@Se klart Klappa dig själv på axeln för att du varit så snäll mot dig själv idag. Visst är det svårt att öva bort ”borden och måsten” men det är kul när man inser att ett som man tror är ett måste inte är det. Jag kan tänka att jag till exempel, måste åka och handla, men så tänker jag ett varv till, jag måste inte det idag, kan göra det imorgon😁

Kram❤️

Borde och måste är tankar som verkligen vuxit sig groteskt stora i en missbrukare.
Då var de på sätt och vis sanna?
Var mycket man borde och även måste- men istället valde att dricka på?
Allt från borde förnya abonnemang till att betala in skatten, rensa kökslådorna eller stryka en skjorta.
För det mesta gjorde man det flesta av borden och måsten även när man drack.
Många av oss. Det var därför det var så otroligt tröttande- och tiden var verkligen knapp för riktig återhämtning.
Jag gör de flesta borden och måsten utan att tänka nu för tiden.
Jag har dagarna fulla.
Men när en dag är nästan tom behöver jag fortfarande öva på att det är precis som det ska vara.
Idag ska jag laga en bolognese för att bjuda min dotter och kille på, innan dess promenad till utställning och just det- stryka lite…
Läsa klart tidningen i sängen är dock prio ett!
Tack @himmelochhelvete- jag lyder dig och känner mig glad att jag valde en riktigt lugn dag igår 😍

Idag kom jag äntligen ut och sprang! Tjoho till 2 km glädjerus efter så långt uppehåll.
Jag tror jag behövde den här übersofta helgen för att liksom komma igång. Att det fanns tid- även om själva springet tog mindre än en kvart.
Och att jag igår kom på: att jag saknar de där endorfinerna. Att skavet i kroppen som kommer ibland- behöver mötas upp med att anstränga sig fysiskt och svettas, den ljuvliga känslan efteråt. Nu ska jag köra en streak ett tag, sen springa lite längre.
Nu känns det som att detta ”megaprojekt” återaktivera mitt gymkort inte är långt borta bakom stresshögen- utan imorrn.
Glad och nöjd! Kram på er. 🏃‍♀️🏃‍♀️

Tack för pepp, har jagat upp barnen till en spring-tråd men för egen del blir det först imorgon
Har också äntligen lyckats få igång mitt Sats-konto/kort. Efter tusen inlogg och fyra samtal.. men nu har jag hopp om hösten- beträffande träning (och annat också)
Segar mig igenom såna här grejer som legat ”på listan” länge, så skönt att bocka av.
Och ser fram emot att hitta nya favoritklasser och tider att träna.
Var på min nya KÖR i måndags, jättekul men också svårt- bra gympa för hjärnan och fokus. Idag är det kören på jobbet.
Nej, jag har ju ingen vettigt att skriva om men kikar in för att kolla läget med er andra 💕💕 att fylla i min egen lilla dagbok som detta är. Och nån gång när dagen kör ihop sig alldeles så sätter jag mig i mitt ”gamla” rum på jobbet- där jag satt och andades de allra första veckorna. Och tänker på vad annorlunda och bra livet har blivit. Och hur viktigt det forfarande är att andas.
Ha en fin torsdag! 😍

Jag har tänkt hela veckan på idag, vilodag! Ingen väckarklocka-dag.
Landet-dag.
Efter den vanliga bit-väckningen av katt klockan 06, somnade jag om och vaknade vid 8 med sol in genom fönster. Gott kaffe på sängen, ingen stress. Tog en förmiddag i trädgården där allt fortsätter att växa. Plockande in massa blommor. Tog bilen och handlade. Plockade ett par liter kantareller på vägen hem. Lyssnade på en bra podd, gosade med katterna, löste korsord i solen. Bjöd barn och deras vänner (som bor i ett eget hus) på en drink. Gräddade bröd som blev gott.
Det är helt vanliga saker ser jag ju när jag skriver det men för mig är det inte vanliga saker. Det är lycka.
Jag har tänkt iaf ett par gånger under dagen - hur otroligt skönt det är att alkohol inte är en del av mitt- eller vårt liv.
Jo, min man tar en drink innan maten, någon gång ett glas vin till maten. Men dricker aldrig någonsin ”vidare”. Aldrig.
Vi lever ett nästan alkoholfritt liv, det dricks aldrig nånsin en vardag.
Jag har såklart känt massa lyckokänslor också när jag drack. Men som en ständigt molande värk var ändå; att förhålla sig. Dricka eller inte. Ett glas, två?
Allt det är borta. Och hur konstigt det än låter så känns det som om livet kan börja om, en gång till. Att känslan av att vara levande fördjupas eller förhöjs- och når nya våningsplan.
Kram på er 💕

@Se klart Visst är det häftigt!? Att något man slipper göra (dricka) kan få så mycket positiva effekter på typ allt i livet. Jag är nästan glad att jag blev beroende så att jag fick chansen att sluta och få livet tillbaka. Ett liv som nästan alltid genomsyras av tacksamhet. Förnöjsamhet. Jag vill absolut inte var utan den här upplevelsen och med tiden erfarenheten. Det är så himla mycket annat som har påverkats i spåren av alkoholstoppet.

Kram 🐘

@Se klart God morgon! De där helt vanliga sakerna du skriver om är sådana saker som ger mig lycka idag. Som nu på morgonen, att vakna och dricka sitt goda kaffe på sängen, läsa lite nyheter, ha sköna goa hundar som ligger tätt intill och värmer mig. Fundera på vad jag ska göra denna dag. En promenad eller löpning med hundarna är alltid given. Blir det en promenad kan jag plocka svamp i skogen till middagen. Idag vet jag vad jag ska göra efter det. Började igår med att höststäda i trädgården i mina land och idag ska jag tvätta soldäcket med trallborsten och sedan lägga på ett lager linoljesåpa som får torka in. Det kommer att kännas så fint och njutningsfullt både under och efter städningen. Tidigare var detta mer av en plåga, bakis och slitsamt, men som nykter finns orken och även njutningen. Brukar lyssna på olika poddar under tiden och det blir ganska många😁. Sen ska jag vila i en skön fåtölj med fötterna på en pall och njuta av lite mer kaffe och känna mig nöjd. Laga något gott till middag av svampen och ha gott samtal med min man.
Det där helt vanliga, är det njutningsfulla för mig. Det räcker så och det gör mig tillfreds.

Ha en fin söndag!❤️

Tack @andrahalvlek och @vår2022 😍
Jag har ofta så späckade dagar - jag njuter ofta- men jag har också bråttom, brist på tid under dagarna, jobbet går nästan alltid i ett. Vår organisation är mycket slimmad men vi har vant oss och jobbar på- och hittar en massa arbetsglädje. Men det kräver att man/jag är väldigt fokuserad och därför är vilodagarna så oerhört värdefulla, som en skattkista.

Idag började morgonen tidigt, men vilodagen är bytt mot en mer aktiv dag. Söndagslunch med familjen, och så iväg med mamma på konsert. (Födelsedagspresent)
Klockan 9 ska jag rensa svamp och äta frukost, kl 10 sätta ett bröd och plocka ihop (katterna…), sen tänkte jag ta ett bad innan hemfärd 🐳🐳

@Himmelellerhelvette Jag lyssnar mest på poddar på Sveriges radio😁. P3 dokumentär gillar jag och perfekt att greja till och även tex P1 dokumentär, I hjärnan på Louise Epstein, Familjehemligheter. Sedan Sommar i P1 under sommaren. Vilka poddar brukar du lyssna på?

Tipsar om rättegångspodden- lite obehaglig men också spännande- finns hur många fall som helst att lyssna på. Jag lyssnar alltid på Alex och Sigge och ibland på Unge werthers lidanden
Men lyssnar kanske mest på nyhetspoddar- Europapodden, Krimpodden, lite olika.
Och så böcker då. Ska läsa Liza Marklunds nya nu- så bra serie. 💕

Startade dagen med ett bad i sjön. Helt ljuvligt! Nu i soffan och eländigt Agenda om alla upptänkliga sätt att ”slippa” flyktingmottagande- när barnkroppar flyter i Medelhavet.
Kört jättemycket bil idag, så roligt!
Måndag inorgon och ännu en ny organisation (och roll?) ska presenteras.
Bokat in yoga på lunchen- så förhoppningvis landar jag där innan möte på em. Tröttsamt är det med energikrävande ledning och deras stolleprov- dvs ej förankrade i verkligheten pga ledningen numera inte deltar i vår verklighet.
Men det är imorrn det. Kram på er.

@Se klart Du beskriver alltid allting mycket vackert när du skriver. Det får mig att tänka på min fd frissa som kunde beskriva hur hon tillagade ”vanlig” spagetti nästan som i en restaurang som man kan hitta i Guide Michelin. Ibland undrar jag om du har fler timmar i ditt liv än vad jag har för du tar väl vara på tiden. Ibland tänker jag ” var rädd om dig, Se klart” el ofta🤗 Efter att du hade skrivit om när du rensade bort lite i din kalender då du nämnde att du brukar hämta barnbarn mm så tänkte jag att jag skulle skriva h dig. Jag har inte orkat utan bara skrivit i min egen tråd. Nu tror jag att du pratade m dina barn. Du nämnde att du hade dåligt samvete för att du jobbade mycket när dina barn var små och nu ville du hjälpa dem istället. I mitt arbete möter jag många föräldrar som inte tänker på att de är de allra viktigaste personerna i sitt barns liv. Jag tänker att det är guld värt att kunna hjälpa sina barn och att mor- och farföräldrar är bonus i tillvaron m. Men om man nu jobbade mycket själv när barnen var små då repeteras mönstret att ens barn jobbar också mycket när deras barn är små? Det bästa vore ju om de kunde jobba mindre för att vara tillsammans m sina barn. Nu har jag inte barnbarn men tror också att jag skulle nog vända ut och in på mig för att kunna hjälpa till men också för att det är mysigt. En kollega till mig fick en ”Farmorbok” av sin svärdotter. Första barnbarnet. Hon har tre barn. Det skulle kunna bli många Farmorböcker. Just den biten skulle jag kunna vara utan…..

Ha det fint🥰Kram❤️

@varafrisk tack för dina tankar och ditt inlägg här hos mig. Mina barn jobbar helt normalt- det som jag inte tycker är normalt nuförtiden är att barn ska hämtas så tidigt på förskola. Vem hinner jobba heltid om barnen måste hämtas kl 15:30?
Det är förstås så att många i Stockholm som inte jobbar tex inom vård och omsorg- har viss flex i schemat nuförtiden. Så var det inte när jag hade småbarn. Då var det 8:15 sharp på kontoret. Lämningsturnen startade vid 07:30…
Jag upplever också att barnen behöver mer stöd än vad jag kanske gjorde? Jag tycker inte att jag curlar dem- men jag har mycket omsorg om dem. Jag känner mig tacksam att jag är stark och frisk- kan hugga i. Om tio år kanske jag inte orkar?
Jag har en vilodag i veckan- den njuter jag av något otroligt. Sen har jag ju lärt mig ta små pauser- flera gånger om dagen. En av många bra grejer med nykterheten.
Kram 🥰