan eller i solskenet på onsdagskvällen. Men att det ofta åtföljdes av 5 glas billigt boxvin vet ingen om. Förutom då min familj. Kanske. Jag har varit bra på att återställa halvtomma boxar och flaskor. Jag vet inte när mängden ökades. Kanske för 3 år sedan? Sporadiskt. Det här året och framförallt sedan våren har jag druckit vin så gott som varje dag 2-7 glas. Kanske mer vid enstaka tillfälle. Det är hemskt att inse att jag inte alls har varit någon för mina barn att lita på. Att dom ringer till pappa för att få skjuts på kvällen beror givetvis på att dom vet att jag har tagit ”ett” glas till middagen.
Vid reflektion så tror jag att min konsumtion mest handlar om att unna mig, ha det mysigt, njuta. ”Det finns väl alltid något att fira” brukar jag säga. Ibland tröst, lite som en snuttefilt. Vissa gånger för att dämpa ångest över tex arbetet. Jag hittar alltid en anledning, ser jag en bild i sociala medier där någon tar ett glas så för jag direkt detsamma ”det är ju inte bara jag” och stöter bort tanken på att den personen kanske inte drack 10 dagar i rad.
Jag har en bra familj och äktenskap. Min make dricker med stor måtta och har vid ett par tillfällen försiktigt påtalat elefanten i rummet men jag slår bara bort att det skulle vara ett problem. Men det är det givetvis. Jag är inte att person att räkna med. Jag har blivit expert på att dölja mängden men innerst inne tror jag att han vet det.

Jag är så lättad över att ha hittat hit! Jag läser i forumstrådarna och känner så igen mig. Jag har knappt vågat klicka för att jag var rädd att min självbild som ”vanlig kvinna” skulle ändras till att jag kanske snart ligger i rännstenen.
Min plan är att jag vill kunna dricka alkohol men med måtta. Jag vill njuta av ett gott vin till god mat men utan att bli bakfull eller onykter. Jag vill skåla i champagne vid särskilda händelser. Jag vill även kunna avstå och kunna hämta mitt tonårsbarn på kvällen. Jag vill vara fri.

Tanken över att sluta dricka har funnits ganska länge men jag har varit rädd för abstinens, delirium, att det ska bli känt om jag behöver hjälp (jag jobbar i sjukvården i en mindre stad så jag känner folk i alla sjukvårdsinstanser).

I söndags bestämde jag mig efter att jag blivit allt för förfriskad på en kräftskiva på lördagen. När gästerna åkt hem öppnade jag ytterligare en flaska i soffan och mådde självklart inte bra på söndagen. Jag tog inte något vin till maten trots att vi grillade. Nu är jag på min 5:e dag utan alkohol. Ingen abstinens och det känns som att hjärnan börjar klarna upp, jag är piggare! Tacksam för det 🙏🏼

Funderar väldigt mycket på alkohol men på ett annat sätt, nu tänker jag på att jag inte ska dricka istället för att jag ska dricka!

För att det ska fungera så har jag några strategier.
-ingen bib eller flera flaskor hemma. Endast för dagsbruk tex en god flaska att dela med maken = 2 glas var
- alkoholkalender
- träna på kvällen eller morgonen
- ha goda alkoholfria drycker hemma (pepsi max har varit min räddning)
- inga fester, middagsbjudningar och dylikt under en period
- erbjuda mig som chaufför

Min lågkonsumtionsplan är max 2 glas per gång och max 4 glas på en vecka. Men målsättning 0 glas.

Långt meddelande, hoppas att jag inte tråkade ut någon. Min skam är oerhört stor och jag vill inte delge någon som jag känner. Jag har inte ens informerat min make om mitt beslut. Jag tror att det stör mig mer att känna krav utifrån då detta helt och hållet kommer inifrån.

@Fjärilen81 Välkommen hit! Du har kommit helt rätt och du har fattat ett stort, klokt, viktigt och kanske livsomvandlande beslut. Grattis 🎉till det. Ett stort steg! Många här på forumet kan säkert känna igen sig ganska på pricken i din beskrivning: jag kan det definitivt.
Jag har inte varit jättelänge på forumet, sju veckor. Forumet har hjälpt mig otroligt mycket och det har också Alkoholprogrammet som finns kopplat till forumet. Jag rekommenderar verkligen att gå igenom det; för mig har det bidragit till struktur, systematik och ett annat sätt att tänka.
Mitt mål är också måttlig; skriver i min tråd om detta.
Många rekommenderar tre månaders avhållsamhet också för måttliga. Jag valde att inte följa det. Dock hade jag två helvita veckor och sedan ytterligare tre med Max två glas i veckan. Jag tror att det hjälpte till 🤔.
Hur som helst; varmt välkommen igen. Jag ska följa dig och jag hejar på dig!
Ha en fin dag 🌻

@Eirene Tack snälla för ditt svar 🫶🏼 Jag har påbörjat alkoholprogrammet men har fastnat lite då jag funderat en del på min målsättning. Total avhållsamhet vore såklart det bästa men väldigt svårt. Som att banta men aldrig få unna sig något onyttigt. Därför tänker jag att ett väldigt lågt intag bör kunna vara rimligt. Hittills får det jättebra om än jag har känt sig vissa kvällar. Framförallt känner jag ett stort sug efter att ”fira” min avhållsamhet men det vore väl oändligt onödigt att fira med alkohol 🫣 Jag har planerat in en flaska alkoholfritt bubbel till morgondagen för det ändamålet 💪🏼

@Fjärilen81 strålande plan 🤩! Att "belöna" sig och "fira" tror jag är jätteviktigt, och som du säger, att hitta alkoholfria sätt att göra det. 😅Jag var tidigare lite föraktfull mot systemets alkoholfria alternativ men har hittat jättemycket gott 👍Som tex en alkoholfri GT.
🌻

@Eirene tack för tipset! Jag har liksom
aldrig ägnat den hyllan någon uppmärksamhet 🫣 Jag tar gärna emot fler alkoholfria förslag på både rött och vitt vin! Om du har forskat där med ☺️

Den största belöningen hittills är morgnarna, med morgonkaffet utan ett lock på huvudet. Jag har till och med motionerat två morgnar! Fanns inte på kartan förra veckan. Stolt!

@Fjärilen81 Eller hur? Den hyllan såg en inte förut 😂Jag har inte fallit för de röda alternativen men tycker vitt och rosé och bubbel funkar. Och så är det väldigt gott med alkoholfri IPA; det hade jag ingen aning 🤷🏼‍♀️ om förut. Ja, visst är morgnarna en belöning.
🌻

Herregud vilken tur att vi inte hade någon bib hemma. Vi har en flaska fint vin som jag dock kan behärska mig från att öppna. Har bråkat med diskmaskinen hela kvällen och humöret på oss bägge två är inte på topp. Hade varit ett tillfälle för att ”lugna nerverna”. Nu har jag hällt upp ett glas med kall alkoholfri äppelcider. Kämpa!! 😓 Suget är påtagligt.,.

Hej! Bra beslut att förändra. Jag tror din målsättning är rimlig, men jag tror det är viktigt att ordentligt arbeta med sin inställning till att dricka. Hitta andra sätt att njuta och fira, låta hjärnan återställa sig. Själv började jag med tre nyktra månader och det var verkligen avgörande för mig. Att bryta och fundera på min självbild där vin och sena middagar var som en klädstil nästan. Något som definierade mig. Nu har jag stajlat om mig, och vin är inte längre viktigt. Och då funkar det att ta ett glas nån gång ibland. Men så länge som det känns otänkbart att vara utan så har alkoholen fortfarande grepp om en. Så därför tror jag det är bra att börja med en lång nykter period.

@Kennie tack för dina ord. Jag tror verkligen detsamma, att jag behöver bryta helt en period. Jag har bestämt mig för att vara helt utan alkohol en obestämd tid men jag valde målsättning med en låg konsumtion ifall att tillfälle uppstår där jag verkligen vill ta något enstaka glas eller om jag inte förmår mig att avstå helt. Då har jag en chans att inte ha misslyckats. Så det är väl lite som en livrem de där två glasen 😅. Så klokt tänkt det där med att styla om! Det ska jag ta till mig!

Idag är det 6:e dagen utan en droppe 🙏🏼

Erkänner att en fredagkväll utan några (läs flera) glas vin inte var inte helt lätt att förhålla mig till. Känner mig småsur, lite rastlös och helgkänslan håller sig på behörigt avstånd. Jag försöker fokusera på att jag ska ta en morgonpromenad och sedan njuta av morgonkaffet pigg och välmående imorgon. Bara av att skriva ner det här gör direkt att det känns bättre ☺️ Tack för ordet 😂

Erkänner att en fredagkväll utan några (läs flera) glas vin inte var inte helt lätt att förhålla mig till. Känner mig småsur, lite rastlös och helgkänslan håller sig på behörigt avstånd. Jag försöker fokusera på att jag ska ta en morgonpromenad och sedan njuta av morgonkaffet pigg och välmående imorgon. Bara av att skriva ner det här gör direkt att det känns bättre ☺️ Tack för ordet 😂

@Fjärilen81 Jag tror det är bra om du kan genomföra tre månaders alkohoholfrihet. Detta för att låta kropp och hjärna återställas. Även om du bara dricker ett eller två glas så kommer suget förmodligen att vakna igen. Poängen med rekommendationen om tre månader är att du ska ha en större chans att lyckas med ditt mål. Att gå från riskbruk eller missbruk direkt till måttligt är väldigt svårt.
Och du har ju redan klarat sex dagar!🥰❤️

Jag funderar väldigt mycket kring måttlighet eller helt avstå alkohol samt den genuina anledningen till att jag önskar en måttlig (låg) konsumtion istället för total avhållsamhet. Det kan nog låta klyschigt och kanske som ett svepskäl men jag tror inte att det är alkoholhjärnan som kliver in här. Mitt vindrickande startade egentligen ur mitt matlagningsintresse. Att kombinera god mat med goda viner var så oerhört roligt. Länge kunde vi dela på en flaska vin på endast fredag eller lördagkväll och ofta blev det även kvar en skvätt i flaskan. Som sagt så byttes finvinet efterhand ut mot bib och konsumtionen (min) ökade. Jag vill hitta tillbaka till det. Det bör väl inte vara omöjligt? 😅

@Fjärilen81 Enligt forskning som rådgivarna hänvisar till är det inte omöjligt. Men det är långtifrån alla som gör det. Det beror på flera olika saker. En sak som gör det möjligt är att man börjar med åtminstone tre månaders uppehåll. Om du tycker det verkar svårt kan det vara just för att du är mer beroende än du kanske tror. Och just därför kan det vara det bästa.
Tyvärr är det ju så att alkoholen skapar beroende oavsett hur eller varför vi druckit.
Allt gott❤️

@Fjärilen81 Det kan vara fullt möjligt 👍Rekommenderar gärna boken "För mycket, för ofta" som handlar om att dricka måttligt. Det finns en mängd strategier för det. Just tremånaders-uppehåll är mer en rekommendation. Forskning visar att det går ungefär lika bra för de med måttlig konsumtion som mål och de med alkoholfrihet som mål.
🌻

@Eirene tack för tipset! Den ska jag ta med mig imorgon på min promenad ☺️ Jag har en stark önskan om att klara av en måttligt alkoholkonsumtion och jag tror på min förmåga att ta kontrollen om än jag inser att det kommer att kräva medvetenhet och strategier. Alkoholhjälpen är min klippa!

Dag 8. Inget sug alls! Söndagar brukar vara läge för 2-3 glas för att dämpa söndagsångesten. Ikväll blir det istället te och äppelpaj 😋 Glad och stolt över att ha klivit över en hel vecka 🥳